Springen: linksom altijd verkeerde been in landing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Springen: linksom altijd verkeerde been in landing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 23:40

Als ik spring en op de linkerhand rij kom ik altijd op het verkeerde been. ( na de sprong op de linkerhand blijven) Rechtsom landt hij altijd na de sprong op het juiste been.

Ik heb mijn buitenteugel eraan en linkerteugel wat vd hals.

Hoe leer ik ons om op het juiste been te landen linksom?

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 23:44

Gewicht iets meer naar de rechter beugel verplaatsen (zonder scheef te gaan zitten uiteraard)

MutsAapje

Berichten: 31
Geregistreerd: 03-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 12:14

Ik lees enkel wat je doet met je teugels. Wat doe je met je benen en gewicht? Laat hem buigen om je binnenbeen(voor aanleggen) en inderdaad een beetje gewicht naar buiten en begrens hem met je buitenbeen(achter aanleggen).

Rij de sprongen eens vanuit een niet rechte lijn. In linkerbuiging aanrijden en ook direct in linkerbuiging wegrijden. Bijvoorbeeld door de sprongen op een volte te zetten. Hoeft niet hoog te zijn. Kniehoogte is zat voor zo'n training.

En uiteraard het belangrijkste, dressuurmatig de linkerhand meer trainen. Veel wendingen en overgangen, vooral de overgang naar de linkergalop.

Dit heeft geen snelle fix. Het is een kwestie van blijven oefenen. En zoals al gezegd, trainingshindernissen hoeven niet hoog te zijn! Beter zelfs niet. Zo'n 50-60cm is vaak hoog zat.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Springen: linksom altijd verkeerde been in landing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:24

Eens met vorigen.

Nog 2 bedenkingen.
Je paard landt dus altijd rechts. Is hij niet scheef? Beetje pijn ergens. Galoppeert hij gemakkelijk links?

Verder heb ik ondervonden dat het zeker niet helpt als ik de hulpen overdreven duidelijk wil geven. Bijvoorbeeld als ik met de geopende teugel ook maar een heel klein beetje trek, werkt het eerder contraproductief.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Springen: linksom altijd verkeerde been in landing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:47

Ik denk dat dit vaak vooral dressuurmatig is. Mijn paard landde ook niet even makkelijk naar allebei de kanten, een half jaar niet gesprongen en ineens kan ze het wel. Veel loswerken en zorgen dat het paard recht wordt dus.
Mocht je er aan twijfelen of het een dressuurmatig probleem is, dan is het wellicht een idee er eens een handige ruiter op te zetten. Voelt hij hetzelfde probleem, dan is het iets waar jullie als combinatie aan moeten werken. Landt het paard bij hem wel links dan is het heel zorgvuldig analyseren van je hulpen en zit de oplossing.

knijntje06
Berichten: 77
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:16

Mijn merrie deed het zelfde.. nu had ik laatst springles waarbij ik elke keer na een sprong een volte moest rijden.

Dit omdat ze er vandoor rende haha... over enthousiast voor het springen en door na de volgende. Door dat ik steeds een volte reed na de sprong afwisselend van kant.

Zelf vooraf al bedenken welke kant je op wilt gaan. Lande mijn merrie binnen 3 voltes steeds op het zelfde been..

Denk door dat ze op moet letten waar de ruiter heen wil gaan ze veel meer gaat opletten op de aanwijzingen van de ruiter..