Tips, ideeën, grenzen aan geven tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kwebbelengel
Berichten: 203
Geregistreerd: 10-07-12

Tips, ideeën, grenzen aan geven tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-19 19:45

Hoi hoi
Misschien kúnnen jullie ons op weg helpen met het volgende.
Lichamelijk, tanden, zadel etc is allemaal na gekeken door da en osteo en fysio.
Sinds aug is mijn dochter verliefd op een Iers paard. In het begin heeft hij haar flink uitgeprobeerd. Dit uitten zich vooral in niet willen draven hij gaat dan stil staan en probeert te bokken.( kleine hupjes) dit ging over nadat zij hem afleidde. Nu zit mijn dochter 5 weken in het gips en is ze begonnen met grondwerk ( uiteraard onder begeleiding). gister mocht ze er weer op de eerste 10 min stappen ging prima maar zodra ze wilde aandraven ging hij rodeo rijden met als gevolg dat mijn dochter er af viel.
Vandaag eerst aan de longe daarna aan de longe eerst maar even rijden.
Eerste rondjes gingen prima. Tot dat ie dacht ik ga net als gister rodeo rijden. Gelukkig had ik heb nog aan de lijn en kon ik hem corrigeren. Daarna heeft ze heel goed gereden.

Behalve, overgangen, hals strekken, afwisseling rijden. ( met instructie) hebben jullie nog handige tips, ideeën om duidelijk je grenzen aan te geven. Ho=ho enz.
Wat doen jullie bij het stil gaan staan als je wilt draven??

Alvast bedankt

wat je in je hart bewaard raak je nooit meer kwijt


cissy
Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Tips, ideeën, grenzen aan geven tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:50

Ook foto's vd rug laten maken, even checken op kissing spines?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:53

Als hij helemaal gechecked is en er is groen licht.

Dan zou ik hem bij iemand in training sturen die hem vanaf de basis af weer helemaal gaat inrijden.
Iemand die verstand heeft van paarden die moeilijk zijn.
En die diervriendelijk te werk gaat.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

kwebbelengel
Berichten: 203
Geregistreerd: 10-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-19 20:03

Rakkie123 schreef:
Als hij helemaal gechecked is en er is groen licht.

Dan zou ik hem bij iemand in training sturen die hem vanaf de basis af weer helemaal gaat inrijden.
Iemand die verstand heeft van paarden die moeilijk zijn.
En die diervriendelijk te werk gaat.

Daar heb ik ook aan zitten denken. Hij gaat overigens alleen in protest in de rijbak. Buiten langs de weg etc is er niets aan de hand!

wat je in je hart bewaard raak je nooit meer kwijt

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Tips, ideeën, grenzen aan geven tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:12

Eens heel goed gaan kijken waarom hij doet wat hij doet. Er zijn maar heel weinig paarden die de ruiter lopen te pesten, dus de kans is heel groot dat hij ergens op reageert wat jullie doen. En dan leren om het anders te doen :) Je paard heeft iig geen moeite met zijn grenzen aangeven :D

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

kwebbelengel
Berichten: 203
Geregistreerd: 10-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-19 20:26

Avalanche81 schreef:
Eens heel goed gaan kijken waarom hij doet wat hij doet. Er zijn maar heel weinig paarden die de ruiter lopen te pesten, dus de kans is heel groot dat hij ergens op reageert wat jullie doen. En dan leren om het anders te doen :) Je paard heeft iig geen moeite met zijn grenzen aangeven :D

Klopt ik denk dat mijn dochter zelf niet duidelijk is met aangeven wat ze wilt en hoe ze het vraagt.
Vandaar de vraag hoe je duidelijker kan zijn hierin. Bv,: aandraven is been/aandrijven, of ze zegt drrraaaff. soms tegelijk. Hij reageert hier niet op. Dan geeft ze meer been en gaat ie zijn oren plat doen of draaien achteruit lopen.
En dan hoe verder???

Net als bij een paard, was het vroeger zo( misschien nu nog steeds) die steeds in galop gaat, dan maar even door laten galopperen. Ze kan hem moeilijk steeds achteruit laten lopen. Of is dat wel een optie?

wat je in je hart bewaard raak je nooit meer kwijt

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:52

Oke wat je kan doen is het opbouwen. Mijn eerste hulp is altijd mijn bekken iets achterover kantelen, om je zit te openen. Mijn merrie reageert daar in principe al op. Als ze niet reageert, sluit ik mijn been aan. Nog steeds niet reageren, druk met been (zonder van houding te veranderen, het kan zijn dat daar de moeilijkheid ligt hoor, veel mensen vinden het ontzettend moeilijk om echt alleen hun been te gebruiken en niet hun billen aan te spannen bijvoorbeeld). Werkt dat nog niet, been + commando tegelijk, en als dat nog niet werkt been + commando + tik erbij.

En heel belangrijk: paard belonen als hij doet wat je vraagt, en dat kan gewoon met je stem, maar wel echt enthousiast, zodat hij ook echt snapt dat dit is wat je wil.

Wat betreft die billen aanspannen: wat je dochter waarschijnlijk doet, is been geven en naar voren gaan zitten, waardoor ze hem met haar bekken vraagt achteruit te gaan. En dat doet hij dus. Hij is er wel niet over te spreken, daarom doet hij zijn oren naar achter, en het is voor hem ook echt heel verwarrend om tegelijk een voorwaartse en achterwaartse hulp te krijgen. Dus hij heeft best gelijk dat hij daar zuur van wordt. Dus oplossen met bekken achterover kantelen, en het kan zijn dat je dat even bij haar moet doen, zodat zij voelt wat je bedoelt, dat ze voelt wat 'je zit openen' is. Goede kans dat hij daar al braaf op naar voren gaat, en dan kan ze even haar been aanleggen om duidelijk te maken dat draf wel echt de bedoeling is.

Edit: ik ben niet zo'n voorstander van maar door laten galopperen, of achteruit te gaan als het uit protest is. Ik wil dat een paard het doet omdat ze graag voor je willen werken, maar op deze manier is het niet vanuit een correcte hulp.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 22:01

kwebbelengel schreef:
Wat doen jullie bij het stil gaan staan als je wilt draven??

Wat ik (ook) doe is achterwaarts gaan. Ik gebruik dat als gehoorzaamheidsoefening om te kijken of mijn paard mijn hulpen accepteert. En ze komt iets meer op het achterbeen waardoor ze makkelijker (rond) weg kan draven. Na een paar keer is ze er meestal wel zat van en draaft ze keurig aan.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 22:33

Als alles medisch ok is dan lijkt het erop dt dit paard je dochter aan het africhten ipv omgekeerd.. Ik zou simpelweg de druk (bijv aandrijven) constant houden (dus vriendelijk blijven vragen) tot het dier de gewenste reactie geeft. Als hij echt over een grens gaat en gaat dreigen met gevaarlijke acties zoals bokken en steigeren dan krijgt hij wel een beste correctie overigens (flinke schop / zweep erbij), veiligheid boven alles!

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:49

kwebbelengel schreef:
Rakkie123 schreef:
Als hij helemaal gechecked is en er is groen licht.

Dan zou ik hem bij iemand in training sturen die hem vanaf de basis af weer helemaal gaat inrijden.
Iemand die verstand heeft van paarden die moeilijk zijn.
En die diervriendelijk te werk gaat.

Daar heb ik ook aan zitten denken. Hij gaat overigens alleen in protest in de rijbak. Buiten langs de weg etc is er niets aan de hand!


Je weet gewoon niet hoe, wat, waarom hij triggers heeft.
Helemaal opnieuw in laten rijden heeft als voordeel dat ze dat ook niet hoeven te weten maar gewoon weer van voor af aan beginnen.
De basis wordt opnieuw gelegd en dan correct, waardoor het paard ook weer vertrouwen kan krijgen in de mens.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Tips, ideeën, grenzen aan geven tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:51

Is er iemand in je omgeving die al wat verder is in het rijden en er een keer op kan? Kijken wat hij dan doet. Is hij braaf? Ligt het probleem misschien bij miscommunicatie en misschien het missen van overmacht. Zo niet? Dan misschien idd laten doorrijden door een prof.

Met overmacht heb ik het niet over hoe sterk je bent of dat je hem moet slaan oid. Iemand met overmacht zegt (naam hond) zit. En hij gaat zitten zonder te maren, iemand zonder overmacht krijgt dit niet voor elkaar.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Tips, ideeën, grenzen aan geven tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:09

Komt het paard ook uit ierland? Vaak worden ze daar erg ruw ingereden waardoor je paarden krijgt met raar gedrag. Opnieuw beleren lijkt mij dan ook een goed idee

SparklingApp
Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:16

Waarschijnlijk worden er al vele signalen gemist voor het paard een keer stil komt te staan.
Iemand die zelf verder is zal hoogst waarschijnlijk al lang voor die tijd ingrijpen en daardoor voorkom je een gevecht of probleem.
Je dochter zal een enorme inhaalslag moeten maken om te leren hoe ze dit kan voorkomen en dan is het de vraag of zo'n paard daar braaf genoeg voor is, of dat het gedrag al snel door gewoonte zo blijft.
Misschien is het inderdaad een goed idee om het paard nog goed door te laten rijden en dat die persoon het ook goed kan begeleiden, maar misschien is het op dit moment wat te hoog gegrepen en is het nu geen passende combinatie.
Er bestaat helaas geen korte route om dit even met wat truckjes voor elkaar te krijgen.

Sometimes you win en sometimes you learn.

kwebbelengel
Berichten: 203
Geregistreerd: 10-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-19 19:49

Swanzie schreef:
Komt het paard ook uit ierland? Vaak worden ze daar erg ruw ingereden waardoor je paarden krijgt met raar gedrag. Opnieuw beleren lijkt mij dan ook een goed idee

Ja klopt hij komt uit Ierland
Ik heb veel contact met de mensen daar, ook de Fokker en de laatste ruiter die hem daar heeft uitgebracht. Ze zeggen allemaal incl Fokker dat het clown is een dat hij absoluut een strakke hand nodig heeft.

wat je in je hart bewaard raak je nooit meer kwijt

SsSimonee
Berichten: 2939
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Re: Tips, ideeën, grenzen aan geven tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:25

Toen ze er gister weer opstapte vond ze het toen spannend? Dat hij daar op reageerd?
Is hij die 5 weken gereden?

Gin <3
Mister Blue in memoriam
Twister in memoriam

Tessa_dier
Berichten: 2
Geregistreerd: 26-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:33

Ik zou toch zeker ook een professionele trainer overwegen! Er zijn hele goede bij, die stapsgewijs met het paard aan de slag gaan en zo precies zien waar het probleem is.

Op medisch gebied: fotos van de rug laten maken zou ook nog een optie zijn

kwebbelengel
Berichten: 203
Geregistreerd: 10-07-12

Re: Tips, ideeën, grenzen aan geven tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-19 15:50

We zijn ondertussen met een prof instructrice bezig 2x les gehad.
Probleem ligt vooral in het tempo bepalen en balans van mijn dochter!!
Bedankt voor jullie reactie s

wat je in je hart bewaard raak je nooit meer kwijt


san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Tips, ideeën, grenzen aan geven tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:29

Fijn dat het nu goed gaat. Herkende je uit het Ieren topic.
Ik vind dat er altijd erg snel bij elk paard uit het buitenland wordt geroepen dat ze zo ruw worden opgevoed/ ingereden, of misschien wel mishandeld zijn en dat dat de reden is voor bepaald gedrag.
Met een strakke hand bedoelen ze consequent zijn vermoed ik. Dat is voor alle paarden goed, wil je ze netjes opvoeden. Maar dat is moeilijk. Dus top dat jullie hulp hebben gezocht hierin!

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers

cron