Vragen over wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponymaster
Berichten: 74
Geregistreerd: 02-02-19

Vragen over wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 13:50

Ik rijd nu L1 en ik heb een paar vragen over het wijken we oefenen dit ook veel in de les, maar ik ben benieuwd wat andere mensen hiervan vinden.
We hebben vaak het probleem dat zijn achterhand voor is.
En dat hij niet actief genoeg naar de zijkant gaat.
Heeft iemand tips?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Vragen over wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 14:39

De achterhand is niet voor... De voorkant komt niet mee.

Bij het wijken moet je paard bijna recht zijn, alleen wat stelling naar binnen mag.

Neem goede les! Laat je instructeur meekijken en je corrigeren. En misschien kan je als je zelf oefent iemand laten meekijken, op de spiegel af 'wijken' of filmen.

Wijk in 'stukjes' ga iedere keer weer even rechtdoor als je paard te scheef wordt. Zet daarna weer in.

Vraag niet teveel stelling, dan wordt het uitzwaaien erger.

Wijk eens van de hoefslag weg, ipv er naartoe.

Je buitenteugel houdt je paard recht, let op dat je niet teveel aan de binnenteugel 'trekt'.

Succes!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 14:43

Kelly_ann schreef:
De achterhand is niet voor... De voorkant komt niet mee.
Je buitenteugel houdt je paard recht, let op dat je niet teveel aan de binnenteugel 'trekt'.

Zoals veel dingen in de dressuur is ook wijken een kwestie van binnenbeen - buitenteugel.

Binnenbeen gaat in dit geval naar achteren, de buitenteugel zorgt ervoor dat de schouder net een fractie voor de achterhand blijft. Binnenteugel heb je nauwelijks nodig, zorg voor voldoende druk op de buitenteugel.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 14:48

Het probleem zit 'm dan waarschijnlijk in de schouders. Plaats eerst de schouders iets opzij en neem daarna de achterhand mee (buitenteugel dus iets van de hals). Ik denk zelf richting middendraf en neem een lijn in gedachten waar ik over wil wijken. Focus vooral op voorwaarts en niet op zijwaarts want als de achterhand voor komt zit daar meestal het probleem niet.

Trapsgewijs wijken, wijken naar de ac-lijn en overgangen tijdens het wijken kunnen helpen om de controle tijdens het wijken te verbeteren.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 14:49

Ik oefen juist vaak wel eerst kleine stukjes naar de hoefslag toe. Naar rechts:je went af, zorgt dat het paard recht is, dan de handen netjes bij elkaar houden en teugels niet te lang, je rechterbeen wat langer maken, beide handen zet je tegelijk iets naar rechts en dan je linkerbeen iets achter de singel. Dus duidelijk eerst je voorhand iets verplaatsen en dan de achterkant. In begin zal dit te overdreven gaan, maar later kan je het zo afstemmen dat het paard vrijwel recht blijft.
Als je paard de eenzijdige kuithulp niet begrijp dan is het handig om dit gewoon naast je paard aan te leren of in stap, dit laatst vinden de meeste paarden makkelijker dan draf als ze nog te weinig balans hebben.

ponymaster
Berichten: 74
Geregistreerd: 02-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 15:39

Kelly_ann schreef:
De achterhand is niet voor... De voorkant komt niet mee.

Bij het wijken moet je paard bijna recht zijn, alleen wat stelling naar binnen mag.

Neem goede les! Laat je instructeur meekijken en je corrigeren. En misschien kan je als je zelf oefent iemand laten meekijken, op de spiegel af 'wijken' of filmen.

Wijk in 'stukjes' ga iedere keer weer even rechtdoor als je paard te scheef wordt. Zet daarna weer in.

Vraag niet teveel stelling, dan wordt het uitzwaaien erger.

Wijk eens van de hoefslag weg, ipv er naartoe.

Je buitenteugel houdt je paard recht, let op dat je niet teveel aan de binnenteugel 'trekt'.

Succes!

Ikke heb vaak dat als ik stelling mee geef (appyeren) gaat het veel beter. Ik heb vandaag geofend ging al iets beter.

ponymaster
Berichten: 74
Geregistreerd: 02-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 15:41

manubres schreef:
Ik oefen juist vaak wel eerst kleine stukjes naar de hoefslag toe. Naar rechts:je went af, zorgt dat het paard recht is, dan de handen netjes bij elkaar houden en teugels niet te lang, je rechterbeen wat langer maken, beide handen zet je tegelijk iets naar rechts en dan je linkerbeen iets achter de singel. Dus duidelijk eerst je voorhand iets verplaatsen en dan de achterkant. In begin zal dit te overdreven gaan, maar later kan je het zo afstemmen dat het paard vrijwel recht blijft.
Als je paard de eenzijdige kuithulp niet begrijp dan is het handig om dit gewoon naast je paard aan te leren of in stap, dit laatst vinden de meeste paarden makkelijker dan draf als ze nog te weinig balans hebben.

Dank je. Hij kent het al wel van de vorige eigenaar.

ponymaster
Berichten: 74
Geregistreerd: 02-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 15:43

Dee_Es schreef:
Het probleem zit 'm dan waarschijnlijk in de schouders. Plaats eerst de schouders iets opzij en neem daarna de achterhand mee (buitenteugel dus iets van de hals). Ik denk zelf richting middendraf en neem een lijn in gedachten waar ik over wil wijken. Focus vooral op voorwaarts en niet op zijwaarts want als de achterhand voor komt zit daar meestal het probleem niet.

Trapsgewijs wijken, wijken naar de ac-lijn en overgangen tijdens het wijken kunnen helpen om de controle tijdens het wijken te verbeteren.

Dank je mijn instructrice zij vorige week ook dat ik eerst de schouder naar binnen moet zetten en daarna zijn achterbenen

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:44

Vaak wil het ook helpen om je been minder ver naar achteren te leggen. En/of inderdaad eerst de schouder opzij zetten.