Hoe lang nodig om te leren paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Hoe lang nodig om te leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 14:52

Beetje suffe titel, maar ik zat me wat af te vragen.

Hoe veel lessen heb je nodig om fatsoenlijk een B-proef te kunnen rijden? Op een 'gewoon' HTK paard.

Als ik naar mezelf kijk, heb ik van mijn 6e tot aan mijn 13e altijd wel wekelijks les gehad, maar kon ik op mijn 13e pas een beetje fatsoenlijk een B-proef rijden (nageeflijk bedoel ik dan dus ook).

Goed, dat was weliswaar wel in een groeples enzo en ik was kind, maar een jaar of 7 lijkt mij eigenlijk absurd lang. Wat heb ik dan al die lessen gedaan?

En zijn ruiters die op hun 13e M rijden dan gewoon zoveel getalenteerder of hebben die altijd een moeder met paardenverstand, een goede pony + goede instructrice? Naar mijn idee is het niveau van de instructeurs op maneges flink omhoog gegaan.

Wat is nou eigenlijk normaal/gemiddeld?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:57

Ik ben op mijn 8e begonnen op de manege en had op mijn 9e een b pony die ik leasde en mee op wedstrijd ging. Daar won ik alles mee, maar die had een hoop ervaring. Met mijn d pony reed ik geloof ik op mijn 11 of 12e m1 mee.

Mijn moeder had er overigens de ballen verstand van, ik reed 1x in de week in de manegeles, dan 1x in de week in de groepsles van de club en 1x springles. Later met mijn paard ging ik pas privélessen

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoe lang nodig om te leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:14

Ik heb pas 'beter' leren rijden op mijn verzorgpaard na 8 jaar manege.
Kreeg echt wel goed les op de manege en de instructeur haalde eruit wat eruit te halen viel maar met die doorgereden paarden die hun rondje wel sukkelden was er niet veel spektakel te behalen.
Na 8 jaar had ik er wel wat wedstrijdjes op zitten op de manege en zou ik wel redelijk een b proefje kunnen rijden. Maar daarna kreeg ik mijn verzorgpaard en die kende niet zoveel ruiters op haar rug en toen pas heb ik leren rijden. We deden af en toe lessen en dan kun je pas echt doortrainen naar iets. Op mijn 22e kocht ik mn eigen paard als veulen en pas nu merk ik dat dat trainen echt heel leuk is. Ik weet niet of ik ooit wedstrijden wil starten maar de lessen en het toewerken naar meer balans, kracht, controle en samenwerking is echt fijn.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Hoe lang nodig om te leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:20

Oeh lastige vraag. Ik rij op Z niveau met mijn eigen paard en ben bijna 35 maar als je me op een ander paard zou zetten, rij ik ook niet gelijk een (B) proef weg.

Maar kijk naar Dancing with the Stars bijvoorbeeld, die mensen trainen zich dagelijks een ongeluk om goed te kunnen dansen. Je vraag kan dus niet zo 1, 2, 3 beantwoord worden.

Denk dat je in ieder geval deze factoren mee moet wegen:
- Talent
- Trainingsuren
- Capaciteiten paard
- Kwaliteit instructie

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe lang nodig om te leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:23

Het afleren van slechte gewoontes duurt veel langer dan het aanleren van goede.
Als je vanaf het begin echt goede priveles krijgt zal het snel gaan, maar als je eerst een tijdje rond hobbelt in groepsles word het gewoon moeilijker.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:49

Ligt er net aan wat voor combinatie je ben!

Je kan 10 jaar op een manege rijden en dan nog niet correct nagefelijk kunnen rijden. Ik leer nu pas sinds 3 jaar 'echt rijden'. En rij bijna 13 jaar. Altijd alleen op pony s rondgecrost etc.


Als je begint en je krijgt van je ouders een Z pony die superbraaf is en alle knopjes kent en je hebt wekelijks goed les, Dan zou je zomaar met 3 jaar in het z kunnen zitten.

Edit de vraag was hoe snel in de b. In die laatste situatie kan je prima met 3 kwart jaar in de b een net proefje rijden.
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 04-01-20 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:56

Mee doen aan een B-proef of naar huis gaan met een paar winstpunten? Dat is ook nog wel even een verschil. Hoe perfect wil je het proefje kunnen rijden?

En dan nog is het natuurlijk per paard, per ruiter en per instructeur verschillend hoe ver je kan komen en hoe snel je daar bent. Privé les van een goede instructeur is wel aan te raden. Eentje die je leert hoe je een paard moet trainen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:48

Ladyson schreef:
Beetje suffe titel, maar ik zat me wat af te vragen.

Hoe veel lessen heb je nodig om fatsoenlijk een B-proef te kunnen rijden? Op een 'gewoon' HTK paard.
(...)
een beetje fatsoenlijk een B-proef rijden (nageeflijk bedoel ik dan dus ook).


Ooit, rond 1970 was er een leuk idee: alle goede instructeurs van Nederland in 1 hippisch centrum. Binnen 5 jaar waren de in mijn ogen leukere en betere mensen als Ernest van Loon weg.
Vrijwel alle instructeurs met een diploma van na 1975 hebben vooral trucjes geleerd.

Hotemetoot 1 stelt dat nagefelijkheid is 'dat het paard het bit loslaat, om het daarna weer aan te nemen'.
Hotemetoot 2: "Fout! Paard mag het bit niet loslaten..!"
...harde praktijk: dier moet in de krul.

Onderaan het protocol stonden vroegah de punten voor 'het gereden zijn in het algemeen', wat in wezen verwijst naar 'het Skala'.
De houding van het dier, die krul, komt daar niet in voor.
En ik vind dat het Skala een wenteltrap is: ook manegepaarden moeten iets doen/kunnen mbt rechtgericht zijn en zich verzamelen. (En echte, correcte lengtebuiging...)

En in wezen zijn dingen als schouderbinnenwaarts, travers etc etc gereedschap. En in wezen basissport.
En bovendien veel leuker dan urenlang rondjes rijden, druk op de teugels geven en hopen dat hij in de krul komt.
(Ik stond ooit op een pensionstal waar de bijbehorende manege deed aan schouderbinnenwaarts en contragalop. Ruiters blij en de dieren lekker los...! Helaas is het een uitzondering.)

Gezien bovenstaand geklaag snap ik best dat het lang duurt, voor je een beetje paard kunt rijden.
Langer dan nodig en dat is heel verdrietig voor paard en ruiter.

"Goed leren rijden duurt twee levens".

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hoe lang nodig om te leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:53

Leren paardrijden doe ik nog elke dag, niet alleen van mijn instructeur, ook van mijn paarden.

En ik ben bang dat ik nog lang niet uitgekeerd ben, als ik zelfs al met één been ik het graf zou staan. (Okey, dat klinkt best cru :') )

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:58

Manegelessen sinds m'n 16e, privélessen met bijrijdpaard wat ik voor mezelf had tussen 20 en 24, daarna weer verschillende maneges, nu sinds 5 jaar m'n eigen paard. Denk dat ik de afgelopen 9 jaar het meest heb geleerd. Toen begon ik op mijn huidige manege en kreeg ik een instructrice die les geeft in het belang van het paard. Bij haar rijd ik nog steeds. En hoe meer ik leer hoe meer ik besef dat paardrijden moeilijk is!

En wat heb ik een spijt van veel dingen die ik in de jaren ervoor gewoon deed.. Sporen, slofteugel, geen gelul, trek maar in de krul. :\

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Hoe lang nodig om te leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 22:40

Met 10 jaar oud en 2 jaar rijden reed ik mijn eerste b proefje met winst. Maar nu 18 jaar later leer ik nog steeds dingen die ik niet wist, leer ik nu pas echt netjes zitten, en begin ik sinds 5 jaar pas te voelen wanneer een paard zijn lichaam juist gebruikt. Een b proef kunnen rijden zegt dus eigenlijk niks over je rijkunst. Echt leren voelen en fijn rijden gaat over meer dan alleen een proefje kunnen doorkomen.

NAV

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 22:50

Ik rij bijna 30 jaar paard en ben nu pas toe aan het M. Ben niet geboren met talent of in een paardenfamilie. Ik heb altijd manegeles gehad of paarden waar ik alleen mee in het bos hobbelde. Daarna heb ik jaren doorgemodderd met een paard wat niet bij me paste.
Vorig jaar heb ik mijn perfecte match gevonden en daarbij ook goede instructie. Binnen een paar maanden heb ik de punten voor het M. Goed paardrijden is volgens mij afhankelijk van je eigen inzet, het juiste paard en de juiste begeleiding. Maar vergeet vooral niet het plezier in deze geweldige sport! ☺️

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:05

Ik rij 36 jaar paard -meer of minder intensief, maar toch nooit echt gestopt- en heb nooit het gevoel gehad dat ik een goede ruiter ben geworden. Wél een ervaren ruiter, dat dan weer wel.

Maar hoe ouder ik word, hoe meer ik het gevoel krijg dat ik echt maar een fractie ken van wat nodig is om een paard door goed rijden gezond en tevreden te houden. En waarschijnlijk kan ik op een braaf paard wel een B-proefje neerzetten, maar dat is helaas niet de essentie van paardrijden.

Ik schaam me er overigens helemaal niet voor dat ik het niet kan, want ik zie om me heen dat de meesten het niet kunnen. :) Paardrijden (echt, goed, zodat het paard er niet door geschaad wordt) is gewoonweg vreselijk moeilijk.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Hoe lang nodig om te leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:06

Eerlijk? Sommige mensen krijgen het gevoel nooit.. ik vergelijk het altijd met dansen. Je kunt de danspassen wel leren maar al het andere heb je naar mijn mening vooral in je.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 23:56

De achterliggende gedachte was een beetje 'stel ik ga voor een manegeruiter als bijrijdster, hoe snel kan iemand dan B-niveau bereiken'.

Ik heb dit eerder een keer gedaan en toen duurde het iets van 6 a 9 maanden. Ik denk dat als dat meisje op de manege was blijven lessen dat het veel langer had geduurd. Maar dat is toch best gek, waarom zou het daar zoveel langer moeten duren.. Dus nou ja, toen vroeg ik me af, wat is dan eigenlijk normaal :D

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:32

maralyn schreef:
Leren paardrijden doe ik nog elke dag, niet alleen van mijn instructeur, ook van mijn paarden.

En ik ben bang dat ik nog lang niet uitgekeerd ben, als ik zelfs al met één been ik het graf zou staan. (Okey, dat klinkt best cru :') )


Inderdaad; ik rijd nu zo'n 47 jaar maar leer nog steeds van elk paard, van mijn trainers, etc. Oftwel; paardrijden is een leerproces waar je nooit in uitgeleerd raakt. Ik rijd dus 47 jaar, heb al ruim 40 jaar eigen paarden.
Toen ik een paar jaar reed en mijn 1e eigen pony had vond ik mezelf heel wat; naarmate ik langer reed ( en nu nog steeds) ben ik tot de conclusie gekomen dat ik nog steeds aan het leren ben en dat is ook meteen het mooie van paarden en paardrijden.
Iedereen die zegt dat hij/zij alles weet op paardrijgebied moet nog heel veel leren ;)

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Hoe lang nodig om te leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 00:51

Ruitergevoel in combinatie met een goede leraar speelt een belangrijke rol, bij de een valt het kwartje gewoon wat eerder dan bij de ander.

Manegelessen én manegepaarden verschillen per manege enorm van kwaliteit, dat speelt denk ik ook mee in je ontwikkeling. Met een eigen paard en priveles gaat het naar mijn idee vaak veel sneller.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe lang nodig om te leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 01:15

Je blijft altijd leren, dus eigenlijk leer je het nooit.

Ik rij al mijn hele leven. Mijn ouders hebben elkaar bij de paarden ontmoet, dus tja.......

Later ben ik zelf gaan lesgeven, eerst op een manege en later prive bij mensen thuis. Waar wij nog veel basis mee kregen en behoorlijk streng werden aangepakt, zie ik dat heel veel mensen een goede basis missen.
Vooral kinderen en jeugd zijn veel brutaler en leren misschien ook daardoor minder snel.

Een goede B proef zou na verloop van tijd moeten kunnen, maar dat zeg nog steeds niks. Ik heb echt veel mensen lesgegeven die van L naar M vastliepen of in het M. Juist omdat ze een stuk basis missen en mensen veel te snel willen.

Kinderen leren jong aan de teugel trekken, maar niet zitten. Zijgangen zijn erg gedwongen ipv gevraagd. Maar het is heel moeilijk om mensen een stap terug te laten doen. Ik start al M, Maar ik doe het al jaren zo etc etc.

Als je begint met paardrijden zou je eerst goed moeten leren zitten. Daarna veel en goede uitleg moeten krijgen over het paard. Als je weet hoe een paard werkt, snap je ook hoe je dingen moet vragen en voor elkaar kan krijgen.
Op maneges worden paarden door teveel verschillende mensen gereden en niet altijd even fijn. Oplossingen worden gezocht in sporen, zweepjes, andere bitten en bijzet teugels. Of men geeft het paard een reputatie..........

Je moet echt leren over het paard en snappen wat je wil zien en moet voelen. Als ik lesgeef en iemand gaat goed, zet ik hem soms even stil en vraag; voelde je dat? Naar dat gevoel moet je toe. Aan een les heb je niks als je er daarna niks mee kan of niks mee doet.

Maar daarom ben ik wel veel selectiever geworden aan wie ik nog les wil geven. Kom niet een uur tegen dovemans oren praten of om weerwoord te krijgen. Vragen staat uiteraard vrij en soms volgt een lang nagesprek.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:09

Ladyson schreef:
De achterliggende gedachte was een beetje 'stel ik ga voor een manegeruiter als bijrijdster, hoe snel kan iemand dan B-niveau bereiken'.

Ik heb dit eerder een keer gedaan en toen duurde het iets van 6 a 9 maanden. Ik denk dat als dat meisje op de manege was blijven lessen dat het veel langer had geduurd. Maar dat is toch best gek, waarom zou het daar zoveel langer moeten duren.. Dus nou ja, toen vroeg ik me af, wat is dan eigenlijk normaal :D


... er zijn zat manegeruiters die winst rijden in de B of L. Soms zelfs hoger.

(Aan de andere kant : persoonlijk vind ik die proeven en punten maar raar. Ruitersgevoel, zelfkennis en kunnen nadenken over 'wat er gebeurt, waarom en wat nu te doen' weegt voor mij veel zwaarder. Zowel in eigen rijden als mbt een bijrijder.)

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:01

Janneke2 schreef:
... er zijn zat manegeruiters die winst rijden in de B of L. Soms zelfs hoger.

(Aan de andere kant : persoonlijk vind ik die proeven en punten maar raar. Ruitersgevoel, zelfkennis en kunnen nadenken over 'wat er gebeurt, waarom en wat nu te doen' weegt voor mij veel zwaarder. Zowel in eigen rijden als mbt een bijrijder.)


Maar jammer genoeg zeggen dressuurproeven inderdaad helemaal niets over "hoe goed" je bent maar alleen dat je minder slecht bent dan de rest :o . Ik ken een hoop mensen die nooit wedstrijden rijden maar beter rijden dan veel wedstrijdruiters.
Van de week nog zitten kijken internationale dressuur proeven...........zitten best een paar goede ruiters bij maar het gros zou ik voor geen goud op mijn paarden laten rijden.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 21:31

Eens dat je kunt blijven leren, en dat je B-niveau op heel veel "manieren" kunt rijden en bereiken. Maar vooralsnog vind ik het wel zo handig dat dergelijke niveaus een inschatting geven van hoe goed iemand kan rijden, en gebruik ik ze daarom dus ook. Het communiceert anders wel heel ingewikkeld.

Een IQ test of schooldiploma bijv. zegt ook niet alles over een persoon, maar toch is het wel een handige leidraad. Zo zie ik dit ook.

En ik hoopte eigenlijk nog op een (manege)instructeur die kon aangeven hoe lang zijn/haar ruiters er over doen om een stapje verder te komen oid.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:35

Ladyson schreef:
Eens dat je kunt blijven leren, en dat je B-niveau op heel veel "manieren" kunt rijden en bereiken. Maar vooralsnog vind ik het wel zo handig dat dergelijke niveaus een inschatting geven van hoe goed iemand kan rijden, en gebruik ik ze daarom dus ook. Het communiceert anders wel heel ingewikkeld.

Een IQ test bijv. zegt ook niet alles over een persoon, maar toch is het wel een handige leidraad. Zo zie ik dit ook.

Helemaal eens, en dan graag wel geklasseerd. De mensen die hun paard thuis 'hebben afgericht tot Z-niveau' maar niet op wedstrijd gaan, redden het meestal niet als ze een echte Z-proef moeten rijden.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoe lang nodig om te leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:00

Als je 8 jaar op een manege rijdt heb je 1 uur les per week. Laat zeggen dat je met 6 ruiters in de les rijdt en dan dus eigenlijk maar 10 minuten aandacht krijgt van de instructie (60 minuten delen door 6 personen) een jaar heeft 52 weken waarvan je er 2 op vakantie/keer ziek bent. Dus 50x 10 is 500 minuten les per jaar. 500 x 8 jaar is 4000 minuten les ofwel 66,6 uur. Dat is wat je in 8 jaar tijd op de manege aan les hebt. Als jij met jouw eigen paard wekelijks een uur privé les pakt heb je dit aantal uur les al bijna in 1 jaar. Dus ik vind het niet vreemd dat het op de manege lang duurt voor je een beetje fijn leert rijden.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe lang nodig om te leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:45

Ik vind die 'tijd per instructeur' zo zinloos. Je leert paardrijden door het te doen, en in contact met het paard. Het is het paard dat jou de feedback geeft of het goed gaat of niet. Steeds maar meer instructie is niet zo belangrijk. Meer rijden wel.

De beperking voor veel ruiters is vooral ook dat het 1 keer per week is, en dan in een drukke setting van een manegeles, waarbij je ook op elkaar moet letten en waardoor je dus niet altijd de ruimte hebt om echt de nuances op te zoeken.
Die ruimte krijg je met een bijrijdpaard vaak wel: veel meer tijd en ruimte om je dingen eigen te maken.

(Goeie instructie, die jou op het juiste moment iets aanreikt is wel heel nuttig. Maar soms is een hele kleine uitleg al genoeg om weer tijden mee voort te kunnen.)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 01:38

Ladyson schreef:
Eens dat je kunt blijven leren, en dat je B-niveau op heel veel "manieren" kunt rijden en bereiken. Maar vooralsnog vind ik het wel zo handig dat dergelijke niveaus een inschatting geven van hoe goed iemand kan rijden, en gebruik ik ze daarom dus ook. Het communiceert anders wel heel ingewikkeld.

Een IQ test of schooldiploma bijv. zegt ook niet alles over een persoon, maar toch is het wel een handige leidraad. Zo zie ik dit ook.

En ik hoopte eigenlijk nog op een (manege)instructeur die kon aangeven hoe lang zijn/haar ruiters er over doen om een stapje verder te komen oid.


Niet geheel mee eens. Je kan wel starten, maar je punten hangen van de jury af en daar valt behoorlijk over te discussieren.

Een goede instructeur leert je zo paardrijden dat je begrijpt wat je doet, waarom en wanneer. Ik heb zelf les gegeven op een manege en ook op pension stallen. Heb echt veel anderen zien en vooral horen lesgeven. Men krijgt aanwijzingen, maar er is te weinig tijd om mensen voldoende aandacht te geven.

Ik ben grote voorstander van eerst een paar prive lessen, waaronder ook zitlessen en een basis uitleg.

Kendra, wat een onzin. Ik zie mensen op wedstrijd gaan die thuis 10x beter rijden, maar niet tegen de stress en of zenuwen kunnen. Ik heb zelf veel wedstrijden gereden, maar had weinig stress, alleen vond ik het echt niet leuk.
Ik train liever voor mezelf of een goede clinic bijv. Daar haal ik meer voldoening uit dan een wedstrijd. Wedstrijden doen me niks, groeien en leren op eigen tempo wel.