Hakken uitdrukken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RHV
Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Hakken uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 20:43

Hey allemaal,
ik druk mijn tenen altijd naar buiten. Dit ziet er niet uit. Mijn instructrice zegt er vaak wel wat van, maar geeft niet aan hoe ik het beter kan doen. Ik let er vaak op dat mijn hakken echt naar beneden zijn en mn tenen gewoon naar voren. In stap lukt het al aardig goed, maar in draf en galop gaat het weer mis. Ik heb mijn beugels vaak ook erg kort, puur omdat ik dat fijner vind rijden. Heeft iemand tips?


Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hakken uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:52

Beugels langer zodat je mooi je benen ontspannen kunt laten afhangen. Hakken NIET uitdrukken. Geen spanning daarop, want dan heb je daar weer spanning van wat doorloopt in de rest van je lichaam. Je zal ook zien dat als je niet zo bezig met het uitdrukken van je hak je tenen ook veel minder naar buiten zullen draaien.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

RHV
Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 20:54

Ineke2 schreef:
Beugels langer zodat je mooi je benen ontspannen kunt laten afhangen. Hakken NIET uitdrukken. Geen spanning daarop, want dan heb je daar weer spanning van wat doorloopt in de rest van je lichaam. Je zal ook zien dat als je niet zo bezig met het uitdrukken van je hak je tenen ook veel minder naar buiten zullen draaien.


Ik ga het proberen, heel erg bedankt!

amen
Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Hakken uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:10

Hou je binnenzijde v bovenbeen en binnenzijde knie tegen zadel aan. Niet met heel veel druk. Dus let daarop, ik heb dat ook gedaan, continue jezelf er op attenderen knie naar binnen draaien. Dan kunnen je tenen nooit naar buiten gaan. En schouder heup enkel 1 rechte lijn naar beneden dat je in balans recht boven paard zit.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Hakken uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:17

Je tenen kunnen pas naar voren wijzen als je je hele been vanuit je heup naar binnen draait. Ga maar eens op de grond staan met je voeten op heupbreedte en licht gebogen knieën. Laat je tenen eens naar buiten wijzen en zet daarna je voeten zo neer dat je tenen recht naar voren wijzen. Als het goed is voel je dan dat je hele been meedraait. Het is fysiek niet mogelijk om als je bovenbeen naar buiten gedraaid is en je knie ook naar buiten wijst, je teen wel naar binnen te draaien. Die draaiing kan je onderbeen niet maken. De aanwijzing tenen naar voren is dus ook zinloos, het is namelijk niet mogelijk die aanwijzing op te volgen. Begin vanuit je heup, kijk of je knie naar voren wijst en je teen zal dan automatisch ook de goede kant op wijzen

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:27

Probeer eens ipv je tenen naar binnen te draaien je hakken naar buiten te draaien.
En inderdaad je hoeft je hak niet uit te drukken, daardoor komt je hele been mee op spanning waardoor je niet meer kan zitten.

Probeer eens zonder beugels je benen gewoon te laten afhangen.. en dan paar keer je hele been vanaf je heup van paard af en voor zichtig weer terug. Daarna draai je rustig je hakken in rechte lijn met je tenen.. en dan zou je als je je tenen kort lift je beugels moeten kunnen vinden. ...mocht dat niet lukken.. beugels op maat maken :)

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:06

amen schreef:
Hou je binnenzijde v bovenbeen en binnenzijde knie tegen zadel aan. Niet met heel veel druk. Dus let daarop, ik heb dat ook gedaan, continue jezelf er op attenderen knie naar binnen draaien. Dan kunnen je tenen nooit naar buiten gaan. En schouder heup enkel 1 rechte lijn naar beneden dat je in balans recht boven paard zit.

Dit inderdaad. Als je knieën naar buiten gedraaid zijn, kun je nooit fatsoenlijk je tenen meer naar voren laten wijzen.

Hakken inderdaad ook niet naar beneden, maar je voeten gewoon parallel aan de grond. Als je tegen het probleem aan loopt dat je ze optrekt, zou je een paar passen in verlichte zit kunnen gaan vanuit je knieën, waarbij je je onderbenen ontspannen laat hangen. Daarna ga je weer terug zitten zonder dat je iets verandert aan je benen.

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Hakken uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:11

Zeker je hak niet uitdrukken. Juist een meeverende enkel houden. Denk dat je er juist te veel spanning op zet.

Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Hakken uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:31

Zeker je hak wel uitdrukken, zeker als beginnende ruiter moet je dat voor je gevoel wel doen anders kom je nooit zover dat je mooi komt te zitten en blijf je een beetje staand in je beugel of zonder aangespannen achterzijde van je been been rondhuppelen.Een diepe zit wordt het dan nooit. Verder ga ik helemaal mee in wat 0000 zegt, een goede instructeur had je dat al lang geleerd. Zodat jij een aantal keren in de les je benen goed kunt leggen totdat ze beter komen te liggen.

Ingrid_92
Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:39

Hakken uitdrukken is een verkeerde term. Je voet moet horizontaal zijn. Als je paard onder je zou verdwijnen, zou je recht op de grond moeten kunnen landen. Op het moment dat je je hakken ver uitdrukt, zou je op je hielen landen en knal je naar achteren. Als je je hakken optrekt land je op je tenen en knal je naar voren. Om even in beeldspraak te spreken. Voor je gevoel moet je misschien wat uitdrukken om je voet horizontaal te krijgen, maar de plaatjes met hakken uitgedrukt naar beneden kloppen dus niet... de vering in je enkel en de rest van je lichaam gaat dan verloren.
Wanneer je voeten naar buiten gedraaid zitten, zit het probleem in de heup.
Neem anders eens een les bij een Centered Riding instructeur. Die kan je helpen met het oplossen hiervan. Vanachter een beeldscherm gaat dat niet lukken. Je moet het kunnen voelen en iemand moet je in de goede positie kunnen zetten.

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hakken uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:42


Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:12

Ik heb nog geleerd dat je kleine teen het hoogste punt van de voet hoort te zijn.
...dat is een veiligheidsmaatregel om steviger te zitten in de verlichte zit.

Dan gaat de voet automatisch wat naar buiten.
("Laat de instructeur maar uitleggen wat er precies fout zou zijn!")

Uiteraard hoort je knieschijf wel vooraan te zitten en je bovenbeen mooi aangesloten - en graag een passend zadel.

"Hakken laag" zelf is alleen maar een trucje, of eigenlijk een misverstand.
Ideaal: je been is ontspannen, hangt af en je beugels hebben de correcte lengte. Dan zijn je hakken iets lager dan je tenen.
Je enkel koste wat kost zo gebogen mogelijk willen hebben is al gauw je enkel als gewricht 'op slot' zetten.
...en als er 1 gewricht niet meer goed kan openen en sluiten (je enkels in dit geval) - dan bewegen alle andere gewrichten ook nauwelijks meer.
Je krijgt er geen vertrouwen van, geen stabiele zit, je voelt je dier minder goed aan, noem maar op.
Niet doen dus!

Als mens hebben we een serie reflexen en bij 'spanning' gaan je hakken omhoog (en je knieën richting buik, en je schouders omhoog je je bovenlichaam voorover en je handen omhoog).

Sommige instructeurs roepen dan bijvoorbeeld 'achterover', of 'hakken laag'.
In feite is dat 'kom uit je reflex', ofwel : voel je prettig en veilig!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: Hakken uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:07

Het antwoord van Ineke2 vind ik de allerbeste! Vooral ontspannen en dus niet ‘uitdtukken’


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers