Verliezen van beugels tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruitertje991

Berichten: 34
Geregistreerd: 11-10-15

Verliezen van beugels tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 16:52

Hallo allemaal!

Ik rij nu al een jaartje of 3/4 en dat gaat steeds beter, maar er is één ding waar ik een probleem mee blijf houden en dat is de houding van mijn voeten en benen tijdens het rijden. Ik heb al heel vaak gehoord dat ik mijn hakken meer naar beneden moet houden en de beugels meer onder mijn tenen i.p.v. het midden van mijn voet. In stap is dat geen probleem, maar in de draf en galop blijf ik hier moeite mee houden.

Een bijkomend probleem is dat ik hierdoor in de galop snel mijn beugels verlies en in de draf ze constant aan het verplaatsen ben omdat ze weer te ver onder mijn voeten komen.
Heeft iemand tips of oefeningen om dit te verbeteren? Heel erg bedankt alvast <3

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Verliezen van beugels tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:55

In plaats van hakken laag, probeer eens hielen naar buiten te draaien. Eventueel je beugels gaatje korter maken kan ook helpen.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:55

Zitles nemen als dat kan.

Verder kijken of het helpt als je een gaatje korter of langer gaat zitten.

Waarschijnlijk knijp je teveel met je bovenbenen waardoor je niet op je voeten staat.
Misschien dat je instructie daar wel oefeningen voor heeft.

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:01

Juist niet je hakken uitdrukken maar evenwijdig houden

Door uit te drukken blokkeert je enkelgewricht. Je kunt de bewegingen van je paard niet soepel door je hele been en voet opvangen.
Je onderbeen gaat naar voren. Probeer het maar uit: het is heel moeilijk om je hak onder je heup te houden én je hak uit te drukken. Je onderbeen zal dus naar voren willen, waardoor je niet meer in balans zit.
Je duwt jezelf uit het zadel. Door je hakken uit te drukken zet je af op je stijgbeugels. Daardoor is het lastiger stevig in het zadel te blijven zitten.
Er komt meer druk op de beugelhaken. De extra druk die jij op je beugels hebt werkt door op de beugelhaken. Dat is niet prettig voor je paard.
Moet je dan je hakken maar optrekken en je tenen naar beneden laten wijzen? NEEEEE!!! Je hakken optrekken is het andere uiterste en dat geeft ook problemen, waar ik later nog eens op terugkom.

Maar hoe moet het dan wel met die voeten en hakken te paard?

Laat de zwaartekracht haar werk doen

Hou je voeten te paard alsof je op de grond staat. Je zet jezelf ook niet af op de grond als je staat, dus waarom zou je dat wel op je beugels doen? Als je hakken te paard vanzelf wat naar beneden gaan is daar niks mis mee, maar ga ze niet met kracht uitdrukken.

Ik heb in het verleden aantal centred riding lessen gehad en hier ook veel aandacht besteed aan me voet houding en ik merkte zo groot verschil in mijn zit. Ik zat zo veel steviger en ook het probleem dat me voeten uit de beugels gleden was opgelost!

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:02

Wat mij in het begin goed geholpen heeft is dan gewoon rijden zonder beugels, Zo heb ik geleerd mijn benen lang te maken en ontspannen als het ware. Ben nu nooit meer beugels kwijt.

Sneeuwvlok23

Berichten: 187
Geregistreerd: 08-05-18

Re: Verliezen van beugels tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:08

Heb precies hetzelfde probleem, dus ik blijf dit topic even volgen :+

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:48

Niet je hakken naar beneden trekken.
Je moet je voeten zo houden zoals je ook zou staan dat kan nooit met je hakken naar beneden want je valt om.

Wb je beugels verliezen. Zoals mijn collega noemt heb ik een chronisch probleem met mijn coördinatie van mijn benen. Heb ik de beugels op de juiste lengte dan trek ik mijn benen automatisch op. Mogelijk handig om te vertellen dat ik heel veel spanning vast houd in het dagelijks leven en dus ook met paardrijden (als ik in bed lig schokt mijn middenlichaam ook ten teken van ontspanning onwillekeurig, super fijn, not).
Dus oplossing vinden voor dit probleem en dan ben ik heel dankbaar voor dat ik 1 keer in de week nog rijd op een manege voor mensen met een beperking.
Elastiekje om je voet, aan de onderzijde kruislings onder de beugel en weer over je voet bevestigen.
Eerste keer vond ik uitermate teleurstellend. Iedere keer voelde ik precies waar het mis ging en kreeg ik ook last van mijn enkel en bekken. Afgelopen dinsdag ging het al een stuk beter. Op dit moment kan ik niet op Kelan rijden ivm een singelwond maar ook dat zal de eerste keer wel uitermate teleurstellend worden gezien hij vrij hoog op gooit.
Probeer ook je onderbenen daar te houden waar ze horen. Bij enige keren wordt dat al zo’n automatisme dat je dat dan al op gaat vallen.

Nadeel vd elastiekjes is wel dat je even hulp moet hebben om ze te bevestigen, loshalen kan je zelf als je een beetje lenig bent.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:50

MarliesV schreef:
Zitles nemen als dat kan.

Verder kijken of het helpt als je een gaatje korter of langer gaat zitten.

Waarschijnlijk knijp je teveel met je bovenbenen waardoor je niet op je voeten staat.
Misschien dat je instructie daar wel oefeningen voor heeft.


Dit. Dit probleem wordt niet veroorzaakt door je voeten, maar door het feit dat je geen druk houdt op je beugels :)

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:54

Vanillia schreef:
MarliesV schreef:
Zitles nemen als dat kan.

Verder kijken of het helpt als je een gaatje korter of langer gaat zitten.

Waarschijnlijk knijp je teveel met je bovenbenen waardoor je niet op je voeten staat.
Misschien dat je instructie daar wel oefeningen voor heeft.


Dit. Dit probleem wordt niet veroorzaakt door je voeten, maar door het feit dat je geen druk houdt op je beugels :)

Klopt je trekt ergens op

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:16

Tijdje zonder beugels rijden, of op een barebackpad (dan werk je gelijk aan je balans).

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:05

In principe rijden wij in Nederland volgens het Duitse militaire systeem (zij het dat de opleiding van de ruiter is weggevallen). (Begrijpelijk, maar we rijden paard alsof iedereen eerst 100 uur prive zitles aan de longe gehad zou hebben....)

De oude Duitsers zeiden dat je eerst je bekken correct in het zadel moest leren krijgen - daarna kwam de positie van de benen aan bod.
Dus wellicht zit t m daar in.

De Alexander techniek heeft het over 'primaire controle': eerst je bekken, wervelkolom en schedel netjes in balans, dan pas de benen (armen en benen zijn hier secondair mbt controle).

En centered riding "begint" bij je zwaartepunt, net iets boven je bekken (om de gedachte te bepalen).

...en oefeningen rondom "core stabilty" kunnen zin hebben.

NESCAFE

Berichten: 3204
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:25

Ik sluit mij aan bij Janneke2. Hoe meer je je onderlijf vast zet, meestal door je knieën en/of bovenbenen te klemmen (veel spanning daar te hebben), hoe minder druk je op je voeten kan zetten. De andere variant is je onderbenen klemmen om te blijven zitten. De kunst is de onafhankelijke zit te leren, zitlessen nemen :).

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Verliezen van beugels tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:16

Waarschijnlijk klem je jezelf vast met je knieën in het zadel en trek je je knieën op waardoor je je beugels verliest. Laat je benen hangen zonder klemmen, druk je hakken uit door je knieën te laten zakken en draai je tenen naar binnen vanuit je heup. En zoals hierboven al geschreven is, haal je balans uit je middelpunt en ga zitten op je zitbeenknobbels in je zadel.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Verliezen van beugels tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 11:00

Wat bij mij hielp was misschien iets grappig maar werkt wel.

Denk dat je Anky of Edward of weet ik veel wie bent. Neem een fiere houding aan, maak je lang. Let op, niet opspannen maar 'lang' denken. Ik ben 1 m65 en ik dacht dat ik 1m80 was. Lange rug, lange benen, los in de heupen, los in de armen... Niet dat je er moet op zitten als een lappenpop maar je aandacht gaat naar lengte maken.

Dit doe je in stap en daarna in draf. In draf gaat dit eerst heel gek zijn. Hoogstwaarschijnlijk ga je dan voelen dat je bekken niet correct zit en dat je die wat zal moeten kantelen. Niet naar achter maar naar voor. Met andere woorden. Je moet op je billen zitten en niet op je ... ;)

Hoe meer je dit oefent hoe sterker je rug en buikspieren worden. Duurt even en is niet makkelijk. Je zal ook denken dat je niet kan rijden. Dat is niet erg! Het komt wel en ja je kan wel rijden! :D

Het is altijd handig dat er een goede instructeur kan mee kijken. Zelf doe ik ook aan core balace oefeningen. Dit heeft mij enorm geholpen!

Succes!

Yazaar
Berichten: 13
Geregistreerd: 05-06-19

Re: Verliezen van beugels tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:34

Ik zou een keer zit les nemen:-) rijden doe je met je zit, en als je zit goed is hoef je je daar minder druk om te maken.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Verliezen van beugels tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:52

Tenen omhoog ipv hakken omlaag.
En wat bij mij de gouden oplossing is: br aerotech stijgbeugels.
Ik raak nooit meer mijn beugels kwijt sinds ik deze heb.
Stap ik op een ander paard met gewone beugels, zit ik meteen weer met een uitdaging :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:20

frisian_love schreef:
Tenen omhoog ipv hakken omlaag.
En wat bij mij de gouden oplossing is: br aerotech stijgbeugels.
Ik raak nooit meer mijn beugels kwijt sinds ik deze heb.
Stap ik op een ander paard met gewone beugels, zit ik meteen weer met een uitdaging :D

Dat is geen oplossing, maar symptoombestrijding en verdoezelt dus gewoon het probleem. :+

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Verliezen van beugels tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:36

Doe alsof je een zandloper bent.
Ga rechtop zitten en stel je voor dat er zand in je hoofd zit dat langzaamaan door je lijf naar je voeten stroomt.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:39

Mkango schreef:
frisian_love schreef:
Tenen omhoog ipv hakken omlaag.
En wat bij mij de gouden oplossing is: br aerotech stijgbeugels.
Ik raak nooit meer mijn beugels kwijt sinds ik deze heb.
Stap ik op een ander paard met gewone beugels, zit ik meteen weer met een uitdaging :D

Dat is geen oplossing, maar symptoombestrijding en verdoezelt dus gewoon het probleem. :+


Dat ben ik niet met je eens.
Door fibromyalgie ga ik op een verkeerde manier compenseren.
Met deze beugels kan ik mijn bovenbeen ontspannen en hierdoor blijft mijn hak laag.
Dit komt puur doordat ze minder uitglijden en al in de juiste richting staan, niets meer, niets minder...
Dus dan mag jij me uitleggen wat hier symptoombestrijding aan is?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Verliezen van beugels tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:58

Veelvoorkomend probleem!

Bij de meesten heeft het met spanning te maken, of in ieder geval ergens iets aanspannen wat niet hoeft. Soms ook doordat ze gewoon niet goed met de beweging mee kunnen.

Ik mag les geven aan een handjevol super leuke jonge meiden, en het eerste waar we mee beginnen: ontspanning. Zit er maar als een zoutzak op even, de bovenkant en onderkant letten we even niet op, alleen maar stappen en meegaan met de beweging. Lekker langere teugel. Dan oefeningen doen; hoofd schouders knie en teen, van voor naar achter van links naar rechts, beugels uit en zover mogelijk naar voren, en zover mogelijk naar achter. Alleen maar om vertrouwen te krijgen, flexibel te worden en vooral leuk en ontspannend bezig te zijn.

Dan zie je na een paar lessen dat ze in ieder geval lekker in het zadel zitten, en dat 9 van de 10 keer hun zit enorm is verbeterd.

Ook vind ik het belangrijk dat ze eerlijk zijn. Vind je het spannend, zeg het. Wil je het liever niet? Zeg het. Maakt allemaal niet uit! Dan weten we dat, en dan kunnen we ernaartoe werken dat het níet meer eng is. Dat geeft ook weer rust.

Wat ook helpt, is 'voltige' doen. Op een lekker breed, groot en rustig paard met voltigesingel (of longeersingel met een riempje om je aan vast te kunnen houden) langzaamaan oefeningen doen. Die dametjes staan binnen de kortste keren rechtop (met twee mensen die ze vasthouden!). Daarvan krijgen ze veel meer gevoel voor hoe een paard beweegt.

Oefeningen als 'slangenvolte 4 bogen met 1 boog tenen zover mogelijk naar binnen, 1 boog tenen zover mogelijk naar buiten en weer naar binnen en weer naar buiten' zijn ook fijn. Of proberen een tak aan te raken, of als je een binnenbak hebt, reiken naar het dak.

Succes! Meestal ligt het aan zoiets, en meestal is het gemakkelijk op te lossen, maar duurt het even. Je komt er wel!

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: Verliezen van beugels tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:25

Vroeger leerden wij vanaf het begin van alle lessen, alles over een onafhankelijke zit.
Toen ik die eindelijk zo’n beetje had, was beugels verliezen totaal geen issue meer.
Nergens spanning in je benen, ze lekker laten hangen met je voet en enkel ontspannen

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:35

Zit je fijn in je zadel? Een slecht passend zadel kan er voor zorgen dat je niet in balans op je paard zit, maar te ver voor- of achterover. Ook dan is het moeilijk om je benen ontspannen te laten hangen omdat je permanent je evenwicht moet zoeken.
En probeer eens te experimenteren met de lengte van je beugels, zeker mensen met een dressuurzadel hebben naar mijn idee hun beugels nogal eens te lang, waardoor je niet kunt steunen op je beugels maar er permanent naar op zoek bent :-)...

Verder eens met Janneke, het helpt als je zelf een goede core stability (Nederlands woord ??) hebt....

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Re: Verliezen van beugels tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:53

Ik heb dit ook! In stap en draf (Met lichtrijden) gaat het eigenlijk altijd goed. Zodra ik moet doorzitten of galopperen gaat het fout.. Ik word gespannen omdat ik mijn bekken niet goed kan kantelen (vergroeiingen in mijn si-gewricht, maar weet niet of dat ermee te maken heeft). Vervolgens kan ik niet goed met mijn bekken met de bewegingen meegaan. Daardoor trek ik mijn benen weer in een verkrampte houding en houd ik mijn hak niet meer laag en schuiven mn voeten in de beugels of juist eruit :\ .. Ik heb privé les dus we besteden er veel aandacht aan, maar ik denk dat als je de spanning los kan laten het al een stuk beter zou gaan. Want onbewust ben je er waarschijnlijk net als ik al de hele tijd mee bezig in je hoofd en lukt het daardoor juist niet.. Mocht je verbetering krijgen hoor ik graag je tips! :j

M1994
Berichten: 860
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Verliezen van beugels tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:55

Als ik vermoeid ben heb ik altijd de neiging me benen op te trekken. Misschien niet de juiste oplossing maar dan doe ik ze een gaatje korter. En dan op het moment dat ik ontspannen ben en niet vermoeid doe ik ze weer langer