Lichtrijden...griebels....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 08:13

Het gaat toch hartstikke goed ? Maar misschien zegt je gevoel wat anders dan dat ik zie op het filmpje.

Btw ik zelf kan na bijna 12 jaar nog steeds niet goed licht rijden voor mijn gevoel. Het ziet er bij mij wel oke uit maar ik heb het idee dat ik regelmatig mijn balans verlies. Dit echter als sinds ik begon met rijden. Daar in tegen kan ik doorzitten als de beste :D

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:08

Nou, zo makkelijk is licht rijden niet. Ja, eens je het onder de knie hebt, dan lijkt het automatisch te gaan maar in het begin pffff.
Eigenlijk zoals leren auto rijden ... dan moest je opletten dat bij dié snelheid naar een hogere schakeling moest. Nu denk je daar niet eens meer over na, je voelt het en doet het vanzelf.
Straks is licht rijden net zo.

Wat ik vind dat wel eens wil helpen, is je ogen sluiten. Uiteraard doe je dat aan de longe zodat je niet hoeft te sturen, of zelfs niet eens benen hoeft te geven. Enkel je ogen sluiten en voelen. Dat geeft een totaal andere beleving.

Hou vol en veel succes!

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:29

Nou voor een 7de keer ziet het er best wel netjes uit hoor! Ga zo door.
Begin inderdaad eens met je laten opgooien door het paard. Dat goede been komt wel, desnoods na een half rondje kijk je eens een keertje of je goed zit. Probeer bij het kijken dan niet voorover te buigen, want daardoor kan je paard stilvallen. Zit je fout? Pasje doorzitten en je zit weer goed. Gewoon veel doen, je krijgt er vanzelf meer gevoel voor.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 17:39

Kinke schreef:
Haarbal schreef:
De "truuk" die ik mijn beginnertjes altijd mee gaf was meegaan in de beweging. Dat klinkt logisch (en dat is het ook), maar vraagt een beetje uitleg. Het paard 'werpt' jou bij het draven uit het zadel. Je moet proberen om niet te actief te gaan staan, maar mee te gaan met de natuurlijke opwerpende beweging. Als je te veel focust op het lichtrijden en echt actief in een ritme gaat staan, breng je jezelf alleen maar uit balans en het paard ook. Natuurlijk zit je niet alleen maar passief en ga je ook zelf staan, maar probeer de opwerpende energie te gebruiken om jouw eigen beweging te ondersteunen. Dus aanvoelen die hap.


ohhh als iedere instructeur dat nou zo deed. Maar ik denk dat zeker 90% het sta-zit-sta-zit principe leert.



Ja zonde he? Terwijl mijn ervaring is dat de meeste kinderen het ritme met 2-3 rondjes onder de knie hebben als je ze dit uitlegt en een paar vingers in de kamer laat houden ter ondersteuning! En het is op je spieren natuurlijk ook een hele aanslag zoals eerder gezegd werd, dus verwacht niet dat je het meteen 6 rondes volhoudt! Ikzelf probeerde de "meelullende instructrice die STAZITSTAZIT roept" te vermijden, en had liever dan de ruitertjes meetelden met 1-2-1-2, das natuurlijk hetzelfde, maar dan is de focus niet zo op het actief gaan staan.

Nog even over dat 'verkeerde been', dat is alleen door mensen bedacht om het paard gelijkmatig te belasten. Een paard heeft een 'voorkeurskant', en heeft het liefst dat jij op dat benenpaar lichtrijd. Bij sommige paarden voel je dit extreem. Als je er niet op let heb je dus kans dat je altijd op hetzelfde benenpaar lichtrijd, en dan worden die twee benen (en rugspieren etc) meer belast dan de andere twee.

Voor het gemak heeft men daarom besloten om (in de rijbaan!) op de ene hand op het ene been en op de andere hand op het andere been te rijden, met als uitgangspunt dat je beide kanten dus gelijk belast omdat je zowel op de linker- als op de rechterhand rijdt. Buiten de rijbaan (op buitenritten) heb je dus geen verkeerd been! Daar wissel je gewoon af en toe van been en let je er een beetje op dat je dus niet steeds op hetzelfde been rijdt.

Het paard maakt het niet zo veel uit of jij wel op het goede been zit in de rijbaan (tenzij je dus een "scheef" paard met een sterke voorkeur hebt), dat is puur iets dat wij als ruiters met elkaar hebben afgesproken. Dus om je lichtrijden-ritme te oefenen zou ik me in eerste instantie niet zo druk maken over het 'goede' of 'verkeerde' been :)

En voor les 7 gaat dit toch super? Ik zat er op mijn 7e les wel heel anders bij, hihi!

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:01

Haarbal schreef:
Nog even over dat 'verkeerde been', dat is alleen door mensen bedacht om het paard gelijkmatig te belasten. Een paard heeft een 'voorkeurskant', en heeft het liefst dat jij op dat benenpaar lichtrijd. Bij sommige paarden voel je dit extreem. Als je er niet op let heb je dus kans dat je altijd op hetzelfde benenpaar lichtrijd, en dan worden die twee benen (en rugspieren etc) meer belast dan de andere twee.

Voor het gemak heeft men daarom besloten om (in de rijbaan!) op de ene hand op het ene been en op de andere hand op het andere been te rijden, met als uitgangspunt dat je beide kanten dus gelijk belast omdat je zowel op de linker- als op de rechterhand rijdt. Buiten de rijbaan (op buitenritten) heb je dus geen verkeerd been! Daar wissel je gewoon af en toe van been en let je er een beetje op dat je dus niet steeds op hetzelfde been rijdt.

Het paard maakt het niet zo veel uit of jij wel op het goede been zit in de rijbaan (tenzij je dus een "scheef" paard met een sterke voorkeur hebt), dat is puur iets dat wij als ruiters met elkaar hebben afgesproken. Dus om je lichtrijden-ritme te oefenen zou ik me in eerste instantie niet zo druk maken over het 'goede' of 'verkeerde' been :)

En voor les 7 gaat dit toch super? Ik zat er op mijn 7e les wel heel anders bij, hihi!


Het is zelfs zo: als je linksom rijdt, maar je paard is rechts gebogen, rij je voor de rijbaan “op het verkeerde been”. Ja, je gaat staan als het buiten voorbeen naar voren gaat, maar dat hangt af van de buiging van je paard, niet van welke kant je opgaat in de bak.
Als je linksom gaat, en je paard is contra, dus rechts gebogen, ga je staan als het linkervoorbeen naar voren gaat. Dat is voor de rijbaan dan het binnen voorbeen van het paard.

Maar probeer dat (allemaal) maar eens. Draaf op de rechte zijde aan, kijk naar de buiging van je paard, en ga lichtrijden op die buiging. Wedden dat dat veel lekkerder voelt?
Pas als je paard ontspannen is, kan je hem rechtstellen en in de goede buiging zetten. Dan ga je ook op het andere (voor de rijbaan, goede) been lichtrijden.

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:03

Echt goed licchtrijden leerde ik pas door instructeur die mij uitlegde dag ik vooral over mijn knie mee naar voren moest gaan in plaats van omhoog bij de sta/zit beweging

Saskia1976
Berichten: 24
Geregistreerd: 12-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 16:56

Kaetibangsi schreef:
Echt goed licchtrijden leerde ik pas door instructeur die mij uitlegde dag ik vooral over mijn knie mee naar voren moest gaan in plaats van omhoog bij de sta/zit beweging


Ik zag laatst een filmpje op youtube waar ze een oefening deden die overeen komt met wat jij zegt.
Je knieen moeten geloof ik ook altijd stil zijn...je gaat als het ware omhoog met je bovenbenen.
Ze vergeleek het met Squats(hoop dat ik dat goed zeg hahaha)...dat ben ik nu dus wat aan het oefenen,want ik merkte en dat is in het filmpje ook te zien,dat ik me echt vanuit mijn tenen omhoog druk.
Donderdag weer les..heb er zin in :-)

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:58


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:11

Saskia1976 schreef:
Ja,dat op het goede been lichtrijden is echt een dingetje...en als ik dan naar beneden wil kijken of ik op het goede been zit ,dan doe ik weer iets waardoor mijn paard opeens weer overgaat in stap 8)7 Zitles is zeker nog een keer een optie,alleen even kijken waar ze die in omgeving Zwolle geven. Ik vind het in ieder geval wel super leuk om te doen :-) ook niet geheel onbelangrijk denk ik.


Naar beneden kijken moet je ook niet willen, laat liever de instructeur zeggen wanneer je moet gaan staan en zitten en blijf echt voor je kijken, dan leer je het vanzelf voelen. Als je eenmaal gewend bent om te kijken, is het moeilijker om te voelen

Anoniem

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:21

Ik vind het er voor een zevende rijles super netjes uitzien! +:)+
Lichtrijden is in het begin gewoon moeilijk (en doorzitten helemaal, wacht maar :D ). Paardrijden verleer je niet, maar toen ik na een jaar of tien niet meer rijden voor het eerst weer begon met rijden en moest lichtrijden was ik ook even alle coordinatie kwijt. Wat mij erg hielp was om lichtrijden inderdaad niet te zien als sta-zitten zoals hierboven ook al werd geschreven, maar als een buikspieroefening/squat. Dus als je de hulp wilt geven om aan te draven meteen je buikspieren wat aanspannen zodat je niet achter de beweging komt te hangen. Met aangespannen buikspieren ga je iets voorover zitten (5 graden bijvoorbeeld) en vervolgens laat je je paard steeds met elk zweefmoment eventjes jouw kont een of twee centimeter omhoog/naar voren wippen. Dat naar voren wippen gaat vanzelf als je een goede basisspanning in je buikspieren hebt, als je je rompspieren los hebt zwabberen dan kan je paard je niet opveren en zul je zelf moeten gaan sta/zitten en dat is too much, too late.
Dus mijn tip zou zijn om eens te experimenteren met buikspieren aangespannen houden en je paard het werk laten doen.
Uiteindelijk wordt een gezonde core-spanning gewoonte en voel je niet eens meer dat je je spieren aanspant, maar in het begin zal het best even pittig zijn. :D

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:33

Je houdt je benen beter stil dan ik (en ik heb al 3 jaar eigen paarden :') ). Nee ziet er keurig uit! Ik ga mee met bovenstaande, leg de druk niet zo hoog, hoe langer je lest hoe makkelijker alles gaat!

Ps. Ik moet ook nog vaak ‘spieken’ of ik op het goede been zit. Zou daar eigenlijk veel meer mee moeten oefenen.

Anoniem

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:39

Of een nog gemenere oefening die ik meteen van mijn instructrice moest doen toen ik voor het eerst weer op het paard klom: in draf 1x tijdens het zweefmoment staan, dan 2x blijven zitten, 1x staan, 2x blijven zitten, en dat dan twee rondjes lang.
Goed begin van de dag! :wow: _O-

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:43

In de les pakte mijn instructeur mijn enkel vast en liet mij toen lichtrijden. Over mijn knie naar voren.
Voelt ook heel logisch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:34

xyzutu2 schreef:
Of een nog gemenere oefening die ik meteen van mijn instructrice moest doen toen ik voor het eerst weer op het paard klom: in draf 1x tijdens het zweefmoment staan, dan 2x blijven zitten, 1x staan, 2x blijven zitten, en dat dan twee rondjes lang.
Goed begin van de dag! :wow: _O-


Oh die kende ik alleen andersom, twee keer staan een keer zitten. Val je achterover bij de extra pas staan, zit je te veel in stoelzit, kiep je voor over, dan ligt je zwaardtepunt Te ver naar voren

Anoniem

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:22

Die ook. :x :')
Die is helemaal goed om je staand-fase goed te krijgen, want dan kun inderdaad echt niet meer wegkomen met te hoog/te ver naar voren/te ver naar achteren staan, dan kiep je meteen om.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:58

Goed dat je er al zo serieus mee bezig bent! Slecht lichtrijden komt helaas vaak voor (ook bij ruiters die al jaren op een paard stappen!) en is erg vervelend voor het paard.

In jouw geval (en in dat van de meeste) neig je er naar om achter de beweging te raken. Dus jij staat in de lucht en je paard is al een fractie verder. Hierdoor 'plof' je neer in het zadel en raak je uit ritme. Wat dan kan helpen is om je te bedenken is dat je tijdens het staan mee naar voren moet met het paard. Dus in plaats van recht omhoog ga je iets schuin naar voren omhoog. Probeer (zoals hierboven al door anderen geschreven) in draf maar eens een pasje extra te blijven staan. Als je achterover in het zadel valt stond je te recht op. Doe het nog eens en leun een fractie naar voren. Als je dit onder de knie hebt kun je bij dit pasje staan gaan letten op de vering in je knie en enkel. Maar dat is de volgende stap.

Daarnaast is het voor een stille hand belangrijk om telkens als je gaat staan je handen (voor je gevoel) iets naar de schoft te bewegen in plaats van ze mee naar boven te nemen. Je handen blijven op die manier op dezelfde plek en je ellebogen openen als je gaat staan en sluiten als je gaat zitten. Dit vind ik voor het welzijn van je paard veel belangrijker dan op het goede been lichtrijden.

Heel veel plezier met paardrijden!

ColoursFade
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 19:25

Lichtrijden kost echt tijd, haha. Sowieso paardrijden an sich moet je tijd geven. Het duurde bij mij heel lang voordat ik goed in het zadel kon blijven zitten tijdens de galop. Moet ook zeggen dat het bij mij soms ook wel afhankelijk is van het paard waarop ik zit. Na al die jaren heb ik het lichtrijden wel gemasterd, maar als ik op een heel groot paard zit die hele grote passen zet waardoor ik dus voor mijn gevoel langzaam moet lichtrijden dan is dat ook weer even wennen.

Wat bij mij in mijn beginjaren heel erg hielp was in gedachten 'staan-zit-staan-zit' zeggen en dan op dat ritme gaan staan en zitten. Vooral handig als je het idee hebt dat je paard onder je vandaan red, dan zeg je het gewoon wat langzamer waardoor je met je zit je paard weer enigszins kan terugbrengen in snelheid.

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 23:09

Wauw je enthousiasme spet van het scherm, super leuk! Dan kom je er wel!
Verder vind ik dat ik niet meer toe te voegen heb dan wat er al is gezegd, veel succes!

Saskia1976
Berichten: 24
Geregistreerd: 12-04-18

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 15:05

Het gaat al een pietsje beter *\o/* Alhoewel...ik moest vorige keer voor het eerst doorzitten en dat ging echt helemaal top....tot ik weer ging lichtrijden hahaha.Maar ik geef niet op...ooit moet het lukken 8-)

Anoniem

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 15:13

zie doorzitten net als het verzamelen van je paard. Voordat een paard zich meer kan gaan dragen, heeft hij ook al een hele opleiding gehad omdat hij daar bepaalde spieren voor nodig heeft. Ik zou willen dat maneges er ook meer tijd voor geven omdat je echt je buikspieren moet leren aanspannen en je bekken moet kunnen kantelen om goed te kunnen doorzitten. Die spieren heb je niet na 20 lessen ontwikkeld, waardoor je verkeerde spieren gaat gebruiken en dan leer je snel verkeerde gewoontes aan. Ga vooral niet met je knieën klemmen en of je bilspieren aanspannen. Dat zijn echte fouten waardoor je niet goed gaat zitten en het worden vervelende gewoontes die je moeilijk weer kwijt raakt. Dus neem je tijd!

Saskia1976
Berichten: 24
Geregistreerd: 12-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 19:06

Elvirawortel schreef:
zie doorzitten net als het verzamelen van je paard. Voordat een paard zich meer kan gaan dragen, heeft hij ook al een hele opleiding gehad omdat hij daar bepaalde spieren voor nodig heeft. Ik zou willen dat maneges er ook meer tijd voor geven omdat je echt je buikspieren moet leren aanspannen en je bekken moet kunnen kantelen om goed te kunnen doorzitten. Die spieren heb je niet na 20 lessen ontwikkeld, waardoor je verkeerde spieren gaat gebruiken en dan leer je snel verkeerde gewoontes aan. Ga vooral niet met je knieën klemmen en of je bilspieren aanspannen. Dat zijn echte fouten waardoor je niet goed gaat zitten en het worden vervelende gewoontes die je moeilijk weer kwijt raakt. Dus neem je tijd!


Thanks,doorzitten gaat juist goed ;-) Ik zit heel erg met lichtrijden. Met doorzitten lukt het me om heel mooi ontspannen te zitten.Daardoor klem ik ook niet en blijf ik heel stabiel en stevig in het zadel zitten.
Alleen als ik daarna weer ga lichtrijden.."kukel" ik als het ware weer wat voorover.Dan lukt het me niet om de schouders netjes naar achteren te houden en te ontspannen,terwijl het met doorzitten juist perfect gaat.

Maar goed,ik geef niet op :-) Ooit moet het gaan lukken met lichtrijden :D

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:50

Ik vind het echt knap hoe je zelf zo hard nadenkt en analyseert over je houding terwijl je nog maar zo weinig ervaring hebt. +:)+
Dat komt helemaal goed!

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Re: Lichtrijden...griebels....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:18

Dat gaat helemaal goed komen hoor, je kan ook nog niet heel veel verwachten na 7 lessen.. Ik kan je filmpje helaas niet openen.
Ik rij meer dan twaalf jaar, en na er een paar jaar tussenuit geweest te zijn had ik er ook weer even moeite mee! Na twee maanden begon het gevoel weer een beetje terug te komen.
Komt vanzelf goed, niet teveel van jezelf eisen en gewoon plezier hebben :)