weer te voorwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PonyPaardxo

Berichten: 60
Geregistreerd: 10-08-19

weer te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 18:57

Gister had ik weer gereden op een paard die best wel druk is.
In het begin was hij niet te voorwaarts. Hij was gewoon op een fijn tempo, die ik makkelijk onder controle kon houden. Soms had hij wel dat hij weer wat sneller ging, maar ik kon het makkelijk weer terughouden.
Maar na de 1e keer galopperen werd hij weer te voorwaarts en was hij moeilijk terug te houden.
Heeft iemand tips hoe ik dit kan stoppen?

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:00

Kun je wat meer vertellen over jezelf als ruiter, klinkt zo eerder alsof jij niet geschikt bent voor het paard.....

PonyPaardxo

Berichten: 60
Geregistreerd: 10-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 19:06

Rakkie123 schreef:
Kun je wat meer vertellen over jezelf als ruiter, klinkt zo eerder alsof jij niet geschikt bent voor het paard.....


Ik rij sinds mn 8e (ben nu 14), had vorig jaar 1 jaar gestopt. Ik rij dus niet heel erg lang. En ik rij op een manege.

PonyPaardxo

Berichten: 60
Geregistreerd: 10-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 19:07

Rakkie123 schreef:
Kun je wat meer vertellen over jezelf als ruiter, klinkt zo eerder alsof jij niet geschikt bent voor het paard.....


hoezo klinkt het eigenlijk zo?

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:48

Rakkie123 schreef:
Kun je wat meer vertellen over jezelf als ruiter, klinkt zo eerder alsof jij niet geschikt bent voor het paard.....


Zo, jij durft.

Kan heel goed zijn dat hij doordat het weer heerlijk vrolijk was. En daardoor erg vrolijk. Als jezelf gewoon rustig blijft en allerlei oefeningen die jullie samen kunnen oefenen. Wordt hij vanzelf weer wat rustiger. Vaak als jij al rustiger gaat lichtrijden, past je paard zich daarop aan. Gewoon lekker door blijven oefenen.

xChanelx
Berichten: 1920
Geregistreerd: 05-04-13

Re: weer te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:57

Natuurlijk is het lastig er iets over te zeggen zonder jou en het paard te zien, maar de kans is groot dat de volgende twee dingen in ieder geval gaan helpen.

- Ademen en ontspannen. Dat klinkt misschien heel stom, maar veel ruiters gaan aanspannen op het moment dat een paard iets doet wat ze niet in gedachten hebben. Dus het paard gaat harder en hup, adem inhouden. Probeer bewust via je buik te ademen en af en toe eens diep te zuchten. En op te letten dat je je benen los hebt (dus niet knijpt met knie/dij/kuit) en niet aan de teugels trekt. Je ontspannen lang maken en rustig ademen zorgt vaak al voor meer ontspanning en daarmee rust.

- Je paard aan het werk zetten. Dus niet rondjes over de hoefslag en af en toe een figuur, maar eerder van figuur naar figuur rijden en tempowisselingen rijden. Blijf bezig en blijf daarmee de aandacht vragen van je paard. Waarschijnlijk krijgt het paard nu teveel ruimte en bedenktijd om tempo te maken.
Extra fijn hieraan is dat je het paard beter aan je hulpen krijgt en daarmee in alle situaties meer controle krijgt.

PonyPaardxo

Berichten: 60
Geregistreerd: 10-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 20:04

xChanelx schreef:
Natuurlijk is het lastig er iets over te zeggen zonder jou en het paard te zien, maar de kans is groot dat de volgende twee dingen in ieder geval gaan helpen.

- Ademen en ontspannen. Dat klinkt misschien heel stom, maar veel ruiters gaan aanspannen op het moment dat een paard iets doet wat ze niet in gedachten hebben. Dus het paard gaat harder en hup, adem inhouden. Probeer bewust via je buik te ademen en af en toe eens diep te zuchten. En op te letten dat je je benen los hebt (dus niet knijpt met knie/dij/kuit) en niet aan de teugels trekt. Je ontspannen lang maken en rustig ademen zorgt vaak al voor meer ontspanning en daarmee rust.

- Je paard aan het werk zetten. Dus niet rondjes over de hoefslag en af en toe een figuur, maar eerder van figuur naar figuur rijden en tempowisselingen rijden. Blijf bezig en blijf daarmee de aandacht vragen van je paard. Waarschijnlijk krijgt het paard nu teveel ruimte en bedenktijd om tempo te maken.
Extra fijn hieraan is dat je het paard beter aan je hulpen krijgt en daarmee in alle situaties meer controle krijgt.

FriesWytske schreef:
Rakkie123 schreef:
Kun je wat meer vertellen over jezelf als ruiter, klinkt zo eerder alsof jij niet geschikt bent voor het paard.....


Kan heel goed zijn dat hij doordat het weer heerlijk vrolijk was. En daardoor erg vrolijk. Als jezelf gewoon rustig blijft en allerlei oefeningen die jullie samen kunnen oefenen. Wordt hij vanzelf weer wat rustiger. Vaak als jij al rustiger gaat lichtrijden, past je paard zich daarop aan. Gewoon lekker door blijven oefenen.


Heel eg bedankt voor jullie tips, ik denk dat het inderdaad kwam doordat ik ging aanspannen

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:07

Halve ophoudingen maken, voltes rijden, stevig gaan zitten daarmee bedoel ik jezelf zwaar maken, stelling vragen en terug gaan naar draf of stap zodra het paard ook maar een beetje harder gaat dan je zou willen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:49

Nou, als er weer te voorwaarts staat en er worden tips gevraagd, lijkt het me geen gekke vraag om iets over de ruiter te vragen.
Al is het maar om te weten om te weten op welk niveau je moet gaan schrijven.

Overigens weet ik er nu nog steeds niet veel of eigenlijk niks over :D
Ik heb een filmpje nodig om er wat meer zinnigs over te zeggen, en wat zegt je eigen instructrice er van?

Maar als jullie dat willen weten, ja, dat durf ik best te vragen, omdat ik het van belang vind.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:57

Rakkie123 schreef:
Nou, als er weer te voorwaarts staat en er worden tips gevraagd, lijkt het me geen gekke vraag om iets over de ruiter te vragen.
Al is het maar om te weten om te weten op welk niveau je moet gaan schrijven.

Overigens weet ik er nu nog steeds niet veel of eigenlijk niks over :D
Ik heb een filmpje nodig om er wat meer zinnigs over te zeggen, en wat zegt je eigen instructrice er van?

Maar als jullie dat willen weten, ja, dat durf ik best te vragen, omdat ik het van belang vind.


Je laatste zin in je eerste bericht is erg onaardig! Dat jij dat al kan zeggen door dit kleine stukje tekst.... bijzonder!

Ik vind het best een goede vraag van TS. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom dit gebeurd. Dat hoeft niet te betekenen dat ze niet geschikt zijn voor elkaar.
Of zij voor het paard. Als we allemaal niet geschikt zouden zijn wanneer we ergens tegen aan lopen. Dan zou Anky ook niet rijden.

Ik ben het er wel mee eens dat er wat weinig info is om er wat zinnigs over te vertellen. Doet je paard dit vaker. Op welke momenten gebeurd het? Enz.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:00

Ze bedoelen ook niet je vraag over het niveau denk ik Rakkie. Maar op de opmerking dat je zegt dat het paard waarschijnlijk niet geschikt is voor haar.

TS ik denk dat je al veel hebt aan de tips hierboven. Figuren rijden, bezig houden, voltes vergroten en verkleinen, dan moeten ze wel langzamer. Langzamer lichtrijden en je wat zwaarder maken. En vooral niet teveel aan de teugels zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:07

Zit je ook voorover? Of zit je volgens je instructeur goed?

Ik ken paarden die voorwaartser zijn als de ruiter iets voorover hangt. Dan hadden ze de link gelegd met 'voorover/verlichte zit = snelheid'

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:08

Tja, neemt niet weg dat het een relevante vraag is....
Misschien is een niet goede match met een voorwaarts paard ook niet zo aardig voor het paard....
En dan kies ik voor het paard, want die heeft weinig keus in het verhaal.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:20

Rakkie123 schreef:
Tja, neemt niet weg dat het een relevante vraag is....
Misschien is een niet goede match met een voorwaarts paard ook niet zo aardig voor het paard....
En dan kies ik voor het paard, want die heeft weinig keus in het verhaal.


Dat weet je niet. Er is nog niet echt een verhaal. Alleen een zeer korte uitleg met een vraag. En dan nog is dit veel te snel oordelen.

Ik had laatst moeite met een wissel. Als ik hier een vraag over zou stellen. Dan zou jou antwoord zijn, dat ik niet geschikt ben voor het paard.

Anoniem

Re: weer te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 06:29

Rakkie, het gaat niet om de vraag hoeveel ervaring topicstarter heeft, maar om de aanname dat ze niet geschikt is voor het paard.
Dat kun je vanachter een schermpje niet bepalen na een paar zinnen in een openingspost.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: weer te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 06:41

Mee eens. Bijzondere conclusie is dat.

Anyway: correct gebruik van termen vind ik wel belangrijk. Een voorwaarts paard is een paard dat graag wil werken en naar voren wil.
Waar TS mee te maken heeft is een fris paard en gebrek aan tempocontrole.

miereneter

Berichten: 2528
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 22:33

xChanelx schreef:
Natuurlijk is het lastig er iets over te zeggen zonder jou en het paard te zien, maar de kans is groot dat de volgende twee dingen in ieder geval gaan helpen.

- Ademen en ontspannen. Dat klinkt misschien heel stom, maar veel ruiters gaan aanspannen op het moment dat een paard iets doet wat ze niet in gedachten hebben. Dus het paard gaat harder en hup, adem inhouden. Probeer bewust via je buik te ademen en af en toe eens diep te zuchten. En op te letten dat je je benen los hebt (dus niet knijpt met knie/dij/kuit) en niet aan de teugels trekt. Je ontspannen lang maken en rustig ademen zorgt vaak al voor meer ontspanning en daarmee rust.

- Je paard aan het werk zetten. Dus niet rondjes over de hoefslag en af en toe een figuur, maar eerder van figuur naar figuur rijden en tempowisselingen rijden. Blijf bezig en blijf daarmee de aandacht vragen van je paard. Waarschijnlijk krijgt het paard nu teveel ruimte en bedenktijd om tempo te maken.
Extra fijn hieraan is dat je het paard beter aan je hulpen krijgt en daarmee in alle situaties meer controle krijgt.



Dit zijn echt hele goede tips, TS! Helpt je instructeur je hier ook mee tijdens de les?

Janevm
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:15

miereneter schreef:
xChanelx schreef:
Natuurlijk is het lastig er iets over te zeggen zonder jou en het paard te zien, maar de kans is groot dat de volgende twee dingen in ieder geval gaan helpen.

- Ademen en ontspannen. Dat klinkt misschien heel stom, maar veel ruiters gaan aanspannen op het moment dat een paard iets doet wat ze niet in gedachten hebben. Dus het paard gaat harder en hup, adem inhouden. Probeer bewust via je buik te ademen en af en toe eens diep te zuchten. En op te letten dat je je benen los hebt (dus niet knijpt met knie/dij/kuit) en niet aan de teugels trekt. Je ontspannen lang maken en rustig ademen zorgt vaak al voor meer ontspanning en daarmee rust.

- Je paard aan het werk zetten. Dus niet rondjes over de hoefslag en af en toe een figuur, maar eerder van figuur naar figuur rijden en tempowisselingen rijden. Blijf bezig en blijf daarmee de aandacht vragen van je paard. Waarschijnlijk krijgt het paard nu teveel ruimte en bedenktijd om tempo te maken.
Extra fijn hieraan is dat je het paard beter aan je hulpen krijgt en daarmee in alle situaties meer controle krijgt.



Dit zijn echt hele goede tips, TS! Helpt je instructeur je hier ook mee tijdens de les?


Hier heb ik in het verleden ook heel veel aan gehad! Door een fijne instructeur ook die mij hier goed in begeleidde. Als je instructeur hier niet standaard naar kijkt, dan zou ik voorafgaand aan de les nog even extra vragen. Succes, hopelijk werkt het voor je!