Paard rent op hindernis af.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniemtjee
Berichten: 75
Geregistreerd: 04-08-16

Paard rent op hindernis af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 11:36

Mijn paard is spring gefokt en is dus heel erg fanatiek aan het springen. Hij heeft altijd zoveel energie dat hij op de hindernis afrent zonder een soort rem. Hij heeft het niet met een hindernis maar als het er meer dan 1 achter elkaar is wordt die heel energiek. Zodra ik dus een parcours wil springen dan ben ik dus meer een barrage aan het rijden dan rustig het parcours springen. Hoe kan ik dit verhelpen behalve dan steeds met een hindernis blijven springen? (Ik heb al les en we proberen het tijdens de les ook aan te pakken) Voltes rijden heeft geen zin want daar wordt ze alleen maar nerveuzer van.

Anoniem

Re: Paard rent op hindernis af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 11:41

stap 1: leren "onthaasten"

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard rent op hindernis af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 11:44

Het is vaak stress en angst als paarden zo hard gaan tijdens het springen. Ik zou opnieuw vanaf het begin gaan opbouwen onder zeer deskundige leiding.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:16

MCE schreef:
stap 1: leren "onthaasten"

Goede tip! Vraag "mijn paard gaat te hard". Antwoord "ga langzamer"... _O-

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:18

Kuggur schreef:
MCE schreef:
stap 1: leren "onthaasten"

Goede tip! Vraag "mijn paard gaat te hard". Antwoord "ga langzamer"... _O-

:') :')

TS, mijn paard was net hetzelfde vroeger. Kreeg enorm veel energie en wou het liefste alle sprongen tegelijk springen. Wat ik toen veel heb moeten doen van mijn lesgever is hem meteen na de sprong stil zetten. Dus springen en halt houden en dan pas naar de volgende sprong rijden. Dit hielp na een tijdje echt.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:20

Hevonen schreef:
Het is vaak stress en angst als paarden zo hard gaan tijdens het springen. Ik zou opnieuw vanaf het begin gaan opbouwen onder zeer deskundige leiding.

Dat vind ik een beetje onzin. Mijn paard ging ook hard, juist omdat hij het zo leuk vond. Er was geen sprake van stress, wel van positieve energie. En ja, je merkt het verschil echt wel aan je eigen paard. Ik zeg niet dat TS eventueel wat lager moet gaan springen, dat kan nooit kwaad.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:23

In - uitjes springen?

Doet je paard dit gedrag ook al bij lage huppelsprongetjes?

Wat zegt je lesgever dan? Ik zou met zijn / haar tips aan de slag gaan.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard rent op hindernis af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:54

Dus bij een volte in een parcours wordt hij nerveus, maar bij een enkele hindernis niet?

Je paard weet niet of hij een enkele hindernis springt, of een hindernis wat onderdeel is van een parcours, dat weet jij alleen.

Spring elke hindernis als een enkele hindernis, rijd daarna dressuurmatig of ga halthouden en spring pas weer een volgende hindernis als de rust en controle terug is.
Gebruik ook (dagelijks) balkjes of cavaletti in je dressuurwerk. Dus echt als onderdeel ervan en niet als los doel na het dressuren. Je paard gaat op die manier balkjes en sprongetjes normaler vinden.

Het is dus zeker van belang dat je niet gaat rijden voor de balkjes/sprongetjes. Je moet eigenlijk niks veranderen in je dressuurwerk als je een balkje tegenkomt om de ontspanning te bewaren. Halthouden na een onwenselijke versnelling moet je ook proberen zonder opbouwende spanning te doen en stilstaan is ook echt stilstaan.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:56

Kuggur schreef:
MCE schreef:
stap 1: leren "onthaasten"

Goede tip! Vraag "mijn paard gaat te hard". Antwoord "ga langzamer"... _O-



onthaasten is iets anders dan "langzamer" gaan

maar daar heb je instructie voor om je dat uit te leggen, passend bij paard en ruiter

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:56

Heel veel in-uitjes over de twee diagonalen plaatsen

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 13:41

Ik heb vroeger een volbloed merrie gereden die ook als een kanon door het parcours ging - dikke pret had ze!

Ik ben haar toen meer dressuurmatig gaan trainen, springen kon ze toch wel. Veel tempowisselingen, verzamelen in galop, korte overgangen en haar continue aan het werk houden.
Tussendoor eens een sprongetje maken, en dit rustig uitbreiden naar in-uitjes en combinaties. Maar daarna altijd weer terug naar de basis, keertje schouderbinnenwaarts of wijken, rijtje balkjes draven, rustig aangalopperen, verruimen, terug verzamelen en een hindernis springen. Dan weer terug verzamelen of overgang naar draf en zo verder.

Neem de tijd om dit ‘probleem’ goed aan te pakken, daar zal je op den duur echt de vruchten van plukken!

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 13:52

CalipsoLover schreef:
TS, mijn paard was net hetzelfde vroeger. Kreeg enorm veel energie en wou het liefste alle sprongen tegelijk springen. Wat ik toen veel heb moeten doen van mijn lesgever is hem meteen na de sprong stil zetten. Dus springen en halt houden en dan pas naar de volgende sprong rijden. Dit hielp na een tijdje echt.


Dit zegt mijn instructrice ook tegen mn lesgenoot tijdens de springlessen. Haar paard racede ook over alle hindernissen en nu gaat t echt stukken beter

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Re: Paard rent op hindernis af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:20

Ik heb een beetje hetzelfde met mijn paard, is een jong paard en ook spring gefokt. Hij wordt ook te enthousiast als er meer sprongen staan. Al is het beter als het hoger staat (ongeveer 1m) dan als het laag staat. Voor de rest super braaf alleen een speer. Hij doet het echt veel te graag.

Ik moet van mijn lesgever vanaf het moment dat ik voel dat hij met me vertrekt na de sprong hem stilzetten. Het helpt wel vind ik, goed diep zitten en ook meteen goed gaan zitten na de sprong helpt ook goed voor wat meer controle.