Schouders ontspannen en rechtop zitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Schouders ontspannen en rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 08:57

Hoi!

Ik heb gisteren meegedaan aan de zitcompetitie, en eergisteren had ik wedstrijd, en op beide protocollen stond deze zin. Schouders ontspannen en rechtop zitten.

Ik weet van mezelf dat ik mijn schouders onbewust gespannen houdt, waardoor ze omhoog trekken. Hierdoor zit ik best naar voren, en dit is eigenlijk zonde.

Het vervelende, ik weet dat ik zo zit, en ik probeer er ontzettend op te letten. Tijdens de zitproef zat ik voor mijn gevoel dus eigenlijk wel ontspannen, op het filmpje terug gezien dat ik wel redelijk ver naar voren zit, dus daar kan ik me zeker in vinden.

Hebben jullie tips om die schouders te kunnen ontspannen? Ik heb van alles al geprobeerd, en uiteraard heb ik een instructrice die er altijd op let, maar ook met proefjes wil ik graag blijven ontspannen. Het zit ook gewoon in de zenuwen, maar het wordt irritant om telkens te denken van ja ik zit ontspannen, en dan krijg ik alsnog terug dat ik niet ontspannen zit :+

Zijn er oefeningen, hulpmiddelen of tips die mij kunnen verbeteren in mijn schouders? Of is het een hopeloos geval en moet ik er mee leren rijden? :')

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Schouders ontspannen en rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:03

Ik trek mn schouders tijdens het rijden weleens een paar seconden op en laat ze dan weer vallen, hielp bij mij goed :j

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:08

Tja op commando ontspannen is natuurlijk wel lastig ;)

Ik zou iig de rest vd dag dus niet alleen op je paard af en toe je schouders optrekken en naar achter rollen en weer laten zakken en daarbij uit ademen.
Daarnaast kan je misschien op YouTube wat yoga oefeningen opzoeken om je schouders te ontspannen.

Daarnaast heb je bij rechtop zitten ook goede buikspieren - core stabiliteit nodig dus extra oefeningen om die te trainen kan ook helpen.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:12

Hoihoi!

Het kan veel oorzaken hebben. Teveel spanning in je benen kan bv ook zorgen dat je gaat compenseren met je rug. Of een zadel wat je in stoelzit zet, waardoor je wat naar voor gaat zitten om in balans te blijven.

Ik ben wel heel benieuwd naar je filmpje, mocht je die willen delen! Wellicht kan ik je dan wat zinnigere tips geven.

Verder zijn er speciale zitlessen op een soort mechanisch paard wat je zelf in beweging kan zetten. Zelf heb ik een aantal van deze lessen gevolgd en vond ze super leerzaam! Zo ben ik er door die lessen achter gekomen waarom ik wel heel goed naar rechts kon wijken, en naar links niet wilde lukken. Erg zinvol!

Zoiets als dit. https://www.horse-awareness.nl/jolly-joker
Moet vast bij jou in de buurt ook ergens te doen zijn!

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:17

Ik heb altijd geleerd.
Arrogant rijden, op je staart zitten.
Als jij je hoofd al rechtop houd ga je vanzelf ook zitten

Oefenen met schouders laag en ontspannen.

Anders eens een clinic zit en houding volgen dat is echt een eye opener

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 09:19

Renee_S schreef:
Hoihoi!

Het kan veel oorzaken hebben. Teveel spanning in je benen kan bv ook zorgen dat je gaat compenseren met je rug. Of een zadel wat je in stoelzit zet, waardoor je wat naar voor gaat zitten om in balans te blijven.

Ik ben wel heel benieuwd naar je filmpje, mocht je die willen delen! Wellicht kan ik je dan wat zinnigere tips geven.

Verder zijn er speciale zitlessen op een soort mechanisch paard wat je zelf in beweging kan zetten. Zelf heb ik een aantal van deze lessen gevolgd en vond ze super leerzaam! Zo ben ik er door die lessen achter gekomen waarom ik wel heel goed naar rechts kon wijken, en naar links niet wilde lukken. Erg zinvol!

Zoiets als dit. https://www.horse-awareness.nl/jolly-joker
Moet vast bij jou in de buurt ook ergens te doen zijn!

Bedankt! Ik zal de video even uploaden en dan zal ik het linkje in pb sturen!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Schouders ontspannen en rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:32

Probeer eens centered riding. Ze werken met beelden ipv met directe instructies. Voor houding is er zo bv. het beeld dat je bestaat uit blokken. Al die blokken moeten netjes op elkaar gestapeld worden alnders valt de toren om. Met dat beeld voor ogen ga je gemakkelijker rechtop zitten zonder spanning.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Schouders ontspannen en rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:44

Wat heb je al geprobeerd?

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 09:45

pateeke schreef:
Wat heb je al geprobeerd?

Qua lessen niet veel, maar in de les bijvoorbeeld alleen op schouders gelet, ontspanningsoefeningen gedaan, zitlessen op de manege genomen. Tijdens de proefjes probeer ik er ook zoveel mogelijk op te letten, maar het lukt gewoon nooit :+

Ik heb alleen nog nooit gehoord van centered riding en dat soort lessen, dus daar ga ik eens naar kijken!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:10


Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Schouders ontspannen en rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:20

Instructie zoeken die je gewoon bij je oren pakt en rechtop zet en je direct zodra je even terug valt weer bij je oren pakt en terug zet.( niet letterlijk bedoeld) Die je laat voelen hoe je hoort te zitten en zorgt dat jij leert je paard in je bekken te verwerken en niet in de je schouders of nek. Het is een klein beetje kwestie van jouwe bouw. Loop je wel goed rechtop met schouders o.k.? Ga het anders eerst in je houding veranderen lopend en dan op het paard. En iemand die direct zegt dat je in de fout gaat qua houding zal jou het meest opleveren.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 10:22

Rizette schreef:
Instructie zoeken die je gewoon bij je oren pakt en rechtop zet en je direct zodra je even terug valt weer bij je oren pakt en terug zet.( niet letterlijk bedoeld) Die je laat voelen hoe je hoort te zitten en zorgt dat jij leert je paard in je bekken te verwerken en niet in de je schouders of nek. Het is een klein beetje kwestie van jouwe bouw. Loop je wel goed rechtop met schouders o.k.? Ga het anders eerst in je houding veranderen lopend en dan op het paard. En iemand die direct zegt dat je in de fout gaat qua houding zal jou het meest opleveren.


Ik ben van de instructie van de manege afhankelijk, maar deze let zeker op mijn schouders. De instructrice waar ik de zitlessen van gehad heb heeft er ook erg op gelet en telkens weer gezegd dat ik fout zat, het werd zo erg dat ze mijn naam niet meer hoefde te noemen omdat ik meteen wist dat het over mij ging :+

Mijn houding is van zichzelf al gespannen, ik trek snel mijn schouders op. Dit heb ik ook te horen gekregen toen ik eens een les loswerken kreeg.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:06


Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 13:21


Popstra
Berichten: 13735
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Schouders ontspannen en rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:23

Ik heb ook de neiging mijn schouders gespannen op te trekken. Ik doe ook als ik niet op het paard zit tegen mijzelf zeggen dat ik mijn schouders naar beneden moet duwen. Dat voelt altijd gelijk een stuk prettiger.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:29

Citaat:
Ik denk alleen dat dat mijn schouders niet oplost, het gaat daar over het kantelen van de bekken. Ik zit wel naar voren, maar ik denk dat zodra ik mijn schouders naar achteren krijg, ik zelf ook meer naar achter ga zitten.



Niets in het menselijk lichaam werkt in isolatie.

Dus laat iedereen stoppen met gezeur over jouw schouders, o zo!

Nu voor het echchie.
Er zijn twee uitstekende boeken van Sally Swift over centered riding.
Van harte aanbevolen, vooral om thuis mee te oefenen (zeker boek twee!).

'Centered' verwijst onder andere naar je zwaartepunt - en dat xit in/ iets boven je bekken.
"Staat" je bekken niet correct in het zadel, is het per definitie onmogelijk om zowel ontspannen als correct te zitten.

En wellicht is jouw bovenlichaam wat voor de loodlijn ("staan de blokken niet goed opgestapeld" in centered riding taal)
omdat je benen wat te ver naar achter gehouden worden...

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Re: Schouders ontspannen en rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:41

Je houding gaat altijd over je hele lichaam, je maakt een behoorlijke fout door alleen op je schouders te focussen. Wat er wel precies aan de hand is kan niemand op basis van deze informatie zeggen, maar wat vaker voorkomt is dat men de rug- en buikspieren niet voldoende gebruikt en dat daardoor de schouders dit werk over proberen te nemen. Wat Popstra noemt is dan een deel van de oplossing. De rugspier trekt de schouderbladen op hun plaats en tegelijk positioneer je je bekken door middel van je buikspieren. Nogmaals is het niet duidelijk of dit voor jou ook van toepassing is.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:49

Heb een trucje geleerd van mijn centered riding instructrice, leg je duimen op de (merk)knopjes Die vooraan je zadel zitten en hou ze daar tijdens het lichtrijden. Wat je gaat merken is dat je schouders geen kans krijgen om vast te zetten. Draai je handen weer goed en blijf dat losse gevoel houden in je schouders.

Maar vaak ontstaan spanningen in het lijf omdat ze niet correct in het zadel zitten, met correcte ontspanning in het gehele lijf.

AnniqueB

Berichten: 29
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:07


Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Schouders ontspannen en rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 22:17

Probeer eens wat zwaaioefeningen te doen te paard, dus cirkels maken met je armen. Heeeel cliché, maar ik merkte weldegelijk verschil. Dan zitten je schouders niet 'vast' in 1 positie. En dat arrogant denken helpt ook wel :+

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: Schouders ontspannen en rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 17:58

Bekken kantelen en dan je lang maken, rug ahw even helemaal op strekken en weer ontspannen.
En vooral relax!

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Re: Schouders ontspannen en rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 08:10

Ik krijg ook altijd als commentaar dat ik teveel spanning heb (vrnml in mijn armen en schouders). Wel merk ik dat ik ook wat meer voorover zit, omdat ik graag naar mijn paard kijk :'). Nu ik inderdaad wat meer 'arrogant' probeer te zitten gaat de rest bij mij ook beter. Weet uiteraard niet of jij dat ook doet, maar dacht deel het toch even

Toscar1
Berichten: 12
Geregistreerd: 15-05-17

Re: Schouders ontspannen en rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 08:24

Goedemorgen!

Zoals hierboven al genoemd is, staat je hele lichaam in verbinding met elkaar en kan de oorzaak best ergens anders vandaan komen. Volg je de beweging van je paard genoeg met je onderrug en heupen? Of zet je je daar al ergens vast?

Een les op de paardrijsimulator Joker met een goede instructeur/ instructrice kan je zeker helpen hierbij.
Pas als je lichaam helemaal juist 'gestapeld' is en je de bewegingen van je paard op de juiste plekken volgt dan zul je zien dat je schouders ook kunnen ontspannen en kunnen volgen met de bewegingen die je paard maakt met zijn hoofd.

Ik heb zelf een paardrijsimulator voor de lessen, dus mocht je interesse hebben dan kunnen we eens gaan puzzelen aan je zit / volgzaamheid in je lichaam :)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 08:25

Als een zadel achterover ligt op het paard of de pony kun je nooit ontspannen rechtop in balans zitten.

Dus stap 1 is kijken of het zadel wel echt in balans op het paard ligt .

Bij een manegepaard kun jij er als ruiter weinig aan veranderen. Bij een eigen paard of verzorgpaard heb je wel meer mogelijkheden om met behulp van een goede zadelmaker en het juiste zadel daar wat aan te doen.

Ligt het zadel goed in balans dan zijn Centered Riding lessen en zitlessen op mechanische paarden of balans kruk met goed opgeleide instructie die verstand heeft van hoe een lichaam werkt, een mooie aanvulling. En bijvoorbeeld ruiterpilatus, yoga, gymnastiek en paardenfitnes.