Opstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 09:16

Ik heb een vraagje.
Mijn nichtje van 27 is sinds een jaar bezig met rijden.

Dat begint wat te vorderen. Enkel het opstappen is rampzalig. Met een opstapje gaat het enigsinds maar zonder geraakt ze er gewoon niet op.

Is er iemand die een paar oefeningen kan aanraden waardoor ze het makkelijker kan leren.


( Er word altijd een krukje gebruikt maar het is wel fijn op het in nood situaties zonder te kunnen )

Celine_Mirte

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-11-12

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:19

Veel traplopen, twee treden in één stap, sportschool oid. Die bil- en beenspieren sterker maken :)

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:45

Heeft ze wel de juiste manier van opstappen?
Staat ze bijvoorbeeld niet te ver bij het paard vandaan?

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:27

Ik kan ook niet opstappen zonder opstappen, omdat mijn knieeen niet meer meewerken, er is altijd wel ergens iets waar je vanaf op kunt stappen is mijn ervaring, ook in nood situaties al vraag ik me af wat dat zijn als je wil opstappen?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:20

Het zit hem vaak ook in de lenigheid.

Toen ik nog dansmarietjes deed stapte ik zonder probleem op zonder krukje, maar nu komt m'n voet belang na niet in de buurt van de stijgbeugel sinds ik dat niet meer doe :+

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:24

Benen trainen en sterker maken, maar ook yoga kan helpen om soepeler te worden.

Maar eigenlijk is mijn algemene mening: Gewoon lekker met opstapje opstappen... beter voor je paard.
Mijn ervaring is ook dat je altijd wel iets kan vinden om op te stappen, ook buiten wel.
Boomstam, bankje, hekje, betonnen afzetting :') Wel moet je dan natuurlijk je paard wel altijd leren netjes naast allerlei objecten stil te staan om erop te komen.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:26

Goede tip om aan spieropbouw en lenigheid te werken. Ook de juiste afstand tot het paard is belangrijk bij het opstappen. Echter, om het opstappen zoals het nu gaat rampzalig te noemen is niet zo aardig als het met een krukje wel gaat.

Ik geraak zonder krukje of ander opstapje ook niet op mijn paard. Paard en ik matchen wat dat betreft minder goed qua maat.

SimplySusan

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:56

Het hangt natuurlijk ook van de grootte van de ruiter en het paard af. Ik heb zelf (1.68 m) een tijdje moeite gehad met opstappen terwijl mijn paard maar 1.48 m is. Bij mij was een bezoek aan de fysiotherapeut de oplossing. Het probleem zat in een vastzittend SI gewricht.
Ook bestaan er stijgbeugels die je kunt uitklappen, bijv. https://www.agradi.nl/rambo-stijgbeugel ... e-size.htm

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:04

c_alsemgeest schreef:
Benen trainen en sterker maken, maar ook yoga kan helpen om soepeler te worden.

Maar eigenlijk is mijn algemene mening: Gewoon lekker met opstapje opstappen... beter voor je paard.
Mijn ervaring is ook dat je altijd wel iets kan vinden om op te stappen, ook buiten wel.
Boomstam, bankje, hekje, betonnen afzetting :') Wel moet je dan natuurlijk je paard wel altijd leren netjes naast allerlei objecten stil te staan om erop te komen.


Ik kan ook absoluut niet zonder, maar buitenritten van een paar uur, en dus meerdere keren eraf en erop gaat prima hoor. Je komt altijd wel wat tegen, een paaltje, grote steen, bankje, hekje oid.. :)

En het is nog beter voor je paard ook :))

Anoniem

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:26

Inderdaad normaal gesproken vind je altijd wel wat :)

Ik kan nog wel zonder trapje op een groot paard (niet meer zo licht en luchtig als vroeger :o maar goed genoeg) maar doe het gewoonweg niet meer omdat ik mezelf als volwassen persoon te zwaar vind om dat soort druk te zetten op de rug.

Dus ik zoek altijd een alternatief als er geen trapje in de buurt is :)
In het bos kan zelfs een iets hogere berm langs de weg al voldoende zijn.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:36

midgie schreef:
Ik kan ook niet opstappen zonder opstappen, omdat mijn knieeen niet meer meewerken, er is altijd wel ergens iets waar je vanaf op kunt stappen is mijn ervaring, ook in nood situaties al vraag ik me af wat dat zijn als je wil opstappen?



2x af en opgestapt deze week:
1x was het koord dwars over de weg vanwege verplaatsen koeien en de knoop was zo stevig dat ik echt af moest stappen om de knoop te ontrafelen.
2x paard paniekeerde en ik zag zijn oogwit toen hij omkeek en wegwilde spurten. En toen ik keek zag ik een bos piek takken aan zijn staart hangen. Alles verliep binnen de seconde en toen stond ik er al naast om takken te verwijderen en na opstappen rustig verder gereden. Dat was 2x binnen 15 minuten. Normaal kan ik blijven zitten hoor.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:56

In het bos waar ik rij hebben ze speciaal opstap plaatsen gemaakt voor ruiters. Zo moet je bijv een tunnel onderdoor om in het grote gebied te kunnen komen, en ja, net zoals mijn merrie, gaat niet elk paard onder een snelweg door :') dus hebben ze speciaal 2 verschillende hoogtes krukjes gemaakt aan elke kant zodat je op en af kunt stappen. Dit ook bij poortjes van wildroosters enzo, zo fijn :D

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:00

_O- en zo vreselijk Nederlands _O- Geweldig!
Hier rijden we echt buiten, komen nooit iemand tegen en zeker geen paarden en komen van alles en nog wat tegen met name als het eens flink gewaaid heeft aan obstakels.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:03

Haha hebben ze bijna nergens hoor, dit is ook het eerste bos waar ik het zag :')

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:10

Ik weet dat er opstapjes in het bos van het Drents Friese Wold zijn, en in het bos bij Ede. Inderdaad bij hekken :j
Zal nog eens opperen om er bij Leersum ook wat te plaatsen. Twee hekken en een tunnel.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:14

Ik heb een paardje van 1.55 en mijn beugels lang, ik kan echt maar net van de grond op stappen en rijd mijn hele leven al :=

Denk dat wat rek en strek oefeningen het wel wat zouden kunnen beteren maar ook ik heb eigenlijk altijd wel ergens een paaltje of krukje.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:52

Melewel94 schreef:
Het zit hem vaak ook in de lenigheid.

Toen ik nog dansmarietjes deed stapte ik zonder probleem op zonder krukje, maar nu komt m'n voet belang na niet in de buurt van de stijgbeugel sinds ik dat niet meer doe :+


Dit dus! Maar het is mij toch echt te min als ik zonder hulp niet meer op mijn paard kan komen!
Ook ik stap altijd op mét krukje, en bij ons in de buurt heb je ook veel opstapjes (Drentsche Aa gebied). Maar als je veel buiten rijdt komt het ook bij ons voor dat er niks in de buurt is pien_2010 :) . En dan wil ik wel zo, hoppa, me te paard kunnen slingeren. Dat is een kwestie van blijven oefenen (1 x per week bijvoorbeeld), en zorgen dat je lenig blijft. Sportschool helpt enorm!

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 21:12

Kendra schreef:
Dat is een kwestie van blijven oefenen (1 x per week bijvoorbeeld), en zorgen dat je lenig blijft. Sportschool helpt enorm!
Of zoals ik een kleiner paardje kopen 1,49 merens ruin :o ;) . Maar het gekke is, Hercule was 1,47 en Chico 1,49 en ik heb toch ietsjes meer moeite met opstappen (60+), dus die 2 cm voel ik wel. Polie is een merens van 1.43 en daar sla ik zo mijn been over heen. Scheelt enorm veel.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 21:20

Beugels 2 a 3 gaatjes langer helpt dan ook enorm hoor.
En als je dan zit gewoon beugels weer op de juiste maat doen.

Maar hier dus ook bij voorkeur een opstapje.
Rechterheup/ been doen het niet altijd even goed wat het opstappen lastiger maakt. Ik kies dus voor een opstapje, of inderdaad : een íets verhoogde berm is al genoeg.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 22:30

pien_2010 schreef:
Kendra schreef:
Dat is een kwestie van blijven oefenen (1 x per week bijvoorbeeld), en zorgen dat je lenig blijft. Sportschool helpt enorm!
Of zoals ik een kleiner paardje kopen 1,49 merens ruin :o ;) . Maar het gekke is, Hercule was 1,47 en Chico 1,49 en ik heb toch ietsjes meer moeite met opstappen (60+), dus die 2 cm voel ik wel. Polie is een merens van 1.43 en daar sla ik zo mijn been over heen. Scheelt enorm veel.


Manlief rijdt het liefst zonder zadel en springt graag zonder hulpmiddelen omhoog.
(Twee handen op rug, "hoepla" liggen, been overzwaaien.)
Zijn ervaring is dat niet alleen de hoogte, maar ook het rondgeribt zijn invloed hebben.