Favo pony/paard Bokt en steigert

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveyouSjors
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-02-19

Favo pony/paard Bokt en steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 19:31

Hallo,
Op de manege waar ik rijd is er een pony waar ik graag op rijd. De eerste keer dat ik op haar reed ging gewoon goed, maar toen ik er vaker op ging (ook omdat ik wedstrijdjes met haar wilde rijden) werd ze steeds tja vervelender. In de lessen pak ik haar aardig aan door echt schopjes (harde) en tikken te geven, maar ze begint dan te bokken. In galop wilt ze nog wel is steigeren of zo hard bokken dat ik bijna val. Ik heb op internet gezien dat Tinkers (want ja ze is een Tinker) graag goed behandeld willen worden, maar als ik haar gang laat gaan, gaat ze achter een andere pony aan en kan ik helemaal niks meer. Weten jullie misschien waardoor dit komt. Ze is onderhand 18 jaar en is kreupel geweest, maar ze mag nog meedoen met de lessen en staat ook op wei (te bokken naar haar vriendin := := kijk foto's onderin) doe ik iets fout? Want in haar hok begint ze ook te bijten naar mij als haar vriendin op stal staat naast haar. Ligt het aan haar bedrag?
Mijn juf wordt zelf ook gek van haar, dan geeft ze een nog hardere tik en zit ze bijna in galop. Het is me wel een aantal keer gelukt om de baas te worden over Shannah (pony waar ik het over heb), maar niet zo vaak.

Ik hoop dat ik als ik antwoord krijg er iets mee kan.

PS. Tijdens proefjes/wedstrijdjes is ze gewoon lief.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door LoveyouSjors op 23-12-19 19:54, in het totaal 4 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Favo pony/paard Bokt en steigerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:33

Mja, de meeste manegeruiters zijn erg onduidelijk in hun hulpen, dus ik kan me levendig voorstellen dat de pony nogal geirriteerd wordt als ze daarbij geschopt en geslagen wordt, terwijl ze niets verkeerd doet, en alleen jou probeert te begrijpen.

Anoniem

Re: Favo pony/paard Bokt en steigerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:36

Ik denk eerder dat het bij jou ligt dan dat het paard iets verkeerd doet. En een paard wat in een hok staat mmmm.. ik denk dat je stal bedoelt hahaha

LoveyouSjors
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 19:38

Marije_1997 schreef:
Ik denk eerder dat het bij jou ligt dan dat het paard iets verkeerd doet. En een paard wat in een hok staat mmmm.. ik denk dat je stal bedoelt hahaha


Ja

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:41

Wat zegt je instructrice als ze van protest omhoog komt? Doet ze dit ook bij andere ruiters?

Er kunnen veel redenen zijn: van slecht passend tuig, een onduidelijke ruiter, pijn tot je niet begrijpen. Dan maar harder trappen/slaan, lost niet op waarom ze zo in protest kwam. Maar goed, het is een manegepony, en wat dat betreft is het de manege hun verantwoordelijkheid de dieren mentaal en fysiek gezond te houden

LoveyouSjors
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 19:42

Avalanche81 schreef:
Mja, de meeste manegeruiters zijn erg onduidelijk in hun hulpen, dus ik kan me levendig voorstellen dat de pony nogal geirriteerd wordt als ze daarbij geschopt en geslagen wordt, terwijl ze niets verkeerd doet, en alleen jou probeert te begrijpen.


Dat is dus moeilijk te begrijpen ze kunnen niet praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:43

LoveyouSjors schreef:
Avalanche81 schreef:
Mja, de meeste manegeruiters zijn erg onduidelijk in hun hulpen, dus ik kan me levendig voorstellen dat de pony nogal geirriteerd wordt als ze daarbij geschopt en geslagen wordt, terwijl ze niets verkeerd doet, en alleen jou probeert te begrijpen.


Dat is dus moeilijk te begrijpen ze kunnen niet praten


Het is heel simpel, wat jij nu doet helpt dus niet. Het paard geeft dat aan door te steigeren. Ik denk trouwens dat je dit ook beter met een instructeur kan overleggen dan op bokt. Wij zijn er niet bij en kunnen dus ook niet de juiste tips en trics geven.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:43

Tinkers zijn lang niet altijd geschikt als manegepaard. Het zijn vaak geen allemansvrienden en zijn diepongelukkig op een manege.Zet je ze onder druk (schopjes geven, tikken) dan krijg je dit gedrag. Ga je ze echt meppen, dan doen ze helemaal niets meer de volgende keer of staken bij alles. Neem ze mee naar buiten en dan zijn het meestal wel brave paarden. Ik ken er meerdere die helaas bij een manege staan, en ze vertonen allemaal hetzelfde gedrag in de lessen die ze stomvervelend vinden. Voor buitenritten doen die het wel prima.

LoveyouSjors
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 19:46

freetorun schreef:
Wat zegt je instructrice als ze van protest omhoog komt? Doet ze dit ook bij andere ruiters?

Er kunnen veel redenen zijn: van slecht passend tuig, een onduidelijke ruiter, pijn tot je niet begrijpen. Dan maar harder trappen/slaan, lost niet op waarom ze zo in protest kwam. Maar goed, het is een manegepony, en wat dat betreft is het de manege hun verantwoordelijkheid de dieren mentaal en fysiek gezond te houden


Ja dan begint ze zo van: 'Geef ze is een schop! Geef ze is een flinke schop! Doe is iets! Geef is een tik!! Tik, tik, tik ,tik!!'. Daar word je af en toe echt gek van. En als je echt niks doet volgens haar komt ze met een longeerzweep achter je aan.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:48

LoveyouSjors schreef:
Avalanche81 schreef:
Mja, de meeste manegeruiters zijn erg onduidelijk in hun hulpen, dus ik kan me levendig voorstellen dat de pony nogal geirriteerd wordt als ze daarbij geschopt en geslagen wordt, terwijl ze niets verkeerd doet, en alleen jou probeert te begrijpen.


Dat is dus moeilijk te begrijpen ze kunnen niet praten

Kunnen ze heel goed hoor. Paarden zijn heel goed in het lezen van lichaamstaal, ze hebben jouw emoties eerder door dan jij zelf, ze kunnen uitstekend communiceren en aangeven wat ze wel en niet willen en nodig hebben.

Veel mensen kunnen alleen niet goed luisteren. Het probleem ligt vaak niet bij het paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:49

LoveyouSjors schreef:
freetorun schreef:
Wat zegt je instructrice als ze van protest omhoog komt? Doet ze dit ook bij andere ruiters?

Er kunnen veel redenen zijn: van slecht passend tuig, een onduidelijke ruiter, pijn tot je niet begrijpen. Dan maar harder trappen/slaan, lost niet op waarom ze zo in protest kwam. Maar goed, het is een manegepony, en wat dat betreft is het de manege hun verantwoordelijkheid de dieren mentaal en fysiek gezond te houden


Ja dan begint ze zo van: 'Geef ze is een schop! Geef ze is een flinke schop! Doe is iets! Geef is een tik!! Tik, tik, tik ,tik!!'. Daar word je af en toe echt gek van. En als je echt niks doet volgens haar komt ze met een longeerzweep achter je aan.


Snap wel dat het paard steigert. Als ik dat bij m'n eigen doe krijg ik er van langs (als ik er naast sta krijg ik gewoon een trap) je moet het samen met het paard doen. Blijkbaar werkt schoppen niet, probeer eens praten. Paarden reageren meestal heel goed op motiverende woorden.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:51

LoveyouSjors schreef:
freetorun schreef:
Wat zegt je instructrice als ze van protest omhoog komt? Doet ze dit ook bij andere ruiters?

Er kunnen veel redenen zijn: van slecht passend tuig, een onduidelijke ruiter, pijn tot je niet begrijpen. Dan maar harder trappen/slaan, lost niet op waarom ze zo in protest kwam. Maar goed, het is een manegepony, en wat dat betreft is het de manege hun verantwoordelijkheid de dieren mentaal en fysiek gezond te houden


Ja dan begint ze zo van: 'Geef ze is een schop! Geef ze is een flinke schop! Doe is iets! Geef is een tik!! Tik, tik, tik ,tik!!'. Daar word je af en toe echt gek van. En als je echt niks doet volgens haar komt ze met een longeerzweep achter je aan.
Dan lijkt het me tijd een nieuwe manege te zoeken waar je in een fijne samenwerking leert te rijden ipv te slaan :n. Zoals je zei, paarden kunnen niet praten. Maar steigeren is wel een teken dat ze je schreeuwend iets proberen te vertellen..

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:52

LoveyouSjors schreef:
freetorun schreef:
Wat zegt je instructrice als ze van protest omhoog komt? Doet ze dit ook bij andere ruiters?

Er kunnen veel redenen zijn: van slecht passend tuig, een onduidelijke ruiter, pijn tot je niet begrijpen. Dan maar harder trappen/slaan, lost niet op waarom ze zo in protest kwam. Maar goed, het is een manegepony, en wat dat betreft is het de manege hun verantwoordelijkheid de dieren mentaal en fysiek gezond te houden


Ja dan begint ze zo van: 'Geef ze is een schop! Geef ze is een flinke schop! Doe is iets! Geef is een tik!! Tik, tik, tik ,tik!!'. Daar word je af en toe echt gek van. En als je echt niks doet volgens haar komt ze met een longeerzweep achter je aan.

Andere manege zoeken. Hier leer je alleen maar beroerd van rijden.

_Tarzan

Berichten: 11167
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:55

LoveyouSjors schreef:
freetorun schreef:
Wat zegt je instructrice als ze van protest omhoog komt? Doet ze dit ook bij andere ruiters?

Er kunnen veel redenen zijn: van slecht passend tuig, een onduidelijke ruiter, pijn tot je niet begrijpen. Dan maar harder trappen/slaan, lost niet op waarom ze zo in protest kwam. Maar goed, het is een manegepony, en wat dat betreft is het de manege hun verantwoordelijkheid de dieren mentaal en fysiek gezond te houden


Ja dan begint ze zo van: 'Geef ze is een schop! Geef ze is een flinke schop! Doe is iets! Geef is een tik!! Tik, tik, tik ,tik!!'. Daar word je af en toe echt gek van. En als je echt niks doet volgens haar komt ze met een longeerzweep achter je aan.

Dan zou mijn doodbraaf paard ook compleet doorslaan ... paard snapt er gewoon geen zak van wat je bedoeld..

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Favo pony/paard Bokt en steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:26

Poeh. Het is zo goed mogelijk om met paarden samen te werken op een vriendelijke manier. Je zou nooit het gevecht aan moeten gaan met slaan en schoppen.

Als je paard niet luistert, heeft hij daar een reden voor. Als je daar niet naar luistert, maar alleen maar harder gaat slaan en schoppen, gaat hij alleen maar harder nee zeggen door erger te protesteren en steigeren. Dat gevecht aangaan zou nooit de oplossing moeten zijn.

Ik zou zorgen dat je les krijgt van een andere instructeur dan deze, want deze leert jou niet om op een fijne manier paard te rijden en respect te hebben voor je paard.

herr_balou
Berichten: 1449
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:58

LoveyouSjors schreef:
Ja dan begint ze zo van: 'Geef ze is een schop! Geef ze is een flinke schop! Doe is iets! Geef is een tik!! Tik, tik, tik ,tik!!'. Daar word je af en toe echt gek van. En als je echt niks doet volgens haar komt ze met een longeerzweep achter je aan.

Pfff, bestaan er nog altijd manages waar het er zo aan toegaat?
Zoals al een paar anderen opmerken: "Andere manege zoeken".

Die longeerzweep ken ik ook, in mijn jonge jaren (ca. 30 jaar geleden) ben ik daarover uitgevallen tegen de instructrice. Ik werd de les uitgestuurd. :D En ben een buitenritje gaan maken tot hilariteit van mijn lesgenoten. :+ Was een heerlijk relaxed ritje en pony was topbraaf.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:08

Als een paard gaat steigeren moet je hem inderdaad naar voren rijden (harder laten gaan), dus de reactie van jouw juf is niet vreemd. Echter klinkt het alsof deze pony het manegewerk echt zat begint te worden, paarden steigeren en bokken niet zomaar, en ook niet omdat ze het leuk vinden.
Er is ook niks dat JIJ kan doen om dit gedrag op te lossen, dat moet de manegebaas doen. Helaas is het weinig manegepaarden gegund zo'n meedenkende baas te hebben, vaak genoeg krijgen ze alleen maar meer op hun kop terwijl ze duidelijk proberen te maken dat ze pijn hebben door te bokken.
Overigens bokt ze niet op de foto's die jij plaatst, maar ze steigert.

Anoniem

Re: Favo pony/paard Bokt en steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:50

Als jouw instructrice hier niet mee kan helpen, zou ik een andere zoeken.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:37

LoveyouSjors schreef:
Ja dan begint ze zo van: 'Geef ze is een schop! Geef ze is een flinke schop! Doe is iets! Geef is een tik!! Tik, tik, tik ,tik!!'. Daar word je af en toe echt gek van. En als je echt niks doet volgens haar komt ze met een longeerzweep achter je aan.


Rap wegwezen en een betere manege opzoeken die wel goed met paarden omgaat. Zo leer je helemaal niets, laat staan goed rijden, en zij begrijpt nul komma nul van paarden. Zo blijven slaan als zij zegt is meer mishandeling dan dat het paard met plezier werkt. Het dier is doodongelukkig van alleen maar rondjes draaien in de binnenbak en kan niet anders dan door staken en steigeren (dat hebben ze hem perfect aangeleerd) aantonen dat dit niet is wat hij leuk vindt.
Een paard is geen ding wat op een draaimolen staat en wat na gebruik weer terug in de stalling gezet wordt.
Arm dier. Er zijn vast wel maneges in de buurt die het anders en beter doen.

Ik heb ooit ook geweigerd om een paard met artrose te rijden; die werd zonder pardon uit de box gepakt en in de les ingezet. Ik voelde hoe stug hij was en op mijn opmerking daarover werd alleen maar gezegd; dat is goed voor een paard met artrose, die moet bewegen. Ja dat klopt, maar niet koud uit een box de bak in. Ik ben afgestapt. Kort erna daar gestopt met rijden.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 15:31

LoveyouSjors schreef:
Hallo,
Op de manege waar ik rijd is er een pony waar ik graag op rijd. De eerste keer dat ik op haar reed ging gewoon goed, maar toen ik er vaker op ging (ook omdat ik wedstrijdjes met haar wilde rijden) werd ze steeds tja vervelender.

Een opmerking van een instructrice waar ik groot respect voor heb:
in die les reed/liep het paard Perhaps. 1x raden: een gered slachtpaard.
Zegt deze uitstekende instructrice: "De eerste keer dat mensen op Perhaps rijden gaat het vaak goed, en de tweede keer veel minder. Dat is omdat mensen het resultaat dat ze de eerste keer bereikt hebben, de tweede keer te snel willen krijgen."

Ten eerste is dat 'je pappenheimers kennen', en het is ook beslist goed les geven aan de leerlingen.
Chapeau dus.
Ik heb dat zinnetje in mijn oren geknoopt.

OF het zo is, dat dit ook geldt voor dit dier is een vraag, maar je kunt natuurlijk wel nadenken over wat de eerste keer/ keren zo leuk was, en of dit de valkuil is waar je in bent gekukeld.
Citaat:
In de lessen pak ik haar aardig aan door echt schopjes (harde) en tikken te geven, maar ze begint dan te bokken. In galop wilt ze nog wel is steigeren of zo hard bokken dat ik bijna val.
Ik hoop dat ik als ik antwoord krijg er iets mee kan.

PS. Tijdens proefjes/wedstrijdjes is ze gewoon lief.


Ken je de uitdrukking "meer van hetzelfde"...?
Ik ben wat dovig, dus soms, als ik mensen half versta wil ik graag meer van hetzelfde: herhaal wat je zei, maar net iets luider.
(= Soms is meer van hetzelfde nuttig.)
...maar gesteld dat ik (wat dovig of niet) iets uitstekend hoor, maar niet snap: spaar het mij dan dat je hetzelfde nog eens gilt. (Kans ook dat ik boos word...)

Stel: het gaat mis op de grote volte in draf. Probeer dan dingen als: eerst in stap, in een rustiger tempo, in een vlotter tempo, met meer gewicht van jezelf op binnen of op buiten, met een langere teugel, etc etc. Dat is zoeken naar 'wanneer gaat het beter - en wat zegt dat over ons als combinatie'.

...en zou dit niet kunnen/ mogen in de les: benen maken. :P Er is al geweld genoeg op de wereld (of nuja, te veel) en alleen maar meer van hetzelfde wordt geweld.