Stakend en knarsend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Stakend en knarsend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 21:22

Ik heb een vraag over onze uitdaging met ons paard.

Het paard:
Een jonge warmbloed dame van 4 jaar oud, begin dit jaar rustig ingereden (stap voor stap)
Gekocht toen ze veulen was en staat samen met 2 anderen paarden, in principe 24/7 buiten tenzij veel regen dan snachts op stal en overdag buiten met deken op.
Ruwvoer is vanuit een ruif met slowfeeder (dus onbeperkt) en water dmv drinkbakken op de waterleiding.

De uitdaging: Staken:
Ze staakt onder het rijden in de bak. Dus echt stilstaan gepaard met tandengeknars.
- Met het rijden in de bak knarst ze ook veel met haar tanden.
- Ze gaat het pad (dus voor een buiten/bosrit) niet af. 3 meter vanaf de opzadelplaats (naast rijbak) en ze staat stokstijf stil.
- Wachten heeft geen zin (je kunt rustig 25 min staan)
- Een van de hoeken in de bak (naast moestuin) gaat ze ook niet in.
- Veel been geven werkt ook niet.
- Omdraaien om haar in beweging te krijgen werkt ook niet.
- Onpopulair een tik met de zweep, werkt ook niet.
- Soms doet ze net of ze een stap zet maar blijft dan op de plaats staan (erg slim van haar).
Achter een ander paard, fietser of wandelaar aan is dan weer geen enkel probleem.
Alleen ze is dan wel "vastgekoppeld" qua beweging alsof ze vast zit aan de ander als een aanhanger, je kunt wel dan genoeg afstand houden (ze wil dus niet perse "achterop" zitten)

Overige feiten en weetjes:
- Ze knarst ook wel eens op stal als je met eten bezig bent en ze moet er op wachten.
- We hebben haar na laten kijken door een ostheopaat en die voelde wel spanning maar niks ernstig
- We hebben ook een dag een trec clinic gedaan. De buitenrit was geen probleem achter een ander aan. De oefeningen waren wel eng maar dan had ik wel iemand die voor haar uitliep , later kon ze het alleen. Die hele dag heeft ze geen één keer met dr tanden geknarst.
- Ze kan ook lief zijn dat als ze ligt (buiten) dat je tegen haar aan kunt zitten.

En nu:
We hebben een afspraak om dr zadel na te laten kijken, maar dat is meer om uit te sluiten.
We hebben drie zadels geprobeerd en ze doet het met alle drie hetzelfde.

En daarna wil ik professionele hulp inroepen. Heeft iemand ervaringen hiermee of nog tips?

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:28

Beginnen met professionele hulp. Dit klinkt als een probleem wat met zadelmak maken misgegaan is, als ik het goed begrijp? Hoe langer je daar mee aanmoddert, hoe verder je van huis raakt. Iemand die écht goed paarden zadelmak kan maken, kan opnieuw beginnen en dit oplossen.

Welke regio zit je ongeveer?

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:28

Jeetje, ik mis eigenlijk het verhaal of je haar weleens hebt laten keuren? Is haar rug weleens op de foto geweest en haar benen? Daar denk ik als eerste aan. Een paard staakt en knarst nooit zomaar. Ik zou eerst lichamelijk problemen uitsluiten op een kliniek en dan verder gaan kijken naar zadel, bit, tandarts etc.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Stakend en knarsend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:37

Tandenknarsen doet me aan maagzweer denken.
Het staken aan niet consequent/met te weinig leiding (in)gereden.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Stakend en knarsend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:40

Open deur, maar is er een tandarts bij geweest?

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 21:44

Nicky1963 schreef:
Open deur, maar is er een tandarts bij geweest?


Ja, tandarts is er bij geweest (wel een paar maanden terug)

Maar ze doet het ook met een bitloos hoofdstel.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:45

Is ze ooit wel correct te rijden geweest of was dit probleem van begin af aan al aanwezig? Hoe is het probleem ontstaan?

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 21:48

Suzanne F. schreef:
Jeetje, ik mis eigenlijk het verhaal of je haar weleens hebt laten keuren? Is haar rug weleens op de foto geweest en haar benen? Daar denk ik als eerste aan. Een paard staakt en knarst nooit zomaar. Ik zou eerst lichamelijk problemen uitsluiten op een kliniek en dan verder gaan kijken naar zadel, bit, tandarts etc.


We hebben haar als veulen gekocht dus ze is nooit op de foto geweest. Het is een vervolgstap ja.

In de bak begint ze gelijk al. Op een trec clinic heeft ze het de hele dag niet gedaan.
De zadelmeting is volgende week.
Ook al bitloos geprobeerd en dat is geen verschil.


x_Milou schreef:
Beginnen met professionele hulp. Dit klinkt als een probleem wat met zadelmak maken misgegaan is, als ik het goed begrijp? Hoe langer je daar mee aanmoddert, hoe verder je van huis raakt. Iemand die écht goed paarden zadelmak kan maken, kan opnieuw beginnen en dit oplossen.

Welke regio zit je ongeveer?


Vaassen

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:53

Sideswipe schreef:
Nicky1963 schreef:
Open deur, maar is er een tandarts bij geweest?


Ja, tandarts is er bij geweest (wel een paar maanden terug)

Maar ze doet het ook met een bitloos hoofdstel.


Als ze problemen met haar gebit heeft, kan ook een bitloos hoofdstel haar pijn doen.
Ik zou als eerste de tandarts en de zadelmaker (en dan een goede) laten komen.
Als dit in orde is kan je het beste de volgende professionals naar haar laten kijken. Oftewel een zeer goede instructeur/therapeut/dierenarts.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:54

Wat ik lees is met name gedragsmatige "problemen", buitenom dat ik denk dat het tandenknarsen wel iets is om in je achterhoofd te houden als medisch iets.

De rest is simpelweg allemaal(!) samen te vatten onder het hoofdstuk angst van het paard.
Ze is te bang om zelfstandig op eigen benen te lopen, achter iemand aan doet ze het wel, en anders niet.
Ze is niet overtuigd dat hetgene wat je van haar vraagt ongevaarlijk is, dus zolang jij, of een ander paard, niet voor gaat als kanonnenvlees, zal zij dat ook niet durven.
Dat ze protesteert op moment dat je haar er wel langs probeert te krijgen is niet meer dan logisch.

De oplossing zit hem in haar langzaam te leren op eigen benen te lopen, niet in "discussie" gaan door haar ergens langs/door te pushen, maar juist vanuit een vertrouwde situatie(dus bijvoorbeeld achter een ander paard) haar een klein beetje afstand te laten nemen, denk aan meer afstand creeren, of er naast(en zo stiekem naar steeds meer voor) te laten lopen.

Dit kan je ook prima doen met iemand die vanaf de grond haar begeleid en dan langzaam steeds meer afstand laten nemen.

Ow en tips, kijk een naar Tristan Tucker, TRT method, of featherlight horsemanship, online kan je ook veel vinden over bijvoorbeeld Pat Parelli, ook die lijkt me in deze context wel passend.
Iemand de freestyle-instructeur is(Emiel Voest zijn Methode) zou je ook zeker kunnen helpen, of een andere instructeur die grondwerk en rijden goed weet te combineren.
Laatst bijgewerkt door siskeh op 07-11-19 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Stakend en knarsend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:56

Ik sluit me aan bij siskeh. Goed verwoord.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 22:47

Aleeneh schreef:
Is ze ooit wel correct te rijden geweest of was dit probleem van begin af aan al aanwezig? Hoe is het probleem ontstaan?


In het begin deed ze het niet. Het sluipt er in eigenlijk. Met een jong paard is het voor mij niet vreemd dat het een keer 3 stappen voorwaarts gaat en dan een keertje weer 2 stappen terug maar bij haar is het steeds erger geworden.


We hebben ook met haar een bosrit gemaakt (relaxed, stap rondje of in draf) en dan achter een ander paard aan. Ook wel alleen maar dan iemand op fiets ervoor.

Overigens loopt ze wel zo de trailer in (zonder dat ooit het hebben geoefend)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Stakend en knarsend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:11

Het klinkt voor mij ook alsof ze gewoon het vertrouwen mist om voorwaarts te gaan, het vertrouwen in de ruiter, in het samenwerken... Zodra er een ander paard is waar ze op kan vertrouwen wil ze wel, als ze alleen maar op jou kan vertrouwen, durft ze het niet.

Stel je voor dat je een kind hebt, dat ontzettend bang is om naar bed te gaan wegens monsters onder het bed. Wat zou beter werken?
A: "Hup, nu naar bed! Niet zo zeuren, je moet, en wel nu!"
B: "Kom, laten we dan even samen gaan, dan gaan we even onder het bed kijken en dan help ik je. Het komt allemaal goed."

Zo werkt het met paarden ook. Sterker nog, angst is voor paarden een zaak van leven en dood. Ze zijn bang voor hun leven als ze het niet vertrouwen, ze zijn immers prooidieren. Neem die angst dus serieus. Maar ga dan manieren vinden om het wél haalbaar te maken voor haar. Ga haar leren wennen aan jullie samenwerking door bijvoorbeeld een ander paard er bij te betrekken dat het wel doet. Ga, zoals Siskeh zegt, dan bijvoorbeeld steeds de afstand een beetje uitbouwen. Steeds een stapje verder, maar niet tot de grens waarop het niet meer lukt. Daag haar wel uit, maar push haar niet verder dan ze kan.

Vertrouwen in jou als ruiter bouw je niet op door haar bang te maken voor de consequenties als ze niet luistert (want de angst om te sterven is op cruciale momenten altijd groter dan haar angst voor jou, en op die basis moet je sowieso al geen relatie willen bouwen). Vertrouwen bouw je op door een betrouwbare leider te zijn die haar door haar problemen heen helpt, door iemand te zijn waar ze op kan bouwen.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 12:35

Aleeneh schreef:
Het klinkt voor mij ook alsof ze gewoon het vertrouwen mist om voorwaarts te gaan, het vertrouwen in de ruiter, in het samenwerken... Zodra er een ander paard is waar ze op kan vertrouwen wil ze wel, als ze alleen maar op jou kan vertrouwen, durft ze het niet.

Stel je voor dat je een kind hebt, dat ontzettend bang is om naar bed te gaan wegens monsters onder het bed. Wat zou beter werken?
A: "Hup, nu naar bed! Niet zo zeuren, je moet, en wel nu!"
B: "Kom, laten we dan even samen gaan, dan gaan we even onder het bed kijken en dan help ik je. Het komt allemaal goed."

Zo werkt het met paarden ook. Sterker nog, angst is voor paarden een zaak van leven en dood. Ze zijn bang voor hun leven als ze het niet vertrouwen, ze zijn immers prooidieren. Neem die angst dus serieus. Maar ga dan manieren vinden om het wél haalbaar te maken voor haar. Ga haar leren wennen aan jullie samenwerking door bijvoorbeeld een ander paard er bij te betrekken dat het wel doet. Ga, zoals Siskeh zegt, dan bijvoorbeeld steeds de afstand een beetje uitbouwen. Steeds een stapje verder, maar niet tot de grens waarop het niet meer lukt. Daag haar wel uit, maar push haar niet verder dan ze kan.

Vertrouwen in jou als ruiter bouw je niet op door haar bang te maken voor de consequenties als ze niet luistert (want de angst om te sterven is op cruciale momenten altijd groter dan haar angst voor jou, en op die basis moet je sowieso al geen relatie willen bouwen). Vertrouwen bouw je op door een betrouwbare leider te zijn die haar door haar problemen heen helpt, door iemand te zijn waar ze op kan bouwen.


bedankt voor de duidelijk metafoor! je hebt wel gelijk alleen is het in haar ogen elke avond een nieuwe slaapkamer met nieuwe monsters onder het bed -O-
Maar het zit wel in onzekerheid, geen vertrouwen (en die kan ik haar dan blijkbaar niet geven)


Voorbeeld:
Toen we haar net zadelmak hadden merkte we al dat ze echt een issue had met kliko's (ze ging er niet langs)

Dus ik de kliko naast de wei gezet (ze kon er dus niet bij) en elke dag een stukje dichterbij totdat ie vlak bij de ruif stond. (ruim een week over gedaan)
Daarna heb ik de kliko in de bak gezet (ergens in de midden volte) toen elke keer steeds een stukje dichterbij langsrijden. Na een goede week kon ik vanuit het zadel de kliko aanraken zo dichtbij durfde ze er langs. En elke keer uitgebreid belonen met stem en klopjes op de nek.

Maar dezelfde kliko op het pad (of die van de buren langs de weg) zijn in haar ogen nog steeds levensgevaarlijk. Je moet op een gegeven moment van haar afspringen omdat ze anders door het prikkeldraad heen loopt aan de overkant van de weg. Ze loopt dan door alle hulpen heen.

Auto's zijn ook zoiets. geparkeerde auto's zijn eng. Dus ik geoefend met mijn eigen auto en een emmer met wat muesli/brokken in de kofferbak..
De volgende dag is dezelfde auto heel eng, minstens een afstand van 5 meter erom heen lopen.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 12:38

siskeh schreef:
Wat ik lees is met name gedragsmatige "problemen", buitenom dat ik denk dat het tandenknarsen wel iets is om in je achterhoofd te houden als medisch iets.

De rest is simpelweg allemaal(!) samen te vatten onder het hoofdstuk angst van het paard.
Ze is te bang om zelfstandig op eigen benen te lopen, achter iemand aan doet ze het wel, en anders niet.
Ze is niet overtuigd dat hetgene wat je van haar vraagt ongevaarlijk is, dus zolang jij, of een ander paard, niet voor gaat als kanonnenvlees, zal zij dat ook niet durven.
Dat ze protesteert op moment dat je haar er wel langs probeert te krijgen is niet meer dan logisch.

De oplossing zit hem in haar langzaam te leren op eigen benen te lopen, niet in "discussie" gaan door haar ergens langs/door te pushen, maar juist vanuit een vertrouwde situatie(dus bijvoorbeeld achter een ander paard) haar een klein beetje afstand te laten nemen, denk aan meer afstand creeren, of er naast(en zo stiekem naar steeds meer voor) te laten lopen.

Dit kan je ook prima doen met iemand die vanaf de grond haar begeleid en dan langzaam steeds meer afstand laten nemen.

Ow en tips, kijk een naar Tristan Tucker, TRT method, of featherlight horsemanship, online kan je ook veel vinden over bijvoorbeeld Pat Parelli, ook die lijkt me in deze context wel passend.
Iemand de freestyle-instructeur is(Emiel Voest zijn Methode) zou je ook zeker kunnen helpen, of een andere instructeur die grondwerk en rijden goed weet te combineren.


bedankt voor de goed tips.. Maar als ik het zo lees is het wel beter om er iemand bij te hebben die hier echt oog voor heeft.

Zelf zoek je in het begin nog niks achter bepaalde signalen. Elk paard is anders met eigen voorkeuren en blijkbaar zijn haar signalen toch ergens door ons gemist.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:40

Volgens mij mist hier leiderschap en de ervaring om een jong paard goed door te rijden.

Allereerst is het natuurlijk goed om uit te sluiten dat er niets medisch is, maar imo klinkt dit als "uitproberen" en jonge paarden gedrag.
Wat zegt je instructeur er van?

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 12:57

Elisa2 schreef:
Volgens mij mist hier leiderschap en de ervaring om een jong paard goed door te rijden.

Allereerst is het natuurlijk goed om uit te sluiten dat er niets medisch is, maar imo klinkt dit als "uitproberen" en jonge paarden gedrag.
Wat zegt je instructeur er van


Ik ben zeker geen expert maar heel vroeger wel vaker jonge paarden gehad (p.s. dit is wel de laatste keer) variërend van Fjord (zadelmak geboren :+ ) tot aan kruising arabier (stap voor stap)
Zelf ben ik van de zachte hand. Sporen heb ik geeneens, als ik beenhulp geef dan kan ik bij wijze makkelijk een ei nog vasthouden tussen been en paard zonder m stuk te drukken.

De (priveles) instructeur zei dat ze "echt flauw" doet. Dus dat het echt gedrag is.


P.s. Nu dat ik de laatste 3,5 jaar terugdenk en met dit probleem hulp zoek, heb ik de afgelopen dagen wel steeds meer het idee dat het twee paarden zijn in één lijf.

Dat laatste klinkt misschien stom maar ik heb vroeger wel vaker een moeilijker paard gehad en dat er een gebruiksaanwijzing bij zit. Dan kon ik de gebruiksaanwijzing makkelijk uitleggen voor een andere ruiter/amazone.
Bij haar kan ik dat niet omdat het wisselt per dag/moment.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Stakend en knarsend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:00

Ja ik denk ook aan gedrag, zachte hand is niks mis mee..maar jonge paarden gaan vaak grenzen verkennen en uitproberen en dan moet je wel assertief genoeg door kunnen pakken. Een warmbloed is weer anders dan een fjord.

Reageert je paard goed op een beenhulp? kan je instructeur het paard door de hoek rijden? Ik denk dat het paard je te snel en slim af is.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Stakend en knarsend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:07

Ik denk niet gedrag, maar blokkades in het lijf. Laat je paard een lekker los maken door een myofascial release therapeut.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 13:13

Elisa2 schreef:
Reageert je paard goed op een beenhulp?

of heel goed, of helemaal niet

Elisa2 schreef:
kan je instructeur het paard door de hoek rijden?

Nog niet geprobeerd.


Elisa2 schreef:
Ik denk dat het paard je te snel en slim af is.

Als het niet medisch is dan is het zeker zo. :(
Overigens is het paard van mijn vrouw maar het verhaal is hetzelfde. Als ik het probeer doet ze het nog vaker als bij haar. Nu ben ik zelf ook 8 a 9 kilo zwaarder dus daar gingen we ook al twijfelen.

Maar qua leiderschap klopt dat wel aangezien ik mijzelf veel prettiger voel op een zekerder paard.
Laatst bijgewerkt door Sideswipe op 08-11-19 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Stakend en knarsend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:18

Oke ik zal eerst eens gaan werken aan het "of helemaal niet op de beenhulp reageren", zweepje erbij en zorgen dat jij degene bent die het laatste woord heeft. (zonder je paard af te ranselen uiteraard, het gaat om timing)

Als ze een hoek eng vind kun je het beste eerst op de volte blijven aan de ene kant en die dan steeds groter maken. Zorgen dat de aandacht bij jou blijft.

Laten rijden door de instructeur kan ook veel info geven..(ook of het echt gedrag is, of dat er echt iets in de weg zit)

Longeren kan ook veel goed doen bij leiderschap issues, longeer je haar weleens en zoja loop je dan ook tegen problemen aan?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:24

Tristan Tucker(TRT-method) heeft veel filmpjes online staan en legt ook goed uit, dit wat je beschrijft is erg typisch, opmerkingen als "erg flauw" doen, of jonge paardengedrag vind ik eerlijk gezegd op zijn zachtst gezegd storend, begrijp dat het paard het doet omdat het écht bang is, niet om jouw uit te testen, of om het niet willen(ja, nee klopt ze wil ook niet, maar dat is omdat ze bang is, niet omdat ze denken: nou vandaag ff niet hoor)

Elk paard heeft verschillende "triggers" zo heb je veel simpelere triggers(bijv. wapperend plastic, andere ondergrond, kliko's langs de weg) , maar ook algemene "spookyness" en waarbij het absoluut niet afwijkend is dat dit de ene dag anders/lastiger is dan de andere dag. (Zeker bij merries..)

Lastige paarden heb je er in soorten en maten, dieren die je vriendelijk(of iets minder ;) ) doch dringend moet verzoeken toch écht te luisteren, dieren waarbij je eerst rustig moet opbouwen in vertrouwen, en enorm stapje voor stapje moet werken.
Ik hou van "lastige paarden" maar dat zijn "lastige" met over het algemeen een overdosis aan zelfvertrouwen, die handleiding is compleet niet te vergelijken met een wat angstiger dier en/of zonder vertrouwen.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 13:29

Elisa2 schreef:
Als ze een hoek eng vind kun je het beste eerst op de volte blijven aan de ene kant en die dan steeds groter maken. Zorgen dat de aandacht bij jou blijft.


Longeren kan ook veel goed doen bij leiderschap issues, longeer je haar weleens en zoja loop je dan ook tegen problemen aan?



De enge hoek zit bij F... Als je dan EBE begint en die steeds uitbreid, paard iets meer naar binnen laat kijken dan krijg je haar (andere vormen tussendoor voor de afleiding) na een half uur wel bijna door de hoek heen (dus net naast de hoefslag).

De volgende keer begint ze dan al in te houden bij E, reageert slecht op been (ook met een corrigerende zweep tik) en staakt nog voor K. Waarschijnlijk omdat ze al voorziet dat we die enge hoek ingaan. Dan beginnen we de voltes op CX en mag je blij zijn dat je eind van de (les) op EBE terecht komt.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 13:35

siskeh schreef:
Tristan Tucker(TRT-method) heeft veel filmpjes online staan en legt ook goed uit, dit wat je beschrijft is erg typisch, opmerkingen als "erg flauw" doen, of jonge paardengedrag vind ik eerlijk gezegd op zijn zachtst gezegd storend, begrijp dat het paard het doet omdat het écht bang is, niet om jouw uit te testen, of om het niet willen(ja, nee klopt ze wil ook niet, maar dat is omdat ze bang is, niet omdat ze denken: nou vandaag ff niet hoor)


Ik snap dat het niet persoonlijk is van haar en ook dat ze snacht's geen plannen zit te smeden om ons (mijn vrouw) het leven zuur te maken :D :+

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:17

Sideswipe schreef:
siskeh schreef:
Tristan Tucker(TRT-method) heeft veel filmpjes online staan en legt ook goed uit, dit wat je beschrijft is erg typisch, opmerkingen als "erg flauw" doen, of jonge paardengedrag vind ik eerlijk gezegd op zijn zachtst gezegd storend, begrijp dat het paard het doet omdat het écht bang is, niet om jouw uit te testen, of om het niet willen(ja, nee klopt ze wil ook niet, maar dat is omdat ze bang is, niet omdat ze denken: nou vandaag ff niet hoor)


Ik snap dat het niet persoonlijk is van haar en ook dat ze snacht's geen plannen zit te smeden om ons (mijn vrouw) het leven zuur te maken :D :+


Dit was ook niet een directe reactie op wat jij schrijft, maar meer op hoe sommige anderen het omschrijven, zoals je instructeur, het getuigd IMO van een gebrek aan paarden know-how (of in ieder geval op dat specifieke onderwerp)