té voorwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PonyPaardxo

Berichten: 60
Geregistreerd: 10-08-19

té voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 14:04

Ik had gister gereden op een té voorwaarts (klein) paard. Hebben jullie tips hoe je een paard niet zo snel laat gaan?

*Ik rij op een manege. Dus van te voren longeren gaat niet.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: té voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 14:08

Beetje afhankelijk van wat er mogelijk is in je les, maar als je in een les rijdt waar iedereen voor zichzelf figuren rijdt dan kun je proberen gelijk een volte in te zetten zodra je voelt dat het paard te snel wil gaan. Op die manier moet het paard gaan opletten op wat jij wilt en zal moeten gaan afremmen.

Je kunt kiezen tussen een grote volte of een kleine volte tot de middellijn (moeilijker voor het paard om dan sneller te gaan). Je kunt ook nog, als de ruimte dat toe laat, de volte gaan verkleinen en vervolgens weer gaan verruimen als het paard langzamer gaat :-)

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 14:09

De aandacht van je paard opeisen door constant figuren en tempowisselingen te rijden zodat de energie ergens anders naar toe gaat dan alleen hard gaan. Dit zou je manegeinstructeur je eigenlijk ook mee moeten geven :)

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: té voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 14:15

Is het in alle gangen of voornamelijk in draf ( en galop)?
In de draf kun je langzamer gaan lichtrijden zodat je een klein beetje achter het tempo van het paard blijft.
Tevens wat mijn voorgangers zeggen: figuren, zo min mogelijk rechte lijnen rijden en tempo wisselingen. Als het paard echt onder je vandaan loopt is het niet erg om terug naar stap te gaan. Rust terug erin en dan pas weer te gaan draven.
Succes :)

Janevm
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 14:16

Kleine volte inzetten zodra je voelt dat het paard wil versnellen. Liefst zo klein mogelijk, dus niet helemaal naar de middenlijn, daarna groter maken tot de middenlijn en weer verder. Vooral niet vergeten om te blijven rijden ook al is hij erg voorwaarts, goed op je zit blijven rijden en contact blijven maken/houden.

PonyPaardxo

Berichten: 60
Geregistreerd: 10-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 14:23

Apple schreef:
Beetje afhankelijk van wat er mogelijk is in je les, maar als je in een les rijdt waar iedereen voor zichzelf figuren rijdt dan kun je proberen gelijk een volte in te zetten zodra je voelt dat het paard te snel wil gaan. Op die manier moet het paard gaan opletten op wat jij wilt en zal moeten gaan afremmen.

Je kunt kiezen tussen een grote volte of een kleine volte tot de middellijn (moeilijker voor het paard om dan sneller te gaan). Je kunt ook nog, als de ruimte dat toe laat, de volte gaan verkleinen en vervolgens weer gaan verruimen als het paard langzamer gaat :-)


Dit ga ik proberen! Bedankt!

Dioxide schreef:
De aandacht van je paard opeisen door constant figuren en tempowisselingen te rijden zodat de energie ergens anders naar toe gaat dan alleen hard gaan. Dit zou je manegeinstructeur je eigenlijk ook mee moeten geven :)


Hij zei dat ik hem moest opsluiten, maar dat hielp niet heel erg.

Ineke2 schreef:
Is het in alle gangen of voornamelijk in draf ( en galop)?
In de draf kun je langzamer gaan lichtrijden zodat je een klein beetje achter het tempo van het paard blijft.
Tevens wat mijn voorgangers zeggen: figuren, zo min mogelijk rechte lijnen rijden en tempo wisselingen. Als het paard echt onder je vandaan loopt is het niet erg om terug naar stap te gaan. Rust terug erin en dan pas weer te gaan draven.
Succes :)


Het is in alle gangen.


Janevm schreef:
Kleine volte inzetten zodra je voelt dat het paard wil versnellen. Liefst zo klein mogelijk, dus niet helemaal naar de middenlijn, daarna groter maken tot de middenlijn en weer verder. Vooral niet vergeten om te blijven rijden ook al is hij erg voorwaarts, goed op je zit blijven rijden en contact blijven maken/houden.


Bedankt, ga ik proberen!

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: té voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 14:26

Klappert het zadel?

PonyPaardxo

Berichten: 60
Geregistreerd: 10-08-19

Re: té voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 15:00

Nee

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: té voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 15:08

Langzaam diep ademhalen en langzamer lichtrijden, daarbij dichtbij je zadel blijven. Heel stil zitten in stap en galop. Vooral niet aan de teugels trekken of vasthouden. En rechtop zitten. Hoe meer je naar voren 'valt', hoe harder je paard vermoedelijk zal gaan.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: té voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 15:13

Ligt je zadel op de juiste plek? Want te ver naar voren en dus samenknijpen schouders kan ook geren veroorzaken ook door proberen overeind te blijven ivm uit balans raken omdat ruiter dan in de weg zit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 15:18

Opsluiten lost het niet op. Gaat het paard alleen maar tegenwerken. De kunst is idd om dmv tempowisselingen en figuren rijden de aandacht op jou te leggen. Zelf "los" te zitten dus niet klemmen. Mooi rechtop. Handen laag. Mooiste is tempo regelen dmv je zit. Dus bijv idd langzamer lichtrijden.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: té voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 18:50

Waarschijnlijk is het paard uit balans, dan moeten ze wel sneller gaan om in balans te blijven, denk aan een berg af hollen.
Helaas een veel voorkomend probleem op maneges.
Er is ook een verschil tussen voorwaarts en tempo, dus het paard heeft een hoger tempo, als hij goed voorwaarts zou zijn zou dat tempo lager zijn , omdat hij jou beter kan dragen,
Dus ja wat kun je er aan doen?
Een betere instructrice zoeken , maar dat is lastig in een manege, miss meer lezen over wat rechtrichten is ,

PonyPaardxo

Berichten: 60
Geregistreerd: 10-08-19

Re: té voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-19 20:08

Ik kreeg hem soms wel wat rustiger en toen liep hij (ook) gewoon...

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 22:46

PonyPaardxo schreef:
Nee

Dat dacht ik van de mijne ook, maar bij een zadelpas consult bleek dat mn zadel door onvoldoende vulling en verkeerde aansingelpunten toch 4 cm naar voren wipte en dus omhoog kwam met het draven en galopperen. Hierdoor kon ik de galop niet lekker uitzitten en mijn paard was extreem voorwaarts omdat hij wegrende voor het klapperen van het zadel. Hopelijk veranderd dat als ik mn zadel terug heb.