trainingsschema ouder paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ollielief
Berichten: 43
Geregistreerd: 27-01-08

trainingsschema ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 11:23

Hoi allemaal! Ik heb Bokt een beetje rond gezocht, maar kon hier nog geen specifiek topic over vinden, laat het me gerust weten als ik iets over het hoofd heb gezien!

Ik ben erg benieuwd naar jullie trainingsschema voor een ouder paard, en wat je doelen met deze training nog zijn.

Ik heb zelf een Fjord van 24 jaar oud, die gelukkig nog erg fijn in zijn vel zit :) . Ik rij hem al jaren ongeveer 4 à 5 keer in de week. Recent heb ik het lange teugelen met hem opgepakt, en dat vinden we allebei helemaal geweldig om te doen! Daardoor is ons trainingsschema er dus wel wat anders uit gaan zien. We doen nu:
- 3 à 4 keer in de week rijden, meestal gewoon dressuur waarbij de gemiddelde training bestaat uit 15-20 min instappen en losmaken in stap, 15-20 minuten draven en galopperen met meerdere keren een paar rondjes stappen met lange teugel en 15 minuten uitstappen aan de hand. Minstens 1 x in de week doen we dit op Neckrope, voor de afwisseling.
- 2 keer in de week werken aan de lange teugel. Daar zitten we nog heel erg in de begin fase mee, dus daar doen we bijna alles stappend en maken we zodoende een beginnetje met de zijgangen. Dit doen we 20 à 30 minuten, waarvan we maximaal 5 minuten aan het draven zijn.

Al met al heeft meneer dus maar 1 à 2 keer in de week echt vrij. Dit doe ik redelijk bewust, zodat hij veel in beweging blijft, maar wel korte en weinig intensieve training krijgt. Met de toevoeging van het werken aan de lange teugel, hoop ik dat zijn halsspieren en rugspieren wat beter gaan ontwikkelen, aangezien ik momenteel vind dat hij vrij veel vet reserves heeft, maar juist wat mager bespierd is.

En zo hobbelen wij dan lekker rond:

Afbeelding


Afbeelding

Ik ben heel benieuwd naar jullie trainingsschema met een ouder paard!

ollielief
Berichten: 43
Geregistreerd: 27-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 19:01

Wat jammer dat er niemand reageert! Zou dit topic soms beter ergens anders kunnen staan? Ik zou toch denken dat er meerdere mensen op Bokt oudere paarden rijden :j

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: trainingsschema ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:11

Als hij goed gezond is mooi zo door gaan...rust roest.
Opbouwen van spieren gaat vooral over hoe je traint en niet zo zeer hoelang. Bij ouder paard moet je misschien iets meer opletten dat je echt mooi binnen de marges blijft omdat een blessure nog langer consequenties heeft dan bij jonger paard.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:14

Ik noem het geen trainen meer maar gewoon genieten en paard gezond houden.

Hier een fjord van 21. Rijden doe ik zelden (rug slecht) en afgelopen half jaar veel grondwerk/lange teugels gedaan met les erbij.

Op dit moment is mijn marathon wagen voor reparatie en dan gaat hij weer voor de wagen. Hopelijk 2 a 3x per week.

Sammie456
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-12-15

Re: trainingsschema ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:17

Even off topic:
Wat voor zandbodem ligt er in jullie bak?

ollielief
Berichten: 43
Geregistreerd: 27-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 19:34

Sammie456 schreef:
Even off topic:
Wat voor zandbodem ligt er in jullie bak?


Precies weet ik het niet, maar het is in ieder geval een eb en vloed systeem!

Cowgirl schreef:
Ik noem het geen trainen meer maar gewoon genieten en paard gezond houden.

Hier een fjord van 21. Rijden doe ik zelden (rug slecht) en afgelopen half jaar veel grondwerk/lange teugels gedaan met les erbij.

Op dit moment is mijn marathon wagen voor reparatie en dan gaat hij weer voor de wagen. Hopelijk 2 a 3x per week.


Hihi, hoe je het noemt maakt ook niet echt uit toch? Genieten is het sowieso!

Evelijn schreef:
Als hij goed gezond is mooi zo door gaan...rust roest.
Opbouwen van spieren gaat vooral over hoe je traint en niet zo zeer hoelang. Bij ouder paard moet je misschien iets meer opletten dat je echt mooi binnen de marges blijft omdat een blessure nog langer consequenties heeft dan bij jonger paard.


Ja zeker! Vandaar dat ik hem vaak beweging geef, maar niet zo veel per keer doe :)