Galop angst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_ijx
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-01-16
Woonplaats: Assen

Galop angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 21:08

Hallo!

Ik rij nu 4 jaar en na al die jaren vind ik galop nog steeds heel eng, en dat is zo erg dat ik moest stoppen met paardrijden. Doordat ik niet kan/ durf te galopperen lukt niks me meer en daarom ben ik gestopt.
Heeft iemand tips?

Alvast bedankt x
Laatst bijgewerkt door x_ijx op 23-09-17 21:14, in het totaal 2 keer bewerkt

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Galopperen in angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:12

Ik zou eens goede les gaan nemen. Ik neem aan dat je op een manege reed/rijd? Als je echt een goede instructrice hebt (weet niet waar je woont, ik ken echt een goede), dan kan je daar gewoon je angst aan vertellen en dan wordt dat daar "opgelost" door bv. eerst zitles, zodat je in alle gevallen stabiel zit, en daarna wordt alles rustig opgebouwd zodat je je paard echt leert vertrouwen.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:13

Rijd je op een manege?

En wil je eigenlijk wel galopperen? Want als stap en draf prima gaan, en jij geniet daarvan, dan hoeft die galop toch niet per se :)?

x_ijx
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-01-16
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 21:16

MoppieFilou schreef:
Ik zou eens goede les gaan nemen. Ik neem aan dat je op een manege reed/rijd? Als je echt een goede instructrice hebt (weet niet waar je woont, ik ken echt een goede), dan kan je daar gewoon je angst aan vertellen en dan wordt dat daar "opgelost" door bv. eerst zitles, zodat je in alle gevallen stabiel zit, en daarna wordt alles rustig opgebouwd zodat je je paard echt leert vertrouwen.



Ja ik reed meestal op een manege, heb ook wellis prive les gehad en op andermans paarden gereden. Ik woon in Assen ;)

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:17

Hoezo moest je stoppen met paardrijden en kun je geen verzorgpony vinden daardoor? Er zijn genoeg mensen die een verzorger zoeken die niet per se wil rijden. Wil je wel gaan rijden (en over je angst heen komen) dan is er op een manege vast een mogelijkheid om te lessen. Voorlopig in een rustige beginnersgroep zonder galop, of privéles om je vertrouwen te vinden. Geef het niet zomaar op hoor ;)

x_ijx
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-01-16
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 21:19

Saar88 schreef:
Rijd je op een manege?

En wil je eigenlijk wel galopperen? Want als stap en draf prima gaan, en jij geniet daarvan, dan hoeft die galop toch niet per se :)?



Ja daar reed ik.
Ik zou het wel willen leren , daardoor durf ik ook niet te springen omdat ik bang ben dat ie dan gaat aan galoperen, en mensen willen meestal een goede ruiter en ik ben op zoek naar een vp maar dat lukt nu niet echt

x_ijx
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-01-16
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 21:22

JorineV schreef:
Hoezo moest je stoppen met paardrijden en kun je geen verzorgpony vinden daardoor? Er zijn genoeg mensen die een verzorger zoeken die niet per se wil rijden. Wil je wel gaan rijden (en over je angst heen komen) dan is er op een manege vast een mogelijkheid om te lessen. Voorlopig in een rustige beginnersgroep zonder galop, of privéles om je vertrouwen te vinden. Geef het niet zomaar op hoor ;)



Omdat ik elke les eindigde met huilen (zonder dat ik het wou) en ik kon niet meedoen met veel dingen dus het werd niet leuk meer.
En mensen willen toch meestal wel iemand die goed rijd en alles kan/ wil doen.
Beginnersgroep heb ik al geprobeerd, werkte ook niet.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:28

Ik snap je wel: met angst in je lijf bovenop een vluchtdier zitten: leuk is anders.
En de ruitersport heeft militaire wortels, wat helaas betekent dat niet alle instructeurs tactvol omgaan met angstige klanten.

Een van de dingen die mij hielp: priveles met de voltigesingel.
Om echt goed te voelen wat er allemaal precies onder je gebeurt, goede informatie over bijvoorbeeld buikspieren helpt ook. (De psoas en de transversus abdominis.) En het veilige gevoel dat ik mij vast kon grijpen als ik mijzelf niet met puur spierwerk in balans zou houden.

En centered riding. Beide boeken zijn erg grappig en informatief, plus de mensen die zo lesgeven hebben meer in hun mars dan alleen wat trucjes en de militaire instelling.

En in diezelfde periode heb ik ook een serie sessies emdr gedaan (...kijk bijvoorbeeld even op Wikipedia, daar staat er wel een goed artikel over) weliswaar niet over angst met rijden, maar het werkte wel mee.

Succes!
Laat het er niet bij zitten, daar is rijden veel te leuk voor!!

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:31

Waarom moet je galopperen? Even stappen op het midden terwijl de groep het galopgedeelte van de les doet zou toch geen probleem moeten zijn? En ik zeg dat, omdat het zo'n 2,5 jaar mijn oplossing was voor de galop in de les.
Met mijn eigen paard heeft het 2 jaar geduurd voor ik fijn voelde bij de galop, het van mezelf afdwingen, maakte hem en mij gespannen en dat leidt tot ongelukken. Toen ben ik de galop onder begeleiding van mijn instructeur in de privéles op gaan pakken en inmiddels doe ik ook gewoon in de groep weer mee, maar dat had tijd nodig. En het voordeel is dat paardrijden een hobby is, het moet dus leuk blijven en mag gewoon tijd kosten. :)

x_ijx
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-01-16
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 21:34

Janneke2 schreef:
Ik snap je wel: met angst in je lijf bovenop een vluchtdier zitten: leuk is anders.
En de ruitersport heeft militaire wortels, wat helaas betekent dat niet alle instructeurs tactvol omgaan met angstige klanten.

Een van de dingen die mij hielp: priveles met de voltigesingel.
Om echt goed te voelen wat er allemaal precies onder je gebeurt, goede informatie over bijvoorbeeld buikspieren helpt ook. (De psoas en de transversus abdominis.) En het veilige gevoel dat ik mij vast kon grijpen als ik mijzelf niet met puur spierwerk in balans zou houden.

En centered riding. Beide boeken zijn erg grappig en informatief, plus de mensen die zo lesgeven hebben meer in hun mars dan alleen wat trucjes en de militaire instelling.

En in diezelfde periode heb ik ook een serie sessies emdr gedaan (...kijk bijvoorbeeld even op Wikipedia, daar staat er wel een goed artikel over) weliswaar niet over angst met rijden, maar het werkte wel mee.

Succes!
Laat het er niet bij zitten, daar is rijden veel te leuk voor!!



Dankje!

x_ijx
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-01-16
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 21:35

Dreamybol schreef:
Waarom moet je galopperen? Even stappen op het midden terwijl de groep het galopgedeelte van de les doet zou toch geen probleem moeten zijn? En ik zeg dat, omdat het zo'n 2,5 jaar mijn oplossing was voor de galop in de les.
Met mijn eigen paard heeft het 2 jaar geduurd voor ik fijn voelde bij de galop, het van mezelf afdwingen, maakte hem en mij gespannen en dat leidt tot ongelukken. Toen ben ik de galop onder begeleiding van mijn instructeur in de privéles op gaan pakken en inmiddels doe ik ook gewoon in de groep weer mee, maar dat had tijd nodig. En het voordeel is dat paardrijden een hobby is, het moet dus leuk blijven en mag gewoon tijd kosten. :)


Ik snapte ook niet waarom, maar ik moest altijd per se galoperen van mn instructice

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Galop angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:40

Dan dus andere instructeur zoeken.. Soms kan het best goed zijn om iemand over z'n grenzen heen te praten hoor, maar dwingen is geen oplossing in een sport waar ontspanning zó belangrijk is als bij paardrijden.

Gabyy9

Berichten: 12
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:41

Geef aan dat je liever niet wilt galopperen, aan jou instructrice. Ze zal het wel begrijpen denk ik. Zeg dat je het liever rustig aan wilt. Misschien denk je op een gegeven moment wel van, ik durf nu toch wel een klein gallopje te doen. Als je verder bent over een tijdje. Dit kan zelfs 3 stapjes zijn. Maar toch al super knap!

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:51

Ik heb een tijd geleden ook een 'trauma' opgelopen met paardrijden. Was niet eens zo erg wat er gebeurt was (gewoon van af gevallen) maar ik durfde nauwelijks in stap. Nu ben ik er wel weer over heen, maar zoiets kost echt tijd. Ik heb meer dan een jaar lang op privelessen gezeten en elke keer weer huilend op het paard stappen en huilend er van af. Ik voelde me gewoon ziek als ik naar de manege ging.
De belangrijkste dingen die mij hielpen waren:
1) Een heel lief rustig paard die ik vertrouwde,
2) Een goede instructeur die jou grenzen respecteert!
3) Terapie (emdr volgensmij).
Nou is therapie misschien niet nodig, maar kan nooit kwaad ;) Een instructeur die jou loopt te pushen om in galop te gaan maakt het echt alleen maar erger (ik spreek uit ervaring). Ik zou vragen om een priveles met een instructeur die ook echt jou grenzen weet en daar rekening mee houd.
Heel veel sterkte! :(:)

x_ijx
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-01-16
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 21:51

Gabyy9 schreef:
Geef aan dat je liever niet wilt galopperen, aan jou instructrice. Ze zal het wel begrijpen denk ik. Zeg dat je het liever rustig aan wilt. Misschien denk je op een gegeven moment wel van, ik durf nu toch wel een klein gallopje te doen. Als je verder bent over een tijdje. Dit kan zelfs 3 stapjes zijn. Maar toch al super knap!


Heb ik ook gedaan, eerst kon ik in het midden stappen maar ineens moest ik en als ik niet wou gaf ze het paard gwn een klap op de kont..

x_ijx
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-01-16
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 21:52

PowerOfZoef schreef:
Ik heb een tijd geleden ook een 'trauma' opgelopen met paardrijden. Was niet eens zo erg wat er gebeurt was (gewoon van af gevallen) maar ik durfde nauwelijks in stap. Nu ben ik er wel weer over heen, maar zoiets kost echt tijd. Ik heb meer dan een jaar lang op privelessen gezeten en elke keer weer huilend op het paard stappen en huilend er van af. Ik voelde me gewoon ziek als ik naar de manege ging.
De belangrijkste dingen die mij hielpen waren:
1) Een heel lief rustig paard die ik vertrouwde,
2) Een goede instructeur die jou grenzen respecteert!
3) Terapie (emdr volgensmij).
Nou is therapie misschien niet nodig, maar kan nooit kwaad ;) Een instructeur die jou loopt te pushen om in galop te gaan maakt het echt alleen maar erger (ik spreek uit ervaring). Ik zou vragen om een priveles met een instructeur die ook echt jou grenzen weet en daar rekening mee houd.
Heel veel sterkte! :(:)


Dankjewel! :)

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:58

Dreamybol schreef:
Dan dus andere instructeur zoeken.. Soms kan het best goed zijn om iemand over z'n grenzen heen te praten hoor, maar dwingen is geen oplossing in een sport waar ontspanning zó belangrijk is als bij paardrijden.


Nou inderdaad zeg! Vraag of je eens bij een andere instructeur een proefles mag doen, in de groep of alleen, wat voor jou het fijnst voelt. Misschien kun je het zelfs bij een andere manege proberen. Je leert het best en het leukst als je instructeur rekening wil houden met jouw angst. En die zijn er echt!

Dreamybol, wat heb jij een prachtig en ontroerend onderschrift.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:01

Zo'n instructrische ken ik ook, ze heet niet toevallig,Cindy :=

Ik werk op een manege in de lessen en als je niet wilt galopperen dan niet, of we houden je vast door mee te rennen met de galop of eventueel aan de longeerlijn. Net zolang je comfortabel bent met galopperen.

Ik ben ook altijd bang geweest nadat ik over de kop ben gegaan in galop, heb toen dik twee jaar niet gegalopeerd, tot ik me weer veilig genoeg voelde en ironisch gezien gebeurde dit toen het paard waar ik op reed op hol ging en ik bleef zitten.

Als je instructeur dit niet goed vind en je dus over de grens duwd zoek dan een andere manege en geef ook aan dat dit te ver gaat.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:03

x_ijx schreef:
MoppieFilou schreef:
Ik zou eens goede les gaan nemen. Ik neem aan dat je op een manege reed/rijd? Als je echt een goede instructrice hebt (weet niet waar je woont, ik ken echt een goede), dan kan je daar gewoon je angst aan vertellen en dan wordt dat daar "opgelost" door bv. eerst zitles, zodat je in alle gevallen stabiel zit, en daarna wordt alles rustig opgebouwd zodat je je paard echt leert vertrouwen.



Ja ik reed meestal op een manege, heb ook wellis prive les gehad en op andermans paarden gereden. Ik woon in Assen ;)



Dat is wel wat ver..

Maar wat ik bedoel is dat lang niet alle maneges goed zijn. Ik reed ook eerst op een manege en toen ik voor het eerst moest galopperen zeiden ze: "Probeer maar eens, en blijven zitten in je zadel!" . Dat is dus niet de manier.. Bij de instructrice waar ik nu les ben ik nu aan het werken aan mijn balans in galop, en dat doe ik door in verlichte zit goed te leren galopperen, daarna kreeg het "blijven zitten-gedeelte" en daarna pas de hulpen erbij. Ze zei de eerste les meteen al, "Als je iets niet durft, altijd zeggen! Dan zorgen we ervoor dat het rustig opgebouwd wordt zodat er geen angst aan te pas komt."

Zo zei ze ook, als je de volgende oefening kunt, dan kan je pas goed lichtrijden. Probeer maar eens: ipv staan zitten doen je twee keer staan en één keer zitten, en in het begin is dat toch wel even zoeken.

x_ijx
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-01-16
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 22:05

alice0cullen schreef:
Zo'n instructrische ken ik ook, ze heet niet toevallig,Cindy :=

Ik werk op een manege in de lessen en als je niet wilt galopperen dan niet, of we houden je vast door mee te rennen met de galop of eventueel aan de longeerlijn. Net zolang je comfortabel bent met galopperen.

Ik ben ook altijd bang geweest nadat ik over de kop ben gegaan in galop, heb toen dik twee jaar niet gegalopeerd, tot ik me weer veilig genoeg voelde en ironisch gezien gebeurde dit toen het paard waar ik op reed op hol ging en ik bleef zitten.

Als je instructeur dit niet goed vind en je dus over de grens duwd zoek dan een andere manege en geef ook aan dat dit te ver gaat.



Nee hahaha , ze heet renate

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Galop angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:09

Ik ben bang dat iedereen zulke instructeurs wel kent. :( Ik rijd nu zo'n 20 jaar en pas een jaar of 6 vrij van angst en ik heb altijd gedacht dat het aan mij lag, want ik was een 'watje'. 7 Jaar geleden begon ik op mijn huidige manege en daar hanteren ze het motto dat alles mag, maar niets moet. En dat het leuk moet zijn voor de paarden. Gespannen ruiters, schreeuwende instructeurs, huilende klanten, da's allemaal niet leuk voor een paard.
En natuurlijk wordt er soms weleens gevraagd of een kind (of volwassene) echt wel wil rijden, omdat de angst wel heel groot is, maar als iemand door wil, dan worden er duidelijke afspraken gemaakt om verder te komen. Als instructeur een paard in galop drijven, terwijl de ruiter angstig is, is voor mij een absolute no go. Maar ja, dat weet ik nu.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Galop angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:21

Ik heb ook angst voor de galop en dan vooral op buitenrit! Dat is door een ongeval gekomen en ik kom er met de jaren wel wat overheen maar het is er nog steeds.. Eerder durfde ik door die angst ook bijna niet meer te rijden, laat staan in galop in de bak! Nu ben ik met mijn paard toch M2 dressuur geworden en dan moet je natuurlijk in galop. In de bak heb ik geen angst voor de galop meer.

Als jij zoveel angst hebt voor de galop dan doe je het gewoon niet. Je moet ook niet he, je kan prima in stap en in draf en wie weet, als je een heel fijn paard en een heel fijne instructeur hebt, komt die galop wel eens. Soms is het goed om even uit je veilige zone te komen maar dan alleen als je dus een fijn paard en een fijne instructeur hebt, anders houd je het veilig in stap en in draf.

Succes hoor!

Kairos
Berichten: 2710
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Galop angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:35

Op zoek naar een goede instructeur is toch wel het belangrijkste. Een instructeur die niet denkt dat je je er gewoon overheen moet zetten. Het liefste een instructeur die je in stapjes zou willen begeleiden naar het durven in galop. Zoek een manege waar jij je fijn voelt en vraag dan gewoon om het braafste leerpaard wat ze daar hebben staan, eentje als jij ho zegt, hij gewoon ho doet, zeg maar.

Succes!

x_ijx
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-01-16
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 23:09

Kairos schreef:
Op zoek naar een goede instructeur is toch wel het belangrijkste. Een instructeur die niet denkt dat je je er gewoon overheen moet zetten. Het liefste een instructeur die je in stapjes zou willen begeleiden naar het durven in galop. Zoek een manege waar jij je fijn voelt en vraag dan gewoon om het braafste leerpaard wat ze daar hebben staan, eentje als jij ho zegt, hij gewoon ho doet, zeg maar.

Succes!


Dankjee

Boobooo
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:20

Hallo,
Ik heb nu net weer mijn eerste privé les gehad.
Ik ben 12 jaar oud en ik heb een paar jaar geleden ook privé lessen gedaan, ik ben daarmee gestopt omdat ik bang was voor galop en dacht dat ik dan stom was! :(
Ik ga het nu weer proberen... ik ben benieuwd! Heeft iemand nog tips?