Paard "denkt" teveel mee, tips & tricks?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickeyan
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-12-19

Paard "denkt" teveel mee, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 12:01

Hallo,

Ik heb een vraagje. Mijn merrie is een enorm fijn dier, máár ze denkt echt veel te veel met me mee..
Ga je oefenen met pirouet, eerste keer braaf. Doe je het nog een keer gaat ze al uit zichzelf.

Oefen je met achterwaarts, 2e keer dendert ze al uit zichzelf naar achter..

Diagonaal.. Moet ik haar tegenhouden omdat ze al uit zich zelf naar de uitgestrekte draf wilt.

Ik rijd regelmatig wedstrijden en ik rijd met de normale trainingen al nooit meer de oefeningen zoals in de proef.. Maar als ik 1 keer iets heb gedaan.. Doet ze het de volgende keer weer zelf.. Dus dan oefen ik Uitgestrekte draf op de lange zijde, neem haar terug in de bocht en ik voel dat ze na die bocht de volgende lange zijde al weer de middendraf in wilt "schieten". Het is heel fijn dat ze zo werkwillig is, maar ze moet wel op me wachten natuurlijk.. Uiteraard corrigeer ik haar direct, maar het kwartje valt nog niet echt.

Heeft iemand de gouden tip voor mij? Ik wil het niet te hard afstraffen omdat ze (zo zie ik het) gewoon enorm haar best doet. Als ik haar corrigeer ( bijvoorbeeld door haar even te laten halthouden en wachten) laat ze dat ook heel braaf toe en luistert ze goed, maar de volgende keer doet ze het weer. Ik probeer het voor te zijn, maar ze doet het zo snel..

Alvast bedankt,

Mickey.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard "denkt" teveel mee, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:06

Je kan een oefening niet verbeteren door hem maar 1x te rijden en daarna niet meer. Dus je hebt weinig keuze, terug naar het basis tempo en opnieuw de oefening inzetten om deze te verbeteren.

Wat je wel kan proberen is juist niet op de lange zijde iets te doen, maar dan op de middenlijn, dan op de diagonaal enz.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:07

Voorlopig niet twee keer dezelfde oefening achtereen doen. En waar het kan juist het tegenovergestelde doen.
Diagonaal op en uitgestrekte draf? Volgende keer diagonaal op en juist naar een verzamelde draf of stap of zelfs halthouden.
Halthouden en achterwaarts. Ok, volgende keer, halthouden en meteen weer naar voren of een wending om de achterhand vragen of... verzin iets, maakt niet uit, maar zorg voor zoveel afwisseling dat er gewoon niet meer geanticipeerd kan worden. Dat ze echt moet wachten op jou om te weten wat de volgende stap is, want die volgende stap dat kan duizend en 1 dingen zijn.

xrobbiee

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Paard "denkt" teveel mee, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:16

Mijn merrie kan dat ook erg goed, wat ik doe is oefeningen op onverwachte plekken rijden, dus ipv altijd halthouden bij a of c gewoon een keer halthouden in het midden van de bak. Of als je afwend en je paard begint zelf een appuyement in te zetten, gewoon gaan wijken. Met een pirouette zou ik ook een paar passen opzij wijken wanneer ze door je binnen een valt en pas op het moment dat ze correct de volte galoppeert zonder alvast die billen naar binnen te gooien zet jij je pirouette in. Laat haar wachten tot jij aan geeft dat ze mag.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:20

Ik heb ook zo een, super irritant inderdaad!

Ik laat hem de fout maken en zet dan de oefening direct om naar iets onverwachts en het liefste moeilijkers. Dus ipv achterwaarts maak ik een 5 meter volte. Ipv uitgestrekte draf gaan we zijwaarts etc! Vind hij bloedje irritant en hij wordt er ook aardig geagiteerd van (volgens mij denkt hij dan iets als:’ik doe het zo braaf en dan zeurt ze nog aan mijn kop’ :)) ) maar na een tijdje werkt het en gaat hij zowaar afwachten op wat ik van hem wil en is hij echt bereid te luisteren en voor me te werken

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:26

Eentje die goed kan meedenken kan ook goed leren wachten. :) Als ze achteruit denderd zet je haar meteen in de vooruit. Als ze op de diagonaal uit zichzelf naar die middendraf trekt, rijd je haar terug naar de verzameling en de volgende diagonaal verzamel je al in de hoek en daar houd je haar gedurende diagonaal. OF je rijdt een overgang naar stap of zelfs halt.
Moeilijker maken is nergens voor nodig. Je hebt niks aan een paard dat geagiteerd wordt. Je wil een paard dat op je hulpen blijft letten. De oefening veranderen heeft ook weinig zin. Daar leert ie in wezen niks van. Van hem rustig corrigeren naar wat je wilde wel. Als ie te veel voorwaarts gaat, rijd je hem terug. "hier". Gaat ie ongevraagd achterwaarts rijd je hem naar voren en houdt opnieuw halt tot ie stil blijft staan.

Let ook goed op je eigen lichaam. Of jij in je lichaam niet al onbewust signalen geeft van wat je wil gaan vragen of je voorbereid op het feit dat ze je voor gaat zijn waardoor je haar onbedoeld juist de hulpen geeft om het te doen..
Met eentje die zo mee denkt moet je heel bewust rijden. :)

Wb de pirouette, heb je het dan over een galoppirouette of een wending om de achterhand in stap?

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:32

Je kunt je paard helpen door niet zelf al vooruit te denken. Ze reageert niet te snel, ze reageert op jouw intentie van wat je wilt doen.
En intenties zijn voor een paard veel belangrijker dan ons idee van "hulpen" eigenlijk comando's geven!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:11

Mijn schone opdracht luidt: slimmer zijn dan je paard.

Niet makkelijk.
"Ik wilde zo graag een Spanjaard..." (eigen schuld).

Maar Knollie doet erg haar best, is werkwillig - dus ik tel mijn zegeningen. (En soms de overgangen die ik gratis krijg.... :') )

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:18

josien_m_ schreef:
Je kunt je paard helpen door niet zelf al vooruit te denken. Ze reageert niet te snel, ze reageert op jouw intentie van wat je wilt doen.
En intenties zijn voor een paard veel belangrijker dan ons idee van "hulpen" eigenlijk comando's geven!


En zo is het echt.
Je paard oet wat je "vraagt" en moet dus zéker geen straf krijgen en ook geen brute correcties.
We moeten gewoon beter op onszelf leren passen.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard "denkt" teveel mee, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:24

wellicht je gewoon wanneer je geen wedstrijden hebt je paard lekker eens vrij moet geven of andere dingen doen ipv die eeuwige oefeningen. Paarden die het zo goed willen doen moet je zuinig op zijn en die hebben al die training niet nodig.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:24

Idd verrassen. Doe je op de lange zijde een uitgestrekte draf, dan op de volgende lange zijde rij je direkt na de bocht een volte of een gebroken lijn. Of een overgang. Het is geen fout , want paard denkt mee. Ze/hij doet het tenslotte heel braaf. Dus niet bestraffen, maar gewoon direkt een andere oefening doen. Het is idd best lastig. Dat zorgt dat je creatief moet worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard "denkt" teveel mee, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:27

Zo ééntje had een vriend van mij ook. Die wist precies wat het woord 'changement' of 'galopswissel' en maakte hem dan ook meteen. Niet heel fijn wanneer je proef wordt voorgelezen en ze meteen een wissel maakte wanneer dat nog niet nodig was :+
Het hielp bij haar om het woord regelmatig te vervangen door iets anders. Zo werd galopswissel 'aardbei' en na een tijdje 'ananas' omdat ze het woord aardbei ook in verband ging brengen met een wissel.
Op die manier is de hele fruitmand voorbij gekomen _O-

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:30

Cayenne schreef:
Zo ééntje had een vriend van mij ook. Die wist precies wat het woord 'changement' of 'galopswissel' en maakte hem dan ook meteen. Niet heel fijn wanneer je proef wordt voorgelezen en ze meteen een wissel maakte wanneer dat nog niet nodig was :+
Het hielp bij haar om het woord regelmatig te vervangen door iets anders. Zo werd galopswissel 'aardbei' en na een tijdje 'ananas' omdat ze het woord aardbei ook in verband ging brengen met een wissel.
Op die manier is de hele fruitmand voorbij gekomen _O-


Dat is toch hilarisch? :)) Lastig met proeven, maar als eigenaar zou ik in een deuk liggen..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard "denkt" teveel mee, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:32

Het was ook wel hilarisch, maar als eigenaar was het volgens mij ook wel frustrerend want in je proef dacht ze zo mee dat ze al begon te stuiteren wanneer ze zelf dacht dat er een wissel kwam. Dat heeft wel voor heel wat minder goede punten gezorgd :P
Maar de blikken van de jury wanneer er 'bij C een aardbei' klonk waren wel briljant _O-

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:34

Koesteren zo eentje!
Niet altijd handig in de proef misschien, maar hoe fijn is het al ze mee willen denken?
Ik heb er eentje die als ze iets nieuws geleerd heeft, dat de hele dag wil showen. Dat begon met Spaanse pas, toen schouderbinnenwaarts, nu zijn we met travers bezig en dat laat ze heel graag zien te pas en te onpas.
Erom lachen, en wanneer het niet gewenst is gewoon niet belonen /er in meegaan, en dus juist verder gaan met iets anders - ervan uitgaande dat jij niet stiekem wel al dacht aan de oefening die ze inzet, want dan is gewoon heel erg braaf ;)
Vergeet dus vooral je eigen intentie niet: als jij denkt aan de pirouette, zal zij hem gaan inzetten vermoedelijk. Eigenlijk zelf dus 'blijven twijfelen' tot je echt de vraag stelt.
Ik vind het geweldig, zo'n paard, maar op wedstrijd kan het misschien wat frustratie geven.

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:40

Ik herken dit zelf ook wel een beetje. Als ik een paar keer met mijn paard heb geoefend met wijken kan ik daarna niet meer rechtuit over de middenlijn, dan gaat ze helemaal scheef lopen omdat ze al wil wijken en ik krijg haar dan ook niet meer recht. Ik heb al geprobeerd om op andere manieren te wijken, zoals van de hoefslag naar binnen etc., maar ik kan gewoon na 1x wijken niet meer normaal een rechte lijn over AC rijden :+. Ik lees dus ook even mee in de hoop wat handigheidjes te ontdekken om dit te corrigeren, mijn paard negeert mijn been namelijk ook volledig als ik haar probeer te corrigeren dat ze dit keer echt niet hoeft te wijken :')

miereneter

Berichten: 2530
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:41

Cayenne schreef:
Maar de blikken van de jury wanneer er 'bij C een aardbei' klonk waren wel briljant _O-


_O- _/-\o_

Mickeyan
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-12-19

Re: Paard "denkt" teveel mee, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 13:48

Wow dat zijn al veel reacties dankjewel!

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 13:52

"Wachtoefeningen" doen, zo noemde Anky van Grunsven dat al. Als je zoekt op de term, zul je vast de nodige tips vinden.

Verder kan een goeie trainer je hier uitstekend mee helpen. Mijn trainer is een grapjas. Als die van mij zo "in the mood" is zegt hij altijd "zo heb ik ze het liefst, dan kan je er mooi stil op zitten" :+ .

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:17

Cayenne schreef:
Het was ook wel hilarisch, maar als eigenaar was het volgens mij ook wel frustrerend want in je proef dacht ze zo mee dat ze al begon te stuiteren wanneer ze zelf dacht dat er een wissel kwam. Dat heeft wel voor heel wat minder goede punten gezorgd :P
Maar de blikken van de jury wanneer er 'bij C een aardbei' klonk waren wel briljant _O-

:j De ruin hier heeft het met het aanspringen naar galop. Mijn moeder mag dus ook niet meer lezen "galop aanspringen".
wij vervangen die dus ook door een ander woord. :+ Mensen langs de kant spreken ons ook geregeld aan daarover. :') En een paar er van hebben de techniek inmiddels over genomen voor hun eigen paarden. Tis heel interessant proeven luisteren bij ons als het een drukke wedstrijd is en die mensen dus ook aanwezig zijn. _O-
Wij hebben meestal maar twee ringen liggen dus het is bij ons heel makkelijk om mee te volgen... :))

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Paard "denkt" teveel mee, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:32

Ik heb ook zo'n paard, na 1 wil hij het al uit zichzelf gaan doen na 3 x is er ook geen houden meer aan. Ik herhaal dus wel maar altijd met een soort van pauze waarin ik iets anders van hem vragen zodat hij niet kan anticiperen.
Zo heeft hij een keer tijdens een WE wedstrijd zelf het belletje laten rinkelen; tijdens de stijltrail reden we die hindernis in, stopte en ik rinkelde het belletje en dan weer achterwaarts er uit. Bij de speed trail galoppeerde we erin, hij stopte, rinkelde met zijn neus het belletje, liep achterwaarts ( netjes) de hindernis uit en sprong weer aan in galop naar de volgende. Bij de poort duwt hij zelf mee met zijn neus ( als hij de kans krijgt). Ik moet er eigenlijk wel om lachen en omdat ik geen wedstrijden rijd maakt het ook niet zoveel uit. Als ik bijv,. een paar keer ( op verschillende dagen) galopwissels heb gedaan op de lange zijde is de kans groot dat hij ze de volgende keer het uit zichzelf gaat doen. Met dergelijke paarden is er maar 1 optie; heel veel afwisselen, veel dingen aanbieden en ze verrassen. Ze zijn super slim en makkelijk te trainen dus het is aan jou als ruiter om de training interessant te houden.
Mijn oude mentor heeft mij geleerd:
"Eerst moet je op je paard wachten maar daarna moet je paard op jou wachten" 'allebei lastig en zoveel te beter je paard wordt zoveel te lastiger hij/ zij wil wachten ;-)

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Paard "denkt" teveel mee, tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:53

Misschien een idee om op wandeling te oefenen. In de piste mag ik maar eenmaal iets vragen en daarna er nog maar aan denken, op wandeling echter kan ik wel zaken herhalen omdat daar de verwachtingen van in de piste niet aanwezig zijn en ik de oefening 'puur' kan rijden en niet 'van die tot die letter dat'.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:56

lichtheid schreef:
josien_m_ schreef:
Je kunt je paard helpen door niet zelf al vooruit te denken. Ze reageert niet te snel, ze reageert op jouw intentie van wat je wilt doen.
En intenties zijn voor een paard veel belangrijker dan ons idee van "hulpen" eigenlijk comando's geven!


En zo is het echt.
Je paard oet wat je "vraagt" en moet dus zéker geen straf krijgen en ook geen brute correcties.
We moeten gewoon beter op onszelf leren passen.

Precies, zo zit het. Het is dus niet echt zinvol om verwarring te gaan stichten door juist opzettelijk dingen door elkaar te gooien. Wees helder in wat je vraagt en als het een rommeltje dreigt te worden dan ga je even stil staan, klopje op zijn hals of even stappen aan de lange teugel. Om bepaalde oefeningen juist te markeren kun je er een klein extra signaaltje aan koppelen zodat het voor je paard makkelijker te herkennen is.
Als je wilt heb ik wel wat voorbeelden van hoe je de oefeningen kan aanpakken om dit te verbeteren.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:03

Even uit de doos gedacht hoor: als ze van een uitdaging houdt en wil laten zien wat ze kan dan is ze misschien slim genoeg zijn een kwart van de proef achter elkaar te koppelen? En dan nog een kwart trainen, die weer koppelen aan het eerste deel enzovoort.

Dan krijgt de trainer van roodvonk gelijk en hoef je aan het begin alleen nog maar te groeten _O-