Aan de teugel rijden, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:35

maralyn schreef:
Ladyson schreef:

Dit idd! :j Vrijwel alle ruiters zijn ooit gestart op de manege en hebben op een gegeven moment de overstap gemaakt naar bijrijdpaard (en daarna een deel weer naar eigen paard).

En voor nu, wellicht kun je het eens bespreken met de instructrice hoe jullie het voor elkaar krijgen dat je vooruitgang gaat boeken :)


Maar proberen? Wat dan?


Marylyn, volgens mij was het proberen meer bedoeld op het blijven zoeken naar een bijrijpaard als ik het goed begrijp. Verder ben ik het helemaal met je eens!

Aan de teugel rijden is een vervelende term, beter gezegd is nageefelijk rijden. Hiervoor heb je een paard nodig, dat los is in zijn lijf, een correct zadel heeft en belangrijker nog een ruiter met balans en kennis. Nageefelijk rijden moet niet je doel zijn, je doel moet zijn balans en gevoel ontwikkelen dan komt het verzamelen/aan te teugel/nageefelijke vanzelf. Klinkt heel stom misschien, maar het is wel zo. Op een manege (als ik even alle maneges over een kam mag scheren, uitzonderingen daargelaten) leer je niet hoe je een paard over zijn rug laat lopen, of het rechtrichten van het paard. Deze dingen zijn allemaal van belang voor een nageefelijk paard.
Als jij correct rijdt en je paard correct loopt, is er bijna niks meer nodig voor nageefelijkheid.

Ik heb de luxe dat ik eigen paarden en pony's heb, al mijn hele leven, een moeder die zelf altijd heeft gereden en ik altijd privélessen heb gehad. Dat maakt het denk ik een stuk makkelijker. Ik heb altijd veel gelezen, ben veel naar clinics geweest en trainingen van mijn instructeurs. Het is echt een gevoel dat je moet ontwikkelen, nageefelijkheid is geen oefening maar een vorm van correcte beweging.

Als ik jou was zou ik lekker plezier maken met paardrijden, zoek naar je balans. Probeer het principe van aan de teugel te gaan begrijpen (ook in de termen verzamelen en nageefelijkheid), er zijn hierover veel interessante boeken te vinden of clinics om naar toe te gaan. Ga inderdaad opzoek naar iemand die je privéles wil geven, of een bijrijdpaard. Een paard dat mijn zijn hoofd in de krul loopt is niet per definitie een paard dat aan te teugel loopt, onthou dat goed!


Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Aan de teugel rijden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:38

Het blijven proberen was idd gericht op het zoeken naar een bijrijdpaard :+

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away


maralyn
Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:42

Pepperrr schreef:
Het blijven proberen was idd gericht op het zoeken naar een bijrijdpaard :+


Aahh excuses...
Dat is zeker n passend advies!!

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau en 79 bezoekers