Tips voor het krijgen van een zachtere hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Tips voor het krijgen van een zachtere hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-19 08:57

Hallo Bokkers,

Ik vroeg mij af of jullie tips hebben om een zachtere hand te krijgen tijdens het rijden. Ik heb namelijk altijd best veel kracht in mijn handen en dat verafschuw ik. In het begin gaat het goed maar al snel ga ik mijn handen strakker vastpakken. Niet dat ik zaag oid maar wel dat ik mijn handen ga vastknijpen. Waardoor mijn paard logisch zijn bit pakt en naar voren trekt. Ook met longerem vind ik het moeilijk Ik heb mijn paard nu 4 maand en wil hem niet verpesten. Maar het punt is is dat ik altijd wel die spanning heb. Niet alleen met paardrijden. Ook bijvoorbeeld met het vasthouden van auto stuur met rijden. En met een auto is dat niet erg, maar met een dier natuurlijk wel.

Mocht jullie tips hebben hoor ik het graag!

Groetjes
Willemijn


mika11
Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:08

Misschien proberen te ontspannen vanuit je schouders.
Als je zoveel kracht in je handen zet, dan gaan je hele armen en schouders ook strak worden.
Dus als je probeert niet je aandacht te leggen op je handen, maar op het ontspannen van je schouders en armen gaat het misschien makkelijker.

Je kan andersom ook niet ontspannen zijn in je rug/schouders/armen als je je handen erg sterk worden.
Het is allemaal een verlengde van elkaar.
Niet je handen los zien alsof die een eigen leven leiden, dat is niet zo.

Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Tips voor het krijgen van een zachtere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:27

Stap 1 bewustwording heb je al.
Heb je ook idee waarom je strak wordt in je hand? Je geeft aan dat je het ook bij het autorijden hebt... waar komt de spanning vandaan?

Ben je te gefocust bezig waardoor je je lijf niet meer kan ontspannen?

De tip van Barbet dat je niet alleen naar je hand moet kijken maar ook naar de rest.
Daarnaast zou misschien wat ademhalingsoefeningen kunnen helpen om je spanning te laten afvloeien.
Misschien eens Centered Riding lessen waarin heel duidelijk wordt uitgelegd hoe je je lijf kan checken en zorgen dat je netjes onafhankelijk te paard zit. Goede CR instructeurs hebben vaak ook mooie visualiseringsoefeningen die je kunnen helpen.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Tips voor het krijgen van een zachtere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:50

Wat ook kan helpen is regelmatig je paard met 1 of 2 handen een klopje op de hals te geven, dan moet je ook verplicht je arm ontspannen, met als bijkomend voordeel dat je paard waarschijnlijk ook loslaat waardoor je hem minder makkelijk opnieuw vast pakt

Desi_2409
Berichten: 895
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Tips voor het krijgen van een zachtere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:07

Denken dat je een vogeltje vast hebt ipv je teugels. Deze mag niet ontsnappen, maar je mag hem ook niet doodknijpen. succes!

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

Morganlefay
Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tips voor het krijgen van een zachtere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:31

Zonder handschoenen rijden. Dan voel je veel beter de mond van het paard

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Tips voor het krijgen van een zachtere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 13:37

Het kan goed dat jij dit door je hele lichaam heen doet. Dat het als ware jouw manier is. Het klinkt gek maar yoga kan dan goed helpen om je te leren veel bewuster van je spierspanning en spiergebruik te worden.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 13:55

Morganlefay schreef:
Zonder handschoenen rijden. Dan voel je veel beter de mond van het paard

Hoe gaat dat helpen tegen haar spanning?

Ik heb heel veel spanning in mijn linkerkant door een medische aandoening, mijn "regulatie" is als het ware stuk. Kinesisten hebben hele leuke oefeningen voor dit soort dingen. Een hele "simpele" (geen duur materiaal voor nodig.) is elastiekjes om bekertjes heen doen maar je mag maar één hand gebruiken. Daardoor leer je de beweging van het "openen" aan en die is per definitie het tegenovergestelde van wat je doet als je te veel dicht pitst. :) Je moet het elastiekje dus om je hand doen en dan met de "toppen" (het elastiekje moet zeg maar rond je nagels lopen) het elastiekje breed genoeg uit elkaar trekken dat ie om het bekertje past en dan moet je 'm ook nog van je vingers krijgen.

Zo leer je jezelf bewuster aan- en ontspannen van je hand. Je kan verschillende soorten elastiekjes kopen, beginnen met hele lichte (dunne) en opbouwen naar zwaardere. Zo leer je dus letterlijk jezelf van je hand te openen. :) Je hebt ook van die gelletjes waar je je vingers in moet steken in verschillende sterktes maar die zijn vrees ik wel duurder dan een stel simpele rubberen elastiekjes. :-)

Met weerstand aan je pols bekertjes verzetten (maar dan moet je al iets hebben waar je jezelf aan "vast" kan maken met een elastische band.) is overigens ook een hele goede om hand en schouder/arm onafhankelijk van elkaar te leren aan- en ontspannen. :)

Beide zijn trouwens draken van oefeningen. Ze klinken poepsimpel maar als je eenmaal aan de gang gaat ga je er snel achter komen hoe moeilijk ze zijn als je moeite hebt met ontspannen. :D

Als je dat dagelijks doet (en liefst meerdere keren per dag eigenlijk.) én je blijft je bewust tijdens het rijden (leg jezelf "checkpoints" op. In elke hoek, Bij vier bakletters ga je even na of je hand nog zacht is.) zou je jezelf moeten kunnen aanleren om meer te ontspannen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Janneke2
Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 20:26

HorseTimeXL schreef:
Ik heb namelijk altijd best veel kracht in mijn handen en dat verafschuw ik. In het begin gaat het goed maar al snel ga ik mijn handen strakker vastpakken. Niet dat ik zaag oid maar wel dat ik mijn handen ga vastknijpen. Waardoor mijn paard logisch zijn bit pakt en naar voren trekt.


Ik moet aan twee dingen denk.

Soms is het andersom: een paard begint subtiel met hangen en als mens gaan we volautomatisch 'terughangen'.
(Alleen verklaart dit niet het autostuur.)
De tip is dan om met enige regelmaat even 1 hand naar voor te brengen, gewoon ter controle.

Andere optie is dat je nog een stukje primitief reflex in je handen hebt zitten - met name als je handpalm aangeraakt wordt (...autostuur!) ga je kracht zetten.
De aanwezigheid van primitieve reflexen op volwassen leeftijd komt relatief veel voor en valt goed te verhelpen (http://www.inpp.nl).

Puur praktisch zou je de handhouding van Philippi kunnen proberen:
teugel komt binnen bij je wijsvinger, je houdt m vast met je duim (...dat is in de gebruikelijke handhouding ook zo...)
en als je fan je vingers wat opener houdt, worden je handpalmen niet aangeraakt.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Lindsey_99
Berichten: 2451
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Tips voor het krijgen van een zachtere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:00

Neem zitlessen en ga rijden op zit en been. Zodra je goed in balans zit, heb je geen teugelsteun meer nodig. Paarden lopen ook met los teugeltje prima, zodra die oeverloze 'controle aan de voorkant' er niet meer is. Het communiceren moet afgestemd worden zodat dat wederzijds helder is.

Over de IJssel

FCSA
Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Tips voor het krijgen van een zachtere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:03


Amado7
Berichten: 10719
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Tips voor het krijgen van een zachtere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 06:14

Elke keer dat je A of C passeert, bewust voelen in je lichaam, je schouders laten zakken en ontspannen. Elke keer weer.

Totdat het een gewoonte gaat worden om te ontspannen. Is het puur gewoon spanning met rijden of echt bewust iets wat je spannend vind?

Niet perfect is ook goed

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Tips voor het krijgen van een zachtere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 06:57

Stap 1 bewustwording is er!

Ik doe tijdens het rijden altijd (misschien wel te extreem) mijn handen naar voren zodat ik dit mijzelf aan kan leren. In begin gewoon 1 hand daarna 2. Daarna breng ik mijn hand terug en probeer ik het zachte ontspannen gevoel te onderhouden..krijg ik weer druk? Hand naar voor.

Misschien is een makkelijkere stap om eerst schouderklopjes te gaan geven.

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-19 08:04

Wauw bedankt voor al jullie goede tips. Ga het eens even allemaal op een rijtje schrijven. Mijn vorige instructrice die mij les gaf op toen mijn bijrijdpaard gaf soms aan dat zij dacht dat het leek te komen vanuit mijn schouders. Echter op de stal waar ik nu sta mag je alleen les krijgen van degene die op stal les geeft en die vind ik juist best gefocust op de handen dus ben bang dat wanneer ik van haar les zal nemen dat ik met het probleem blijf zitten. Maar daarbij ook wel deels dat ik het soms nog wat spannend vind met rijden. Alleen merk ik dat zodra ik dat gevoel van spanning niet heb, mijn handen nog steeds gespannen zijn. Nu was deze week bijvoorbeeld dat alle deuren van de binnenbak open stonden ivm de warmte en dan merk ik dat het gevoel wel versterkt word.

Ik vind het soms zo frustrerend dat het me niet lukt om zo'n fijne zachte hand te hebben ook al weet ik dat ik het niet goed doe. En nogmaals ik zaag echt absoluut niet, maar ik knijp op de een of andere manier heel erg met mijn handen, wat je ook goed kan zien. Ik heb nu bewust even dat ik niet met een zweep rijd, want met zweep heb ik het voor mijn gevoel nog erger dat ik mijn handen knijp.

De tips van elke keer bij A en C en mijn handen naar voren doen lijkt mij ook wel goed. Ik denk dat ik mij deze week even ga focussen op mijzelf ipv hoe mijn paard op dat moment loopt (mooi rond etc.)

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Tips voor het krijgen van een zachtere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 08:34

Ik ben centered riding instructeur en zoals hierboven al een keer genoemd zit dit probleem eigenlijk nooit in je handen, maar vaker in je schouders. Je zet je schouders vast waardoor je niet zacht mee kan bewegen met je hand. Als je op je eigen stal geen eigen instructie mag gebruiken zou je er eens naar moeten kijken of je naar een instructeur op locatie kan gaan. Al is het maar een keer een clinic voor wat bewustwording en handvatten.
Probeer iig zacht te zijn en los te laten in de gewrichten van je armen. Dus schouders, ellebogen en polsen moeten vrij en los zijn. Onderarm in het verlengde van je teugel en je hand is stil ten opzichte van de paardenmond, niet van je eigen lichaam. Er zijn megaveel oefeningen om dit verder te verbeteren, maar dat hangt ook grotendeels van de oorzaak af. Vandaar dat instructie wel aan te raden is. Succes!

Lauwtje93
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 08:41

Misschien een heel gek idee, maar probeer anders eens een paar ‘western’ lessen.

Dit heb een voor een jaar geleden gedaan, puur voor de lol en om het te proberen. Toen merkte ik wel een heel andere sfeer qua rijden. Puur op ontspanning.. Zo was het bij mij in ieder geval, ook daar zul je qua instructeurs verschil in hebben maar bij mij ging er echt een lampje branden dat je het jezelf zo veel makkelijker kan maken door alleen maar te ontspannen.
Voor mijn gevoel letten ze daar veel meer op ontspanning dan bij de Engelse rijstijl ( handen recht op, hoofd omhoog, rechte rug, knikje ellebogen, noem maar op)

Als je al moeite met ontspannen hebt, raad ik je dit zeker aan!

Baad het niet, schaad het niet en wellicht leer je ervan :)

Het zal je probleem zeker niet meteen verhelpen, maar ik moest hier wel meteen aan denken.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Tips voor het krijgen van een zachtere hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 08:46

Ik herken het wel, ik mocht vroeger ook graag teveel vastpakken. Je bent je ervan bewust, dat is al goed. Ik had kleine 3 jaar terug een jong paard wat ik absoluut niet aan zn mond kon zitten in het begin, dat hielp al. Wat ik nu vaak probeer als ik merk dat ikzelf vast wil houden omdat ie ff niet wil wat ik wil, is gewoon loslaten, kneepje, los, etc. Zo zorg ik ervoor dat ik de teugel niet vasthoud, en hij ook kan ontspannen

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 08:50

Gespannen handen / armen / schouders duidt helaas vaak op angst.
Ga zitlessen nemen, zonder teugels zodat je je kan concentreren op je lichaam.
Probeer zoveel mogelijk verschillende paarden te rijden.
Westernlessen is ook een goeie !

oji
Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 09:00

Herken het probleem. Wat voor mij helpt zijn:
> Rijden zonder handschoenen. Doordat handschoenen altijd wat antislip in zich hebben vermindert daarmee het gevoel in mijn ogen
> Rijden met leren teugels...zelfde, antislip werking vind ik het gevoel verminderen
> Ik rijd met hele dunne teugels. Heb redelijk korte vingers (maat S handschoen) en met dunnere teugels heb ik minder het gevoel te willen knijpen in de teugels waardoor mijn hand meer ontspannen blijft.
> Tijdens het rijden niet focussen op de handen, maar op de schouder en ellenboog. Als je gaat focussen op je handen, loop je het risico dat je je hand gaat openen ipv ontspannen. Met een continue geopende hand rijden is minder gevoelig en minder subtiel als een ontspannen gesloten hand. Als ik voel dat ik span, rol ik een keer met mijn schouders en ik focus vooral op het houden van een knikje in mijn ellenbogen en mijn ellenbogen niet in mijn zij persen, maar vooral iets voor je middel houden. Wel ook opletten dat je dan niet je handen te hoog gaat houden en je paard gaat tillen.
> Teugels niet te lang laten worden. 1 van mijn instructeurs zegt altijd, teugels korter, arm langer en dat vind ik altijd wel een goede reminder.

Misschien heb je er iets aan, succes ermee!
Wel heel vervelend dat je niet van je eigen instructeur les mag hebben. Zou voor mij een overweging zijn om op zoek te gaan naar andere stalling, of met een trailer op ander terrein lessen gaan nemen. Maar ik zou me niet een instructeur op laten dringen waar je geen goed gevoel bij hebt.

swartbeessie
Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 09:09

Een keertje, op een betrouwbaar paard en onder begeleiding, met een neckring rijden. Je gewichtsverplaatsing, draaien met bovenlijf en beenhulpen halen veel meer uit dan je handen! Eigenlijk volgen je handen de rest van je lijf. Rijden zonder teugels hielp mij om letterlijk los te laten. Letterlijke grip (in handen) los laten zorgt tegenstrijdig genoeg juist voor meer controle en connectie. Bij mij dan, he..

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:32

Nog een tip vanuit een heel andere hoek... Omdat je vaker last hebt van overmatige spierspanning, niet alleen bij het rijden, is het misschien de moeite waard om eens te proberen om een periode magnesium te slikken.

Een tekort aan magnesium kan ervoor zorgen dat je spieren wat strakker voelen en dat je dus niet kúnt ontspannen. Is niet goed in het bloed te meten overigens, helaas... Normaal gesproken haal je magnesium uit je voeding, maar in Nederland raakt de bodem uitgeput, dus zeker als je veel lokale voedingsmiddelen koopt, zou dit een verklaring kunnen zijn.

Ook kan een magnesiumtekort ontstaan door een niet optimaal slaapritme of door mentale stress (dan verbuik je meer). In die zin kan yoga of meditatie ook helpen.

Ik ben zelf magnesium gaan slikken omdat ik naar mijn zin te vaak spierpijn en stramme spieren had voor mijn leeftijd. Nu mijn spieren beter voelen, kan ik makkelijker ontspannen en dat merk ik ook in het rijden.

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:47

Yoga. Hierdoor word je je bewust van je lichaam en leer je bewust ontspannen. Dat kun je dan ook op je paard gebruiken.

Morganlefay
Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:01

Ayasha schreef:
Morganlefay schreef:
Zonder handschoenen rijden. Dan voel je veel beter de mond van het paard

Hoe gaat dat helpen tegen haar spanning?

Ik heb heel veel spanning in mijn linkerkant door een medische aandoening, mijn "regulatie" is als het ware stuk. Kinesisten hebben hele leuke oefeningen voor dit soort dingen. Een hele "simpele" (geen duur materiaal voor nodig.) is elastiekjes om bekertjes heen doen maar je mag maar één hand gebruiken. Daardoor leer je de beweging van het "openen" aan en die is per definitie het tegenovergestelde van wat je doet als je te veel dicht pitst. :) Je moet het elastiekje dus om je hand doen en dan met de "toppen" (het elastiekje moet zeg maar rond je nagels lopen) het elastiekje breed genoeg uit elkaar trekken dat ie om het bekertje past en dan moet je 'm ook nog van je vingers krijgen.

Zo leer je jezelf bewuster aan- en ontspannen van je hand. Je kan verschillende soorten elastiekjes kopen, beginnen met hele lichte (dunne) en opbouwen naar zwaardere. Zo leer je dus letterlijk jezelf van je hand te openen. :) Je hebt ook van die gelletjes waar je je vingers in moet steken in verschillende sterktes maar die zijn vrees ik wel duurder dan een stel simpele rubberen elastiekjes. :-)

Met weerstand aan je pols bekertjes verzetten (maar dan moet je al iets hebben waar je jezelf aan "vast" kan maken met een elastische band.) is overigens ook een hele goede om hand en schouder/arm onafhankelijk van elkaar te leren aan- en ontspannen. :)

Beide zijn trouwens draken van oefeningen. Ze klinken poepsimpel maar als je eenmaal aan de gang gaat ga je er snel achter komen hoe moeilijk ze zijn als je moeite hebt met ontspannen. :D

Als je dat dagelijks doet (en liefst meerdere keren per dag eigenlijk.) én je blijft je bewust tijdens het rijden (leg jezelf "checkpoints" op. In elke hoek, Bij vier bakletters ga je even na of je hand nog zacht is.) zou je jezelf moeten kunnen aanleren om meer te ontspannen.

Ik lees niet altijd snel alles terug als wat heb neergezet.
Zonder handschoenen heb je veel directere verbinding met de paardenmond,dus voel je ook veel meer oa als het paard op het bit knabbelt. Handschoenen vormen een blokkade. Verder is het zonder handschoenen rijden een gegarandeerde oplossing om niet te gaan trekken, knijpen, vasthouden oid . Want dit levert blaren op.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:04

Ik hoor dat vaker. Daar heb ik dus echt nul last van. Heb dat nooit begrepen. Wellicht willen mensen dan echt gewoon te veel in de hand voelen hoe het paard loopt als de handschoen zo’n blokkade is.

Op lange termijn heb je dan IMO meer aan daar aan werken dan aan het uit doen van de handschoenen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Lisapablo
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-05-19
Woonplaats: In het Zuiden van Nederland. :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:24

Evelijn schreef:
Stap 1 bewustwording heb je al.
Heb je ook idee waarom je strak wordt in je hand? Je geeft aan dat je het ook bij het autorijden hebt... waar komt de spanning vandaan?

Ben je te gefocust bezig waardoor je je lijf niet meer kan ontspannen?

De tip van Barbet dat je niet alleen naar je hand moet kijken maar ook naar de rest.
Daarnaast zou misschien wat ademhalingsoefeningen kunnen helpen om je spanning te laten afvloeien.
Misschien eens Centered Riding lessen waarin heel duidelijk wordt uitgelegd hoe je je lijf kan checken en zorgen dat je netjes onafhankelijk te paard zit. Goede CR instructeurs hebben vaak ook mooie visualiseringsoefeningen die je kunnen helpen.


Mooi verwoord en goede tips, ik sluit me hierbij aan.

Zara -Friese merrie,RIP. ❤
Pablo -15 jarige NRPS ruin.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 13 bezoekers