veel moeite met mijn eerste verzorgpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
crazycaisy
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-12-18
Woonplaats: oud heusden

veel moeite met mijn eerste verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-19 15:11

beste bokkers

ik heb sinds kort mijn eerste verzorgpaard.
ze is een tinker van 10 jaar oud en ze staat op een paardenmelkerij. jullie zullen wel denken huh bestaat dat? :?
ze heeft heel lang stil gestaan en ik ben de eerste in een redelijke tijd die weer op haar rijdt.


er zijn een paar dingetjes waar ik tijdens het rijden best tegen aanloop.

ze is erg voorwaarts(wat ik helemaal niet erg vind) maar op een bepaald moment dan rijd ze onder me uit. en dan heb ik vrijwel geen zeggenschap meer... als dit gebeurd moet ik haar op een kleine volte zetten voordat ze rustiger gaat draven. en zodra we dan weer op een recht stuk zitten gaat ze er weer vandoor :\

ook draaft ze zomaar aan als ik dit niet van haar vraag.

en in het algemeen is ze erg moeilijk terug te nemen en lijkt het alsof ze het bit vastpakt en gewoon gaat.

ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben:)


xtessax83
Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: veel moeite met mijn eerste verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:15

Hoe rijd je haar terug? Met hand been correctie?
Mijn paard is ook zo'n driftkop en bij haar werkt het om voorwaarts te rijden maar ook in te houden. Wanneer ze zelf aandraaft corrigeer je haar ik zet mijn paard stil en 2 passen achterwaarts. Verder als ze inderdaad blijven doorlopen op de volte en zo gauw ze het weer doet gewoon weer een volte. Ik ben al ruim een half jaar bezig en ook bij mij gaat het niet binnen 2 weken over. Veel tijd en zeker als ze een tijd stil gestaan heeft.

Heb je les?

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:19

Begeleiding zoeken is altijd het beste :)

Qua voorwaarste drang is idd voltes rijden en koppie bij het werk houden met slangenvoltes, slalom middellijn en rechtsomkeert. Aandraven zonder commando is direct stil en 3 passen achteruit. En gewoon volhouden, kan zijn dat ze nu ook nog weinig conditie en balans heeft.
Maar zorg ook dat ze haar energie kwijt kan, al is het met longeren voor het rijden. Van alleen stap en een sukkeldrafje worden veel paarden kriegel.

Hoe loopt ze verder? Nagefelijk maar druk of kop in de lucht en gaan?
Bij dat laatste zou het ook geen kwaad kunnnen om zadel en bit na te (laten) kijken, maar bij een vzp is zat natuurlijk moeilijker.

Rijdt de eigenaar op haar? Wat doet ze dan?

Paardengek in hart en nieren!

Lenexa
Berichten: 598
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:28

Les nemen inderdaad.

Mijn paard had dit ook toen ik haar net had, bij haar kwam het omdat ze het lastig vond om de juiste balans te hebben. Ze versnelde dus graag omdat dat voor haar makkelijker was.
Dat hebben we vooral opgelost dus veel overgangen stap - draf te maken. En dan het aantal draf passen opbouwen. En ook vanuit draf schijnovergangen maken naar stap. Maar dit zijn we begonnen met instructie zodat ik zelf wel wist hoe haar hier in te begeleiden.

Goof
Berichten: 28600
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: veel moeite met mijn eerste verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 15:32

Hoe is ze opbouw naar het werken gegaan? Ben je begonnen vanaf de grond of ben je er gewoon op gaan zitten en gaan rijden? Hoe fit is het dier? Wat zijn je verwachtingen van haar als ze zolang stil heft gestaan?

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 16:33

Welkom in de wereld van het niet-manege-paard?

Neem les en wel per onmiddellijk.
Nog even los van de, zinvolle, vragen van Goof; het klinkt heel herkenbaar. Ik heb twee leuke meiden die de paarden bij rijden, maar die hebben allebei veel moeite gehad in het begin. Goede begeleiding van een goede instructeur en mij heeft dat probleem vrij vlot opgelost maar de stap van een manege paard naar een "eigen" paard, als in: een paard dat niet dagelijks 2 a 3 uur loopt, is best groot. Daar verkijken heel veel mensen zich op.

Dus nee, het is niet raar dat je hier tegenaan loopt bij je eerste verzorgpaard maar ja, je gaat dat niet zonder hulp efficiƫnt, nuttig en leerzaam oplossen. Les nemen dus.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Janneke2
Berichten: 22650
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:13

Als jullie voorwaarts draven en het dier loopt onder je vandaan is de grote vraag of jij 'achter de beweging kwam' of dat zij het nodig had om te versnellen.
In beide gevallen gaat het om een balanskwestie.
Voltes zijn uit den boze op dat moment!!
(Een one rein stop is bij buitenritten te verdedigen, maar een cirkel op trekken heeft geen zin, de 'volte' heeft nul balans. En je krijgt nul balans.)

Ik rijd zelf standaard met de balansteugel van Linda Tellington. Dat voorkomt veel gevaar en moeilijkheden. (En kost bijna niets, gewoon zelf maken.)

De eerste oefening die ik mijn jonkie leerde: de overgang stap-halt met stoppen op de achterhand. (Wat men noemt de horizontale balans: voorbenen-achterbeben.)
...als mijn Knollie iets dergelijks doet grijp ;) ik hier op terug: direct op zit, gewicht, stem en touwtje om de hals terugkomen, soms tot halt aan toe. (Mijn Knollie kan dat en weet dat ze het kan, maar "het is menselijk om dat soms te vergeten".)

Straffen voor balansverlies is ook beslist geen goed idee - ik vraag dus geen achterwaarts.

Echt belangrijk aan het begin is: werk aan de verticale balans, gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
Stel dat je dier gewicht geeft op links als je de teugel in contact neemt :
blijf van de linkerteugel af,
zit op rechts en
neem de rechterteugel - 1 gram is zat - in contact.

En het leuke van verticale balans is, dat het dier vanzelf ontspannen wordt, de rug gaat bollen en vaak al op het bit gaat kauwen ("helemaal vanzelf"). Je krijgt er de horizontale balans gewoon bij cadeau met wat geluk.

Feit is wel: je moet een jaar lang 1000x herbeginnen. "Het zij zo", je rijdt veilig op een blij paard.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: veel moeite met mijn eerste verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:44

Je rijdt in principe op een groen paard he.

Ik zou eerst eens kijken naar de basis.. hoeveel staat ze op de wei gedurende de dag en wat krijgt ze qua
Voer?

Ze heeft blijkbaar een erg voorwaartse drang. Wellicht even longeren van te voren om de grootste energie erUit te halen? Bij erg groene paarden wil dat nog wel eens helpen.

Verder zal ze moeten leren naar jou te luisteren. Dus gewoon terug blijven zetten op een vokte als ze te hard gaat.

Hoe lang rij je haar per keer? Soms worden paarden ook vervelend als ze overvraagd worden. Ze heeft lang niks gedaan dus max 20/30 minuten rihden per keer met in en uitstappen erbij is voldoende.. en dan 2/3 keer per week.

Grondwerk helpt ook vaak om een betere band te krijgen.

Hoe loopt ze aan de longeerlijn?

zuigstengel
Berichten: 76
Geregistreerd: 14-11-18

Re: veel moeite met mijn eerste verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:40

De oorzaak van het onder je uit rennen moet eerst achterhaald worden. Daarvoor zul je echt les moeten nemen. Je kunt een problem niet oplossen door de oorzaak niet te weten, dan doe je namelijk aan symptom bestrijding en zal het problem zich op een andere manier tonen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kaplaars en 8 bezoekers