Gezocht: tips voor het verbeteren van de galop.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ual_95
Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Gezocht: tips voor het verbeteren van de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 15:36

Beste lezers,

Sorry als dit de zoveelste vraag is over een voorwaarts paard. Ik ben met mijn E-pony actief in de wedstrijdsport en mag M1 gaan starten. Wat betreft de stap en de draf denk ik direct 'doen!', maar de galop is echt een probleem. Ik heb goed en veel instructie, zadel ligt uitstekend, maar loop nu echt vast. En het is niet dat ik slechts twee weken een keurige arbeidsgalop probeer te bereiken, maar jaren.

Ik besteed altijd veel tijd aan losrijden, lang en laag. Gaat naar eigen zeggen perfect. Ook het verzamelen gaat steeds beter. Maar zodra ik wil aangalopperen, wordt mijn merrie één bonk spanning. Ze valt uit elkaar, wordt zwaar in mijn hand en blijft doordrammen. Ik zet haar op de volte en geef ophoudingen en laat direct los, en dat werkt wel voor even. Maar zodra ik mijn handen langer wil ontspannen, drukt ze weer door. Ik probeer mijn gewicht tevergeefs naar haar achterbenen te verplaatsen. Zodanig vervelend dat mijn armen en schouders op een gegeven moment verzuren. Na de galop blijft de spanning hangen en is de fijne gecontroleerde draf verdwenen.

Met instructie gaat dit beter. Ben overgestapt naar een ander persoon, wat ontzettend geholpen heeft. Desondanks zitten we weer in een impasse en dat is gewoon frustrerend. Mijn instructeur zit er niet continue bij. Tot en met de L2 redde ik dit nog wel, maar nu is het een heikel punt.

Zijn er mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten en tips (oefeningen) voor mij hebben? Een lesgenoot stelde voor een slof te gebruiken, maar dat staat mij gevoelsmatig erg tegen.

We are not makers of history. We are made by history.


Amiigo
Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Gezocht: tips voor het verbeteren van de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:44

Keer stilzetten en niet blijven aanmodderen. Als ik het zo lees is ze gewoon ongehoorzaam aan je hulpen en dan mag je best een x doorpakken. Blijven herhalen totdat ze met een op houding terug komt, paard dramt zo te lezen door en jij gaat er denk ik teveel in mee :)

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:51

Je kan al veel oefenen met verzamelen en op je zit terugrijden in draf.

Maar wat een FEI trainer ooit riep is mij altijd bijgebleven: "If you want to improve your Canter, you need to spend time in the Canter"

Dat zal in het begin echt niet makkelijk zijn, je paard is nog niet in balans. Is druk, onstuimig en wordt misschien wel erg heet van veel galop.

Maar met een goede instructeur en veel oefeningen in galop zal je ongetwijfeld verbetering gaan merken.

Denk aan, correcte voltes kunnen maken. Goed voorwaarts galopperen en dan een fractie kunnen terugrijden. Mooi verzameld aanspringen, en ook terug kunnen rijden naar een mooie draf of stap. Schoudervoor galopperen. Voltes verkleinen. Veel, heel veel overgangen maken. En op tijd even stappen als de adrenaline te hoog wordt.

Succes!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Anoniem

Re: Gezocht: tips voor het verbeteren van de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 16:56

Doorpakken. Hij pakt je zoals ik het lees op je zwakke punten. Gewoon doorzetten met wat je nu doet, dan maar even spierpijn helaas.

Mirre1415
Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Re: Gezocht: tips voor het verbeteren van de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 16:58

Doorzetten hoor!! Veel overgangen rijden denk ik!

Regenboog!
*pum* :O

Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:01

Eerst zorgen dat je haar voor elkaar hebt in draf, en ook als je richting galop aan het denken bent: zodra ze een brok spanning is, neem je haar terug, tot het punt waar je de ontspanning weer terug hebt, en ze controleerbaar is.
Gewicht naar de achterhand verplaats je toch niet met je handen? Hoe doe jij dat? Je moet het tempo en ritme kunnen controleren met je zit en niet met je handen, terugnemen en voorwaarts rijden doe je ook op zit. Als je idd alles op hand en been geven doet, snap ik wel dat je merrie spanning opbouwt, want dan is er heel veel wat je gewoon niet kunt controleren, zoals spanning.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Wildgirl
Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:02

Hoe galoppeert je pony los/aan de longe/ op buitenrit?
Welk verschil merk je bij galopperen bij verschillende hoofd-hals houdingen?

L1nda_91
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-08-18

Re: Gezocht: tips voor het verbeteren van de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:37

https://www.dressuur.nl/artikelen/algem ... eren/6266/

Lees dit artikel eens, misschien heb je hier wat aan!

*Als een paard in de stap en de draf wel kan ontspannen, maar alleen in de galop niet, dan moet je je als ruiter goed afvragen of hij dan in stap en draf wel echt vanuit zijn achterhand naar voren beweegt. Soms is het namelijk zo dat een paard ontspannen lijkt, maar dat hij in werkelijkheid gewoon niet goed aan het werk is. En als hij zijn achterhand maar een beetje achter zich aan laat slepen en hij moet gaan galopperen, dan zorgt het gebrek aan activiteit van zijn achterhand en het gebrek aan de juiste balans ervoor dat hij weg probeert te lopen. *

Dit zie je regelmatig bij voorwaartse paarden. Ik zou hier echt op letten! :)

ual_95
Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 18:10

Avalanche81 schreef:
Eerst zorgen dat je haar voor elkaar hebt in draf, en ook als je richting galop aan het denken bent: zodra ze een brok spanning is, neem je haar terug, tot het punt waar je de ontspanning weer terug hebt, en ze controleerbaar is.
Gewicht naar de achterhand verplaats je toch niet met je handen? Hoe doe jij dat? Je moet het tempo en ritme kunnen controleren met je zit en niet met je handen, terugnemen en voorwaarts rijden doe je ook op zit. Als je idd alles op hand en been geven doet, snap ik wel dat je merrie spanning opbouwt, want dan is er heel veel wat je gewoon niet kunt controleren, zoals spanning.


Die zinnen over ophoudingen maken en naar het achterbeen rijden staat een beetje onhandig, ik rijd haar uiteraard niet met mijn handen naar achter. Dat probeer ik voornamelijk door overgangen en schijnovergangen te rijden. Vooral 'dribbelen' en wachten voor de overgang naar stap bijvoorbeeld. Maar ook vanuit stap naar galop. En dat werkt ook, maar dan voor een halve volte. Tempocontrole gaat prima in stap en draf, voor zover ik het zelf mag beoordelen, maar de galop 'verpest' dat.

Mijn instructeur schuift het ook op ongehoorzaamheid. Hij denkt dat ze het lastig vindt om vanuit de achterband te galopperen en probeert dit dus te ontvluchten door diep te hangen in mijn handen, op de voorhand te vallen en te gaan. En het is echt wel lastig zitten, want ze trekt me als het ware scheef én naar voren.

We are not makers of history. We are made by history.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Gezocht: tips voor het verbeteren van de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:19

Er is 1 ding dat bij mij naar boven springt. Teugels los en op je zit terug. Ik heb ook een paard gereden dat hetzelfde deed en hoe verleidelijk het dan ook is om terug te trekken, maakt dat het alleen maar erger.
Kan je met je teugels in een boogje overgangen terug rijden? Zowel binnen een gang als tussen gangen? Zo nee, ga daar aan werken, is een vereiste. Zo ja, probeer datzelfde te bereiken in galop.
Als jij de teugels los hebt, is er niets om in te hangen en door te drammen. En die tempocontrole moet vanuit je zit komen, niet je handen :)

sorbetje
Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Gezocht: tips voor het verbeteren van de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:28

Voltes open en sluiten in galop en vragen of je instructeur je wil helpen bij stap/galop overgangen. Hoe rechtgericht is het paard? Tussen de regels door lees ik echter dat ze in draf zich ook lang maakt, klopt dat? Omdat je zegt dat verzamelen steeds beter gaat. Vanuit het verhaal lijkt ze kracht te missen.

ual_95
Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 18:34

Wildgirl schreef:
Hoe galoppeert je pony los/aan de longe/ op buitenrit?
Welk verschil merk je bij galopperen bij verschillende hoofd-hals houdingen?


Wanneer ik haar laag instel valt ze volledig op de voorhand en verlies ik haar. Ze probeert me dan als het ware mee naar voren te trekken. Ik moet mijn handen in de galop wat hoger houden (wel ontspannen) om haar wat hoger in te stellen en haar wat meer te motiveren om van achter te galopperen. Dat gaat op zich goed, maar ze maakt zich erg sterk. Op buitenrit is ze sterk, maar probeer het wel zo veel mogelijk mee te pakken om haar wat sterker te maken. Aan de longe evengoed vlug, zowel met bijzet als zonder.

We are not makers of history. We are made by history.

ual_95
Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 18:40

Bowo schreef:
Er is 1 ding dat bij mij naar boven springt. Teugels los en op je zit terug. Ik heb ook een paard gereden dat hetzelfde deed en hoe verleidelijk het dan ook is om terug te trekken, maakt dat het alleen maar erger.
Kan je met je teugels in een boogje overgangen terug rijden? Zowel binnen een gang als tussen gangen? Zo nee, ga daar aan werken, is een vereiste. Zo ja, probeer datzelfde te bereiken in galop.
Als jij de teugels los hebt, is er niets om in te hangen en door te drammen. En die tempocontrole moet vanuit je zit komen, niet je handen :)


Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een hele waardevolle tip, want daar zijn we mee begonnen. Ze is een paard met een 'rugzakje', uitschot van de manege laten we maar zeggen, dat jarenlang verkeerd is gereden, in eerste instantie ook door mijzelf. Toen zijn we precies zoals je zegt vanaf 0 begonnen, en draven en stappen kan gerust met lange teugel. Ik rijd haar terug door langzaam te lichtrijden en in galop naar achter te zitten en zwaar maken, maar ik geef ook wel toe dat ik dat erg lastig vindt als ze me zo naar voren trekt. Als ik haar de volledige teugel geef, stopt ze niet en gaat ze echt wel hard.

We are not makers of history. We are made by history.

ual_95
Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 18:44

sorbetje schreef:
Voltes open en sluiten in galop en vragen of je instructeur je wil helpen bij stap/galop overgangen. Hoe rechtgericht is het paard? Tussen de regels door lees ik echter dat ze in draf zich ook lang maakt, klopt dat? Omdat je zegt dat verzamelen steeds beter gaat. Vanuit het verhaal lijkt ze kracht te missen.


We besteden veel aandacht aan rechtrichten omdat ikzelf snel scheef ben en haar daarin meeneem. Dus dat kan zeker een hele belangrijke factor zijn. Met verzamelen in draf doelde ik meer op het echt bij elkaar rijden en meer dragen, van de B t/m de L2 lag de focus daar nog niet zo op bij mij. Je krijgt nu een beeld van een keurige draf die eigenlijk compleet verdwijnt na een gallopje.

We are not makers of history. We are made by history.

Kendra
Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Gezocht: tips voor het verbeteren van de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:50

Ik weet niet zoveel van dressuur - dus misschien is dat anders... maar om de galop van onze springpaarden te verbeteren galopperen we vooral veel buiten rechtuit. Zodat ze balans krijgt en sterker wordt. Het liefst eerst in verlichte zit, zodat ze zo min mogelijk last heeft van de ruiter. Na verloop van tijd steeds meer terugrijden, overgangen.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:03

Kendra schreef:
Ik weet niet zoveel van dressuur - dus misschien is dat anders... maar om de galop van onze springpaarden te verbeteren galopperen we vooral veel buiten rechtuit. Zodat ze balans krijgt en sterker wordt. Het liefst eerst in verlichte zit, zodat ze zo min mogelijk last heeft van de ruiter. Na verloop van tijd steeds meer terugrijden, overgangen.


Hier ben ik het wel mee eens. Een paard moet eerst doortreden van achteruit en sprong durven maken voor ze in staat zijn te verzamelen. Als het achterbeen niet doorkomt, en bij dit soort gespannen dieren is dat best weleens het geval, moet je eerst naar voren. Dat voelt tegenstrijdig en onlogisch maar is de enige manier om je paard in staat te stellen zich op te gaan vangen op het achterbeen.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

ual_95
Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 19:08

0000 schreef:
Kendra schreef:
Ik weet niet zoveel van dressuur - dus misschien is dat anders... maar om de galop van onze springpaarden te verbeteren galopperen we vooral veel buiten rechtuit. Zodat ze balans krijgt en sterker wordt. Het liefst eerst in verlichte zit, zodat ze zo min mogelijk last heeft van de ruiter. Na verloop van tijd steeds meer terugrijden, overgangen.


Hier ben ik het wel mee eens. Een paard moet eerst doortreden van achteruit en sprong durven maken voor ze in staat zijn te verzamelen. Als het achterbeen niet doorkomt, en bij dit soort gespannen dieren is dat best weleens het geval, moet je eerst naar voren. Dat voelt tegenstrijdig en onlogisch maar is de enige manier om je paard in staat te stellen zich op te gaan vangen op het achterbeen.


Bedankt, ik ga dit gewoon proberen!

We are not makers of history. We are made by history.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:09

ual_95 schreef:
Bowo schreef:
Er is 1 ding dat bij mij naar boven springt. Teugels los en op je zit terug. Ik heb ook een paard gereden dat hetzelfde deed en hoe verleidelijk het dan ook is om terug te trekken, maakt dat het alleen maar erger.
Kan je met je teugels in een boogje overgangen terug rijden? Zowel binnen een gang als tussen gangen? Zo nee, ga daar aan werken, is een vereiste. Zo ja, probeer datzelfde te bereiken in galop.
Als jij de teugels los hebt, is er niets om in te hangen en door te drammen. En die tempocontrole moet vanuit je zit komen, niet je handen :)


Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een hele waardevolle tip, want daar zijn we mee begonnen. Ze is een paard met een 'rugzakje', uitschot van de manege laten we maar zeggen, dat jarenlang verkeerd is gereden, in eerste instantie ook door mijzelf. Toen zijn we precies zoals je zegt vanaf 0 begonnen, en draven en stappen kan gerust met lange teugel. Ik rijd haar terug door langzaam te lichtrijden en in galop naar achter te zitten en zwaar maken, maar ik geef ook wel toe dat ik dat erg lastig vindt als ze me zo naar voren trekt. Als ik haar de volledige teugel geef, stopt ze niet en gaat ze echt wel hard.


Helemaal losgooien is voor zo'n paard inderdaad wat too much in deze fase, maar loslaten kan ook ontspanning zijn, een zachte verbinding.

Kan je ook doorzittend je tempo terugnemen zonder teugel? Als ik het zo lees ontbreekt de rem van je zit nog steeds. Wat ik zelf doe, (alles heel minimaal natuurlijk) is benen lang maken naar voren en mijn bovenbenen wat 'aanknijpen' (kan het nooit zo goed omschrijven). Langzamer lichtrijden werkt toch meestal net niet goed genoeg. In galop is de hulp nog verder uitgebreid bij mij, buitenbeen naar voren is terug naar draf (want je gewicht zakt naar het dragende buitenachterbeen), buitenbeen naar achteren is verzamelen (activeren van dragende buitenachterbeen).

Uiteindelijk is jouw ontspanning, haar ontspanning, alleen moet je dat durven.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:17

ual_95 schreef:
0000 schreef:


Hier ben ik het wel mee eens. Een paard moet eerst doortreden van achteruit en sprong durven maken voor ze in staat zijn te verzamelen. Als het achterbeen niet doorkomt, en bij dit soort gespannen dieren is dat best weleens het geval, moet je eerst naar voren. Dat voelt tegenstrijdig en onlogisch maar is de enige manier om je paard in staat te stellen zich op te gaan vangen op het achterbeen.


Bedankt, ik ga dit gewoon proberen!


Wat je wil is je paard met je been ondersteunen in het ritme en met je hand mooi in de verbinding mee met de natuurlijke beweging van de hals. Niet als een malle gaan jagen natuurlijk maar wel stimuleren om grotere sprongen te maken. In de voltes en wendingen probeer je het binnen achterbeen wat in de richting van je buitenhand te drijven en je probeert je paard rechtop te houden, hij mag niet als een motor plat door de bocht! Het achterbeen moet onder het zwaartepunt gaan springen. Dan krijg je wat meer buiging in de gewrichten en dat maakt het gewicht oppakken en terugrijden uiteindelijk makkelijker. Maar het is best wel een proces hoor. Ik heb er weleens een op stal gekregen die ook zogezegd verzameld kon galopperen maar die gewoon langzaam ging met te weinig sprong en die bleef ook altijd heel sterk. Daar heb ik toch een maand of 2 tot 3 alleen maar lange lijnen en grote voltes mee gereden en alleen maar vooruit laten denken. Nou had die niet hetzelfde probleem maar het stukje door durven komen en losser in het lijf galopperen kost wel wat tijd.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Wildgirl
Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:18

ual_95 schreef:
Wildgirl schreef:
Hoe galoppeert je pony los/aan de longe/ op buitenrit?
Welk verschil merk je bij galopperen bij verschillende hoofd-hals houdingen?


Wanneer ik haar laag instel valt ze volledig op de voorhand en verlies ik haar. Ze probeert me dan als het ware mee naar voren te trekken. Ik moet mijn handen in de galop wat hoger houden (wel ontspannen) om haar wat hoger in te stellen en haar wat meer te motiveren om van achter te galopperen. Dat gaat op zich goed, maar ze maakt zich erg sterk. Op buitenrit is ze sterk, maar probeer het wel zo veel mogelijk mee te pakken om haar wat sterker te maken. Aan de longe evengoed vlug, zowel met bijzet als zonder.


Daar geef je, je eigen antwoord.
Ze heeft te weinig kracht achter, dit kun je door veel oefenen met overgangen, balkjes, verzamelen en voor uit rijden en veel longe werk verbeteren. Daarnaast moet je pony leren van je hand af te blijven. Heb je de mogelijkheid om buiten lekkere stukken rechtuit te galopperen?

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:24

0000 schreef:
Kendra schreef:
Ik weet niet zoveel van dressuur - dus misschien is dat anders... maar om de galop van onze springpaarden te verbeteren galopperen we vooral veel buiten rechtuit. Zodat ze balans krijgt en sterker wordt. Het liefst eerst in verlichte zit, zodat ze zo min mogelijk last heeft van de ruiter. Na verloop van tijd steeds meer terugrijden, overgangen.


Hier ben ik het wel mee eens. Een paard moet eerst doortreden van achteruit en sprong durven maken voor ze in staat zijn te verzamelen. Als het achterbeen niet doorkomt, en bij dit soort gespannen dieren is dat best weleens het geval, moet je eerst naar voren. Dat voelt tegenstrijdig en onlogisch maar is de enige manier om je paard in staat te stellen zich op te gaan vangen op het achterbeen.

Hier ga ik ook wel in mee. Mijn ruin vindt galopperen vreselijk moeilijk, met name in de bak (zit er steeds zo’n onhandige hoek in de weg...). Lange stukken rechtuit kan hij inmiddels goed aan. Ik kan hem even zijn ei kwijt laten raken, maar ook kleine tempowisselingen rijden. En omdat ik bepaalde paden hiervoor uit kies, weet ik hoe lang ze zijn en dat ik de tijd heb om hem rustig even te laten gaan en daarna hem weer “bij elkaar te rapen” en wat meer op het achterbeen te zetten.

Aanvullende dressuuroefeningen ziijn wijken, schouderbinnenwaarts en travers, gewoon in stap en draf. Daarmee activeer je het achterbeen, maak je die sterker en soepeler. De meeste keren doe ik dat ook gewoon in het bos trouwens.

Oy with the poodles, already

Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:34

ual_95 schreef:
Die zinnen over ophoudingen maken en naar het achterbeen rijden staat een beetje onhandig, ik rijd haar uiteraard niet met mijn handen naar achter. Dat probeer ik voornamelijk door overgangen en schijnovergangen te rijden. Vooral 'dribbelen' en wachten voor de overgang naar stap bijvoorbeeld.

Dat snap ik, maar je opmerking over verzuurde armen wekt bij mij de indruk dat je toch wel vrij veel in handen hebt.
ual_95 schreef:
Wanneer ik haar laag instel valt ze volledig op de voorhand en verlies ik haar.

Dan is ze niet laag ingesteld, maar hangt ze dus in je handen.

ual_95 schreef:
Ik moet mijn handen in de galop wat hoger houden (wel ontspannen) om haar wat hoger in te stellen en haar wat meer te motiveren om van achter te galopperen.

Dat is niet hoe je een paard hoger instelt.
Wat hier gebeurt, is een paard wat de handen van de ruiter als vijfde been gebruikt, en een ruiter die daar min of meer in meegaat, en een soort van corrigeert door (lomp gezegd even) de kop omhoog te trekken.

Hoger instellen kun je pas doen als je een paard hebt dat al zichzelf draagt en min of meer in balans is, en in staat meer gewicht op het achterbeen te nemen, waardoor de voorhand lijkt omhoog te komen. Daar is bij jou geen sprake van, want jij draagt haar hoofd.

Dus eerst terug naar de basis, stappen en draven, waarbij jij door middel van de zit haar tempo controleert, waarbij je licht contact houdt met de mond. Zodra zij hard wordt, sluit je je hand, en als zij zacht wordt, beloon je dat door zelf ook zacht te worden. Op het moment dat je voelt dat zij in je hand gaat hangen, been bij geven, en de voorkant los laten. Ze is heus clever genoeg om niet op haar neus te belanden, maar dit is wel een cirkeltje wat je moet gaan doorbreken, en niet door het hoofd dan maar omhoog te trekken (want je paard gaat dan de rug wegdrukken, en je hulpen komen niet meer door) maar door consequent te zeggen: draag je eigen hoofd maar. Eventueel als ze echt gaat 'rukken' span je je buikspieren aan, zodat je zelf blijft zitten, maar je hand geeft mee, niet tegenhouden, en niet omhoog trekken.

Voorwaartse hulp kun je ook geven door je bekken iets achterover te kantelen, waardoor je haar als het ware met je zitbeenknobbels naar voren duwt, hierdoor maken veel paarden de rug bol, eventueel aanvullen met been. Niet blijven doen, als ze loopt, loopt ze, lekker chill gaan zitten en laat haar je maar dragen. Je zal merken dat als je zelf meezit, en in haar beweging meegaat, ipv te verstoren door continu been te geven, dat ze zichzelf al meer gaat dragen. Vanuit die houding kun je overgangen gaan doen, maar doe het snel, ze moet direct reageren, niet been blijven geven, pas als ze terugvalt, kun je corrigeren.

Na een tijdje zal ze zelf al meer je hand komen opzoeken, en daar veel zachter in zijn, omdat ze zichzelf draagt, en dan, als jullie een goede basishouding hebben, gaan werken aan de galop.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Babootje
Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:55

Amiigo schreef:
Keer stilzetten en niet blijven aanmodderen. Als ik het zo lees is ze gewoon ongehoorzaam aan je hulpen en dan mag je best een x doorpakken. Blijven herhalen totdat ze met een op houding terug komt, paard dramt zo te lezen door en jij gaat er denk ik teveel in mee :)


Mee eens

Avalanche81 schreef:
Eerst zorgen dat je haar voor elkaar hebt in draf, en ook als je richting galop aan het denken bent: zodra ze een brok spanning is, neem je haar terug, tot het punt waar je de ontspanning weer terug hebt, en ze controleerbaar is.


Ik zou eigenlijk zeggen beginnen bij stap want ik heb zo'n gevoel dat het daar al mis gaat.

Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Gezocht: tips voor het verbeteren van de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:59

Eens, dat denk ik idd ook :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Daphneeeej
Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Gezocht: tips voor het verbeteren van de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:24

Hier ook een paard die veel moeite had/heeft met de galop. Galopeerde dan ‘te hard’ zwaar, plat door de bocht en totaal niet bij elkaar gereden. Hier hielp het ook hel goed om in het bos te gaan galopperen, veel galoperen. Tijdens de lange stukken versnellen en terug rijden dan heb je geen last van de bochten die je in de bak elke keer moet rijen waardoor het bij elkaar galoperen beter word en zal dan in de bak ook beter gaan. Goed op de zit rijden, buitenbil zitten en korte losse ophoudingen op de buitenteugel en nog niet te veel bochten werk. Paard hier is heel erg verbeterd en kan nu heel stuk meer bij elkaar galoperen zonder plat door de bocht te gaan en te hangen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers