Handen stil houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RHV
Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 17:02

heei iedereen,

ik heb moeite met mijn handen stil houden tijdens het rijden.

Heeft iemand tips?


Lau
Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:03

Ik heb even een Tem geplaatst, je topic hoort namelijk op een ander forum deel plaats.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

Apple
Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:11

Ik verplaats je topic even naar Rijtechnische Vragen :-)

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:13

Probeer je elleboog als "scharnierpunt" te laten functioneren. Je bovenarmen laat je gewoon hangen, en je onderarmen gaan mee met het ritme. Dus als jij gaat staan in het zadel strek je ze iets, ga je weer zitten, buig je ze weer. En vooral goed handen rechtop houden.

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:42

Je zou voor het gevoel eens iets vast kunnen houden in beide handen, een stokje ofzo. Vroeger leerde ik het doordat ik zogenaamd een kommetje hete soep vast had en owee dat die hete soep op het paard kwam :Y)

Rock this day like there is no tomorrow

Melewel94
Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:12

Dat van die soep is een goeie!

Wat mij persoonlijk hielp is je vuisten tegen een muur aanduwen, of op een tafel, dan doen alsof je gaat lichtrijden, maar je handen mogen niet verplaatsen!

Dat gevoel neem je mee als je op je paard zit, terwijl je ook weer rekening houdt met gelijke druk, en meegaan in de beweging.

Duurde een paar keer, maar het kwartje viel wel! :D

Dan kan je uiteindelijk ook goed voelen wanneer je paard tegen de hand komt, enzovoort,...

Succes!

Edit:
Als je het gevoel van de muur onthoudt, moet je te paard ook je vuisten proberen tegen die 'muur' aan te duwen. Voelt heel vreemd in het begin, maar mij hielp het!

Every accomplishment starts with the decision to try.

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: Handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:25

Je handen niet te laag houden en je pols, schouder en elleboog als soort veer gebruiken.
En natuurlijk rechtop zitten, bekken kantelen.
Bij goede balans blijven je handen bijna vanzelf stil

Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:31

Wat je ook eens kan proberen is zo’n latje waar je verf mee roert en dat dan op je teugels onder je duimen.
Daarmee krijg je ook feedback of je je handen ook wel op gelijke hoogte houdt en zie je ook beter wat er gebeurt.

Daarnaast is het stil ten opzichte vd mond... dus je handen moeten niet vast gezet worden.. zorg dat je je schouders ontspant, dat je bovenarm rustig afhangt, dat je knik in elleboog hebt en vervolgens een rechte lijn maar het bit.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:33

Handen die niet stil gehouden kunnen worden, komen vaak voort uit een zit die niet stil of onafhankelijk genoeg is.
Hoe is het met je zit over het algemeen? Zit je mooi "stil" ten opzichte van je paard, zit je onafhankelijk, zit je met voldoende lossigheid op je paard?


JvBuuren97
Berichten: 1
Geregistreerd: 12-06-19
Woonplaats: PAPENDRECHT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 00:09

ik heb het geleerd met bekertjes water vast houden in beide en daar mocht dan niks uitvallen, na een aantal keer goed oefenen heb je het door :)

kydaula
Berichten: 139
Geregistreerd: 04-10-16

Re: Handen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:28

Laat je paard halthouden en probeer dit in acht te nemen en een rondje weg te stappen , daarna op diezelfde plek weer halthouden en denken van hé zit ik nog net zo ontspannen als net? (Met ontspannen schouders , en mooie geknikte elleboog op een rechte lijn naar het bit. )
Vaak heb je onbewust als je wegrijd een bepaalde spanning in je armen en heb je niet door hoeveel je daardoor beweegt. Hier had ik wel last van en dit echt heel bewust een paar keer rondje voor rondje te doen heeft mij wel geholpen! Hete kop soep was ook een goede tip.
:)

Ky Daula (Bretton woods x Wy Daula)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 57 bezoekers