Paard houdt zn nek naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PonyPaardxo
Berichten: 60
Geregistreerd: 10-08-19

Paard houdt zn nek naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-19 12:07

(Ik rij op een manege)
Ik mocht laatst (weer) op een paard rijden die zijn nek naar voren houdt en dus moeilijk aan de teugel gaat.
Hij is net als een giraffe maar dan naar voren ipv omhoog. Sturen, schouderbinnenwaarts, buiging, wijken, ect. gaat wel gewoon super goed. Hij is gewoon niet nageeflijk.
Wat moet ik doen om hem dan toch nageeflijk te rijden? Teugels wat korter? Meer voltes ofzo?


Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Paard houdt zn nek naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:09

Wat zegt je instructie hierover? :) En doet het paardje dit bij alle ruiters of alleen bij sommigen? :)

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:10

Je kan het beste deze vraag aan je instructeur stellen. Lesgeven zonder iets te zien , via een scherm is onmogelijk.
Succes.

PonyPaardxo
Berichten: 60
Geregistreerd: 10-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-19 12:13

Serenity350 schreef:
Wat zegt je instructie hierover? :) En doet het paardje dit bij alle ruiters of alleen bij sommigen? :)


We zijn de laatste tijd bezig om aan de teugel te gaan. Maar als ik op dit paard rij, zegt hij er niks over.
Hij doet dit ook gewoon op andere ruiters. Maar er rijdt ook iemand die een eigen paard heeft thuis en zij kreeg hem wel aan de teugel, vgm wel met moeite.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard houdt zn nek naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:18

Nagevelijkheid komt uit een soepel paard dat in balans is. Iets dat je met een stijf paard (en hoe je de nek beschrijft lijkt me dit een stijf paard) niet in 1 uur voor elkaar krijgt, als het je eigen dier was zou ik aanraden hem door de medische molen te halen (artrose, zaken geblokkeerd? ) en dan heel consistent zacht te gaan trainen om dit op termijn voor elkaar te krijgen. Maar ja het is een manege paard dus dat ligt niet in je macht.. Ik zou dit dier niet overvragen en aanpakken wat hij je aanbiedt, zoals de oefeningen die je beschrijft. En kijk eens goed naar die andere ruiter, ik durf er wel wat op in te zetten dat die het dier wel in de krul weet te trekken met een flink eisende hand (en dat wilt je niet!) maar niet nagevelijk krijgt zoals het hoort, namelijk vanuit de actieve achterhand

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:22

troi schreef:
Nagevelijkheid komt uit een soepel paard dat in balans is. Iets dat je met een stijf paard (en hoe je de nek beschrijft lijkt me dit een stijf paard) niet in 1 uur voor elkaar krijgt, als het je eigen dier was zou ik aanraden hem door de medische molen te halen (artrose, zaken geblokkeerd? ) en dan heel consistent zacht te gaan trainen om dit op termijn voor elkaar te krijgen. Maar ja het is een manege paard dus dat ligt niet in je macht.. Ik zou dit dier niet overvragen en aanpakken wat hij je aanbiedt, zoals de oefeningen die je beschrijft. En kijk eens goed naar die andere ruiter, ik durf er wel wat op in te zetten dat die het dier wel in de krul weet te trekken met een flink eisende hand (en dat wilt je niet!) maar niet nagevelijk krijgt zoals het hoort, namelijk vanuit de actieve achterhand

Eens met bovenstaande, en heb even vetgedrukt wat denk ik een goede insteek is om mee verder te gaan nu. Focus niet teveel op het aan de teugel lopen, zoals Troi al beschrijft kun je daamee juist ook bereiken dat het paard in de krul schiet en je dus misschien het idee hebt "het goed te doen" maar dan dus eigenlijk alleen maar verder verwijderd raakt van wat aan de teugel zijn inhoudt.

En als je instructeur er niets over zegt, kun je altijd zelf actief vragen. Misschien heeft dit paard wel een bekend "probleem", en heeft hij een reden om met dit paardje niet teveel "door te vragen".

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers