Hoe lang nodig om te leren paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Hoe lang nodig om te leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 06:50

Ik vind het een lastige vraag en het is heel afhankelijk van veel factoren. Je feeling, hoeveel je rijdt, hoeveel verschillende paarden, instructeur en ook of je alleen in de bak rijdt. Ik heb jarenlang buitenritten begeleid en kreeg ouders die hun kinderen de hemel in prijsde met hun ervaring van 5 jaar. Eenmaal op buitenrit was de controle en gevoel ver te zoeken. De kinderen die op de manege bij ons leste gingen al meteen mee naar buiten hadden naar mijn mening een veel beter contact en controle dan de kinderen die altijd in de bak rijden.

Ik leer wel elke dag van mijn paarden, na 25 jaar dagelijks nog steeds en dat zal ook wel blijven.


Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoe lang nodig om te leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:43

De drie regels van Ritter zijn:
leer om goed in balans te zitten, zonder spanning meeveren en aanvoelen.

Op basis daarvan: weet wanneer je paard de verschillende voeten optilt, neem het waar - en leer om je hulpen netjes te timen. Het maakt het makkelijker voor je paard en lichter voor jezelf.

En drie : het inzicht in de 'gereedschappen', snappen wat er 'mis' gaat en welke oefeningen helpen kunnen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janevm
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-03-10

Re: Hoe lang nodig om te leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:43

Het ligt maar net aan alle verschillende factoren, een B-proefje “lukt” nog vrij snel. Maar echt goed leren rijden en dan ook echt weten wat je doet, wat er gebeurd en waar bepaalde dingen goed voor zijn, dat duurt een tijd. De een heeft er natuurlijk veel meer feeling voor (en ruitergevoel) dan de ander. Maar het belangrijkste is denk ik om te beseffen dat je nooit uitgeleerd bent, dat elke ruiter en elk paard verschillend is en dat er daardoor ook geen pijl op te trekken is...

dieseltje09
Berichten: 1855
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:33

Heel eerlijk, ik ging pas echt leren rijden op prive paarden, mijn eigen leerpony en paarden van andere waar ze iemand voor zochten die vooral kom zitten(mijn voordeel altijd wel geweest, al kon ik niet echt rijden achteraf op de manege, ik heb wel altijd een van nature hele goede stevige zit gehad)
Dus ik was begin van mijn tiener jaren(10-13) vooral crash test dummie voor jonge pony's/paarden die ingereden werden of moesten worden gecorrigeerd en ik vond het geweldig!(God wat mis ik die echte onbevangenheid)
Later met mijn eigen pony serieus gaan lessen en omdat het een leermeester was ging het toen wel snel.
Ik reed toen ik 14 was ook al wedstrijden en niet zonder succes zeg maar. Wedstrijden werden "stom" want als een of andere debiel door de polder crossen was veel leuker(zonder zadel, cap etc ja toen was dat normaal)

Pas later toen ik jaar of 19 was ben ik weer serieus gaan rijden, heel veel verschillende paarden onder mn kont gehad en van elk paard leerde ik weer bij :j

En ondanks dat ik nu geen wedstrijden meer rijd, huidige paard is met wedstrijdpensioen, en ik dus weer in het bos rond rij leer ik als ik dressuur toch stiekem telkens weer een beetje bij.
Ik les ook nog steeds zo nu en dan, je bent volgens mij nooit echt uitgeleerd

Op naar nieuwe avonturen ❤️


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lielle en 50 bezoekers