Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 10:40

Inmiddels zijn we gelukkig al wel stappen verder, maar nog steeds niet bij het punt waar ik graag zou willen zijn. Daarom open ik dit topic, omdat er misschien meer bokkers zijn die tegen hetzelfde probleem aanlopen als ik.

Op 3-jarige leeftijd heb ik mijn paard gekocht en is ze rustig aan beleerd en doorgereden. Inmiddels is ze 8 jaar oud en door de jaren heen heeft ze altijd problemen gehad in de aanleuning. We zijn gelukkig gigantisch vooruit gegaan, maar afgelopen zaterdag had ze voor het rijden weer wat stress (benen afgespoeld, ze haat water :+) en dan wordt ze erg loperig en begint haar stress weer op te spelen.

Het probleem: zodra ze was stress ervaart (naar mijn beleving) dan wordt ze zeer sensibel, kan ik bijna mijn been niet meer aanleggen en pakt ze haar bit vast en kom ze zo nu en dan met haar hoofd omhoog. Ik probeer met zachte hand en wat been haar dan vooruit te rijden en dan zakt ze er ook weer mooi doorheen. Dit herhaalt zich dan meerdere keren. Het stomme is, als ze op de dag zelf gewoon lekker relaxed is, dan is er inmiddels geen probleem meer en blijft ze super naar beneden lopen. Wel is ze altijd een beetje onrustig in haar hoofd. Wel is ze met haar staart ook altijd onrustig en lijkt het toch of zit er haar iets dwars.

We hebben door de jaren heen al heel veel dingen geprobeerd. Ze röntgen gekeurd op de benen en heeft bij mij dan ook nog nooit een pas kreupel gelopen. Ze heeft inmiddels al verschillende bitten geprobeerd en loopt op een anatomisch hoofdstel. Ze gaat geregeld naar de tandarts. Recent is er een nieuw zadel aangeschaft en deze is voor haar weer op maat gemaakt. De osteopaat is er al bij geweest en kon op enkele vaste spieren niks vinden. Het enige wat nog niet is gebeurd zijn foto's van haar rug en hals. Ik heb een bericht gestuurd om een afspraak in te plannen dus dit zal binnenkort ook gebeuren.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen of hetzelfde mee hebben gemaakt. Inmiddels zijn de keren dat het goed gaat er veel vaker dan dat het slecht gaat, maar ik streef uiteraard naar dat het altijd goed gaat. Ook wil ik pijn uit kunnen sluiten.

Op een goede dag:
https://www.instagram.com/p/B3Pg1W7F0zB/

Op een slechte dag (met andere ruiter):
https://vimeo.com/366194197?fbclid=IwAR ... fjD6JuvnTI

Elke tip en advies is welkom :D Ik ben geen topruiter, maar ook rijtechnisch zijn tips uiteraard welkom!

MarliesV

Berichten: 15193
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:46

ik tem even, er loopt een gelijk topic over dit paard van jou TS, daar kan je zo de vraag stellen en krijg je goede adviezen.
Als je deze post als reactie daar plaatst, zal daar ook verder meegedacht worden.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:52

Op de filmpjes zie ik te weinig been, en te veel hand. Ook op het goede filmpje vind ik haar nog te onrustig in de aanleuning. Dit omdat ze niet voldoende van achter naar voor loopt en er teveel naar de voorkant gekeken wordt.

Mijn tip is dan ook; been eraan. Ook als ze stress ervaart, been eraan. Op de filmpjes ben je te voorzichtig. Ga rijden met meer zekerheid en leg je been eraan. Juist bij sensibele paarden! Vergeet de voorkant, en ga van achter naar voren rijden.
Teugels wat korter, en handen dan wat meer naar voren plaatsen zodat jij de mond beter kunt aanvoelen, maar haar ook meer steun kunt bieden.

Ik zie opzich geen pijn in het paard, maar ze pakt simpelweg de ruimte die ze heeft.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 10:55

Seventeen schreef:
Op de filmpjes zie ik te weinig been, en te veel hand. Ook op het goede filmpje vind ik haar nog te onrustig in de aanleuning. Dit omdat ze niet voldoende van achter naar voor loopt en er teveel naar de voorkant gekeken wordt.

Mijn tip is dan ook; been eraan. Ook als ze stress ervaart, been eraan. Op de filmpjes ben je te voorzichtig. Ga rijden met meer zekerheid en leg je been eraan. Juist bij sensibele paarden! Vergeet de voorkant, en ga van achter naar voren rijden.
Teugels wat korter, en handen dan wat meer naar voren plaatsen zodat jij de mond beter kunt aanvoelen, maar haar ook meer steun kunt bieden.

Ik zie opzich geen pijn in het paard, maar ze pakt simpelweg de ruimte die ze heeft.


Bedankt voor de zeer snelle reactie! Ik hoor inderdaad vaker dat ik meer naar voren moet rijden, maar zodra ik de teugels wat korter pak en probeer wat vooruit te rijden, dan raakt ze helemaal in paniek en gaat ze hard rennen met het bit vast en hoofd omhoog. Moet ik hier doorheen rijden of maak ik hier dan een fout in mijn rijden?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:58

Ketly schreef:
Bedankt voor de zeer snelle reactie! Ik hoor inderdaad vaker dat ik meer naar voren moet rijden, maar zodra ik de teugels wat korter pak en probeer wat vooruit te rijden, dan raakt ze helemaal in paniek en gaat ze hard rennen met het bit vast en hoofd omhoog. Moet ik hier doorheen rijden of maak ik hier dan een fout in mijn rijden?


Teugels te strak en gas geven, dan sluit je het paard teveel op lijkt me. Met teugels korter bedoelt ze dat je je hand meer voor moet plaatsen. Niet het paard belemmeren.

Neem goede les, ga leren om aan het been naar een rustige hand toe te rijden. Een goede instructeur kan je helpen en je direct corrigeren.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 14-10-19 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:00

Ik zie op beide filmpjes eigenlijk een paard dat gewoon rondjes loopt. Geen stelling of buiging in de hoeken. Rijd je normaal meer voltes en wendingen?
Een sensibel paard heeft een ruiter nodig die zelfzeker is en rust kan overbrengen. Als je er af blijft omdat ze zenuwachtig is laat je haar eigenlijk wat "in de steek". Maar ook op de goede dag zie ik een ruiter die heel weinig rijdt.

Sterker en soepeler maken in die achterhand en rug. Wissel ook regelmatig van houding (cirkeltje lang en laag er tussen gooien.). Het zou me niks verbazen als ze mede door spanning gewoon een soort kramp krijgt in haar hals en daarom zo gooit met het hoofd. :) Losmaken die spieren! Gymnastiseren. Niet te veel, te lang willen. Korte stukjes gymnastiseren afwisselen met lang en laag en veel stappauzes tot ze het kan volhouden.

Ik zou deze nog niet te veel naar voren willen rijden. Sterker nog. Ik zou deze juist een pasje onder haar tempo rijden en dan weer naar het arbeidstempo. :) Dan heb je een "tempowisseling voorwaarts" die ze aan kan. :) Als ze daarin sterker en zelfzekerder wordt kan je op een gegeven moment vanzelf ook vanuit arbeidstempo een pasje naar voren rijden.

MarjanB

Berichten: 16442
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:00

Ik zou het ook niet aan de voorkant zoeken. Eerder in gebruik van rug en achterbeen.

Verder zou ik eens kijken naar wat filmpjes van tristan Tucker (vertical mare vond ik erg duidelijk) ik zou dan training beginnen met wat basisgrondwerk. Ik doe dat vrijwel ook altijd en merk dat dat voor meer ontspanning zorgt. Je bent er misschien maar 5 minuten mee kwijt maar brengt zoveel rust.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 11:01

Ik heb wekelijks les van een goede instructrice dus zeker goede begeleiding. Krijg dan ook zeker goede tips waardoor we al grote stappen hebben gemaakt, maar ik vind het toch altijd fijn om ook meerdere meningen en ervaringen mee te nemen. Vooral omdat ik het idee heb dat het zich alleen uit met stress.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:05

Als je de oorzaak al weet, dan zit de oplossing in het aanpakken van de stress.

Leer je paard in alle situaties op jou te focussen. Maak je paard moediger door te desensibiliseren.

En werk met je instructeur aan ontspanning in situaties van stress.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:10

Hoe verander jij als zij stress heeft? Stop je met rijden? :) Word je misschien afwachtender?

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:15

Ik zie een paard dat heel wanhopig probeert wat druk van de mond af te halen. Veel te veel hand en veel te weinig benen en zit is wat ik zie. Ze loopt als gevolg daarvan ook compleet uit elkaar en ze drukt haar rug weg.

Ik zou als ik jou was eens zonder zoveel teugeldruk gaan rijden, en daar hulp in gaan zoeken. Want omdat jij en je paard niet beter weten, zal dat in het begin erg rommelig zijn.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:17

Allereerst wat een mooi paard! Probeer als die zo gaat klapperen met het hoofd gelijk aan te vullen met been! Hand daar houden en bij drijven als je dat een weekje consequent doet vanuit been naar je hand heb je al een veel betere aanleuning ( en dan natuurlijk vol blijven houden) Als ze gaat rennen been eraan houden op een volte zetten stopt ze ook vanzelf wel weer mee! Dus niet schoppen ofzo gwn bij drijven als die gaat klapperen!

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 11:17

Bedankt voor alle reacties :D Ik ben erg blij met de tips!

Ayasha schreef:
Hoe verander jij als zij stress heeft? Stop je met rijden? :) Word je misschien afwachtender?


Ik stop niet met rijden, maar wordt denk ik wel afwachtender. Ik ben misschien wat te 'lief' voor haar en geef haar daardoor minder vertrouwen. Omdat ze dan zo in paniek raakt voelt het zo tegenstrijdig om dan gas te geven, maar zo te horen is dit juist veel beter dan de rust in bijvoorbeeld stap terug te vinden?

Molfre schreef:
Ik zie een paard dat heel wanhopig probeert wat druk van de mond af te halen. Veel te veel hand en veel te weinig benen en zit is wat ik zie. Ze loopt als gevolg daarvan ook compleet uit elkaar en ze drukt haar rug weg.

Ik zou als ik jou was eens zonder zoveel teugeldruk gaan rijden, en daar hulp in gaan zoeken. Want omdat jij en je paard niet beter weten, zal dat in het begin erg rommelig zijn.


Hier wil ik toch even op reageren, want ik moet zeggen dat ik altijd met zeer zachte hand rijdt. Wel moet ik toegeven dat mijn handen wel wat onrustig zijn, maar ik heb eigen bijna geen 'paard' in mijn handen. Misschien dat het op het filmpje vertekend, maar zonder druk, met lichte druk en met wat meer druk doet ze het in principe altijd in geval van stress.

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:21

dresjoepie schreef:
Allereerst wat een mooi paard! Probeer als die zo gaat klapperen met het hoofd gelijk aan te vullen met been! Hand daar houden en bij drijven als je dat een weekje consequent doet vanuit been naar je hand heb je al een veel betere aanleuning ( en dan natuurlijk vol blijven houden) Als ze gaat rennen been eraan houden op een volte zetten stopt ze ook vanzelf wel weer mee! Dus niet schoppen ofzo gwn bij drijven als die gaat klapperen!

Dat is symptoom bestrijding imo. Kijk eens naar de rest van het paard.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:23

Dat werkt voor ieder paard en iedere combinatie verschillend. :) "gas geven" met een paard waarbij je de energie niet kan kanaliseren zou ik sowieso ten zeerste afraden. Het enige wat je gaat doen is haar nog meer van het achterbeen afrijden als je vanvoor niks kan opvangen. :)
Een lesgever zei ooit tegen me "nooit meer energie vanachter er in rijden dan je vanvoor kan begeleiden." en die heb ik altijd goed in mijn oren geknoopt. :)
Te lief zijn houdt meestal in dat we erg afwachtend gaan rijden en eigenlijk onduidelijk worden in onze hulpen (omdat we zelf twijfelen.) en die twijfel brengen we dan zonder het te willen over. Een paard dat al sensibel en onzeker is, wordt daar meestal niet beter van. :) Op zo'n moment zou ik dingen gaan doen waarvan jij zeker bent. Is dat werken in stap, dan ga je werken in stap tot je haar terug bij je hebt. Dan wel ook echt wérken in stap, niet met een lange teugel rondjes stappen. In stap kan je heel veel dingen doen. Je kan prima verruimingen rijden in stap, wendingen maken, pasje wijken, cirkel vergroten en verkleinen enz. :)
Ik vind haar op de filmpjes eigenlijk al wat over het tempo lopen dus nog meer gas geven zou ik sowieso niet doen eigenlijk.

Molfre: dat niet alleen. Als je pech hebt ben je nog verder van huis. :x :x Hier staat er dus eentje waar ze dat mee volgehouden hebben, was geen plezier om het gevolg daarvan er uit te rijden. :x Deze stopte dus niet vanzelf. En tegen de tijd dat ze dat door kregen durfden ze er zelf niet meer op. :x :x Ik heb zo'n bloedhekel aan die tip.... :x Zeker voor een ruiter die ietwat onzeker is, is het gewoon slecht advies.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:25

Molfre schreef:
dresjoepie schreef:
Allereerst wat een mooi paard! Probeer als die zo gaat klapperen met het hoofd gelijk aan te vullen met been! Hand daar houden en bij drijven als je dat een weekje consequent doet vanuit been naar je hand heb je al een veel betere aanleuning ( en dan natuurlijk vol blijven houden) Als ze gaat rennen been eraan houden op een volte zetten stopt ze ook vanzelf wel weer mee! Dus niet schoppen ofzo gwn bij drijven als die gaat klapperen!

Dat is symptoom bestrijding imo. Kijk eens naar de rest van het paard.


Van de teugels los laten gaat die het bit niet beter aan nemen denk je wel?

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:25

Als ze in paniek raakt dan zou ik inderdaad Ayasha's advies opvolgen.
Het lastiger hieraan is, is dat geen enkel paard hetzelfde is. Je moet dus simpelweg heel veel dingen uitproberen om uiteindelijk erachter te komen wat goed werkt voor de combinatie. Het is dus heel lastig om vanachter de computer te reageren wat zou gaan werken of niet.

Daarom zou ik ook adviseren om nog een andere blik op jullie als combinatie te laten werpen. Zoek een extra of een andere instructeur. Die kun je bijvoorbeeld ook slechts enkele keren in de maand laten komen. Heel eerlijk vind ik het eerste filmpje qua aanleuning ook nog niet echt fantastisch, daarom zou ik toch adviseren om alsnog een andere instructeur te laten komen.

MarjanB

Berichten: 16442
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:25

MarjanB schreef:
Ik zou het ook niet aan de voorkant zoeken. Eerder in gebruik van rug en achterbeen.

Verder zou ik eens kijken naar wat filmpjes van tristan Tucker (vertical mare vond ik erg duidelijk) ik zou dan training beginnen met wat basisgrondwerk. Ik doe dat vrijwel ook altijd en merk dat dat voor meer ontspanning zorgt. Je bent er misschien maar 5 minuten mee kwijt maar brengt zoveel rust.


Ik quote mezelf ff :') heb je grondwerk geprobeerd?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 11:30

Ik heb volgende week donderdagavond de eerste les van een andere instructrice naast mijn andere, dus daar ben ik ook erg benieuwd naar. :D Ik les pas sinds kort weer omdat ik de smaak nu weer wat te pakken heb, het probleem heeft me namelijk op sommige punten minder gemotiveerd om lekker te trainen.

Sorry Marjan, er komen heel veel berichten binnen dus probeer alle opties even goed te bekijken en onderzoeken. Grondwerk zijn we niet erg veel mee bezig, dus een goede tip. Als ik vanavond wat op tijd terug ben dan zal ik even de filmpjes opzoeken. Ik sta overal voor open dus ben heel benieuwd!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:36

dresjoepie schreef:
Van de teugels los laten gaat die het bit niet beter aan nemen denk je wel?

En van hem naar voren drijven, uit balans en haar op een volte trekken tot ie moe is of geen andere keuze heeft buiten vallen/struikelen wel? :)

Teugels ‘los’ laten (hand mee geven, niet los gooien, gewoon zacht contact zonder druk.) bij een sensibel, gestressed paard geeft vertrouwen (geen druk). Rustig blijven rijden en soepel maken motiveert het paard vervolgens om van uit ontspanning te zakken met het hoofd en van daaruit zelf de hand op te zoeken. Lijkt mij een resultaat dat gewilder zou moeten zijn. Éérst dat lijf los en ontspannen en het koppie rustig. Dan pas aanleuning.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-10-19 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:36

Ketly schreef:
Bedankt voor alle reacties :D Ik ben erg blij met de tips!

Ayasha schreef:
Hoe verander jij als zij stress heeft? Stop je met rijden? :) Word je misschien afwachtender

Molfre schreef:
Ik zie een paard dat heel wanhopig probeert wat druk van de mond af te halen. Veel te veel hand en veel te weinig benen en zit is wat ik zie. Ze loopt als gevolg daarvan ook compleet uit elkaar en ze drukt haar rug weg.

Ik zou als ik jou was eens zonder zoveel teugeldruk gaan rijden, en daar hulp in gaan zoeken. Want omdat jij en je paard niet beter weten, zal dat in het begin erg rommelig zijn.


Hier wil ik toch even op reageren, want ik moet zeggen dat ik altijd met zeer zachte hand rijdt. Wel moet ik toegeven dat mijn handen wel wat onrustig zijn, maar ik heb eigen bijna geen 'paard' in mijn handen. Misschien dat het op het filmpje vertekend, maar zonder druk, met lichte druk en met wat meer druk doet ze het in principe altijd in geval van stress.


Ik vind ook dat je teveel met je handen bezig bent . Kwaliteit van het filmpje is helemaal niet mega scherp maar zelfs van een afstand zie je jouw handen heen en weer schudden en grof inwerken . Ik denk dat je jezelf aardig overschat in hoe zacht jij in je handen bent .

Meeste mensen overschatten zichzelf al gauw in hun kunnen. Ik kreeg laatst ook een tik op mijn vingers van kennis dat ik veel meer moet verfijnen .

Gezien er meerdere mensen zijn in dit topic die dit opvallen denk ik dat je er goed aan doet te leren je handen beter stil te houden i.p.v. er tegen in te gaan .

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:38

Je hebt wel de quote verkloot. :o alleen de vraag is van mij. De rest is van molfre en ik ben het niet eens met dat deel dus vind dat een beetje jammer. :o

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 11:40

Bedankt voor de tip Absolem! Dat ik niet veel in handen heb zegt dan misschien niet heel veel over mijn handen. Ik zal er meer op gaan letten en mijn best doen mijn handen stiller te houden en zachter te gaan rijden. Uiteraard is dit topic ook niet alleen bedoeld om mijn paard te verbeteren, maar ook mijzelf.

Is er niemand hier die denkt dat dit medisch kan zijn? Dat is momenteel namelijk ook een punt waar ik momenteel zelf wel erg mee zit, dus vandaar dat ik hier benieuwd naar ben.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:40

Ayasha schreef:
Je hebt wel de quote verkloot. :o alleen de vraag is van mij. De rest is van molfre en ik ben het niet eens met dat deel dus vind dat een beetje jammer. :o

Ja balls ik zie het :') die telefoon die ik te leen heb werkt echt niet mee . _O-

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:40

Ik vind het filmpje van de slechte dag stiekem veel fijner dan de goede dag :)
Al weet ik ook van hoe ver je bent gekomen met je merrie, en juist dat bewonder ik
enorm.

Kijk goed naar het verschil tussen jou en de andere ruiter, van wat ik zie is dat jij haar
veel meer op de rem rijdt. Ze moet echt duidelijker naar voren, je teugels iets langer, dan kan ze ook
beter op lengte komen. Die laatste zin zie ik veel meer terug bij de andere ruiter :)