Heel gespannen na de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Heel gespannen na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:28

Dit zijn allemaal tips waar jouw instructeur mee zou moeten komen. Die moet je helpen want die kan zien wat de daadwerkelijke reden is waarom dit gebeurd. Dat kan niet vanaf het internet.


melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 09:01

Swanzie schreef:
Zadel laten controleren als ze dit vorig jaar niet deed. Wellicht is ze in bespiering toegenomen waardoor het zadel te krap van voor wordt en achter op de lendenen drukt, hetgeen ze dan voorak in de galip merken


Zadel wordt ieder jaar nagekeken dus hier gaat het volgens mij niet aan liggen. Ook laat ze het direct merken als haar zadel niet meer past door geen meter meer vooruit te gaan.
Toch bedankt!

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 09:07

Absolem schreef:
Even een paar keer vlug schakelen tussen draf en galop achter elkaar. Twee passen galop paar passen draf. Paar passen galop paar passen draf etc. Iedere keer dat ze moet aanspringen moet ze onder treden. En dat kost kracht. Door te schakelen leer je haar meteen dat ze ook na het galloperen op jou moet blijven letten ipv te drammen. En gaat ze nadenken. Je mag als ze heet blijft best een flink aantal keer achter elkaar doen. Wel na 1 ronde van hand veranderen.


Gaan ze hier dan juist niet nog heter van worden? Of heb ik het mis?

Avanti
Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Heel gespannen na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:24

Paard al terug nemen voordat de galop uit balans is of je paard te hard gaat. Je kan geen goede overgang maken als de galop al niet goed is.
Heel veel galloperen, zodat dit gewoon normaal wordt.
Zadel 1x per jaar controleren vind ik wat weinig. Bij mij komt hij elk half jaar.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:59

Mijne is ook heel vlug, maar juist de galop-draf-overgang gaat super ontspannen. Ik heb dit bereikt door het paard op een (kleine) volte te zetten totdat hij zelf ontspant, daarna liet ik hem meteen!!! met een iets langere teugel zijn eigen pad kiezen. Leert hij heel snel van dat die overgang ook in ontspanning kan. Sterker nog: als ik hem nu op een grote volte heb en in galop lange teugel geef, staat hij bijna meteen stil :D
Overigens werkt dit (nog) niet op een rechte lijn en zeker nog niet altijd op de letter, en alleen maar als zijn galop al redelijk ontspannen is. Dat bereik ik door hem met voldoende halslengte iets naar beneden te vragen. En dus inderdaad die volte zodat hij sowieso al niet te veel snelheid/stress kan opbouwen

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 10:05

nessinator schreef:
Mijne is ook heel vlug, maar juist de galop-draf-overgang gaat super ontspannen. Ik heb dit bereikt door het paard op een (kleine) volte te zetten totdat hij zelf ontspant, daarna liet ik hem meteen!!! met een iets langere teugel zijn eigen pad kiezen. Leert hij heel snel van dat die overgang ook in ontspanning kan. Sterker nog: als ik hem nu op een grote volte heb en in galop lange teugel geef, staat hij bijna meteen stil :D
Overigens werkt dit (nog) niet op een rechte lijn en zeker nog niet altijd op de letter, en alleen maar als zijn galop al redelijk ontspannen is. Dat bereik ik door hem met voldoende halslengte iets naar beneden te vragen. En dus inderdaad die volte zodat hij sowieso al niet te veel snelheid/stress kan opbouwen


Moet ik ook eens proberen dan
Is een kwestie van hard werken maar, als het zoals bij jou, dan ook zijn vruchten af werpt is het dat zeker waard

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:28

melissa57 schreef:
Absolem schreef:
Even een paar keer vlug schakelen tussen draf en galop achter elkaar. Twee passen galop paar passen draf. Paar passen galop paar passen draf etc. Iedere keer dat ze moet aanspringen moet ze onder treden. En dat kost kracht. Door te schakelen leer je haar meteen dat ze ook na het galloperen op jou moet blijven letten ipv te drammen. En gaat ze nadenken. Je mag als ze heet blijft best een flink aantal keer achter elkaar doen. Wel na 1 ronde van hand veranderen.


Gaan ze hier dan juist niet nog heter van worden? Of heb ik het mis?



Nee. Ze worden er beter van aan het been. Niet heter of voor het been als je het goed doet. De oefening is zowel fysiek als mentaal erg winstgevend. Aanspringen op zich is heel zwaar. als je dit dus een paar keer doet achter elkaar gaat zo 'n paard dus minder voor jou denken en meer op jouw hulpen letten. Paarden zoeken naar wat meer comfort opleverd. Dus als je het wegrengedrag gaat ontmoedigen door juist telkens opnieuw aan te springen zal het paard er uit eindelijk voor kiezen om rustiger aan te doen ( meer comfort). Paard leert intussen dat de overgang terug naar draf helemaal niet meer zo spannend is en komt rustiger terug en dramt niet meer na een week of twee zonder dat je de oefening doet. Het rustig de overgang maken wordt dan een gewoonte.


Vergelijk het met zadelmak maken. We herhalen het op en af stappen zodat het paard rustig leert wachten tot de ruiter opgestapt is.

Nu leer je het paard rustiger worden door hem te trainen in de overgangen. Waardoor hij de overgang terug naar draf minder spannend gaat vinden.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Freya6
Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 11:04

Verdiep je eens in right brain extrovert paarden, topic hier op bokt. Vaak kunnen dit type paarden zichzelf niet goed reguleren, er zijn oefeningen voor om dit te trainen, zeker te vinden in dat topic.

[VNA] Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 11:08

Kan het zijn ze pijn heeft? Dat ze weg rent voor de pijn? Omdat je ook zegt dat het probleem eerder niet zo was

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 19:37

joyce_eddy schreef:
Kan het zijn ze pijn heeft? Dat ze weg rent voor de pijn? Omdat je ook zegt dat het probleem eerder niet zo was


Pijn heeft ze volgens mij echt niet omdat ze dit dan laat zien door te gaan stil staan en te stampen. 100% zeker weten is moeilijk (jammer dat ze niet kan praten). Maar als ze dit blijft doen ga ga ik ze wel eens laten nakijken om héél zeker te zijn dat alles in orde is!

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 19:39

Even een paar keer vlug schakelen tussen draf en galop achter elkaar. Twee passen galop paar passen draf. Paar passen galop paar passen draf etc. Iedere keer dat ze moet aanspringen moet ze onder treden. En dat kost kracht. Door te schakelen leer je haar meteen dat ze ook na het galloperen op jou moet blijven letten ipv te drammen. En gaat ze nadenken. Je mag als ze heet blijft best een flink aantal keer achter elkaar doen. Wel na 1 ronde van hand veranderen.
[/quote]


Nee. Ze worden er beter van aan het been. Niet heter of voor het been als je het goed doet. De oefening is zowel fysiek als mentaal erg winstgevend. Aanspringen op zich is heel zwaar. als je dit dus een paar keer doet achter elkaar gaat zo 'n paard dus minder voor jou denken en meer op jouw hulpen letten. Paarden zoeken naar wat meer comfort opleverd. Dus als je het wegrengedrag gaat ontmoedigen door juist telkens opnieuw aan te springen zal het paard er uit eindelijk voor kiezen om rustiger aan te doen ( meer comfort). Paard leert intussen dat de overgang terug naar draf helemaal niet meer zo spannend is en komt rustiger terug en dramt niet meer na een week of twee zonder dat je de oefening doet. Het rustig de overgang maken wordt dan een gewoonte.


Vergelijk het met zadelmak maken. We herhalen het op en af stappen zodat het paard rustig leert wachten tot de ruiter opgestapt is.

Nu leer je het paard rustiger worden door hem te trainen in de overgangen. Waardoor hij de overgang terug naar draf minder spannend gaat vinden.[/quote]

Bedankt voor de uitleg! Nu is het me helemaal duidelijk!

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 19:40

Freya6 schreef:
Verdiep je eens in right brain extrovert paarden, topic hier op bokt. Vaak kunnen dit type paarden zichzelf niet goed reguleren, er zijn oefeningen voor om dit te trainen, zeker te vinden in dat topic.

[VNA] Mensen met een Right Brain Extrovert paard?



Dank je! Ga ik zeker eens doen!

Janneke2
Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:22

Absolem schreef:
Even een paar keer vlug schakelen tussen draf en galop achter elkaar. Twee passen galop paar passen draf. Paar passen galop paar passen draf etc. Iedere keer dat ze moet aanspringen moet ze onder treden. En dat kost kracht. Door te schakelen leer je haar meteen dat ze ook na het galloperen op jou moet blijven letten ipv te drammen. En gaat ze nadenken. Je mag als ze heet blijft best een flink aantal keer achter elkaar doen. Wel na 1 ronde van hand veranderen.

...als het een kwestie van stoutigheid is: prima tip.

Als het gaat om balansverlies is het andere koek: dan lukt het ondertreden niet en WIL het dier graag op jou letten
(jij bent tenslotte de leider en het dier is bang om om te vallen)
maar kan ze niet aan de hulpen gehoorzamen 'volgens het boekje'.
(En komt er weinig van nadenken terecht.)

Dus: heb je gelijkelijk gewicht op beide teugels, of moet je moeite doen om correcte stelling aan beide kanten te krijgen? Kan je paard makkelijk over de A-C lijn draven?
Heeft je dier een duidelijke bolle en holle zijde? (Alle paarden hebben het een beetje, maar hoe duidelijker, hoe groter de hinderpaal.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

pien2010
Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:27

Hoe gaat de overgang naar galop? Gaat dit rustig en in een keer of is er een "aanloopje" nodig?

Edit: en springt ze altijd in 1x goed aan?

[O]

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 21:50

pien2010 schreef:
Hoe gaat de overgang naar galop? Gaat dit rustig en in een keer of is er een "aanloopje" nodig?

Edit: en springt ze altijd in 1x goed aan?


Aanspringen gaat goed, ik leg mijn been naar achter en ze reageert direct (op beide kanten)
Ze springt ook altijd direct goed aan

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 21:54

Janneke2 schreef:
Absolem schreef:
Even een paar keer vlug schakelen tussen draf en galop achter elkaar. Twee passen galop paar passen draf. Paar passen galop paar passen draf etc. Iedere keer dat ze moet aanspringen moet ze onder treden. En dat kost kracht. Door te schakelen leer je haar meteen dat ze ook na het galloperen op jou moet blijven letten ipv te drammen. En gaat ze nadenken. Je mag als ze heet blijft best een flink aantal keer achter elkaar doen. Wel na 1 ronde van hand veranderen.

...als het een kwestie van stoutigheid is: prima tip.

Als het gaat om balansverlies is het andere koek: dan lukt het ondertreden niet en WIL het dier graag op jou letten
(jij bent tenslotte de leider en het dier is bang om om te vallen)
maar kan ze niet aan de hulpen gehoorzamen 'volgens het boekje'.
(En komt er weinig van nadenken terecht.)

Dus: heb je gelijkelijk gewicht op beide teugels, of moet je moeite doen om correcte stelling aan beide kanten te krijgen? Kan je paard makkelijk over de A-C lijn draven?
Heeft je dier een duidelijke bolle en holle zijde? (Alle paarden hebben het een beetje, maar hoe duidelijker, hoe groter de hinderpaal.)


Stoutheid wil ik het zeker niet noemen maar het lijkt me eerder dan het een slechte gewoonte is geworden waar we maar heel moeilijk van af raken. Buiging op beide kanten lukt redelijk goed, de ene kant is natuurlijk wel iets makkelijker dan de andere maar aangezien ik het probleem op beide kanten heb, heeft dat er niet veel mee te maken lijkt me (verbeter me alsk ik fout ben)
Over de A-C lijn draven lukt ons goed.


Janneke2
Berichten: 22654
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 08:41

Zonder filmpje blijft het gokken of het een balanskwestie is.

Wel is het zo: een paard dat niet in verticale balans is (gelijkelijk gewicht op beide voorbenen), heeft daar zowel linksom als rechtsom last van.

Ik rijd zelf standaard met de balansteugel van Linda Tellington.
Plus: de eerste oefening die ik mijn jonkie leerde: de overgang stap-halt met stoppen op de achterhand. (Wat meer gaat over de horizontale balans.)
...als mijn Knollie iets dergelijks doet grijp ;) ik hier op terug: direct op zit, gewicht, stem en touwtje om de hals terugkomen, soms tot halt aan toe. (Mijn Knollie kan dat en weet dat ze het kan, maar "het is menselijk om dat soms te vergeten".)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers