Fjord wil niet stilstaan op buiten rit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jumala
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-12

Fjord wil niet stilstaan op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 00:06

Buiten rijden gaat best goed,maar mijn fjord wil nooit lekker stilstaan als het moet,ik had het laatst steeds geprobeerd maar het gaat lastig,ze gaat wel makkelijk terug van galop en draf,maar als ze stapt en moet stil staan knikt ze iets omhoog met haar hoofd en loopt stug door,waarschijnlijk ziet ze het nut niet,ze heeft ook een eigen wil maar ik win het wel steeds,maar zoals dit stoppen en stil staan vind ik lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:16

Stilstaan met een ruiter op de rug is voor sommige paarden ook een van de moeilijkste dingen.
In bewegende gangen kunnen zij hun buikspier aanspannen en hierdoor het gewicht van de ruiter dragen.
In stilstand is het geen natuurlijke beweging voor het paard om zijn buikspieren aan te spannen.
Paarden die bespiering missen, vast zitten in het lijf hebben hier vakerast van.
Het wordt nogal eens verward met eigenwijze paarden die “gewoon even moeten luisteren”.
Kun je iets meer vertellen over de anatomie van jouw paard? Hoe zit zij in haar vel?
Stilstaan zonder een ruiter gaat haar wel goed af?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-12-19 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:17

-oefenen in de bak op halt houden (vanuit elke gang)
-op buitenrit vanaf het begin steeds heel vaak stil gaan staan (eventueel eerst aan de hand) (dus trainen trainen trainen)
-ander bit (ben hier zelf niet zon voorstander van tenzij het echt niet ander kan)
-hulp teugel (kan ze dr hoofd niet meer de lucht in gooien)

Anoniem

Re: Fjord wil niet stilstaan op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:06

Als je veilig wil kunnen buiten rijden is kunnen stoppen toch wel redelijk belangrijk.

jumala
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-12

Re: Fjord wil niet stilstaan op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 16:46

In de bak en met wandelen is het geen probleem en zonder zadel gaat ook goed,maar ik weet niet zo goed wanneer het niet gaat ,het gebeurd in eens,inderdaad is wel gevaarlijk,ik dacht aan een martingaal,omdat ze een klein knikje om hoog geeft

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Re: Fjord wil niet stilstaan op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 17:00

Vaak is er wel een reden dat ze willen blijven lopen, sowieso willen paarden buiten al graag doorlopen.
Goed oefenen met stilstaan in de bak etc en volhouden.

‘Ik win het steeds’ komt op mij erg penny over. Sorry als dat niet zo is, je bent een team met je paard. Daar hoort geen winnen en gevecht bij

Mijne heb ik door middel van beloning leren stilstaan. Die vond het buiten ook lastig zeker als ze iets spannend vond ging ze er graag vandoor. Nu heb ik geleerd dat ze gaat stilstaan als ze iets eng vind.
Wellicht wat meer grondwerk gaan doen en dat dan door pakken onder het zadel?

jumala
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-12

Re: Fjord wil niet stilstaan op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 02:02

Dat pennie is niet echt winnen,maar als ik bv linksaf wil en mijn fjord rechts af,dan draai ik net zo veel rondjes dat ze toch linksaf gaat,soms moet ik wat praten tegen haar en uitleggen dat het oke is en dat we heus doen wat ik beloof,ze is redelijk,ik ook,we kijken wat we willen,soms moet ze plassen voordat we gaan of water drinken,dan loopt ze bij me weg,een ander denk nou ja wat doet ze nou,masr ik weet beter en wacht even,dan komt het goed

Anoniem

Re: Fjord wil niet stilstaan op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 02:12

Beste Ts, ik raad je ten zeerste aan je in te lezen in het gedrag en instinct van een paard.
Op dit moment vermenselijk je een hoop “hints” welke jouw paard jou duidelijk wilt maken.
Om echt een eenheid te worden samen, heb je iets meer grondslag nodig ben ik bang.
Dat is geen schande, er zijn paardenmensen die op hun 70e nog leren over gedragingen. Zolang je er maar voor open staat.

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Re: Fjord wil niet stilstaan op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 02:55

Mijn paard dribbelde enorm met stilstaan en af en toe gooide ze een steiger er tussen. Mega vervelend natuurlijk. Na een jaar ook zo te kijken en willen "winnen" ben ik begonnen met een voedselbeloning bij stilstaan. stilstaan = brokje
Nu staat ze zelfs stil als een stalgenoot door rijd. Misschien ook niet de beste manier maar voor ons werkt het

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:29

[***] schreef:
Stilstaan met een ruiter op de rug is voor sommige paarden ook een van de moeilijkste dingen.
In bewegende gangen kunnen zij hun buikspier aanspannen en hierdoor het gewicht van de ruiter dragen.
In stilstand is het geen natuurlijke beweging voor het paard om zijn buikspieren aan te spannen.
Paarden die bespiering missen, vast zitten in het lijf hebben hier vakerast van.
Het wordt nogal eens verward met eigenwijze paarden die “gewoon even moeten luisteren”.
Kun je iets meer vertellen over de anatomie van jouw paard? Hoe zit zij in haar vel?
Stilstaan zonder een ruiter gaat haar wel goed af?

Interessant! Zo heb ik er nooit over na gedacht. Heb je hier ook iets van een bron van/ is hier onderzoek naar gedaan?
Ik merk ook met mijn bijrijdpaard (groot, jong, en onbespierd, nog aan het doorrijden) dat ze zich makkelijker kan ontspannen in beweging dan in stilstand, dus dat zou het wel verklaren. Stilstaan kan ze zeker wel want dat is 1 van de eerste en meest belangrijke dingen die ik ze aanleer, maar ze vind het idd wel lastiger.
Ik ben het er hoe dan ook dus niet mee eens dat het alleen(!) een lichamelijke kwestie zou kunnen zijn. Ts, zoek eens filmpjes op van groundtying en ga hiermee aan de slag. Dit is echt de basis van de basis (paard parkeren terwijl je zelf ook op de grond staat) en imo echt heel belangrijk, iets wat vaak over wordt overgeslagen in de training. Het is de bedoeling dat je je paard ergens neer zet (zonder hem vast te binden) en hij daar zonder een stap te verzetten blijft staan. Ook als jij wegloopt of gekke dingen doet zoals springen of met de zweep slaan (stukje desensibiliseren). Gaat dit goed dan kan je overgaan naar het opstappen. Leer ze om naar een opstapblok/ hek te kunnen komen en om geen stap te verzetten wanneer je opstapt. Naast dat dit een ontzettend goede oefening is, is het ook nog eens erg handig :D Uiteindelijk zal nu het leren stilstaan onder het zadel al veeel makkelijker te leren zijn, al is dit nu waarschijnlijk al automatisch vrijwel gefixt. Vergeet ook niet om ze echt even de ruimte te geven om te kunnen ontspannen in het stilstaan. Dus ben niet bang om even lange teugel te geven. Stapt hij dan weg? Dan rem je hem gewoon weer af, dit herhaal je net zolang totdat hij ontspannen met een lange teugel stil kan staan.
Ik heb eigenlijk nog nooit echt problemen gehad met paarden die niet kunnen stilstaan ohz en rij veel jonge paarden. Puur door de grondwerk stappen die ik daarvoor al doe, zie het als voorbereiding.

jumala
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-12

Re: Fjord wil niet stilstaan op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 17:38

Ik weet niet hoe julie over mij denken maar ik heb deze fjord vanaf haar vierde en veel gaat goed,ze is nu 17 ik kan haar neerzetten en als ik even wat wil pakken of wil kijken of de beugels goed hangen,of het hek open wil doen of wil stoppen in de bak of zonder zadel,dan staat ze stil ook als ik haar parkeer bij een krukje,op buiten rit zet ze soms plotseling spanning op haar nek,maar dat merk ik alleen als ik bij een stoplicht kom of zo daarom kan ze niet stil staan,ze gaat er nooit vandoor en vanuit galop of draf gaat ze terug zonder dat ik veel teugels gebruik,

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Fjord wil niet stilstaan op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:02

Die van mij heeft ook leren stilstaan op buitenrit door goede antwoord te belonen, als ze ook maar eventjes stilstond braaf! brokje er in, en steeds ietsje langer wachten met je bridge (braaf! ... Wachten... Brokje opvissen... brokje geven). En staat ze echt onvoorwaardelijk stil in de bak? En stapt ze echt pas weg als jij t vraagt? Ongemerkt zijn mensen hier vaak best slordig in en dan klagen ze dat het paard het in een andere situatie niet goed doet...

HopeDreamer

Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Re: Fjord wil niet stilstaan op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:11

Op buitenrit het halthouden veel oefenen. Veel en enthousiast belonen. Al staat ze in het begin maar 2 tellen stil, als jij zelf maar hebt aangegeven dat ze na die 2 seconden weer mag stappen. Dit kan je verlengen en gewoon lekker afwisselen. Maak er maar gewoon een spel van! Een martingaal gaat zoiets niet oplossen..

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 19:14

toch wel raar, met de meeste western wedstrijden en zeker die met koetjes is het bijna de hele dag op paard zitten met een paar minuten actie en de rest wachten met ruiter op hun rug, allemaal last van hun rug zeker dan? Je paardje is het niet geleerd/gewend en je hebt het ook nooit speciaal getraind.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Fjord wil niet stilstaan op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 09:30

Klinkt als spanning als ze het gewoon in de bak wel goed doet. Veel paarden zijn buuten meer alert en wat gespannen. Niet te veel focussen op het stilstaan, zou ik zeggen. Focus gewoon op de ontspanning buiten.
Galoppeer en draaf je steeds op dezelfde stukken? Aneers eens beginnen om dat aan te pakken

wennydam

Berichten: 27
Geregistreerd: 13-06-14

Re: Fjord wil niet stilstaan op buiten rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:03

Mijn verzorg fjord liep vaak ook gewoon door. Dit is natuurlijk niet veilig. Ik heb het in de bak veel geoefend. Ook nam ik een vriendin mee met een braaf paard. Hier had mijn paardje erg veel profijt van.