Conditie opbouwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Wins8976
Berichten: 102
Geregistreerd: 15-06-08

Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-19 22:31

Hi!

Ik weet niet of het zo goed staat, anders mag hij verplaatst worden naar het goede forum :)

Ik rij sinds kort een paard bij van 9 jaar. Een super leuk dier, hart van goud. Nu moet hij weer terug op zijn niveau komen (M), maar vooral qua conditioneel. Dit omdat hij maar 1x per week een half uurtje ong bereden werd. Ik weet alleen niet goed hoe ik dit moet aanpakken. Ik longeer hem 1x in de week 20min ong, daarnaast ga ik 2 dagen rijden (voor nu een half uurtje, vooral stap-draf, galopje neem ik ook mee.) Vooraf wordt hij gelongeerd. Uiteindelijk moet hij dus een conditie krijgen waarbij een uur rijden makkelijk vol te houden is, en natuurlijk hoeft hij dan niet meer voor het rijden gelongeerd te worden, maar ik heb géén idee waar ik moet beginnen. Als iemand tips heeft, hoor ik dat super graag!

Liefs :D


Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 22:44

Conditie is een kwestie van trainen/voeren en geduld hebben.
Schema's kunnen helpen, maar het belangrijkste is dat je blijft kijken naar je paard.
Het aandeel spierverzuring wordt nogal eens niet herkent en onderschat (o.m. bij zwaardere dressuuroefeningen). Ook de rest van z'n lijf (conditie van pezen, gewrichten, longcapaciteit) heeft aandacht nodig. Met hersteldagen er tussen zodat de spierscheurtjes kunnen herstellen.

RHV
Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 13:25

Als je de conditie van het paard wil opbouwen, kan je het beste lange stukken goed doorstappen. Maak eens een buitenrit en stap goed door. Als je dit herhaalt word zijn conditie vanzelf beter.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:06

Het paard is nu 3 keer per week aan het werk telkens voor 20 tot 30 minuten. Ik vind dit best al goed om mee te beginnen en er kan dus toch al van een zekere basisconditie gesproken worden. Ik zou dus gewoon zo verder trainen.
Ik zou niet te veel anders gaan doen of te veel focussen op die conditie, want volgens mij loop je dan juist het risico dat je gaat overvragen. Lekker verder trainen zoals je nu doet en vooral het paard aanvoelen. Ene dag de training wat pittiger maken, volgende dag een rustige staptraining. Veel afwisseling aanbieden, ga naar buiten, leg eens een paar balken in de bak of zet zelfs wat sprongetjes.

Lusitana
Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:21

Interval training. Dus lange stukken (flink door)stappen en af en toe een drafreprise inlassen en daarna uitstappen lange teugel. Je merkt vanzelf wanneer het paard niet meer buiten adem raakt van de draf, dan kun je ook korte galop reprises inlassen.
Ook een buitenrit van een uur in een goed staptempo is heel waardevol.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

pien_2010
Berichten: 43116
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:28

Een paard van 9 jaar moet gewoon een buitenritje van een uur aankunnen . Gewoon rustig aan en voelen bij het paard hoe de vlag erbij staat.

Janevm
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-03-10

Re: Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 01:19

Lekker buitenrijden, lange stukken rechtuit en het is helemaal fijn voor de conditie om dat te kunnen doen in heuvelachtig gebied.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 48 bezoekers