Reactief raken op buitenrit doordat je te relaxe bent

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Reactief raken op buitenrit doordat je te relaxe bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 09:06

Geen paarden probleem. Althans... Meeste paarden probleem komen bij de ruiter weg. Deze ook.

Verhaal kort.

Nieuw paardje. Sinds n week.
Super leuk dier. Lekker vlot, vrolijk, actief.
Daar geen problemen mee.

Maar nu komt het.

Ondanks dat ik haar nog maar zo kort heb voel ik mij zo ontzettend veilig.

Wat is dan het probleem?
Ikzelf!
Ik kom helemaal in de relaxe modus, waardoor ik haar niet bij de les houd. In eerste instantie is er niks aan de hand, gaat ze wat hangen. Uit eindelijk sukkelen we verder lekker kalmpjes, zonder enige vorm van spanning.
Tot dat ze even schrikt. En dan pas word ik wakker.

En dat is veel te laat natuurlijk.
Eigenlijk moet ik proactief op mijn paard zitten. Elke pas van mij moet zijn, en zo kan ze niet relaxe gaan hangen.

Scherpere rommel is uit den boze.

Ik moet zelf gewoon n trap onder m'n gat dat ik wakker blijf.

Maar hoe?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Reactief raken op buitenrit doordat je te relaxe bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:11

Tja ik weet niet of je constant alert op je paard moet zitten... Als wij buitenrijden zijn we ook allebei ontspannen, al blijf ik wel de omgeving in de gaten houden.

litilaura

Berichten: 1635
Geregistreerd: 21-08-11
Woonplaats: ergens in limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:12

Klinkt alsof jij gewoon een heerlijk braaf paard hebt en geniet van buitenritjes, toch niks mis mee. Nog veel kilometers gewenst

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:13

Ik vergeet op buitenrit regelmatig dat ik nog een paard onder me heb :+
Zie er heel eerlijk geen probleem in zolang het veilig blijft :=

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:18

Hoe vaak schrikt je paard per rit en wat doet ‘ie dan? Ik zit op buitenrit ook een beetje relaxt om me heen te kijken en dat geldt voor m’n paard net zo. Dat betekent dat als zij schrikt zonder dat ik dat zie aankomen, ik eerst een dikke seconde reactietijd heb en dan nog tijd om teugels op te pakken (die hangen op standje waslijn) en paard terug te krijgen. Dan ben je zo 20 meter verder. Dat is onhandig maar komt zelden voor. Moet ik dan echt urenlang superalert zijn voor een moment dat pas over 2 maanden gaat plaatsvinden?

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:19

Lijkt me juist heel fijn als je zo kan ontspannen op buitenrit! En schrikreacties kan je ook niet altijd voor zijn. Als jullie elkaar wat beter kennen weet je ook wel beter van wat voor soort situaties ze zal gaan schrikken denk ik..
Veel plezier met je nieuwe paardje! :D

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:23

Yessy schreef:
Hoe vaak schrikt je paard per rit en wat doet ‘ie dan? Ik zit op buitenrit ook een beetje relaxt om me heen te kijken en dat geldt voor m’n paard net zo. Dat betekent dat als zij schrikt zonder dat ik dat zie aankomen, ik eerst een dikke seconde reactietijd heb en dan nog tijd om teugels op te pakken (die hangen op standje waslijn) en paard terug te krijgen. Dan ben je zo 20 meter verder. Dat is onhandig maar komt zelden voor. Moet ik dan echt urenlang superalert zijn voor een moment dat pas over 2 maanden gaat plaatsvinden?

Dat dus :j
Een buitenrit is voor ons juist om te ontspannen en niet heel de tijd de aanspanning op te zoeken. Dus relaxt zitten, teugels op standje waslijn en tsja, als er dan ineens een zwijn uit de bosjes komt is het soms schrikken. Als dat maar weer afvloeit.
Maar waarom moet je je paard bij de les houden als ze kalm en rustig is? Als je paard nu druk en drammerig is, okee. Dan is bezigheidstherapie nodig. Maar als je samen lekker ontspannen kunt rijden, dan heb je toch geen bezigheidstherapie nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:29

Tenzij ze bedoelt wat hier ook aan de hand lijkt te zijn, dat je paard net schrikkeriger wordt en grotere reacties geeft als jij er met je gedachten niet bij bent.

Hier is dit namelijk zo als ik met los teugeltje en rondkijkend rondrij. Dan komen er meer schrikreacties en ze zijn groter omdat ik niet op tijd kan reageren (aangezien ik dan eerst nog mijn teugels moet zoeken :P ). Nu ik de laatste tijd rij met contact en de aandacht grotendeels bij het paard zijn er minder schrikreacties, en als er wat gebeurd dan heb ik hem ook instant weer bij mij en lijkt het makelijker af te vloeien omdat we daarna weer gewoon 'aan het werk' gaan.

Akshay
Berichten: 2062
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:30

Yessy schreef:
Hoe vaak schrikt je paard per rit en wat doet ‘ie dan? Ik zit op buitenrit ook een beetje relaxt om me heen te kijken en dat geldt voor m’n paard net zo. Dat betekent dat als zij schrikt zonder dat ik dat zie aankomen, ik eerst een dikke seconde reactietijd heb en dan nog tijd om teugels op te pakken (die hangen op standje waslijn) en paard terug te krijgen. Dan ben je zo 20 meter verder. Dat is onhandig maar komt zelden voor. Moet ik dan echt urenlang superalert zijn voor een moment dat pas over 2 maanden gaat plaatsvinden?

Dit móet mijn mantra worden...

Ts, ik ben dus iemand met een oerbraaf paard, wat regelmatig iets spannends ziet maar niet ontploft ofzo. Tenzij ik hem krampachtig probeer bezig te houden en af te leiden.. als ik humptiedumptie erop kon zitten (wat me helaas door angst en onzekerheid niet lukt) zou hij hooguit een keer met een voet stampen. En als ik er dan om zou lachen loopt ie door met een bries.

Hoe meer ik bezig ben en hem "van mij" houd hoe beter hij gaat zoeken :7

Ik zou dus niet zomaar op zoek gaan naar een schop, maar een genuanceerde schop, anders wordt er misschien iets wakker in je wat beter blijft slapen.. trust me..

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:33

Juist goed toch dat je ontspannen bent? Als jij alert en gespannen op je paard gaat zitten denkt je paard nog veel vaker dat er iets te schrikken valt. Elk paard schrikt nu eenmaal wel 'ns, maar bij een relaxte houding van de ruiter buiten ze dat minder uit naar mijn idee.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 09:50

Dankjewel voor de reacties.

Wat ze doet als ze schrikt.

Nou eigenlijk iets waar ik mijn slappe lach niet van kan inhouden waardoor de spanning in één knip weg is.

Ze springt als een bambi in de lucht en plaatst alle vier voeten ver uit elkaar. Hierdoor lijkt het alsof ze 10 cm kleiner wordt.

"Mijn paard is in één klap een pony"

Totaal niet rennerig. Ja voorwaarts. Maar das op de pinkjes te rijden. Ho is ho.

Ik ben gelukkig dus niet de enige die dat heeft...

Maar het hangen in de hand... Daar zit ik nog wel over na te denken...?

Lemonadee
Berichten: 12
Geregistreerd: 15-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:58

maralyn schreef:
Dankjewel voor de reacties.

Wat ze doet als ze schrikt.

Nou eigenlijk iets waar ik mijn slappe lach niet van kan inhouden waardoor de spanning in één knip weg is.

Ze springt als een bambi in de lucht en plaatst alle vier voeten ver uit elkaar. Hierdoor lijkt het alsof ze 10 cm kleiner wordt.

"Mijn paard is in één klap een pony"

Totaal niet rennerig. Ja voorwaarts. Maar das op de pinkjes te rijden. Ho is ho.

Ik ben gelukkig dus niet de enige die dat heeft...

Maar het hangen in de hand... Daar zit ik nog wel over na te denken...?



Ik denk juist dat je een nog ergere schrikreactie voorkomt door ontspannen te zijn, dus volgens mij is daar helemaal niets mis mee. Het hangen in de hand kan je misschien voorkomen/minder laten worden door overgangen te rijden?

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:02

Haha als dat alles is dan zou ik sowieso geen moeite doen om wakker te blijven, heerlijk toch zo'n paard? :D

Persoonlijk zou ik gewoon de teugels laten vieren als ze buiten hangen maar verder niks geks doen. Gaat ze maar lekker op de grond leunen in plaats van aan mijn handen. Advies over meer correcte oplossingen ga ik aan anderen overlaten :Y)

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 10:08

LemonAid schreef:
maralyn schreef:
Dankjewel voor de reacties.

Wat ze doet als ze schrikt.

Nou eigenlijk iets waar ik mijn slappe lach niet van kan inhouden waardoor de spanning in één knip weg is.

Ze springt als een bambi in de lucht en plaatst alle vier voeten ver uit elkaar. Hierdoor lijkt het alsof ze 10 cm kleiner wordt.

"Mijn paard is in één klap een pony"

Totaal niet rennerig. Ja voorwaarts. Maar das op de pinkjes te rijden. Ho is ho.

Ik ben gelukkig dus niet de enige die dat heeft...

Maar het hangen in de hand... Daar zit ik nog wel over na te denken...?



Ik denk juist dat je een nog ergere schrikreactie voorkomt door ontspannen te zijn, dus volgens mij is daar helemaal niets mis mee. Het hangen in de hand kan je misschien voorkomen/minder laten worden door overgangen te rijden?



Dit...

Dankjewel!
Dit zocht ik inderdaad! Hier kan ik wat mee.

Teugels helemaal laten gaan heb ik nu ook geprobeerd, maar ze heeft een mooie vlotte stap, en ondanks ze maar 1,60 is. Ka. De Gelderse van 1,70 die er achter plakt als een klittenband, er amper tegen lopen. :')

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:11

Ik rij op buitenrit altijd in intervallen: half uur warmstappen, kwartier draven, vijf minuten stap, kwartier draf/ galop, vijf minuten stap, etc. Dat moet je wel opbouwen want meteen beginnen met een kwartier tempo is best heftig als je dat niet gewend bent, ook voor de ruiter. Stap is lekker los aan een lange teugel, tempo is koppie er bij en aan het werk. Dat voorkomt dat mijn paard gaat hangen.

En schrikken doen ze allemaal. Die van mij is ook zo'n Bambi :D maar als je je paard beter leert kennen weet je ook van welke dingen ze gaat schrikken en dan kan je haar wel op tijd er bij pakken. Veel plezier samen!
Laatst bijgewerkt door Snadrem op 22-07-19 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:12

Doe mij maar zo'n paard :D

Je weet dus wel dat ze gaat hangen. Misschien jezelf aanleren om elke 5 minuten even te kijken of ze hangt. Zo ja: overgangetjes rijden, zo nee... Lekker doorrijden zoals altijd :D

Sowieso geen big deal van maken. Paard is zo braaf als wat!

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 10:14

Bubblewrap schreef:
Doe mij maar zo'n paard :D

Je weet dus wel dat ze gaat hangen. Misschien jezelf aanleren om elke 5 minuten even te kijken of ze hangt. Zo ja: overgangetjes rijden, zo nee... Lekker doorrijden zoals altijd :D

Sowieso geen big deal van maken. Paard is zo braaf als wat!


Ik ben ook echt heel blij met haar hoor.
Jong, fris, vrolijk, gezond, maar gewoon wel kalm tussen de oren.

(Iers sportpaard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:39

Slaap jij zelf genoeg?

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 20:05

Lekker laten schrikken, relaxt blijven en doorgaan :D

BellaSharon1

Berichten: 273
Geregistreerd: 26-07-17
Woonplaats: Stegeren

Re: Reactief raken op buitenrit doordat je te relaxe bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 20:38

Zolang ze er niet vandoor gaat maakt het toch niet uit dat ze schrikt? Mijn paard schrikt soms ook staat dan 1 seconde stil en loopt weer verder!

Gewoon lekker genieten van je ontspannen buitenritjes

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 07:16

Humpiedumpie schreef:
Slaap jij zelf genoeg?



Euhhh??
Wat?
Verklaart u nader??

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:01

Net als de meesten zie ik het probleem niet zo.
Als jij en je paard ontspannen buiten willen rijden dan doe je dat toch gewoon? Teugels lang en genieten van het landschap. Paard moet er zelf maar voor zorgen dat hij z'n voeten onder controle heeft en niet op z'n snufferd gaat.
Als je liever dressuurmatig werkt op buitenrit dan kan dat ook.
Afwisselend kan ook.
Net wat je wil.

Als ze gaat hangen kan je eventjes een halve ophouding geven of even stelling/schoudervoor vragen.
Daarna teugels weer lang (dusdanig lang dat er niets te hangen valt).
Als ze versnelt, weer even dressuurmatig werken en op zit vertragen.
Tot ze snapt dat teugels lang niet wil zeggen dat ze sneller mag.

Als je zelf wakkerschrikt van haar schrikreactie zit je idd iets te ver weg te dromen.

Mss doet ze het wel express en schrikt je wakker voor je al dromend er af glijdt :+ .

Ze gaat er niet vandoor en je kan ontspannen buitenrijden. Heb je een goed paard aan.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Reactief raken op buitenrit doordat je te relaxe bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:10

Ik ga niet eens op buitenrit als het niet zo relaxt kan ;)
En dat geldt zowel onder de man als voor de kar, hoewel ik in het laatste geval niet met 'slappe waslijntjes rij omdat ik, ten eerste meer in het verkeer rijd en ten tweede als er een schrikreactie komt ik zoveel meer aan leidsel binnen te halen heb en dan altijd te laat ben.

Maar onder de man wel.
Heb een relaxte ijslander onder mij dan, met een lekkere sukkelstap.
Als ik op zijn tempo ga letten, is het net zo'n schommelstoelgevoel, maar ik val er gelukkig niet op in slaap.
Want dat begrijp ik beetje uit je bericht, dat je niet alleen relaxt bent, maar dat je ook neiging hebt om weg te dommelen op je paard.
Daar zou je inderdaad het meest alert op moeten blijven. Samen ontspannen prima, maar niet op je paard in slaap vallen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:31

maralyn schreef:
Humpiedumpie schreef:
Slaap jij zelf genoeg?



Euhhh??
Wat?
Verklaart u nader??


Dat is geen antwoord op mijn vraag :D

Anoniem

Re: Reactief raken op buitenrit doordat je te relaxe bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:32

Ze zit relaxt te paard, niet in slaap sukkelend :P