Bokken bij been geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoukdhgt8
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-12-18
Woonplaats: Oss

Bokken bij been geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 10:17

Hallo,
Ik heb sinds 2 weken een fjord, een merrie van 4 jaar oud. Alleen is ze de laatste tijd erg vervelend, ze is tijdens het opzadelen erg braaf, maar als ik ga rijden is ze heel erg anders. Als ik opstap voelt ze gewoon heel erg fijn aan maar als ik na een tijdje wil aandraven en ik been geef gaat ze bokken en daarna stilstaan, en reageert ze niet meer op mijn been. Ik rij haar nu ook met zweepje maar daarmee krijgsvolk haar ook niet in draf. Mijn instructeur snapt ook niet waarom ze dit doet. De eerste 2 keer dat ik ging rijden was ze echt heel braaf en heb ik ook een beetje wijken kunnen oefenen. Ze stond eerst in een normale stal en nu in de schuilstal, en sinds ze daarin staat is ze zo vervelend. Maar ik weet niet of het daaraan ligt. Hebben jullie een idee hoe dit kan en hoe ik het kan oplossen?

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Bokken bij been geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:17

Is alles lichamelijk gecheckt en oke?

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Bokken bij been geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:24

De kans is groot dat je antwoord al in je eerste zin staat. Je hebt sinds twee weken een paard, dus ze moet aan haar nieuwe plekje wennen en aan jou. Daar heeft een paard vaak een paar maanden(!) voor nodig. En ze is nog maar 4, dat is erg jong . Hoe lang is ze al onder het zadel?

De kans is groot dat ze het gewoon allemaal nog niet snapt. Ga haar lekker leren kennen. Poetsen, longeren, grondwerk, wandelen.. En als dat allemaal een "yes-gevoel" geeft, ga je er weer eens op

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Bokken bij been geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:37

Mogelijk een zadel wat niet lekker ligt.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:49

Anoukdhgt8 je paard is er net. Dus ga leuke dingen met haar doen. Neem haar mee aan de hand voor wandelingen, ga buiten rijden.
Rijd je vooral in de bak? Vaak vinden dit soort paardjes daar niets aan.
Ga met andere paarden mee naar buiten zodat ze zich op haar gemak voelt. En hoe houd je haar? Dit soort paardjes staan graag veel buiten in een groep , bij voorkeur 24 uur. Ze gedijen het beste op "semi-wild". En dan kun jij haar uit de kudde halen.

Wij hebben hier net een nieuw paard, een merens dus vergelijkbaar met een fjord als het gaat om natuurpaard zijn. Hij is nu bij ons→ 2 maanden. Ik heb heel erg veel met hem gewandeld. De hele omgeving laten zien hier. Daarna er op gaan zitten en met hem rustige buitenritten gemaakt. De 1ste 6 weken had ik hem elke dag in de hand, of ik reed hem. Nu zie je zijn rustige blik, hij is echt hier aangekomen. Staat 24 uur buiten met zijn zus Polie en je ziet aan dat paard dat hij gelukkig is.
Met rijden merk ik dat ook. Hij is minder fel, gaat normaler van stal af en na 10 meter is het beetje plakken al over.

Dus wat ik wil zeggen, ga investeren in je paard, ga vrienden worden. Neem hem mee naar buiten, laat hem op jouw commando op het einde lekker grazen aan de hand. Doe allemaal fijne paarden dingen→ maar ben wel kordaat en neem de leiding. Want een fjord gaat het anders over nemen.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:30

Poeh dat kan aan zoveel dingen liggen. Vraag er deskundige hulp bij. Check het zadel, het gebit en passend harnachement. Mocht er niks aan de hand zijn dan probeert hij je uit en heeft hij een schop onder zijn hol nodig. Maar dat moet je echt onder deskundige begeleiding doen, eventueel aan de longeerlijn met de longeerzweep erbij.
Je weet niet of hij dit ook deed bij de vorige eigenaar aangezien je hem 2 weken hebt?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Bokken bij been geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 11:35

Eens met alle adviezen, en vergeet vooral niet dat ze nog maar 4 is en je haar nog maar 2 weken hebt.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Bokken bij been geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 01:21

Zet eens een andere handige ruiter (je instructrice bijv) erop, meteen vanaf het begin. Als ze het dan ook doet, ligt het niet aan jou. Als ze het dan niet doet, ligt het dus specifiek aan iets dat jij doet tijdens het rijden. Vanuit daar kun je dan weer verder gaan 'zoeken' naar de oplossing.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Bokken bij been geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 03:36

Mijn eerste gedachte is dat je qua rijden nog wat handigheid mist. Een jonge fjord heeft een consequente ruiter nodig.

Maar zoals genoemd, laat eens iemand meekijken met veel verstand van zaken.
Er kan ook iets anders aan de hand zijn waardoor het paardje het rijden niet prettig vind.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 06:50

Ik gok inderdaad rijtechnisch. Ze is nog maar 4 en je kent haar maar 2 weken. Misschien proberen haar eerst goed wakker te maken? Dus steeds wat meer voorwaarts stappen, stapje voor stapje. Tot je bijna in draf zit en dan aandraven. Dus niet de hulp in 1x geven en bam van stap ineens naar draf, maar rustig opbouwen. Hielp bij de merrie die ik rijd wel.
Mocht het probleem zich niet oplossen zou ik naar het zadel gaan kijken. De merrie die ik rijd deed namelijk ook hetzelfde. Stap was alles prima, maar zodra je ging aandraven ging de rem er op. Ook niet meer reageren op je been. Of naja, ze reageerde daar op door te steigeren of in de achteruit te gaan. Met haar nieuwe zadel nergens geen last meer van, paard is zo braaf als maar zijn kan.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Bokken bij been geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:54

Ik denk dat je haar te kort hebt en kent en te weinig hebt geprobeerd om het op te lossen. Heb geduld, laat je paard checken, neem grondwerkles en/of vraag een andere instructrice (of iemand van stal met veel ervaring) om een keer met je mee te kijken. Kijk kritisch naar je eigen rijden, wanneer medische oorzaken en invloeden van buitenaf (slechtpassend zadel, bit, hoofdstel etc) uitgesloten zijn.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:00

Vind het nogal makkelijk te zeggen, je hebt ze nog maar een paar weken.
Ik zou toch eens iemand erop zetten om erdoor heen te rijden. Is ze eigenlijk gekeurd gekocht?

Sowieso dit gedrag niet accepteren, er wordt immers gewoon gevraagd om aan te draven, niet meer en dan vind ik dit toch onacceptabel gedrag.
En ja ze moet nog wennen maar dat wil niet zeggen dat ze dit gedrag mag vertonen.

Uiteraard moet wel alles goed passen en daar zou ik nog alles een keer goed nalopen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Bokken bij been geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:02

Ik verplaats dit topic even naar RT-V (rijtechnische vragen)

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Bokken bij been geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:05

Die van mij doet het ook. Alles gecheckt : tanden zadel hoofdstel, voer etc en die doet het nog. Als alles gecheckt is mag je best een keer streng zijn want dit hoort gewoon niet. Die van mij doet ook nog vies uit stilstand omhoog komen en bokken, dat 2 minuten lang. Die krijgt dan WCht klappen. Prima je bent jong maar je gedraafd je als ik erop zit. Ze loopt minimaal 8 uur buiten dus dan speelt ze maar met dr paarden vrienden

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:11

Horseloverl schreef:
Die van mij doet het ook. Alles gecheckt : tanden zadel hoofdstel, voer etc en die doet het nog. Als alles gecheckt is mag je best een keer streng zijn want dit hoort gewoon niet. Die van mij doet ook nog vies uit stilstand omhoog komen en bokken, dat 2 minuten lang. Die krijgt dan WCht klappen. Prima je bent jong maar je gedraafd je als ik erop zit. Ze loopt minimaal 8 uur buiten dus dan speelt ze maar met dr paarden vrienden

Bedoel je met "alles" ook foto's laten maken van rug, benen, hals, etc?

Zo ja: waar is de harmonie en wederzijds respect in dit verhaal? Ik ben van mening dat het echt teamwork is, jij coacht je paard, dit klinkt meer als africhten en geen ruimte bieden voor eigen inbreng of natuurlijke ongehoorzaamheid. Maar goed, ik ken jou, je paard en de situatie natuurlijk niet, wellicht is het een beetje onhandig opgeschreven.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:14

Mijn inziens loopt elk gezond en pijnvrij paard gewoon graag vooruit.
Uitproberen vind ik zo’n achterhaald iets, noem het dan miscommunicatie...
Mensen die tikken met de zweep en daarbij de teugel met zweep en al omtrekken om te slaan zodat je aan zijn mond trekt en been geeft tegelijk.
Zonder beeldmateriaal kunnen wij hiervan niks zeggen. Deze probleem horen door je instructeur herkend te worden.
Ik zou afgaand op wat je hier typt bijna zeker het zadel de schuld geven. Gebit nakijken kan, maar die problemen uiten zich vaker in bit niet aannemen, kantelen en schudden.
Is het paard gekeurd bij aankoop? Knieblessures rugblessures etc kunnen allemaal dit gedrag geven.

Iedereen die hier zegt dat je hem aan moet pakken moet je niet naar luisteren. Een 4 jarige is een gewoon een peuter die het rijden leert, waarom zou die uit baldadigheid naar je been gaan slaan om niks..... echt zo’n onzin.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:18

Horseloverl schreef:
Die van mij doet het ook. Alles gecheckt : tanden zadel hoofdstel, voer etc en die doet het nog. Als alles gecheckt is mag je best een keer streng zijn want dit hoort gewoon niet. Die van mij doet ook nog vies uit stilstand omhoog komen en bokken, dat 2 minuten lang. Die krijgt dan WCht klappen. Prima je bent jong maar je gedraafd je als ik erop zit. Ze loopt minimaal 8 uur buiten dus dan speelt ze maar met dr paarden vrienden


En je vraagt je nooit af waarom je paard dit doet omdat het zadel, hoofdstel en gebit goed is?
Wat dacht je dan van lichamelijk problemen zoals ocd’s of artrose? Blokkades, littekenweefsel etc?paarden zijn nooit expres gemeen! Speels wat joligheid bokken ziet er heel anders uit dan pijnbokken of steigeren.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:20

Horseloverl schreef:
Die van mij doet het ook. Alles gecheckt : tanden zadel hoofdstel, voer etc en die doet het nog. Als alles gecheckt is mag je best een keer streng zijn want dit hoort gewoon niet. Die van mij doet ook nog vies uit stilstand omhoog komen en bokken, dat 2 minuten lang. Die krijgt dan WCht klappen. Prima je bent jong maar je gedraafd je als ik erop zit. Ze loopt minimaal 8 uur buiten dus dan speelt ze maar met dr paarden vrienden

Kom maar even een rondje rijden op mijn draak. Dan bel ik de ambulance vast ;) Mensen zeggen vaak dat dat toch zo'n lastig paard is, maar dan zeg ik dat elk paard zo zou moeten zijn. Dan zouden er namelijk geen "ruiters" als jij zijn.

Als het geen mankementen aan het lijf of tuig zijn dan heeft het paard er dus kennelijk geen zin in. Wees duidelijk en consequent en breng het plezier bij je paard terug. Meestal kom je al een heel eind door wat uitdaging aan te bieden ipv telkens weer dezelfde rondjes. Wees leider van het team en geen dictator. Daar kom je uiteindelijk veel verder mee.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:24

Als het gaat om aandraven is ruimte voor eigen inbreng wat gek toch? Tenminste... ik wil bij het rijden gewoon been kunnen geven en lekker wegdraven. Niet eerst een hele discussie voeren met mijn paard en of hij het wel ok vind om te draven.

Natuurlijk moet je wel oog hebben voor wat je paard je probeert te vertellen en of hij ergens last van heeft. En zorgen dat hij gezond is en dat je tuig past. Maar in de basis is aandraven gewoon aandraven en 'aan de hulpen' wenselijk.

Bovendien is het als je 2 weken eigenaar bent een logische eerste stap om even te kijken of je rijtechnisch wat moet/kan bijspijkeren. Je moet immers nog een combinatie worden.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Re: Bokken bij been geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:27

Dat klopt, maar meestal is niet willen aandraven een symptoom van een groter probleem. En wat betreft de eigen inbreng.. Ze moeten gewoon doen wat ik zeg, alleen ik breng het zo dat het antwoord nooit nee is. Ze moeten denken dat ze het willen.

wennydam

Berichten: 27
Geregistreerd: 13-06-14

Re: Bokken bij been geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:37

Ik denk ook dat jullie elkaar eerst beter moet leren kennen.. en ik ben eens met alle adviezen
Is dit "probleem"ook als je iets doet wat je pony leuk vind? bijv op buitenrit of iets anders?

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:47

Kelly_ann schreef:
Als het gaat om aandraven is ruimte voor eigen inbreng wat gek toch? Tenminste... ik wil bij het rijden gewoon been kunnen geven en lekker wegdraven. Niet eerst een hele discussie voeren met mijn paard en of hij het wel ok vind om te draven.

Natuurlijk moet je wel oog hebben voor wat je paard je probeert te vertellen en of hij ergens last van heeft. En zorgen dat hij gezond is en dat je tuig past. Maar in de basis is aandraven gewoon aandraven en 'aan de hulpen' wenselijk.

Bovendien is het als je 2 weken eigenaar bent een logische eerste stap om even te kijken of je rijtechnisch wat moet/kan bijspijkeren. Je moet immers nog een combinatie worden.


De gemarkeerde zin is wat ik onder andere bedoel met eigen inbreng. Hij moet gehoorzamen, maar je doet het wel samen. Geven en nemen. Zolang de basis maar in orde is. Die basis is er na 2 weken nog niet. En bij sommige combinaties na jaren ook nog niet. Wat ik al zei: neem je tijd.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:18

Anna_Dani schreef:
Horseloverl schreef:
Die van mij doet het ook. Alles gecheckt : tanden zadel hoofdstel, voer etc en die doet het nog. Als alles gecheckt is mag je best een keer streng zijn want dit hoort gewoon niet. Die van mij doet ook nog vies uit stilstand omhoog komen en bokken, dat 2 minuten lang. Die krijgt dan WCht klappen. Prima je bent jong maar je gedraafd je als ik erop zit. Ze loopt minimaal 8 uur buiten dus dan speelt ze maar met dr paarden vrienden

Bedoel je met "alles" ook foto's laten maken van rug, benen, hals, etc?

Zo ja: waar is de harmonie en wederzijds respect in dit verhaal? Ik ben van mening dat het echt teamwork is, jij coacht je paard, dit klinkt meer als africhten en geen ruimte bieden voor eigen inbreng of natuurlijke ongehoorzaamheid. Maar goed, ik ken jou, je paard en de situatie natuurlijk niet, wellicht is het een beetje onhandig opgeschreven.



Nee dat is het inderdaad. Ik heb lol met d’r we gaan het bos in, we springen, ze mag elke keer als we rijden ook ff een paar rondjes galopperen vol gas ( vind ze enorm leuk) , ze loopt buiten, ze mag paard zijn, ze krijgt goed te etenmaar als ik erop zit en ze gaat gevaarlijk doen ( 4 jaar, 174 hoog) kan ze een keer een klap krijgen. Vaak negeer ik het ook maar situaties als echt 2 minuten lang bokken en ( lees: uit vrolijkheid, oortjes naar voren en briesen) accepteer ik niet. Ik ben 70 kilo, mn paard 700. Ik vind heel veel goed maar dat ene uurtje wat ik erop zit kan ze luisteren en doen we niet gevaarlijk. Dat doet ze maar in d’r eigen tijd. Paardrijden is teamwork. Ik wil ook samenwerken maar uiteindelijk ben ik de baas. Ze mag dingen aangeven, als iets niet wil push ik een beetje om te kijken wat ze doet. Wil ze het echt niet dan hoeft het niet. Ik luister ook naar d’r lijf omdat het zo groot is. Een paard mag heel veel bij mij maar als ik iets echt niet wil gebeurd het gewoon niet.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:21

Bodiwi schreef:
Horseloverl schreef:
Die van mij doet het ook. Alles gecheckt : tanden zadel hoofdstel, voer etc en die doet het nog. Als alles gecheckt is mag je best een keer streng zijn want dit hoort gewoon niet. Die van mij doet ook nog vies uit stilstand omhoog komen en bokken, dat 2 minuten lang. Die krijgt dan WCht klappen. Prima je bent jong maar je gedraafd je als ik erop zit. Ze loopt minimaal 8 uur buiten dus dan speelt ze maar met dr paarden vrienden

Kom maar even een rondje rijden op mijn draak. Dan bel ik de ambulance vast ;) Mensen zeggen vaak dat dat toch zo'n lastig paard is, maar dan zeg ik dat elk paard zo zou moeten zijn. Dan zouden er namelijk geen "ruiters" als jij zijn.

Als het geen mankementen aan het lijf of tuig zijn dan heeft het paard er dus kennelijk geen zin in. Wees duidelijk en consequent en breng het plezier bij je paard terug. Meestal kom je al een heel eind door wat uitdaging aan te bieden ipv telkens weer dezelfde rondjes. Wees leider van het team en geen dictator. Daar kom je uiteindelijk veel verder mee.


Haha die van mij is echt totaal niet lastig maar heeft af en toe gewoon vieze fratsen. Mag ook voor een 4 jarige maar als het niet mag dan mag het niet. Je bent eigenlijk een klein kind aan het opvoeden en duidelijk zijn en consequent is key. Heb ook een volbloed gehad en die was wel echt lastig. Meerdere Ruiters op gehad die internationaal sprongen en die konden er niet mee omgaan. Dus het paard wat ik nu heb is al een hele verademing.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 22:55

Je hebt al wel veel gedaan in twee weken met een vier jarige... zou het veel rustiger aan gaan doen, als dit klopt.

Is je fjord 174 hoog?