Schrik paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Schrik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:19

Mijn jonge paard van 4 heb ik inmiddels wel aardig op de rit (al zeg ik het zelf :+ )
Hij is braaf, loopt mooi zijn rondjes en met mijn nieuwe instructrice heb ik wat dingetjes die in het verleden speelden opgelost. Mijn paard lijkt na verandering van stal en instructrice een stuk beter in zijn vel te zitten.
Ik zet hem tegenwoordig een stuk meer aan het werk dan voorheen. Veel (schijn)overgangen, hem op zijn eigen benen laten lopen, verschillende figuren laten lopen etc. Ook longeer ik hem met regelmaat. Dit heeft hij echt nodig; met regelmaat gaat hij dan zo uit zijn dak dat hij gewoon valt/uitglijdt in al zijn snelheid. Dit vind ik niet erg, zolang hij het maar aan de longe doet. Een probleem met rijden: hij schrikt vrij vaak vind ik. En ik kan gewoon niet ontdekken waarvan of waarom. Ik ben dan eigenlijk heel ontspannen aan het werken met hem, en ineens staat hij de andere kant op. Hij gaat niet rennen, maar draait echt ineens 180 graden de andere kant op. Dit heeft al geresulteerd in een valpartij van mijzelf, maar ook draait hij wel eens zo snel om, dat hij uitglijdt (gewoon in de bak) en zelf valt. Met mij er dus op. En uiteindelijk eronder.
Omdat hij van tevoren geen voelbare spanning opbouwt, voel ik het niet aankomen. Hierdoor kan ik hem bijv niet meer naar binnen instellen of figuren rijden ter afleiding. Het is zo onaangekondigd dat ik echt mijn best moet doen te blijven zitten :o

Het lijkt er wel op, dat het vaker in galop voorkomt dan in andere gangen.

Hoe los ik dit op? Uiteraard bespreek ik dit met mijn instructrice, maar ik ben ook opzoek naar ervaringen van anderen.
Ik heb recentelijk een nieuw zadel aangeschaft en hem laten nakijken door een dierenarts. Hij komt halve dagen in de wei. Het lijkt niet op iets lichamelijks.


midgie
Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Schrik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 08:21

Zelf vin dik 4 jaar erg jong met alles wat je met hem doet,
Zelf heb ik een 6 jarige die dit ook doet, ik ben even een half jaartje helemaal niet gaan rijden, maar me echt op het academische grondwerk gaan richten , dus echt rechtrichten aan de hand,
Dat heeft ons erg veel geholpen om meer rust en ontspanning en samenwerking te krijgen , hij is nu meer gefocust ook met het rijden maar dan nog rij ik hem maar 2 x per week hooguit.
Ik denk als jij een 4 jarige nog een jaartje de tijd geeft en je echt gaat focussen op wat echt belangrijk is en nuttig , dat is niet het rijden op dit moment .
Het dier geeft duidelijk aan dat hij het lastig vind , dus ja wat is belangrijk voor jou en het beste voor jou paard, hoe belangrijk is jou paard voor jou en heb je geduld om het de tijd te geven?
Ik zou zeggen doe grote stappen terug en ga kleine stappen vooruit, je paard is nog in de groei en moet nog een aantal dingen wisselen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:53

midgie schreef:
Zelf vin dik 4 jaar erg jong met alles wat je met hem doet,
Zelf heb ik een 6 jarige die dit ook doet, ik ben even een half jaartje helemaal niet gaan rijden, maar me echt op het academische grondwerk gaan richten , dus echt rechtrichten aan de hand,
Dat heeft ons erg veel geholpen om meer rust en ontspanning en samenwerking te krijgen , hij is nu meer gefocust ook met het rijden maar dan nog rij ik hem maar 2 x per week hooguit.
Ik denk als jij een 4 jarige nog een jaartje de tijd geeft en je echt gaat focussen op wat echt belangrijk is en nuttig , dat is niet het rijden op dit moment .
Het dier geeft duidelijk aan dat hij het lastig vind , dus ja wat is belangrijk voor jou en het beste voor jou paard, hoe belangrijk is jou paard voor jou en heb je geduld om het de tijd te geven?
Ik zou zeggen doe grote stappen terug en ga kleine stappen vooruit, je paard is nog in de groei en moet nog een aantal dingen wisselen


Ik weet eigenlijk niet of ik me hierin kan vinden. Ik vind hem eigenlijk niet te jong voor basiswerk, want dat is wat we doen.
Stapje terug vind ik prima, maar een half jaar zie ik niet zitten. Hij vindt het leuk om te werken en doet het ook heel erg goed.
Grondwerk, daar wil ik me nog wel eens in gaan verdiepen :)

Wat ik zo gek vind; van groot materieel zoals een tractor, of iemand die het terrein met een blazer schoonmaakt schrikt hij niet. Het zijn echt zaken die ik niet zie en waar hij dus enorm (in mijn ogen) overdreven op reageert door dus ineens de andere kant op te draaien.

nine1987
Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Schrik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:55

Je zegt het zelf.. Hij is nog jong.. Veel dingen zijn voor hem nieuw.. Wat dus een (onbewuste) spanning met zich meebrengt.. En dan kan hij dus schrikken van de kleinste zaken.. :)

<3 Sneakers <3

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:56

Keihard rennen aan de longeerlijn heeft niets met werk te maken en zou ik dus niet doen, omdat het gevaarlijk is en ik juist zou willen dat mijn paard aan de longeerlijn wèl serieus iets doet.
Waarom heeft je paard dit "echt nodig"? Komt hij niet voldoende buiten als in vrije beweging met andere paarden?

Ik vind hem ook niet te jong voor basiswerk, maar betwijfel wel of jij ervaren genoeg bent om hem dit te leren. Dat bedoel ik niet vervelend, maar een jong paard kan schrikken, omdraaien, wegsprinten of bokken en als jij daar niet mee om kan gaan en er af valt, dan leert jouw paard ook niet om zich anders te gaan gedragen.

kydaula
Berichten: 139
Geregistreerd: 04-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:10

Nikass schreef:
Keihard rennen aan de longeerlijn heeft niets met werk te maken en zou ik dus niet doen, omdat het gevaarlijk is en ik juist zou willen dat mijn paard aan de longeerlijn wèl serieus iets doet.
Waarom heeft je paard dit "echt nodig"? Komt hij niet voldoende buiten als in vrije beweging met andere paarden?

Ik vind hem ook niet te jong voor basiswerk, maar betwijfel wel of jij ervaren genoeg bent om hem dit te leren. Dat bedoel ik niet vervelend, maar een jong paard kan schrikken, omdraaien, wegsprinten of bokken en als jij daar niet mee om kan gaan en er af valt, dan leert jouw paard ook niet om zich anders te gaan gedragen.



Dit ben ik niet geheel met je eens , iedereen kan op een onbewaakt moment eraf vallen. Dit heeft niet altijd iets met ervaring te maken. Het is heus niet omdat ts er af valt , het paard zich niet anders leert gedragen. Als het paard door een schrikreactie een beweging maakt en ts hierdoor valt , is dit niet omdat paard haar moedwillig eraf probeert te krijgen in mijn ogen.

TS , basiswerk is niet verkeerd maar probeer evt iets af te wisselen om zijn aandacht erbij te houden. Het is natuurlijk ook vervelend , die bak kabouters ~~}>

Ky Daula (Bretton woods x Wy Daula)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:25

Nikass schreef:
Keihard rennen aan de longeerlijn heeft niets met werk te maken en zou ik dus niet doen, omdat het gevaarlijk is en ik juist zou willen dat mijn paard aan de longeerlijn wèl serieus iets doet.
Waarom heeft je paard dit "echt nodig"? Komt hij niet voldoende buiten als in vrije beweging met andere paarden?

Ik vind hem ook niet te jong voor basiswerk, maar betwijfel wel of jij ervaren genoeg bent om hem dit te leren. Dat bedoel ik niet vervelend, maar een jong paard kan schrikken, omdraaien, wegsprinten of bokken en als jij daar niet mee om kan gaan en er af valt, dan leert jouw paard ook niet om zich anders te gaan gedragen.


Uiteraard heb ik het liever niet dat hij tekeer gaat aan de longe. Maar ik merk dat hij eens in de zoveel tijd teveel energie heeft en dat komt eruit aan de longeerlijn. Dan kun je denken aan eens per maand. Alle overige keren doet hij zijn werk hartstikke braaf en netjes. Ik zie daar dan ook geen problemen in. Hij komt iedere dag los op de wei :) Overigens staat dit ook al in de op.

Uhm, volgens mij lees je niet goed of je interpreteert het verkeerd. Mijn paard kan gerust tijdens iedere rit schrikken. Soms meerdere keren. In een jaar ben ik er 1 keer afgevallen en 1 keer met hem gevallen omdat hij uitgleed door het schrikken. Ik moet wel mijn best doen te blijven zitten, omdat hij ineens de andere kant op staat. Dat lijkt me iets anders.
Te onervaren? Vast! Maar krijg prima begeleiding en rijd denk ik al een jaar of 20 op mijn eigen pony’s en later paarden. Vaak meerderen en allemaal een keer of 4/5 in de week. Ik merk dat ik zelf wel wat langzamer word naarmate ik ouder word. Dat speelt denk ik wel mee
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-08-19 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:27

kydaula schreef:
Nikass schreef:
Keihard rennen aan de longeerlijn heeft niets met werk te maken en zou ik dus niet doen, omdat het gevaarlijk is en ik juist zou willen dat mijn paard aan de longeerlijn wèl serieus iets doet.
Waarom heeft je paard dit "echt nodig"? Komt hij niet voldoende buiten als in vrije beweging met andere paarden?

Ik vind hem ook niet te jong voor basiswerk, maar betwijfel wel of jij ervaren genoeg bent om hem dit te leren. Dat bedoel ik niet vervelend, maar een jong paard kan schrikken, omdraaien, wegsprinten of bokken en als jij daar niet mee om kan gaan en er af valt, dan leert jouw paard ook niet om zich anders te gaan gedragen.



Dit ben ik niet geheel met je eens , iedereen kan op een onbewaakt moment eraf vallen. Dit heeft niet altijd iets met ervaring te maken. Het is heus niet omdat ts er af valt , het paard zich niet anders leert gedragen. Als het paard door een schrikreactie een beweging maakt en ts hierdoor valt , is dit niet omdat paard haar moedwillig eraf probeert te krijgen in mijn ogen.

TS , basiswerk is niet verkeerd maar probeer evt iets af te wisselen om zijn aandacht erbij te houden. Het is natuurlijk ook vervelend , die bak kabouters ~~}>


Ja misschien moet ik dat doen :D Nog meer figuren rijden en wellicht ook eens wat balkjes draven oid. Dank voor de tip!

Pien63
Berichten: 172
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:54

Kan van alles zijn, die van mij doet dit ook, de 180 graden draai om niets :(
Hij is pas 17 dus misschien wordt hij een keer wijzer..... en ik heb hem vanaf zadelmak (4 jaar).

Wat helpt is inderdaad veel oefeningen om de aandacht bij jou te houden, gewoon de hoefslag rond tuffen is vragen om hocus-pocus acties.

Lisapablo
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-05-19
Woonplaats: In het Zuiden van Nederland. :)

Re: Schrik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:54

Mijn paard (15) heeft dit nog steeds, hij is manege paard geweesg, maar doet dit alleen bij mensen waar zijn vertrouwen nog niet is. Hij is moeilijk met vertrouwen winnen maar als hij het eenmaal heeft doet hij alles voor je.
Hij heeft dit bij mij vanaf dag 1 nog nooit gedaan (even afkloppen), maar heb er genoeg in de manege les vanaf zien vliegen vanwege zijn overwachtste draaien :=

Ik denk lekker samen verschillende grondwerk dingetjes doen en een goede vertrouwings band opbouwen? Zo werkte het in iedergeval met mijn paard :)

Veel succes!

Zara -Friese merrie,RIP. ❤
Pablo -15 jarige NRPS ruin.

Nikass
Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:58

Kydaula ik schrijf nergens dat het paard ts moedwillig probeert af te gooien. Ik weet niet waar je dat leest? Dat is ook helemaal niet wat ik denk dat er gebeurd.

Ts ik val je niet aan, in elk geval niet zo bedoeld. Je rijdt vast heel goed, maar ik denk persoonlijk dat mensen tegenwoordig te makkelijk een jong paard kopen, het zelf zadelmak maken en zelf inrijden. Het lijkt alsof opeens iedereen dat kan. Ik kan het niet (goed genoeg) vind ik zelf. Jij misschien wel, maar ik lees hier geen vreemd of extreem gedrag van een jong paard, dus vandaar mijn veronderstelling dat je daar misschien niet handig genoeg in bent.

Excuses als ik er helemaal naast zit. Het is niet mijn bedoeling om iemand te beledigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:20

Nikass schreef:
Kydaula ik schrijf nergens dat het paard ts moedwillig probeert af te gooien. Ik weet niet waar je dat leest? Dat is ook helemaal niet wat ik denk dat er gebeurd.

Ts ik val je niet aan, in elk geval niet zo bedoeld. Je rijdt vast heel goed, maar ik denk persoonlijk dat mensen tegenwoordig te makkelijk een jong paard kopen, het zelf zadelmak maken en zelf inrijden. Het lijkt alsof opeens iedereen dat kan. Ik kan het niet (goed genoeg) vind ik zelf. Jij misschien wel, maar ik lees hier geen vreemd of extreem gedrag van een jong paard, dus vandaar mijn veronderstelling dat je daar misschien niet handig genoeg in bent.

Excuses als ik er helemaal naast zit. Het is niet mijn bedoeling om iemand te beledigen.


Och zo vat ik dat ook niet op hoor :)
Ik heb hem gelukkig niet zelf zadelmak gemaakt, dat heb ik laten doen en hem daarna samen met degene die hem zadelmak heeft gemaakt, doorgetraind. Opzich ben ik er niet roekeloos ingestapt. Maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet af en toe weer een volleerd paard zou willen hebben :o
Maargoed die heb ik nu eenmaal niet en de vraag is ook of dat altijd zoveel gemakkelijker is :)

Anoniem

Re: Schrik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 16:02

Zijn er wellicht nog meer tips?
Ik probeer hem beter bij de les te houden met veel (schijn)overgangen, en figuren.
Maar zelfs een overgang galop-draf op de volte geeft hem ruimte. Nav dit topic heb ik wel besloten even terug te gaan naar (mijn eigen) basis: Tussen twee handen en benen rijden.

Wat ik me wel even afvraag: een schrikreactie (terwijl ik er al 30 keer langs ben gereden en er niets is veranderd, of gewoon omdat het kan tijdens het uitstappen): afstraffen, negeren, of?

Lindsey_99
Berichten: 2474
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 16:31

Ga de komende tijd schriktraining doen. Laat je paard aan de hand eerst met alles kennismaken, laat geluiden gebeuren, en beloon bij dapper gedrag (erop afgaan, nieuwsgierig, snuffelen) Er zijn legio dingen te bedenken die bijna niets kosten, maar enorm helpen. Ballen, lege petflessen (platgetrapt) zeilen, blokken hout, pilonnen, fladderende stukken plastic, papieren voerzakken (iets verzwaard met zand tegen wegwaaien) vlaszakken, emmers, ballonnen, vliegenlinten, vlaggen groot en klein etc etc. Hoe meer je daarmee traint, hoe makkelijker je paard accepteert dat er wapperende dingen in de buurt kunnen zijn. Eerst aan de hand, en dan onder het zadel.
En uiteraard een beetje gedoseerd. :+

Over de IJssel

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 16:36

Wanneer hij het vooral in galop doet dan juist in galop flink aan het werk zetten. Maar er kan ook een lichamelijke oorzaak zijn , hoe klein ook, wanneer hij al flink in het werk staat zal zijn lichaam en bespiering snel veranderen en kan bvb het zadel pijnlijk zijn op sommige plekken.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 16:39

bigone schreef:
Wanneer hij het vooral in galop doet dan juist in galop flink aan het werk zetten. Maar er kan ook een lichamelijke oorzaak zijn , hoe klein ook, wanneer hij al flink in het werk staat zal zijn lichaam en bespiering snel veranderen en kan bvb het zadel pijnlijk zijn op sommige plekken.


Klopt!
Zadel is wel recentelijk aangeschaft (half jaar geleden) en recentelijk nog bekeken door de zadelmaker! Maar toch een goede tip om in de gaten te houden!

Het is eigenlijk niet echt een angsthaas maar echt een baasje. Niet bang voor allerlei grote dingen, maar juist wanneer ik er al 20 keer langs ben gereden, verschiet hij de 21ste keer bijvoorbeeld.
Of hij is ineens bang in een bepaalde hoek terwijl dat dus nooit is geweest)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-08-19 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111
Berichten: 11941
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 16:49

Joman schreef:
Ook longeer ik hem met regelmaat. Dit heeft hij echt nodig; met regelmaat gaat hij dan zo uit zijn dak dat hij gewoon valt/uitglijdt in al zijn snelheid. Dit vind ik niet erg, zolang hij het maar aan de longe doet.[…]
Het lijkt er wel op, dat het vaker in galop voorkomt dan in andere gangen.

Hoe los ik dit op? Uiteraard bespreek ik dit met mijn instructrice, maar ik ben ook opzoek naar ervaringen van anderen.

Persoonlijk zou ik het vallen wél erg vinden. Na flinke smak maken is het heel reeel dat er wat (kleine) blessures zijn.


Afgaande op je post lijkt het alsof je paard nog niet voldoende balans heeft in galop. Ik heb zoveel paarden gezien die wakker en fris zouden zijn aan de longe maar die eigenlijk gewoon niet voldoende balans hebben. Ze vallen dan een soort van om en alleen door vaart te maken blijven ze overeind. Zou daar je probleem kunnen zitten?

Je schrijft niet wat je precies doet (aantal keren per week). Ik vind je paard van 4 nog erg jong. Ik zou daarom de oplossing eerder zoeken in minder doen dan meer doen. Geef m eens een week of 2 vakantie (liefst hele dagen op de wei) en wandel dan alleen wat. Daarna weer heel rustig opstarten. Of als je geen vakantie wilt geven, doe eens een week of 2 veel minder dan je nu doet en bekijk eens wat dat doet met zijn gedrag.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 16:59

Ir111 schreef:
Joman schreef:
Ook longeer ik hem met regelmaat. Dit heeft hij echt nodig; met regelmaat gaat hij dan zo uit zijn dak dat hij gewoon valt/uitglijdt in al zijn snelheid. Dit vind ik niet erg, zolang hij het maar aan de longe doet.[…]
Het lijkt er wel op, dat het vaker in galop voorkomt dan in andere gangen.

Hoe los ik dit op? Uiteraard bespreek ik dit met mijn instructrice, maar ik ben ook opzoek naar ervaringen van anderen.

Persoonlijk zou ik het vallen wél erg vinden. Na flinke smak maken is het heel reeel dat er wat (kleine) blessures zijn.


Afgaande op je post lijkt het alsof je paard nog niet voldoende balans heeft in galop. Ik heb zoveel paarden gezien die wakker en fris zouden zijn aan de longe maar die eigenlijk gewoon niet voldoende balans hebben. Ze vallen dan een soort van om en alleen door vaart te maken blijven ze overeind. Zou daar je probleem kunnen zitten?

Je schrijft niet wat je precies doet (aantal keren per week). Ik vind je paard van 4 nog erg jong. Ik zou daarom de oplossing eerder zoeken in minder doen dan meer doen. Geef m eens een week of 2 vakantie (liefst hele dagen op de wei) en wandel dan alleen wat. Daarna weer heel rustig opstarten. Of als je geen vakantie wilt geven, doe eens een week of 2 veel minder dan je nu doet en bekijk eens wat dat doet met zijn gedrag.


Goh, ik zie hem natuurlijk liever niet op de grond duiken. Maar als hij het dan doet, liever niet met mij erop. :)
Bij mijn paard is het juist andersom; hij gaat soms echt met een rotgang de cirkel door, bokt hoog, schopt wat naar achteren, en gaat dan zo hard dat zijn benen het niet meer kunnen bijbenen. Hij valt dus omdat hij te hard gaat, niet omgekeerd. Misschien moet ik het meer uitglijden in het zand noemen, door de snelheden?

Over vakantie gesproken: hij heeft echt vaak vakantie gehad. Met regelmaat staat hij een weekje, of 2 weken of soms zelfs langer stil.
Nu moet ik wel zeggen, dat de laatste keer vakantie ongeveer 3 maanden geleden is. Wat betekent dat hij 2/3 keer in de week onder het zadel loopt en 1/2 keer in de week wordt gelongeerd (in totaal loopt hij 4 keer in de week). Longeren vaak alleen aan een halstertje en zonder verdere optoming. Hij wordt dus echt niet schrikbarend aan het werk gezet. Komt ook gewoon dagelijks in de wei. Binnenkort is hij weer 3 weken vrij, en met regelmaat is hij ook een dag of 3/4 achter elkaar vrij!

josien_m_
Berichten: 2400
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Schrik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 17:22

Is het wel angst of schrikken wat hij doet? Vanuit het paard gedacht kan ik me ook voorstellen dat het te veel is wat hij moet doen. Misschien kan hij zich niet lang concentreren. Of krijgt hij bij iets langere inspanning toch erfgens spierpijn waardoor hij omspringt om zijn spieren weer los te gooien. Het gek en wild doen aan de longe zou ook door hetzelfde kunnen komen. Natuurlijk kan een nog jong (of ouder !) paard eens gek doen, maar niet uit te veel energie, uit te veel spanning ligt meer voor de hand. Hij heeft een reden om zo hard te gaan dat hij uitglijdt. En blijkbaar leert hij daarvan niet om voorzichtiger te zijn. Is je paard zich wel goed bewust van zijn hele lichaam? Of is het er eentje wat zich stoot aan de deur of schopt tegen een steen of balkje en niet doorheeft dat daar zijn voeten zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 17:28

josien_m_ schreef:
Is het wel angst of schrikken wat hij doet? Vanuit het paard gedacht kan ik me ook voorstellen dat het te veel is wat hij moet doen. Misschien kan hij zich niet lang concentreren. Of krijgt hij bij iets langere inspanning toch erfgens spierpijn waardoor hij omspringt om zijn spieren weer los te gooien. Het gek en wild doen aan de longe zou ook door hetzelfde kunnen komen. Natuurlijk kan een nog jong (of ouder !) paard eens gek doen, maar niet uit te veel energie, uit te veel spanning ligt meer voor de hand. Hij heeft een reden om zo hard te gaan dat hij uitglijdt. En blijkbaar leert hij daarvan niet om voorzichtiger te zijn. Is je paard zich wel goed bewust van zijn hele lichaam? Of is het er eentje wat zich stoot aan de deur of schopt tegen een steen of balkje en niet doorheeft dat daar zijn voeten zijn?


Nee, dat klopt inderdaad.
Ik ben door iemand al gewezen op hetgeen je zegt, en dat zet me wel aan het denken. Meer rondjes stappen aan de lange teugel tussendoor. Dus, dat heb ik mezelf al voorgenomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-08-19 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2
Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Schrik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 17:36

Ik wilde net schrijven dat ik denk dat hij adrenaline opbouwt van het galloperen en sneller schrikt omdat hij dan letterlijk sneller gaat en minder goed kan zien. Ook zal het deels wel in zijn karakter zitten. Maar ik wilde ook als tip geven meer rondjes tussendoor stappen aan de lange teugel en voorwaarts/ neerwaarts draven voor de ontspanning.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

alice0cullen
Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 17:36

Is die niet gewoon na een tijdje overprikkeld, mijn merrie is geen dooie maar ik moet er in de training wel rekening mee houden dat als er veel wind staat of veel vliegen plus moeilijk oefeningen, ze overprikkeld raakt en hierdoor dus schrikt.

Dan wordt het haar gewoon te veel en dit uit zich aan de longe uit in hard rennen en bokken, soms met los gooien ook,en in het weiland als er bijvoorbeeld de hele dag veel fietsers, motoren of tractoren voorbij komen, ontploft ze na een tijdje. Al valt ze nooit.

Onder het zadel uit zich dit in struikelen over de eigen voeten en dan is de concentratie gewoon weg. Dan stop ik ook, heeft het geen zin meer om verder te gaan.

Maar voor een buitenstaander ziet ze eruit als een mak schaap, die hebben geen idee wat er in haar lijf en hoofd omgaat. Ik vind haar een beetje autistisch net als ik eigenlijk.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Marlotte_m
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 16:28

ik denk dat je al goed bezig bent door lekker bezig te blijven misschien is een schrik training aan de hand iets voor je om nog meer vertrouwen te winnen aan de hand in het begin en nog duidelijker te maken dat jij de leider bent over je paard. Wie weet helpt het en uit ervaring sws super leuk om te doen

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Schrik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 16:38

Mijn paard was ook 'n jaar of 4-5 toen ze opeens zo'n fase had. Is met gewoon doorzetten uiteindelijk ook weer over gegaan. Was eigenlijk vooral in de bak dat ze dat soort buitensporige schrikreacties kon hebben of ineens van totale ontspanning ontplofte. Veel in het bos gaan rijden waardoor alles om haar heen bewoog of ritselde hielp, want in de bak kunnen ze focussen op het geritsel van één muisje achter 't beschot ofzo.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 16:40

Ir111 schreef:
Joman schreef:
Ik vind je paard van 4 nog erg jong. Ik zou daarom de oplossing eerder zoeken in minder doen dan meer doen. Geef m eens een week of 2 vakantie (liefst hele dagen op de wei) en wandel dan alleen wat. Daarna weer heel rustig opstarten. Of als je geen vakantie wilt geven, doe eens een week of 2 veel minder dan je nu doet en bekijk eens wat dat doet met zijn gedrag.

Een paard van 4 is gemiddeld 1 tot 1,5 jaar onder 't zadel en dus al wel wat gewend normaal gesproken. Ik wijt het persoonlijk aan 'n soort van puberteit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: limilou en 41 bezoekers