Plezier met springen terugvinden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PonyPaardxo

Berichten: 60
Geregistreerd: 10-08-19

Plezier met springen terugvinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 23:08

Hoi,

De laatste tijd heb ik een soort van angst voor het springen. Ik ben er eigenlijk niet echt bang voor,denk ik, maar ik vind het opeens niet meer zo leuk. 'Vroeger' vond ik springen veeeel leuker dan dressuren. Maar sinds ik bezig ben met 'sirieuzere' dressuur-dingen, heb ik helemaal geen intresse meer in het springen.
Terwijl mijn lesgroep springen echt geweldig vindt en ik wil dat ook vinden. Niet om er bij te horen, maar omdat ik, toen ik springen nog leuker vond, het ook echt geweldig vond en zo'n apart gevoel er van kreeg (weet nii hoe je het moet uitleggen).

'Vroeger' vond ik de springhoogtes ook helemaal niet eng. Ik sprong zonder twijfel erover heen. Nu spring ik er alsnog overheen, maar niet echt met heel veel plezier.

Ff kort: ik wil weer plezier terug met het springen. Iemand tips?

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:10

Combineer het met "serieuze" dressuurdingetjes? Dus kruisje, dressuuroefeningen en dan nog een steiltje. Maak het leuk en afwisselend. Verder werkt het erg slecht om jezelf te dwingen iets leuk te vinden, zelfs als je het vroeger wel gaaf vond. Of het is dat je somber bent laatste tijd.

Lukasje
Berichten: 11248
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Plezier met springen terugvinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:22

Als je het niet meer leuk vindt en je focus nu meer op dressuur ligt, is toch helemaal niet erg? Dan spring je toch gewoon niet meer? Waarom jezelf forceren wat leuk te vinden?

Anoniem

Re: Plezier met springen terugvinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:24

Als je het niet meer leuk vind hoef je het toch niet te doen. Ik vond springen vroeger (pony tijd, was ongeveer 16 toen ik over ging naar de paarden) ook super leuk. Ben nu echt een dressuurmiepje, en alleen balkjes draven is al genoeg "springen"

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Plezier met springen terugvinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:32

Springen is goed voor jou en je paard, ook als je een "dressuurmiep" bent of wilt worden. Doe mee met springen gewoon wanneer je zin hebt en het hoeft zeker niet hoog, kies gewoon ene fijne hoogte. Springen is wat mij betreft gewoon een belangrijke basis in het paardrijden, net als dressuur.

PonyPaardxo

Berichten: 60
Geregistreerd: 10-08-19

Re: Plezier met springen terugvinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 23:34

Nu ik jullie reacties lees, denk ik ook van 'waarom zou ik het leuk moeten vinden'.....

Bedankt voor jullie reacties!

Natuurlijk blijf ik wel gewoon springen.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Plezier met springen terugvinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:23

Het is normaal dat dit soort dingen wat wisselen.

Als jij op dit moment nieuwe dingen leert mbt dressuur en er 'vallen kwartjes' mbt bijv verticale balans, of het gevoel van verzamelen op de zit - dan is dat vliegen over dat hout tijdelijk niet interessant.

Als je geen prof op een springstal bent - "no problemo".
Ben je dit wel : Alwin Schockemoele was op basis van dressuur een uitstekend en succesvol springruiter.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Plezier met springen terugvinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:29

Kijk anders eens naar gymnastiserende oefeningen met balkjes en lage sprongetjes. Dan ben je bezig met het verbeteren van het paard (dressuurmatig) en maken je leerlingen toch een sprongetje. Wij deden bijvoorbeeld een volte met 4 balken (kon op een gegeven moment omgezet worden in lage hindernisjes) om zo het tempo van de galop beter te controleren en je paard leniger te maken.

Reactie met voorbeeld video's volgt.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:32


Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Plezier met springen terugvinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:21

Dabo op bokt en ik waren vroeger stalgenoten (en nog steeds vriendinnen) en we bouwden parcoursen van dozen en weet ik het wat en sprongen daar dan samen, zo synchroon mogelijk overheen. (Alleen zocht mijn merrie altijd het midden en duwde haar ruin dus opzij.)
We hebben toen vreselijk gelachen en omdat je erg bezig bent met proberen gelijk aan te komen en af te zetten, heb je geen tijd om aan andere dingen te denken die het plezier kunnen bederven.
Je kunt ook gespiegelde parcoursen gelijk proberen te springen of juist van elkaar proberen te winnen.
Misschien is dat ook iets om eens te proberen?

Janevm
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-03-10

Re: Plezier met springen terugvinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:13

Heb je misschien de mogelijkheid om buiten (alleen of met stalgenootjes) een leuk boomstammen/takkenparcourtje te springen in het bos bijvoorbeeld? Gewoon lekker de lol van het buitenrijden en ondertussen werken aan je angst, zonder dat het als “moeten” voelt, maar gewoon de lol die je er ooit in had zonder druk weer terug vinden.

Organa

Berichten: 172
Geregistreerd: 29-01-19

Re: Plezier met springen terugvinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:18

Je hoeft het toch niet altijd even leuk te vinden?
Je kan even doorwerken aan de dressuuroefeningen en af en toe springen. Misschien stap je op een dag wel weer op en denk je 'Wow, het gevoel is terug!' :)
Als je de optie hebt om een keer buiten boomstammetjes te springen is dat misschien ook leuk als afwisseling? Dit hoeft ook helemaal niet hoog te zijn en is gewoon voor de lol

finnyboy

Berichten: 94
Geregistreerd: 30-05-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 18:10

het kon mij vroeger ook niet hoog genoeg.
nu doe ik het al bijna in mn broek bij een kruisje..

lekker focussen op waar je je nu goed bij voelt.
als dat nu even dressuur is lekker blijven doen.