Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 00:06

Ik krijg echt zoveel ontzettend lieve berichten, iedereen bedankt daarvoor! <3 Vind (bijna) alle reacties ook zo behulpzaam en goed uitgelegd, waardoor ik alleen maar vooruit kan gaan met mijn lieve merrie.

Ik heb vanavond inderdaad echt even op safe gereden omdat het gewoon zo lekker ontspannen voelde! Ik verwacht toch ook wel de nodige reactie van haar als we echt samen er aan werken, dus wilde gewoon heel graag even hier van genieten. Mijn houding moet nog zoveel aan gebeuren! Ik ga binnenkort mezelf grondig na laten kijken en hopelijk kunnen ze me weer wat rechtzetten :+ Daarna wil ik zoveel mogelijk met mijn houding en zit bezig om ook deze juiste lichaamshouding vast te houden.

We komen van nog verder dan sommige mensen misschien weten, maar toen ik haar als 3 jarige kocht is ze weggebracht om te beleren naar een tweede adres omdat ze bij het eerste adres er niet op als eerste op durfden. Degene die haar heeft beleerd gaf aan dat hij niet zeker wist of haar karakter wat voor mij zou zijn. Bij de klinische keuring durfde de dierenarts haar achterbenen niet eens op te tillen. Toen ik in het begin opstapte raakte ze in paniek als ze aan de andere kant mijn been zag en zette ze het op een rennen. En ja, nu ben ik hier met die gekke merrie en we doen het allemaal toch maar even :D

Aan de ene kant is het fijn om het topic lekker te laten, maar ik heb al zoveel aan de tips hier gehad en vind het zulke leuke en meelevende reacties allemaal! Ik ga kijken hoe het loopt.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 00:18

Volg met interesse
En als het te veel op de persoon gespeeld gaat worden, ga ik TEMmen.

Bokt zou er juist voor dit soort topics moeten zijn ook.
Zo zonde als dat niet meer zou kunnen.

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 00:18

Wat je eventueel nog zou kunnen proberen, maar dit is maar een optie, is een keertje een hoofdstel proberen waarbij je zowel bitloos als met bit kan rijden. Ik zie namelijk regelmatig paarden die eigenlijk nooit goed hebben geleerd hoe ze op een bit moeten reageren en dan zie je goede resultaten door er even helemaal niet aan te zien. Wat je dan kan doen is het bit wel in doen, maar je verbind er geen teugels aan. Je teugels maak je vast aan het bitloze gedeelte en zo kan je opzoek gaan naar de ontspanning terwijl ze een bitje in heeft. Ze leert dan dat ze in haar lijf ontspanning kan opzoeken terwijl er iets in haar mond zit. Een overgang zou dan zijn zowel teugels aan het bit als bitloos, dit is dan weer een overgangs fase. In het begin laat je de bit teugels dan wat losser en uiteindelijk zoek je hier dezelfde druk op als op je tweede paar teugels en de laatste fase is dan alleen nog maar op het bit.
Zelf zie ik hier vaak goede resultaten bij en het is nu eigenlijk ook de manier waarop ik paarden aan leer het bit te accepteren op een hele rustige manier. :)

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 00:22

Anoniemk2 schreef:
Niet om het één of ander, maar jouw paard schreeuwt de singalen uit en je geeft er totaal geen gehoor aan? Dan stel imo je eigen belangen voorop i.p.v. aan dierenwelzijn te denken. Echt bizar dat je dan er zelf niet aandenkt om voorlopig te stoppen met rijden/longeren totdat de oorzaak van het schudden met het hoofd achterhaald is. Al het rijtechnische commentaar wat ik in gedachten had is allemaal al benoemd dus ik ga niet in herhaling vallen.

Nu moet jij eens een keer verdomd goed in de spiegel kijken en je mond houden en naar je eigen paard luisteren , die schreeuwt niet maar kermt al jaren maar wel ieder ander de les lezen. Ts heeft duidelijk aan je gevraagd hier niet meer te reageren , doe dat dan ook niet.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 01:00

Respect voor hoever je al bent gekomen :D Dat kun je ook opvatten als dat het echt jóuw paard is. Ik denk ook dat je enorm veel van haar kan leren, juist omdat het puzzelen is.

Ketly schreef:
Daarna wil ik zoveel mogelijk met mijn houding en zit bezig om ook deze juiste lichaamshouding vast te houden.


Deze zin pik ik er even uit. Als je bedenkt dat je een houding vast moet houden blokkeer je je lijf eigenlijk al :D Mindset (en eventuele verwachtingen) doen veel meer met je lijf dan je denkt. Ik vermoed dat wanneer jij je lijf functioneel leert ontspannen, je paard je daarin gaat volgen. Ze biedt dat in de laatste filmpjes wel aan. Dan kun je een positieve spiraal inzetten: jij ontspant --> paard ontspant --> jij kan makkelijker zitten --> paard kan beter in balans blijven --> houding van jou wordt beter --> paard ontspant.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 01:20

Filmpjes zien er lekker ontspannen uit! Helemaal niet verkeerd voor het begin hoor. Sommige paarden sluit ik ook niet meteen op tussen hand en been, maar moeten langzaam steeds meer op contact gereden worden. Laat je niet zeggen dat het verkeerd is. Mentale training, een goed gevoel krijgen, net zo belangrijk, voor paard en ruiter!

Puur ter informatie, je moet wel uiteindelijk, en daar niet te lang mee wachten, echt willen naar meer contact en meer activiteit. Dat is namelijk HET probleem bij jullie. En niet alleen de jouwe hoor maar een slechte verbinding (teveel doen of te weinig) en er niet genoeg naartoe rijden is echt nummer 1 op gebied van slechte aanleuning. Daarom dat ik rien van der schaft zo aanraad. Je mist die kennis gewoon, niemand heeft jou dat geleerd, dan is het niet gek dat het je niet lukt!

Ik stuur je even een pb!

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 08:13

@bromfiets, oh sorry maar het vasthouden bedoelde ik meer het gevoel vasthouden dan mijn houding hoor :o Staat er misschien wat raar.

@Geryon, we gaan er zeker mee bezig, dankjewel :D

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 08:52

Ik weet even niet of het al gezegd is in het topic, maar heb je ook bloed laten afnemen?

Mijn paardje ging ook altijd na ongeveer 20 min enorm met het hoofd schudden, vooral als we linksom reden (zijn slechte kant).

Later ben ik erachter gekomen dat hij een vitamine e tekort had. Hij kreeg wel al een vitamine korrel, maar zijn lichaam nam dit niet goed op.
Door het tekort verzuurden zijn spieren heel erg snel, waardoor hij ging hoofdschudden.
Sinds we zijn overgestapt op een ander vitamine supplement, is het probleem (na 2 weken) geheel verdwenen

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:29

Ik vind het er goed uit zien Ketly! imo is ontspanning stap 1 en ze zakt al meer en ontspant lekker.

Ik zou ook graag nog net iets meer verbinding willen gaan zien aan de voorkant, maar itt tot wat anderen misschien zeggen. Zou ik dat bewerkstelligen door meer aan te vullen met je been en naar de hand toe te rijden. Eigenlijk voor iedere bocht wat aanvullen met je been, en op de momenten dat ze even wat uit de aanleuning wilt komen. En bij iedere overgang en dan met name de overgangen terug, direct aanvullen met je been.

Wellicht heb je hier ook wat aan: ieder paard heeft een holle en bolle kant, op de holle kant willen ze de teugel vaak niet aannemen, op de bolle kant worden ze juist sterk en kun je als ruiter de neiging hebben om die teugel vast te houden. De kunst is om je (halve ophoudingen) altijd eerst op de holle kant te maken, soms in combi met een beetje stelling/ contrastelling. Daarna op de bolle kant en altijd goed aanvullen met je been. Timing is essentieel en loslaten! (niet letterlijk, maar je hand ontspannen zoals de al genoemde ballonnetjes)

Zorg dat je de "bolle" kant niet vasthoudt en als je paard zakt op de holle kant en nageeflijk loopt terwijl je aanvult met je been. Probeer dan de teugel op de bolle kant alleen iets van de hals te halen (niet naar je toe, maar opzij) en met je binnenbeen op de schouder naar de holle kant te verplaatsen. (niet duwen, paard moet opzij voor je binnen..voltes verkleinen/ openen wil hierbij ook nog weleens helpen)
Op die manier kun je heel simpel de schouder verplaatsen en rechtrichten/ je paard op twee teugels krijgen.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 06-11-19 10:40, in het totaal 2 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:30

Elisa2 schreef:
Ik vind het er goed uit zien Ketly! imo is ontspanning stap 1 en ze zakt al meer en ontspant lekker.

Ik zou ook graag nog net iets meer verbinding willen gaan zien aan de voorkant, maar itt tot wat anderen misschien zeggen. Zou ik dat bewerkstelligen door meer aan te vullen met je been en naar de hand toe te rijden. Eigenlijk voor iedere bocht wat aanvullen met je been, en op de momenten dat ze even wat uit de aanleuning wilt komen. En bij iedere overgang en dan met name de overgangen terug, direct aanvullen met je been.


Mee eens, bij dit soort paarden moet je eerst vertrouwen opbouwen voordat je voor meer gaat opsluiten. Eerst constant en ontspannen voor het been. Dan pas wat meer sluiten.

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:46

Het kan dan ook helpen om dit op de volte te oefenen. Dan heb je net even iets meer controle dan wanneer je rechtuit rijdt langs de bakrand. Gaat dat goed, dan pak je de rechte stukken weer. Gaat het mis, hup de volte weer op.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:09

Mooi!! Ik zie een paard dat over het algemeen ontspannen door de baan gaat en durft los te gaan laten.
Dit is een mooi begin. Gewoon een tijdje zo volhouden, zodat jij en je paard hierin vertrouwen krijgen. Van daaruit kun je verder gaan bouwen.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:44

Ketly schreef:
We komen van nog verder dan sommige mensen misschien weten, maar toen ik haar als 3 jarige kocht is ze weggebracht om te beleren naar een tweede adres omdat ze bij het eerste adres er niet op als eerste op durfden. Degene die haar heeft beleerd gaf aan dat hij niet zeker wist of haar karakter wat voor mij zou zijn. Bij de klinische keuring durfde de dierenarts haar achterbenen niet eens op te tillen.


Dat bij de klinische keuring de DA de achterbenen niet durfde te pakken is op zich heel raar. Je paard was nog zo groen dat ze dat waarschijnlijk nog niet had geleerd. Dat komt veel voor. Zo groen kochten wij onze ruin ook. Een DA kan zich met zijn beroep niet zo heel veel veroorloven. Smeden krijgen veel van dat grut in handen en zijn daar meestal wat handiger in.

Ketly schreef:
Toen ik in het begin opstapte raakte ze in paniek als ze aan de andere kant mijn been zag en zette ze het op een rennen. En ja, nu ben ik hier met die gekke merrie en we doen het allemaal toch maar even :D


Dan heeft de zadelmakmaker zijn werk niet goed gedaan. Zo te lezen heb je een half zadelmak paard terug gekregen. Want aan het overzwaaien van je been moet een zadelmak paard gewoon gewend zijn.
Bij sommige paarden is er wat meer tijd nodig om ze goed zadelmak te krijgen.

Wat ik boven lees heeft niets met het karakter te maken, maar gewoon met een jong groen paard.

Ik kan me best voorstellen dat je daardoor wat vertrouwen bent kwijt geraakt.
Als ik jouw paard zo op de filmpjes zie, zie ik geen heel sensibele merrie. Ik zie wel rijtechnische problemen, maar die volgens mij niet heel moeilijk op te lossen zijn door een ervaren ruiter die veel jonge paarden in handen heeft gehad. Want daar zit het echte probleem: het inrij / doorrij gedeelte.

Ik lees ook tussen de regels door dat je het nog steeds spannend vindt allemaal. Daarom denk ik ook dat je meer hulp nodig hebt om dat paard goed op de rit te krijgen. Daarom (nog steeds) mijn advies om de merrie door te laten rijden door een ervaren ruiter/amazone; daar zelf bij zijn eventueel narijden na iedere training en vooral ook heel veel les nemen.

Het advies bij de aanschaf van een paard is altijd: "groen op groen, niet doen".
Bij het goed opleiden van een jong paard komt heel wat (ervaring) kijken. Jij was hier duidelijk nog niet aan toe.
Maar je hebt haar nu eenmaal en het is verder een hartstikke leuk paard. Dus waarom weg doen. Samen leren is ook een mogelijkheid maar dan heb je goede begeleiding nodig.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-11-19 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 11:48

Ik moet zelf ook echt meer aan mijn duidelijke hulpen werken, omdat ik nu meestal wat twijfelend om de zoveel passen been geef. Ging gisteren al wel beter maar dat is ook een gewoonte die ik eruit moet zien te krijgen. Ik wil eigenlijk volgende keer gewoon weer lekker in ontspanning beginnen en als ze me daarin vertrouwd kijken of we met iets meer contact en aanvulling met het been nog wat een betere aanleuning krijgen.

@babootje, ik wil ook niet zeggen dat ze een speciaal geval is, maar het voelt voor ons wel als een overwinning dat we zo ver zijn gekomen. Ik ben momenteel met goede begeleiding bezig en we hebben ook nog wel een weg te gaan, maar ik wil haar eerst niet door een andere ruiter laten rijden.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:28

Ik zie ook geen sensibele merrie. Wellicht wil de dochter van Rien, je helpen met het doorij gedeelte zodat je de juiste handvaten krijgt toegereikt om verder te kunnen doorgroeien. Ik zie vooral een amazone op het filmpje, die het zelf spannend vind i.p.v. het paard. 'Als je het spannend vindt, kun je ademhalingsoefeningen doen zodat je weer kalm wordt. Overigens steekt je bit te veel uit aan de zijkant van de mond en dat hoort imo niet bij een ongebroken bustrens. Ik zou je adviseren om een maatje kleiner te nemen zodat het bit niet schuift in de mond. De aanleuning is sowieso een dingetje omdat je paard flegmatiek reageert op je beenhulpen. ;)


gillian schreef:
Ik adviseer daarom ook echt om iets medisch uit te sluiten! Je paard fluisterd niet maar roept dat er iets niet goed is. Als het medische is uitgesloten kun je met je training aan de slag.


Ik ben het hier helemaal mee eens.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:36

Anoniemk2 schreef:
Ik zie ook geen sensibele merrie. Wellicht wil de dochter van Rien, je helpen met het doorij gedeelte zodat je de juiste handvaten krijgt toegereikt om verder te kunnen doorgroeien. Ik zie vooral een amazone op het filmpje, die het zelf spannend vind i.p.v. het paard. 'Als je het spannend vindt, kun je ademhalingsoefeningen doen zodat je weer kalm wordt. Overigens steekt je bit te veel uit aan de zijkant van de mond en dat hoort imo niet bij een ongebroken bustrens. Ik zou je adviseren om een maatje kleiner te nemen zodat het bit niet schuift in de mond. De aanleuning is sowieso een dingetje omdat je paard flegmatiek reageert op je beenhulpen. ;)


Toch wel mooi dat je blijft praten tegen jezelf :') heb je maar weer eens getemt aangezien ts meerdere keren heeft aangegeven dat ze niet meer wil dat je je er in mengt

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 12:40

Ideaal zo'n foeilijst :D Maar inderdaad wel vervelend en ook jammer dat het op zo'n manier gebracht wordt, omdat je daar het tegenovergestelde mee bereikt.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:52

Doet me denken aan een quote van Einstein: Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 14:01

Ketly schreef:
Ideaal zo'n foeilijst :D Maar inderdaad wel vervelend en ook jammer dat het op zo'n manier gebracht wordt, omdat je daar het tegenovergestelde mee bereikt.


Ik ben het in grote lijnen wel eens met AnoniemK2 v.w.b. het rijtechnische probleem (en dat ben ik echt niet snel). Ze brengt het alleen zo rottig.
V.w.b. het medische gedeelte helemaal niet (je paard fluistert niet maar roept) complete onzin volgens mij.
Paard ziet er goed uit, niet kreupel o.i.d. alleen een aanleuningsprobleem. Dat is jammer (vooral voor Ketly) , maar daar gaat ze echt niet dood aan, noch is het zielig.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 14:52

De reden dat ik niet meer op deze persoon reageer is inderdaad de manier van het overbrengen. Uit ervaring weet ik hoe goed ze zelf is in het negeren van advies en zelfs in dat topic heb ik het ook nog enigzins voor haar opgenomen. Jammer dat ze dan bij mij alsnog zo op de persoon moet spelen. Ook de laatste woorden die ik er aan vuil wil maken.

Als ik zelf inderdaad niet in de gaten zou hebben dat er problemen waren was dit topic niet gemaakt. Ben echt heel blij met de adviezen en er zijn verschillende tips gegeven waar ik echt veel mee kan en waardoor ik er nog steeds achter sta dat ik het topic heb geopend. Ik kan helaas niet met alle adviezen wat doen omdat ik dan zoveel tegenstrijdige dingen doe en omdat sommige dingen te ver van mijn manier van rijden af staan. Hopelijk heeft iedereen hier ook begrip voor!

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:49

Babootje schreef:
Ketly schreef:
Ideaal zo'n foeilijst :D Maar inderdaad wel vervelend en ook jammer dat het op zo'n manier gebracht wordt, omdat je daar het tegenovergestelde mee bereikt.


Ik ben het in grote lijnen wel eens met AnoniemK2 v.w.b. het rijtechnische probleem (en dat ben ik echt niet snel). Ze brengt het alleen zo rottig.
V.w.b. het medische gedeelte helemaal niet (je paard fluistert niet maar roept) complete onzin volgens mij.
Paard ziet er goed uit, niet kreupel o.i.d. alleen een aanleuningsprobleem. Dat is jammer (vooral voor Ketly) , maar daar gaat ze echt niet dood aan, noch is het zielig.


Dat was mijn opmerking.
Mijn paard was ook niet kreupel oid. Alleen idd een aanleuningsprobleem.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 17:02

Ik heb besloten om te kijken met goede begeleiding en verbetering van mijn zit en rijden of we vooruit kunnen komen en het hoofdschudden kunnen verminderen. Mocht dat niet lukken, dan gaan we kijken of alles medisch ook uitgesloten kan worden.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 17:15

Ketly schreef:
Als ik zelf inderdaad niet in de gaten zou hebben dat er problemen waren was dit topic niet gemaakt. Ben echt heel blij met de adviezen en er zijn verschillende tips gegeven waar ik echt veel mee kan en waardoor ik er nog steeds achter sta dat ik het topic heb geopend. Ik kan helaas niet met alle adviezen wat doen omdat ik dan zoveel tegenstrijdige dingen doe en omdat sommige dingen te ver van mijn manier van rijden af staan. Hopelijk heeft iedereen hier ook begrip voor!


Alleen maar goed dat je het topic hebt gemaakt en ik kan me ook best voorstellen dat alle adviezen misschien wat verwarrend zijn. Persoonlijk vind ik de adviezen niet allemaal heel verschillend. In grote lijnen wordt volgens mij toch wel een beetje hetzelfde gezegd.
Mag ik eens vragen wat je precies met jouw manier van rijden bedoelt.?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 17:41

Ik krijg niet alleen adviezen hier, maar ook veel via pb. Wel heel lief, maar wel inderdaad soms wat verwarrend en overwelmend. Ik heb zowel adviezen gehad over wel 20 verschillende instructeurs, osteopaten, grondwerkmanieren en vele medische adviezen. Als ik alles op zou moeten volgen zou ik mijn fulltime baan op moeten zeggen en fulltime met mijn paard bezig zijn. Dat is natuurlijk onmogelijk dus ik moet keuzes maken. Met mijn manier van rijden bedoel ik dat ik ook daarin dicht bij mezelf en mijn paard wil blijven. Ze is erg gevoelig dus sommige dingen wil ik op eigen volgorde doen en ik bouw rustig op. De eerste stap was gisteravond ontspanning opzoeken die we zo lang niet hebben gehad. Vervolgens krijg ik vele berichten dat ik er niet kom als ik haar niet aanvul met mijn been. Het is hartstikke lief bedoeld, maar we dienen zoveel aan te passen dat ik dit met een avondje niet meteen te pakken heb. Ik ben trots op hoe ze daar loopt en ik neem zeker alle tips mee.

Ook krijg ik heel veel lieve priveberichten en reacties in dit topic waar ik erg blij mee ben. Motiveert mij om samen door te zetten!

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 17:54

Vergeet niet dat paardrijden een van die dingen is waarbij je nooit uitgeleerd bent en dat vooral je eigen gevoel(of dat nu wel of niet het beoogde resultaat geeft) ook heel sterk meetelt en er ook mag zijn. Meeste mensen hadden deze dame met drie de handel in geschopt, jij hebt doorgezet en bent van ver gekomen en hebt ook nog ver te gaan. dat is ook wel weer het mooie aan rijden, je doet het samen, de ruiter kan het niet alleen.