Lichtrijden...griebels....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saskia1976
Berichten: 24
Geregistreerd: 12-04-18

Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 20:46

Hoi Hoi,

Ik heb gisteren mijn 4e groepsles gehad en het ging echt bagger.
Ik heb het gevoel of ik tijdens het lichtrijden steeds in het zadel plof en ik zit constant op het verkeerde been.Ook ben ik soms heel gauw mijn ritme kwijt,als ik moet sturen en aandrijven tegelijk(dat aandrijven tijdens draf lukt trouwens ook nog niet echt :o ).Mijn instructrice zegt..je leert het door het te blijven doen,en daar heeft ze natuurlijk ontzettend gelijk in.(super instructrice trouwens)Wil ik teveel kunnen na een paar lessen?Ben ik te moeilijk voor mezelf en rij ik nou echt zo bagger of zit dat in mijn hoofd.Ik heb ff een filmpje bijgevoegd..ik ben degene in het zwarte shirt.

Kijk en huiver hahahaha. Dit is in totaal mijn 7e les.( 3 privelessen en 4 groepslessen)

https://youtu.be/mlUbucAyUGg

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:54

Voor de 7e les ziet het er echt niet slecht uit hoor. Integendeel. Je instructrice heeft absoluut gelijk. Lekker km's maken.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:55

Het is slim eens een zitlesje aan de longe te pakken bij een goede instructeur (bijvoorbeeld centered riding). Kost net wat meer dan een groepsles maar met een half uur heb je echt wel genoeg gedaan en je leert in 1 keer waar je anders echt maanden over doet. Het is gewoon echt een handigheid.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:56

Ik vind het er juist goed uitzien. Ga zo door hoor!
Als je uit het zadel komt dan moet het buitenvoorbeen naar voren gaan.
Het is idd een kwestie van oefenen. Anky is ook zo begonnen :D

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:56

Dit zijn dingen die lastig uit te leggen zijn en waar je 'gevoel' voor moet krijgen. Ik vind het er eerlijk gezegd al best goed uit zien! Als mijn vriend op mijn paard een stukje draaft dan wil ik nog wel eens helpen het ritme vast te houden door mee te tellen, net als met dansen.

En probeer wat meer te ontspannen zodat je de beweging van het paard beter kunt voelen en volgen. Is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan maar dan zul je ook merken dat het minder kracht kost en je beter in balans kunt blijven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:58

Ik vind dat je voor 7 lessen al best netjes licht rijdt hoor! Je mist alleen nog balans maar dat komt vanzelf, idd blijven rijden. :j Probeer wel je handen rechtop te houden. Ik denk dat je te streng voor jezelf bent. ;)

Saskia1976
Berichten: 24
Geregistreerd: 12-04-18

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 21:07

Ja,dat op het goede been lichtrijden is echt een dingetje...en als ik dan naar beneden wil kijken of ik op het goede been zit ,dan doe ik weer iets waardoor mijn paard opeens weer overgaat in stap 8)7 Zitles is zeker nog een keer een optie,alleen even kijken waar ze die in omgeving Zwolle geven. Ik vind het in ieder geval wel super leuk om te doen :-) ook niet geheel onbelangrijk denk ik.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:09

Saskia1976 schreef:
Ja,dat op het goede been lichtrijden is echt een dingetje...en als ik dan naar beneden wil kijken of ik op het goede been zit ,dan doe ik weer iets waardoor mijn paard opeens weer overgaat in stap 8)7 Zitles is zeker nog een keer een optie,alleen even kijken waar ze die in omgeving Zwolle geven. Ik vind het in ieder geval wel super leuk om te doen :-) ook niet geheel onbelangrijk denk ik.

Ik moet ook nog steeds kijken en geef ook vaak zat per ongeluk hulpen, rijd nu toch zo'n 15 jaar op eigen paarden en al langer dan dat op de manege. Komt vast goed met je :p

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:17

Meid. Lichtrijden is echt een onderschatte kunst. Er zijn ruiters die járen rijden die nog steeds niet echt goed lichtrijden. Dus wees een beetje lief voor jezelf. Het is even doorbijten. Drijven en ritme houden ís gewoon moeilijk. Net zoals auto rijden in het begin alles apart wel prima kan gaan maar zodra het gecombineerd moet worden het vaak niet lukt. :)

Goed leren licht rijden vraagt gewoon tijd, veel balans en coördinatie en dus véél oefening.

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:37

Waarom stop je nou? Ging net zo goed! Blijf in dat ritme en je komt er wel meis! :)

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:37

De "truuk" die ik mijn beginnertjes altijd mee gaf was meegaan in de beweging. Dat klinkt logisch (en dat is het ook), maar vraagt een beetje uitleg. Het paard 'werpt' jou bij het draven uit het zadel. Je moet proberen om niet te actief te gaan staan, maar mee te gaan met de natuurlijke opwerpende beweging. Als je te veel focust op het lichtrijden en echt actief in een ritme gaat staan, breng je jezelf alleen maar uit balans en het paard ook. Natuurlijk zit je niet alleen maar passief en ga je ook zelf staan, maar probeer de opwerpende energie te gebruiken om jouw eigen beweging te ondersteunen. Dus aanvoelen die hap.

Hierbij zou ik in eerste instantie niet te veel bezig gaan met wel/niet het goeie been, dat is geen halszaak. Je kan na een paar passen het been controleren om te zien of je goed zit, en eventueel 2 passen doorzitten om weer goed te komen als je fout zit. Niet inhouden en gaan stappen maar gewoon lekker doordraven en oefenen, en desnoods dus even twee pasjes doorzitten als je fout zit. Maar het is echt een kwestie van de natuurlijke beweging leren gebruiken. Succes!

edit ter aanvulling: soms helpt het voor je balans om 1 of 2 vingers in de kamer van het zadel te houden als stiekeme houvast ;)

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:57

Ik vind het er hartstikke goed uitzien. Je krijgt er vanzelf gevoel voor. Fietsen doe je nu ook intuïtief en voor lichtrijden geldt straks hetzelfde.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:59

Misschien een keer op je manege privé-les vragen met de nadruk op zit ?
Groeples is handig (wekelijks op de manege) maar zelf vind ik privé les of in mijn geval duoles (op mijn zorgpaardje) ook altijd wel heel erg fijn
Want zo zitles weet ik idd ook niet in de omgeving (kom zelf ook uit Zwolle).
Denk dat je bij manege Zwolle rijd?

Voor de rest gewoon lekker je km’s maken en ik vind het er zeker niet slecht uit zien voor de zevende les dus niet te streng zijn voor jezelf.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 22:10

Voor de 7e les: chapeau...!!

Mbt 'kijken of je op het goede been rijdt' - heb je het gevoel dat je spierspanning verandert...?
(Bij sommige mensen is dat zo: bol naar voor brengt een andere spiertonus met zich mee. Is goed te verhelpen als je het weet.)

En er zijn een paar kleine puntjes voor op die "i":
houd je voeten onder je oren (dan kom je makkelijker 'op'),
die 'op' hoeft maar 1 enkele centimeter te zijn,
ontspan je armen en handen, en:
geniet!!
Jij komt er wel!!

Saskia1976
Berichten: 24
Geregistreerd: 12-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 15:29

CoonArt schreef:
Waarom stop je nou? Ging net zo goed! Blijf in dat ritme en je komt er wel meis! :)


Mijn voet schoot in de stijgbeugel en kreeg hem niet terug :+ :+

Saskia1976
Berichten: 24
Geregistreerd: 12-04-18

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 15:33

Ik zal inderdaad ook eens proberen me meer te ontspannen.En ga jullie tips zeker uitproberen.
Hoop dat ik over een poosje een filmpje kan plaatsen dat het een stuk beter gaat.
Wat ik wel jammer vind is dat ik maar 1x per week rijd.Misschien toch kijken dat ik wat vaker kan rijden.Want ik vind het sowieso ontzettend leuk en eigenlijk is 1x per week me te weinig.Na een week zit je de eerste minuten weer wat onwennig en als je dan wel lekker je ritme te pakken hebt is de les om......

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:35

Zo, ik zie er niet aan af dat je nog maar zo kort rijdt hoor! :)

Enne, toen ik 10 jaar op een paard zat reed ik soms nog op het verkeerde been licht, niks geks aan. Als ik nu op een ander paard dan mijn eigen stap moet ik soms ook nog even checken of ik wel goed zit.

Belangrijkste is dat je rustig zit en je paard niet in de weg zit, zo vanaf het filmpje te zien ben je al goed op weg. En inderdaad, lekker veel gaan rijden, dan voelt het steeds natuurlijker.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:50

Zo verkeerd ziet dat er niet uit. Ik vroeg me alleen af of je beugels niet te lang waren. Misschien een gaatje korter, dat het beter zit. Maar misschien vindt jij dit goed zo.

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:47

Dat ziet er top uit hoor!
Niet zo streng zijn voor jezelf. Al het goede komt langzaam. Je kunt niet in een paar weken alles (tegelijk) kunnen.

De manege komt me bekend voor. Is het in Zwolle?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:14

Dat ploffen herken ik hier. Na 4 jaar niet rijden eindelijk weer opgestapt en 1e keren draven plofte ik ook :+ nu weer een aantal x gereden en heb gemerkt dat het vooral veel met spiergewenning en spieropbouw te maken heeft. Verder rijd jij al heel netjes om nog maar net te beginnen en zou ik me dus geen zorgen maken! *\o/* je lichaam moet wennen, je spieren moeten wennen aan je houding en aan de bewegingen van het paard en dat komt idd vanzelf als je blijft oefenen :Y) veel succes!

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 17:51

Haarbal schreef:
De "truuk" die ik mijn beginnertjes altijd mee gaf was meegaan in de beweging. Dat klinkt logisch (en dat is het ook), maar vraagt een beetje uitleg. Het paard 'werpt' jou bij het draven uit het zadel. Je moet proberen om niet te actief te gaan staan, maar mee te gaan met de natuurlijke opwerpende beweging. Als je te veel focust op het lichtrijden en echt actief in een ritme gaat staan, breng je jezelf alleen maar uit balans en het paard ook. Natuurlijk zit je niet alleen maar passief en ga je ook zelf staan, maar probeer de opwerpende energie te gebruiken om jouw eigen beweging te ondersteunen. Dus aanvoelen die hap.


ohhh als iedere instructeur dat nou zo deed. Maar ik denk dat zeker 90% het sta-zit-sta-zit principe leert.

Saskia1976
Berichten: 24
Geregistreerd: 12-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 20:40

san4nie schreef:
Dat ziet er top uit hoor!
Niet zo streng zijn voor jezelf. Al het goede komt langzaam. Je kunt niet in een paar weken alles (tegelijk) kunnen.

De manege komt me bekend voor. Is het in Zwolle?


Klopt,dit is inderdaad manege Zwolle :-)

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:50

Saskia1976 schreef:
san4nie schreef:
Dat ziet er top uit hoor!
Niet zo streng zijn voor jezelf. Al het goede komt langzaam. Je kunt niet in een paar weken alles (tegelijk) kunnen.

De manege komt me bekend voor. Is het in Zwolle?


Klopt,dit is inderdaad manege Zwolle :-)

Had ik het idd goed gezien ;)
Heb Kelan, Blazy en Elvira aan de Brinkhoekweg staan dus rijd er regelmatig in de buurt ook

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:05

ElviraKelan schreef:
Saskia1976 schreef:
[quote="san4nie"
Dat ziet er top uit hoor!
Niet zo streng zijn voor jezelf. Al het goede komt langzaam. Je kunt niet in een paar weken alles (tegelijk) kunnen.

De manege komt me bekend voor. Is het in Zwolle?
[/quote

Klopt,dit is inderdaad manege Zwolle :-)

Had ik het idd goed gezien ;)
Heb Kelan, Blazy en Elvira aan de Brinkhoekweg staan dus rijd er regelmatig in de buurt ook


Ha! Dat had ik ook! Ken het nog uit de tijd dat het manege Wilten was, haha! Sta nu zelf in Hattemerbroek, ben hier jaren niet geweest. Sowieso weinig op de manege geweest ivm allergie en niet op paardrijles mogen, maar ik ging er vroeger wel eens paarden kijken en heb er een incidenteel lesje gehad.

Maar voor een 7e les ziet het er hartstikke goed uit! Echt waar! Paardrijden is niet makkelijk. Kost tijd en veel kilometers. Maar gaat helemaal goedkomen!

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 07:39

Eileen zelf nooit geweest maar daarentegen wel bij ruitersportcentrum Zwolle en die herkende ik hier in dis 1+1=2 ;)