Balans en moeilijk in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kimmiedas
Berichten: 245
Geregistreerd: 03-05-12

Balans en moeilijk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-19 19:17

Hallo allemaal,

Sinds een aantal maanden heb ik een enorm lief verzorgpaard. Hij stond eerst op mijn oude manege maar zij vonden hem toch niet geschikt en wouden hem verkopen. Toen ik te horen kreeg dat een oud lesgenootje van mij hem wou kopen heb ik contact met haar opgenomen en zei ze dat ik hem mocht blijven rijden en verzorgen. Ondertussen staat hij op een andere stal waar hij het al beter heeft, maar we gaan hem eind november toch verhuizen naar een stal dichterbij.

Nu komt het probleem. Mijn verzorgpaard, Jack, is een draver en heeft daardoor vroeger niet tot bijna niet mogen galopperen. Hierdoor, en door een slechte balans, vind hij het galopperen heel moeilijk. Hij raakt snel uit balans, kan niet door de hoek galopperen, valt snel terug naar de draf (heel raar drafje is het dan ook) en soms vind hij scherpe bochten ook moeilijk. Wel merken we dat hij heel graag wil leren en dat hij al vooruitgang boekt. Waarin ik eerder niet eens in de rechter galop kwam, kan ik nu een paar pasjes in de galop. Links is zijn goede kant en gaat de galop ook al iets beter. Nu wil ik heel graag werken aan zijn balans wil werken waardoor hopelijk de galop uiteindelijk ook gaat verbeteren.

Hebben jullie tips voor oefeningen die ik met hem kan doen? Mag zowel rijden, als longeren of ander grondwerk zijn

Alvast heel erg bedankt


Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:47

Ik denk dat je aan een project moet gaan denken, eerst grondwerk waarin je hem helpt balans te krijgen , goed met het achterbeen ondertreden, stelling te nemen, te verzamelen, spieren ontwikkelen die daarvoor nodig zijn en hem mentaal helpen.
En dan vanaf de grond pas galop gaan vragen.

Daarvoor zou ik persoonlijk denken aan een goede klassieke dressuur of akademische rijkunst instructeur.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Balans en moeilijk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:51

Kun je buitenrijden met hem? lange bospaden zijn ideaal om lekker te gaan galloperen.

Bochten zijn ook het moeilijkst met weinig balans, zoek een goede instructeur die je kan helpen oa met longewerk en het rijden ohz.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: Balans en moeilijk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:25

Probeer eerst het stemcommando galop vanaf de grond goed te bevestigen en ga er dan pas op het paard er mee aan de slag.

(dravers kunnen prima galloperen hoor, alleen de commando's die wij als ruiters op het paard gebruiken kennen ze niet)

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Balans en moeilijk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:47

Neem eens contact op met ruitje hier op bokt. Die schoolt wel eens dravers om tot rijpaard.

Ladyson
Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:10

FriesWytske schreef:
Neem eens contact op met ruitje hier op bokt. Die schoolt wel eens dravers om tot rijpaard.


Ik wou precies hetzelfde zeggen. Ze heeft ook wat topics geloof ik over omscholingen van dravers.

pien_2010
Berichten: 43131
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:14

Elisa2 schreef:
Kun je buitenrijden met hem? lange bospaden zijn ideaal om lekker te gaan galloperen.

Bochten zijn ook het moeilijkst met weinig balans, zoek een goede instructeur die je kan helpen oa met longewerk en het rijden ohz.


Dit is goed advies en Ruitje om tips vragen.

midgie
Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Balans en moeilijk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:03

Waarom wil je galopperen met een paard wat uit balans is of raakt?
Ik zou zeggen galoppeer niet en ga werken aan de basis stap en draf, neem de zijgangen mee, bv aan de hand vanaf de grond|
Kijk idd wat er buiten gebeurd in de galop, weet wel dat als ze buiten galopperen ze in een eigen balans gaan lopen dat is heel anders dan in de bak.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers