Scheefheid ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Amado7
Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Scheefheid ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-20 17:57

Hoi bokkers! Misschien kunnen jullie mij helpen!

Sinds augustus weer actief begonnen in de dressuur. En ik ben nog nooit zo tegen mijn scheefheid aangelopen. Links gaat super, armen los, geen spanning in lichaam/schouder, handen ontspannen, paard nagefelijk en draait zo de kleine volte op. Maar rechts , drama. Ik krijg hem gewoon amper op een kleine volte, krijg kramp in mijn rechterschouder en zet mijn hand zo vast als ik weet niet wat. Om de 10 seconden moet ik weer denken: hup alles ontspannen en los, meedraaien in de schouders en niet tegendraaien.

Dat meedraaien lukt nog redelijk, maar niet genoeg want ik krijg hem nog steeds niet netjes om mijn been de kleine volte op. Als ik op de linkerhand volte rij gewoon netjes en correct en ik draai door naar rechts lukt het , maar als ik pech heb ben ik hem meteen kwijt door mijn eigen scheefheid. Ik heb les, instructrice zegt constant : schouders los, ontspannen.! En als mn paard lekker los is en netjes ontspant over de rug lukt het beter, maar ja, het begint natuurlijk bij jezelf. En met les ziet ze alles dus dan kan je gelijk corrigeren en loopt je paard ook beter.

Nu door omstandigheden en paard die er eventjes uit lag paar weken geen les gehad, ga volgende week weer beginnen. Maar rijd nu gewoon even zelf tussendoor. Iemand oefeningen om dat te verminderen? Of is het gewoon constant denken en oefenen oefenen oefenen met meedraaien , been lang en schouders los?

Help mijn scheefheid :D

Niet perfect is ook goed


rozebadeend
Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Scheefheid ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:05

Ik laat mezelf (en paarden ook trouwens) standaard 2x per jaar behandelen door een osteopaat. Soms sta ik wel iets scheef, de ene keer wat meer dan de andere. Dit kan door verschillende manieren ontstaan, maar de osteopaat behandeld echt de oorzaak, waardoor je er echt lange tijd profijt van hebt.

Ik denk dat het een goede eerste stap is om dit eens na te laten kijken. Anders kan je jezelf suf trainen, maar je moet echt van uit een rechte situatie beginnen is mijn mening.

Verder zou je eens kunnen kijken of je er een sport naast kan doen, waarbij je echt traint op gelijke spierkracht. Bijvoorbeeld ruiterfit/bootcamp achtige sporten, maar ook zwemmen zou bijvoorbeeld een hele goede kunnen zijn.
Bij sporten als tennis train je vooral 1 kant van je lichaam, pas met zulke sporten dus een beetje op.

_black_rose_
Berichten: 727
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:06

Tijd voor fysiotherapie/ osteopathie?

Mijn paard “vertelt” me ook steeds wanneer het weer tijd is voor een afspraak bij de therapeut.

Ik heb daar, naast het bijhouden van bewegelijkheid met mobiliteitsoefeningen genoeg aan om goed te kunnen rijden.

Amado7
Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Scheefheid ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-20 18:07

Dat is wel een goeie. Dat zou zeker kunnen. Dat ga ik eens even regelen.

Is het ook niet een kwestie van leren? Nooit zo intensief paard gereden als nu , nooit zo echt getraind met een goed paard.

Niet perfect is ook goed

bromfiets
Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:08

Neem eens een les op een simulator. Dan hoef je niet te compenseren voor je paard en je paard niet voor jou. Mooie mogelijkheid om te ontdekken waar jouw scheefheid precies ontstaat.

Ik weet niet of ik bij je in de buurt zit, maar evt kan ik wel wat voor je betekenen. Check m'n onderschrift voor meer info.

http://www.equusstatera.nl
Balans in je lijf, balans in je hoofd, balans in je leven.

Amado7
Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Scheefheid ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-20 18:24

Ettenleur is nogal een eindje helaas!

Een simulator, dat is ook nog eens een keigoed idee!

Niet perfect is ook goed

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Scheefheid ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:37

Een belangrijk rijtechnisch puntje, rijdt geen volte (of een bocht) door aan de binnenteugel te trekken. :)

Amado7
Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Scheefheid ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-20 18:48

Dat is precies de reden waarom ik hem niet op een kleine volte krijg. Binnenhand moet van mezelf losser in een volte anders weet ik dat ik die vastzet.

Niet perfect is ook goed

Annenas
Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: Scheefheid ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:51

Zoals de rest ook al zegt: zelf naar de osteopaat!
Ik heb een tijd gedacht dat m’n paard scheef was, behandeld bij de osteopaat: niks aan het handje maar ze vond mij wel scheef. Dus hup: zelf naar de osteopaat.. 1 behandeling en mijn paard was “ineens” weer recht :Y)

create your own sunshine

_black_rose_
Berichten: 727
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:11

Edit: Je kunt wel leren voelen waar en er niet goed beweegt. Bij de meeste mensen ontstaat een blokkade door verkeerd lichaamsgebruik en verhoogde spierspanning.
Dus als je er op tijd bij bent kun je beginnende problemen oplossen met mobilisatie-oefeningen. Die krijg je vaak mee van de osteopaat

Orthos
Berichten: 380
Geregistreerd: 25-12-12

Re: Scheefheid ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:38

hee, lijkt mijn verhaal wel :')
ik ben ook naar de osteopaat geweest, en dit heeft heerlijk geholpen, totdat ik een flinke smak heb gemaakt...dus ik moet weer terug :P

Maar, waar mijn instructrice heel erg op hamert is: "je stabiele middenstation". Dus je stabiele bovenlijf, en vandaag met het rijden merkte ik weer dat als ik bijvoorbeeld rechtsom draai ik meer aan de teugels zit uit mijn eigen onbalans, dan wanneer ik links omdraai. En dit gaat echt om fracties, dus buikspieren kweken, zorgen dat je in balans op je paard zit, en vanuit je middenstation werken. Armen netjes aan je zijde houden, buikspieren aanspannen, en losse onderarm behouden. Mooi meedraaien in je bochtjes en je zal zien dat het wat beter gaat :)

http://www.groteprijsvan.nl/deelnemer/g ... ea-turtle/

Willen jullie stemmen op deze te gekke band? :) Jullie zullen hen er een droom mee doen laten uitkomen! Please vote!

Imre
Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Scheefheid ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:18

Herkenbaar probleem! Er zijn al veel goeie tips gegeven, maar kijk ook eens naar hóe je de beweging maakt. Als je een volte inzet, wat doe je dan met je lijf? Doe je je binnenschouder naar achter en verkramp je dan? Dan helpt het bijvoorbeeld om in plaats daarvan je buitenschouder naar voren te bewegen en daardoor minder te doen met je binnenschouder en hand.

Elisa2
Berichten: 36659
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Scheefheid ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:26

Ik raadt je ook aan om jezelf te laten behandelen bij een osteopaat, en pas als je zelf los bent kun je de gegeven tips in de praktijk gaan brengen.

Vooral kijken waar je heen gaat en je gewicht op je binnenbeen houden kan veel uitmaken wbt scheefzitten op het paard.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Eline_Pine
Berichten: 12
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:28

Elke mens en elk paard is natuurlijk scheef, maar een minder scheef paard begint natuurlijk bij een minder scheve ruiter. Misschien inderdaad kijken of het paard behandeld kan worden door een fysiotherapeut of osteopaat. Dit kan echt wonderen doen!

Maar vergeet jezelf ook niet. Kijk naar je eigen lichaam en hoe je deze scheefheid ervaart tijdens het rijden, maar ook buiten het rijden. Hier hulp bij vragen van een fysiotherapeut kan nooit kwaad en wie weet is het simpel te verhelpen.

Sinds ik vorig jaar weer begonnen ben met paardrijden merkt ik ook veel scheefheid in mijn eigen houding en zit. Hier was ik mij al bewust van, omdat ik meerdere (oude) blessures had. Door eigen ervaring weet ik dat scheefheid niet 1, 2, 3 opgelost is en het erg fijn is om hier hulp bij te krijgen. :)

Lieve Sacha, ik mis je zo!

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:35

Ik zou eerst mezelf weer los maken of los laten maken.
Heb veel baat gehad bij triggerpoint massage en daarna laten onderhouden door 1x per week en later 1x per 2 weken, en nu 1x per maand me te laten masseren.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

Anoniem

Re: Scheefheid ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:39

Ik lees ook even mee en pik de tips eruit, want ik heb dus exact hetzelfde probleem, ook op rechts. Volgende week staat er voor mij een shiatsu behandeling (vooraf ontspanningsmassage) op de planning. Heb ik een tijdje niet gedaan en hoop dat het verlichting gaat geven wb verkramping aan de rechterkant. TS succes met jouw struggles.

Ann_moi
Berichten: 3849
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Scheefheid ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:04

Wat mij heel erg heeft geholpen om te leren de binnen teugel los te laten is elke bocht die je maakt je binnenland bewust naar voren doen. Dit roept misschien eerst weerstand op bij je paard, want hij is mogelijk niet gewend de buitenteugel aan te nemen. Zorg dat hij van achteruit loopt, want dat maakt het makkelijker die verbinding wel te krijgen.
Het is in ieder geval al heel goed dat je je bewust bent van de scheefheid! Probeer met je aandacht echt naar het gebied te gaan wat je vast zet en bewust even die spieren te ontspannen. Dit kan je ook naast je paard oefenen.

“We must be free, but to have real freedom, you must be wild and free yourself.”
B+8 :)

pol013
Berichten: 8961
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:08

Super goed dat je je er in elk geval van bewust bent dat een deel van het probleem bij jou ligt. Dat is al het halve werk _/-\o_

Jezelf een keer laten behandelen kan een goed idee zijn. Maar daarnaast zul je waarschijnlijk baat hebben bij een bepaalde mate van training naast je paard.
Ruiterfitheid kan een mooie aanvulling zijn om zelf beter in je lijf te zitten.
Dit kun je doen bij bijvoorbeeld: https://www.hippischesportoefentherapie.nl/
of online: https://herculeshorsetraining.com/onlin ... rin-oomen/

Ik merk dat ik naast een kantoorbaan en stalwerkzaamheden echt beter ben geworden van een beetje gerichte training. Als je niet gericht traint word je toch altijd wat eenzijdige belast. En zul je zelf een heel sterkte voorkeur voor 1 kant houden. (en dan van je paard verwachten dat hij wel recht is := )
Laatst bijgewerkt door pol013 op 16-01-20 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:09

Een rider and spine fysiotherapeut met Flexchair training helpt ontzettend goed. Zo wordt je beter bewust van de bewegingen die je hoort te maken.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:10

Ik heb sowieso enorme scheefheid, helaas is m'n ruggengraat niet helemaal recht en kan ik er niet heel veel aan doen. Maar heb besloten om pas na de osteopaat weer het rijden op te pakken, merk dat mijn paard door mij eigenlijk nog stugger word op z'n linkerkant (das mijn "holle" kant)

Dus heb besloten pas weer echt te gaan rijden na behandeling van de osteopaat (zowel voor mezelf als paard) en dit dan ook voor mezelf regelmatig bij te houden.

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:13

Ik denk dat je ook ff moet uitzoeken of jij inderdaad niet helemaal los bent naar twee kanten. Of dat je paard je daar een beetje toe brengt.
En... Het kan ook nog je motoriek zijn.
Dat maakt wel het verschil in hoe je het op kan lossen.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:13

je moet het naast je paard oplossen door b.v. een balanskussen, skippybal of als je veel zitwerk doet een wiebelkussen op je bureaustoel te leggen, naast je fysio, cranio sacraaltherapeut, osteopaat zijn dit prima attributen om je lijf los te houden, zwemmen helpt enorm bij het recht richten, poweryoga misschien

op je paard ga je compenseren/symptoombestrijden en dat lost je eigenlijke probleem niet op

Amado7
Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Scheefheid ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-20 13:27

Ik ga eens even zo op een skippybal zitten en dan eens kijken welke kant hij oprolt als ik doe alsof ik op de rechterhand zit. Als hij naar links rolt weet ik genoeg :+


En bedankt voor alle tips. Echt super!

Niet perfect is ook goed

Anoniem

Re: Scheefheid ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:26

en heeft de skippybal iets opgelevert??

sarakorthuis
Berichten: 8
Geregistreerd: 01-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:02

Hebben de tips geholpen?
Ben benieuwd


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers