Buitenrijden met jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nummie
Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Re: Buitenrijden met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:43

Ik heb mijn merrie zodra het rem, gas en stuur erop zat gelijk alleen! mee naar buiten genomen. Eerste 2x is mijn vriend mee gewandeld, daarna alleen. In het begin was stappen al voldoende voor mijn merrie, het is niet alleen lichamelijk maar
ook geestelijk veel wat ze moeten verwerken, door alle indrukken die ze op doen. Daarna stukjes draf erbij gepakt etc. En zo buiten sterker laten worden en op eigen benen leren lopen. Voordeel is dat ik altijd alleen met haar naar buiten kan en ze niet hangt aan andere paarden. Zou haar gewoon alleen meenemen, zodat ze op jou leert vertrouwen en niet op het ‘volg’ paard..

H'tje: Quidaro (Quidam de Revel x Corrado I) x Quasimodo vd Molendreef x Julio Mariner = M2 dressuur - ZZ springen - CCI 2* eventing
Co'tje: De Niro x Saros XX x Wolfgang = L2 dressuur - B springen - B SGW (augustus 2015 verkocht)


NoukD
Berichten: 17
Geregistreerd: 04-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:20

Ik ben voor het eerst af en toe eens alleen gaan zitten op mijn paard toen hij 3 jaar was, maar heel af en toe omdat ik er absoluut geen haast mee had.

Toen ik begon te stappen en ik er ook een goeie 'ho' op had zitten ben ik af en toe eens een heel klein stukje naar buiten geweest, ook gewoon alleen zonder ander paard, wel iemand erbij mocht het echt nodig zijn.
eerst gewoon een stukje van maar 5 minuten waar helemaal geen verkeer rijd.

Nu is hij 4,5 en zit ik er meestal maar een minuut of 20 op, eens in de 2 weken of iets, in de bak en ga ik af en toe eens weer een stukje naar buiten.

Ik zou gewoon kijken hoe jouwe erop reageert en zo kun je wel een beetje inschatten hoelang, en uiteindelijk uitbouwen :)

Renee_S
Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 11:31

Sorry dat ik gister avond niet meer aan reageren toe ben gekomen, maar wederom bedankt voor alle reacties! Leuk om te lezen hoe iedereen het heeft aangepakt en dat de meesten toch wel vrij vlot met hun jonkies naar buiten gaan!

Het komende half jaar wil ik lekker het wandelen nog wat gaan uitbreiden. Aan de hand is meneer eigenlijk al super braaf. Dat is ook fijn onder het zadel straks, kan ik inderdaad gewoon afstappen als het even nodig is!

Serenity350, dat vind ik echt een fijn bericht en een groot compliment, dankjewel :) Het is voor mij de eerste keer dat ik de kans krijg een jonkie te gaan beleren en ik wil het gewoon echt graag goed doen. Ik ben gek op het beestje en hoop er nog heel veel jaren van te kunnen genieten. En volgens mij kan hij mij ook wel tolereren :+

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 00:32

Renee_S schreef:
Hoi Bokkers!

Mijn jonge fjorden vriendje wordt in mei 3, en komende zomer willen we hem rustig onder het zadel gaan beleren. Ik vind het heel belangrijk hem hierbij niet te overbelasten en het bij korte ritjes te houden, afgewisseld met longeerwerk en werk aan de hand (hier hebben we ook al les in!)

Echter wil ik het liefst wel vrij 'snel' met hem beginnen aan buitenritjes, zodat hij meteen leert dat dit ook gewoon allemaal kan en normaal is. (we wandelen nu al vrij regelmatig, hij is al behoorlijk verkeersmak aan het worden etc. Ook hebben we op stal een oud, ervaren paard welke we nu en straks mee zullen nemen als voorbeeld)

Nou is mijn vraag: hoe lang rijden jullie buiten met jullie 3 jarige (of ander jong) paard? Wat voor tijden/afstanden? We kunnen vanaf de wei mooi een rondje van 20min doen, het lijkt me dat die vrij snel kan. Maar als ik naar de hei wil is het sowieso 10 min stappen heen, en 10 min terug. Vanaf welke leeftijd kan dat vinden jullie?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen & meningen! Alvast bedankt!

(Ik hoef geen commentaar over het wel/niet inrijden van een 3 jarige. Dit is een weloverwogen keuze. Wij geloven er in dat door redelijk vroeg te beginnen en het heel rustig aan te doen het paard hier baat bij heeft. Discussie hierover zal ik niet op reageren)


Mijn paard is 3.5, wij zijn meegeweest met een grotere club. Voornamelijk een staprondje, maar alle hulpen,stuur erop bevestigen is wel aan te raden. Eigenlijk kijk ik puur naar mijn paard, kan hij 1 uur in de bak lopen en niet kapot zijn? Kan hij 30 min mee op buitenrit ong. Buitenritten zijn altijd wel wat zwaarder

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Buitenrijden met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 01:01

Ik zou hem als handpaard meenemen. Als je zelf op een brave zit kan er echt niet veel gebeuren. Ze leren op die manier dat ze bij de ander moeten blijven, en ze leren van de ander dat het allemaal niet eng is. Meestal luisteren ze veel beter als handpaard dan als gereden paard. En je klapt er zelf niet af als er wat gebeurt (maar wat ik al zei... als handpaard veel kleinere kans dat er wat gebeurt)
Je kunt hem het best aan een longeerlijn doen zodat je hem niet gelijk kwijt bent als hij even 2 sec niet meeloopt

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Buitenrijden met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 01:18

[ img ]
[ img ]
Zit zelfs met barebackpad met blote benen en voeten op het geleidepaard. Echt ze zijn zo braaf als handpaard

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Fangio
Berichten: 2556
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 19:45

nummie schreef:
Ik heb mijn merrie zodra het rem, gas en stuur erop zat gelijk alleen! mee naar buiten genomen. Eerste 2x is mijn vriend mee gewandeld, daarna alleen. In het begin was stappen al voldoende voor mijn merrie, het is niet alleen lichamelijk maar
ook geestelijk veel wat ze moeten verwerken, door alle indrukken die ze op doen. Daarna stukjes draf erbij gepakt etc. En zo buiten sterker laten worden en op eigen benen leren lopen. Voordeel is dat ik altijd alleen met haar naar buiten kan en ze niet hangt aan andere paarden. Zou haar gewoon alleen meenemen, zodat ze op jou leert vertrouwen en niet op het ‘volg’ paard..

Hier ben ik het enorm mee eens. De mijne is intussen 4 en kan er alleen of in groep zonder problemen mee naar buiten. Ook als ik alleen ben en andere paarden tegenkom is het geen probleem om alleen verder te gaan. Echt veel profijt van.

Ik ben zelf begonnen met buiten uitstappen (stal zat in een doodlopende straat) en zo verder opgebouwd. Ik ben wel heel lang altijd begonnen met in de bak opstappen, daar eerst even een rondje doen 'om te voelen' en dan als het goed voelde op pad. Eerste half jaar zat ik max 30 min op z'n rug, maar meestal korter. Eerste galopjes heb ik ook buiten gedaan op een mooi lang pad. Ruimte om wat meer vaart te nemen met zo'n mens op je rug zonder steeds de bocht door te moeten en ruimte genoeg om hem ook weer terug te kunnen nemen (meer voor mn eigen gemoedsrust dan dat het nodig was).

Verder gewoon altijd naar jezelf en je paard luisteren. Ik stond in het begin voor alles en iedereen dat langs moest uit de weg op een dammegat, ook al kende hij alles wel van het wandelen. Daarna langzaam begonnen met dingen die van voor kwamen te laten passeren terwijl we gewoon door de berm stapten en pas toen dat vertrouwt voelde ook dingen langs achter laten passeren.

In ieder geval enorm veel plezier gewenst met je jonkie. Mijn huidige paard is ook mijn eerste jonge paard en mn eerste zelf beleerde, maar ik had me echt geen beter paard kunnen wensen en het hele proces is zo leuk om zelf mee te maken en te doen <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers