Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hevonen
Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:09

Paard wat naar je been trapt? Klinkt voor mij echt als pijn/ongemak, niet als gewoon vervelend doen.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Pumpkins
Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:12

baukiiee schreef:
Het wordt niet vaak genoemd, maar bekijk ook eens de stand van haar hoeven.

Ik heb een soort gelijk iets gehad. Wou niet tot nauwelijks aanspringen in galop, zijwaarts was een probleem en met springen ging ze of veel te hard en kwam vaak niet uit. Ook sprong ze veel overkruist aan of kwam ze na de sprong zo neer.

Nadat we samen achterover gevallen zijn was voor mij de maat vol, ik ben met haar naar de dierenarts geweest en daar een buigproef, röntgenfoto's en echo laten maken. Volgens de dierenarts had ze artrose in het spronggewricht, ik had hier mijn twijfels over omdat ze met de buigproef op het harde niks qua kreupelheid liet zien.

Via via hoorde ik goede verhalen over een andere hoefsmid en ik dacht dat kan nooit kwaad kon om een ander er eens naar te laten kijken. Dus die is langs geweest en het blijkt dus dat ze te plat op haar hoeven staat en hierdoor helemaal niet in staat is om mijn vragen te kunnen beantwoorden vanuit haar lichaam.

Controleer dus ook vooral of ze vierkant kan staan en daarin niet scheef staat of naar 1 minuut al weer gaat verstaan


Ik vind dit toch ook een goede waarschuwing voor TS. Naast het kijken naar de stand van de hoeven ook t feit dat de reactie dus steeds erger kan worden. Hoe meer je een paard met pijn gaat dwingen, hoe meer het een uitweg gaat zoeken. Die reactie naar een uitweg kan steeds heftiger worden en voor je het weet gaat er echt serieus iets mis....

Nicky1963
Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:12

Armandatje schreef:
hallo!
eerst heb ik een paar vragen waar je naar moet kijken voordat je dit berichtje verder leest:
1. is je paard runtgelogisch goedgekeurd toen je haar kocht? en klinisch?
2. is het gebit in orde?
3 heeft ze contact met andere paarden?
4 ligt het hoofdstel anatomisch goed? geen drukplekken?
5 het kan zijn dat ze haar oude plekje mist omdat daar een maatje stond het kan dan goed zijn om een x terug te gaan.
ik snap je probleem ik had ook zo paard op stal staan (sterre) eerst was het allemaal leuk en aardig springen buiten rijden alles deden we, tot ze een humeurtje kreeg eerst dat ik: oke een slechte dag dat heeft iedere pony wel eens.
toen begon ze het steeds vaker te doen, staken en als je haar voor uit probeert te krijgen steigeren, bokken, 360 etc,
ik heb dit op gelost door eerst 3 week lang grond werk te doen. ik heb haar gewoon in de bak gezet en haar der ding laten doen dan met een halster wat vd oefeningen gedaan en steeds meet maar niet rijden! na de 3 week ben ik even een kwartiertje in stap/ draf gaan rijden en heb haar daarna weer op stal/wei gezet en steeds om de dag weer 10 minuten er bij op en na ong 1 week een galopje.
deze 'vakantie' heeft haar goed gedaan en sinds dien nu een jaar geleden af en toe een bokje en meer niet, natuurlijk is iedere pony anders en reageerd iedere pony anders en moe jij uiteidelijk beslissen wat goed is!

toch zal ik dit even terug koppelen met de oude eigenaar of ze dit vaker heeft het kan zijn dat ze het springen mist...…

voor verder vragen nog kan je een berichtje vis instagram sturen naar: Equi_sff ik help je graag verder!

ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen!

groeten armanda


TS springt heel veel met dit paard, afgaande op haar berichten. En een paard dat het springen mist zou toch niet moeten gaan staken of anderszins ernstig verzet tonen. Want verzet is het.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Tamar1999
Berichten: 110
Geregistreerd: 08-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:13

Waarom ga je niet terug naar de mensen waar ze vandaan komt? misschien weten zij waar het gedrag vandaag zou kunnen komen. Als lichamelijke ongemakken zijn uitgesloten zou ik haar toch zeer zeker wel duidelijk maken dat staken en steigeren een no-go is. Hou m voorwaarts en geef m geen kans om overeind te komen.

Allerbeste vriendinnetje valentijn
IJslandsavontuur Stjeky
Quarter Horse Faith

De enige die jou beslissingen kan nemen.. Ben jijzelf

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:14

char_kmbly schreef:
Char is bij de keuring goed gekeurd röntgenologisch en klinisch.
2 maanden terug was de tandarts langs geweest, die had wat haakjes verwijderd.
Ze staat nu samen met een paard in de paddock (nu is zij niet de dominante, dat was ze namelijk wel in de zomer op de wei).
Ik heb een volledig anatomisch hoofdstel die op alle plekken netjes aansluit :p
Op deze plek staat ze wel rustiger en in de omgang is ze ook stukken rustiger dan op de vorige stal.
Ik merkte gister tijdens het springen dat ze zo opstandig was.
Dan had ik een lijntje van een balk, sprong, balk, sprong.
En ik stuurde haar erop af in draf en gaf de hulp voor galop. Ze deed de oren in de nek en sprong in draf over 80 cm .... en. Ze wou nog nii aanspringen dus trok ik haar stil, omdat je niet uit bijna stap een sprong van 90 cm kan springen..
Ook wat eerder zelfde lijntje, wel uit galop, maar direct na de laatste sprong ging ze in de ankers en trapte naar m’n been.
Uiteindelijk kwam iemand van de manege me helpen.
Gewoon even naar voren krijgen om te draven. Maar ze ging tekeer tegen m’n been.
Ik heb ook paar weken geleden sporen aangeschaft vanwege dit gedrag, omdat ik anders helemaal niks te zeggen heb (sporen met een balletje dat draait). En kleine tikjes achter m’n kuit gegeven. Nou uiteindelijk steigerde ze.
En dan blijft ze achteruit lopen tot ik mijn been los laat...
Uiteindelijk gaf ze zich wel over (20 min geduurd) en draafde ik een paar rondjes en stapte uit.

Lekker he, twintig minuten vechten en trekken met een paard, ik begin zeer te twijfelen aan jouw kunde als ruiter.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:21

Vind het heel jammer voor je dat het allemaal niet zo wil zoals je het je had voorgesteld. Ik denk gezien je leeftijd (15) en je een paard hebt gekocht die al Z heeft gelopen, je dit paard hebt gekocht als leerpaard. Daarom ging het in begin waarschijnlijk ook zo goed.

Maar nu is de vraag natuurlijk of het aan het paard ligt of aan jou? (Ik verwijt je niks!)

Ik kan me voorstellen dat het paard nu door krijgt dat als hij het gevecht aangaat je na 20/30 min wel stopt.. Sommige paarden zijn gewoon niet geschikt voor 'normale' ruiters. En daarmee bedoel ik niet dat jij niet kan rijden, maar dat jullie misschien gewoon niet samen passen. Vooral wanneer je bedenkt dat je op lichamelijk gebied alles hebt laten checken.. Ik vind het heel erg jammer voor je en ook voor je paard dat het nu zo slecht gaat. Ik hoop dat jullie snel een oplossing kunnen vinden, welke dat dan ook is. Maar zoals het nu gaat is niet de manier hoe het verder zou moeten gaan!
Laatst bijgewerkt door hannaengolda op 18-11-19 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky1963
Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:22

bigone schreef:
char_kmbly schreef:
Char is bij de keuring goed gekeurd röntgenologisch en klinisch.
2 maanden terug was de tandarts langs geweest, die had wat haakjes verwijderd.
Ze staat nu samen met een paard in de paddock (nu is zij niet de dominante, dat was ze namelijk wel in de zomer op de wei).
Ik heb een volledig anatomisch hoofdstel die op alle plekken netjes aansluit :p
Op deze plek staat ze wel rustiger en in de omgang is ze ook stukken rustiger dan op de vorige stal.
Ik merkte gister tijdens het springen dat ze zo opstandig was.
Dan had ik een lijntje van een balk, sprong, balk, sprong.
En ik stuurde haar erop af in draf en gaf de hulp voor galop. Ze deed de oren in de nek en sprong in draf over 80 cm .... en. Ze wou nog nii aanspringen dus trok ik haar stil, omdat je niet uit bijna stap een sprong van 90 cm kan springen..
Ook wat eerder zelfde lijntje, wel uit galop, maar direct na de laatste sprong ging ze in de ankers en trapte naar m’n been.
Uiteindelijk kwam iemand van de manege me helpen.
Gewoon even naar voren krijgen om te draven. Maar ze ging tekeer tegen m’n been.
Ik heb ook paar weken geleden sporen aangeschaft vanwege dit gedrag, omdat ik anders helemaal niks te zeggen heb (sporen met een balletje dat draait). En kleine tikjes achter m’n kuit gegeven. Nou uiteindelijk steigerde ze.
En dan blijft ze achteruit lopen tot ik mijn been los laat...
Uiteindelijk gaf ze zich wel over (20 min geduurd) en draafde ik een paar rondjes en stapte uit.

Lekker he, twintig minuten vechten en trekken met een paard, ik begin zeer te twijfelen aan jouw kunde als ruiter.


Zulke opmerkingen staan meer in de posts van TS, dus kennelijk is dit wel de manier waarop zij met een paard omgaat, of in ieder geval met dit paard. Niet heel best.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963
Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:24

hannaengolda schreef:
Vind het heel jammer voor je dat het allemaal niet zo wil zoals je het je had voorgesteld. Ik denk gezien je leeftijd (15) en je een paard hebt gekocht die al Z heeft gelopen, je dit paard hebt gekocht als leerpaard. Daarom ging het in begin waarschijnlijk ook zo goed.

Maar nu is de vraag natuurlijk of het aan het paard ligt of aan jou? (Ik verwijt je niks!)

Ik kan me voorstellen dat het paard nu door krijgt dat als hij het gevecht aangaat je na 20/30 min wel stopt.. Sommige paarden zijn gewoon niet geschikt voor 'normale' ruiters. En daarmee bedoel ik niet dat jij niet kan rijden, maar dat jullie misschien gewoon niet samen passen. Vooral wanneer je bedenkt dat je op lichamelijk gebied alles hebt laten checken.. Ik vind het heel erg jammer voor je en ook voor je paard dat het nu zo slecht gaat. Ik hoop dat jullie snel een oplossing kunnen vinden, welke dat dan ook is. Maar zoals het nu gaat is de manier hoe het verder zou moeten gaan!

Volgens mij ben je ergens een 'niet' vergeten. Best belangrijk gezien het probleem van TS.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:26

Nicky1963 schreef:
hannaengolda schreef:
Vind het heel jammer voor je dat het allemaal niet zo wil zoals je het je had voorgesteld. Ik denk gezien je leeftijd (15) en je een paard hebt gekocht die al Z heeft gelopen, je dit paard hebt gekocht als leerpaard. Daarom ging het in begin waarschijnlijk ook zo goed.

Maar nu is de vraag natuurlijk of het aan het paard ligt of aan jou? (Ik verwijt je niks!)

Ik kan me voorstellen dat het paard nu door krijgt dat als hij het gevecht aangaat je na 20/30 min wel stopt.. Sommige paarden zijn gewoon niet geschikt voor 'normale' ruiters. En daarmee bedoel ik niet dat jij niet kan rijden, maar dat jullie misschien gewoon niet samen passen. Vooral wanneer je bedenkt dat je op lichamelijk gebied alles hebt laten checken.. Ik vind het heel erg jammer voor je en ook voor je paard dat het nu zo slecht gaat. Ik hoop dat jullie snel een oplossing kunnen vinden, welke dat dan ook is. Maar zoals het nu gaat is de manier hoe het verder zou moeten gaan!

Volgens mij ben je ergens een 'niet' vergeten. Best belangrijk gezien het probleem van TS.


Yes klopt, daar hoort een 'niet'. Heb het aangepast!

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:31

char_kmbly schreef:
Char is bij de keuring goed gekeurd röntgenologisch en klinisch.
2 maanden terug was de tandarts langs geweest, die had wat haakjes verwijderd.
Ze staat nu samen met een paard in de paddock (nu is zij niet de dominante, dat was ze namelijk wel in de zomer op de wei).
Ik heb een volledig anatomisch hoofdstel die op alle plekken netjes aansluit :p
Op deze plek staat ze wel rustiger en in de omgang is ze ook stukken rustiger dan op de vorige stal.
Ik merkte gister tijdens het springen dat ze zo opstandig was.
Dan had ik een lijntje van een balk, sprong, balk, sprong.
En ik stuurde haar erop af in draf en gaf de hulp voor galop. Ze deed de oren in de nek en sprong in draf over 80 cm .... en. Ze wou nog nii aanspringen dus trok ik haar stil, omdat je niet uit bijna stap een sprong van 90 cm kan springen..
Ook wat eerder zelfde lijntje, wel uit galop, maar direct na de laatste sprong ging ze in de ankers en trapte naar m’n been.
Uiteindelijk kwam iemand van de manege me helpen.
Gewoon even naar voren krijgen om te draven. Maar ze ging tekeer tegen m’n been.
Ik heb ook paar weken geleden sporen aangeschaft vanwege dit gedrag, omdat ik anders helemaal niks te zeggen heb (sporen met een balletje dat draait). En kleine tikjes achter m’n kuit gegeven. Nou uiteindelijk steigerde ze.
En dan blijft ze achteruit lopen tot ik mijn been los laat...
Uiteindelijk gaf ze zich wel over (20 min geduurd) en draafde ik een paar rondjes en stapte uit.


Mag ik vragen wat je insta is? Ben wel benieuwd of jullie hier uit komen en zou het leuk vinden jullie te volgen! Snap als je het niet wil hoor!

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-19 16:46

Mijn insta is: @jumpingkmbly
Ik heb dr echt medisch op alle gebieden gecheckt.
Niemand in mijn omgeving denkt dat het medisch is. (Staleigenaresse van vorige stal, manege eigenaar, instructrices, Hoefsmit, dierenarts)
Ik vindt het gewoon zo raar, want vorige week maandag en de week daarvoor ging het super!
En ineens dinsdag na 10 min zette ze een knopje om dat ze niet wilt.
Ik wil ook gewoon met plezier kunnen rijden ipv een gevecht aan gaan, maar ik kan niet afstappen en afzadel als char gaat staken. Dan wint zij en is het de volgende keer weer hetzelfde.
Ik wil het gevecht ook niet aan, het kost me energie en elke keer worden de bokken hoger en lig ik weer op dr nek.
En ik spring met dr omdat ze dat leuk vindt, maar het is nu op het punt dat ze zelfs niet luistert bij het springen.
En de reactie is telkens op het been.
Mijn instructrice reed er ook een keer op.
Zij werd er ook bijna af gelanceerd doordat ze dr buitenbeen erbij deed.

Jazz Oh Dear KZ

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:49

Dan eens even gas terug nemen, alleen longeren en wanneer ze springen echt leuk vind dan had je echt dit gedrag niet dus ergens zit heer iets dwars.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Ketly
Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:52

Kan je niet eens dit gedrag filmen? Heb ik in mijn topic ook gedaan en echt heel veel tips van over gehouden.

marleen_usar
Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:55

Passen jullie wel bij elkaar, als er een ander op rijd wat gebeurd er dan?

MarliesV
Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:55

Ja maar elke keer springen terwijl de basis niet klopt, geeft geen vertrouwen en bouw je niets mee op.

Ga eerst eens terug naar de basis, dressuur, voor jou en je paard. Leer elkaar kennen en ga vanuit daar met het springen aan het werk.

Als je niet eens fatsoenlijk aan kan galopperen, heb je niets van doen met hindernissen. Je moet kunnen schakelen in tempo en gangwerk om fatsoenlijk te kunnen springen.

Straks gaat dat beest nog weigeren ook, is de lol er helemaal vanaf en wordt het als rotpaard bestempeld. Dier schreeuwt dat er iets niet goed gaat en jij lost het op door het gevecht aan te gaan (20 minuten!) en dan het dier weg te zetten als je hebt 'gewonnen'.
Wat een onbegrip!

Life is short....SMILE while you still have teeth!

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:58

Leuk ik ga je volgen!

Ik zou dan voor nu even een stapje terug nemen en de dingen doen die wel goed gaan! Goed gedrag 'overdreven' belonen, dat hielp bij mijn dominante merrie erg goed. Maar zorg wel dat ze haar energie goed kwijt kan, misschien ook longeren voor het rijden? Zodat ze al moe is. En daarna rondje stappen en als dat goed gaat gelijk afstappen. Volgende keer het zelfde (weer longeren en daarna wat langer stappen). En de volgende keer een keertje proberen te draven na het longeren.

Zijn allemaal maar ideeën hoor, hopelijk heb je er iets aan!
Laatst bijgewerkt door hannaengolda op 18-11-19 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkins
Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:58

TijnnFaith schreef:
Waarom ga je niet terug naar de mensen waar ze vandaan komt? misschien weten zij waar het gedrag vandaag zou kunnen komen. Als lichamelijke ongemakken zijn uitgesloten zou ik haar toch zeer zeker wel duidelijk maken dat staken en steigeren een no-go is. Hou m voorwaarts en geef m geen kans om overeind te komen.


Dit had ik ook al een keer geopperd; TS, weet je wie de vorige eigenaars zijn en kan je hun niet berichten? Kan ook op medisch gebied misschien wat verklaren. In het paspoort staat iig de fokker en als de vorige eigenaars correct zijn geweest, hebben ze het paard laten overschrijven op hun naam en adres.

Pumpkins
Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:00

En als ze zo wisselend is in reactie, zou je ook een dagboek bij kunnen houden. Wanneer je gereden hebt, hoe lang en wat je gedaan hebt. Ook de uren dat ze buitenkomt. Dan kan je na een maand misschien een patroon ontdekken als het om sporadische uitbarstingen gaat.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:11

Heb op je insta gekeken, m eens gewoon een deel van je rijden zonder alleen maar dat sprongetje en dan zeker ook wanneer het misgaat. Krijg een beetje een dejavu want ook met je vorige paard lukte het niet , los van het feit waar dat aan heeft gelegen. Misschien ben je gewoon twee keer tegen de verkeerde aangelopen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:09

Dat vechten moet je echt niet doen.dat maakt het alleen maar erger.
Als je aan het springen bent en ze gaat in verzet, neem dan genoegen als ze wel een positieve reactie geeft op een simpele hulp van jou. Dus ook een simpele vraag stellen en haar daarvoor belonen.
Dit paard wil je wat vertellen en ermee gaan vechten IPV luisteren, kan het zeer gevaarlijk maken.
Lelijk doen naar het zadel en niet graag vooruit gaan zijn duidelijke signalen. Dat ze soms wel vooruit gaat is in dat geval een kadootje.
Zoek een andere zadelmaker!

peach2001
Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:11

Ik heb op stal iemand die professioneel sportpaarden en met name springpaarden traint en jonge paarden inrijdt, hij kan je begeleiden en je probleem verhelpen. Als je meer info wilt kan ik je wel in contact brengen met hem.

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-19 19:49

Dat zou top zijn!
Welke regio is hij?

Jazz Oh Dear KZ

peach2001
Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:54

Overijssel

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:56

Als ik op jou insta kijk naar de fotoś zie ik in het begin een paard met een vrolijke open blik.
Op je recente fotos zie ik een totaal andere blik en een beetje uitgeblust paard.
Er is dus zeker iets veranderd maar niet op een positieve manier.
Als jij overtuigd bent dat t niet medisch is zou ik toch zeker goede hulp inschakelen, zet haar lekker in training en ga er pas na een tijdje zelf weer op.
En blijf dan ook lekker een tijdje lessen bij de trainingsstal.
Gaat het daarna wederom mis dan is dit niet het juiste paard voor jou

marleen_usar
Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:11

Ik vind de laatste foto,s er ook niet goed uit zien, ik zie een paard dat duidelijk vermoeid is.Waarom niet gewoon even rust geven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers