Heel gespannen na de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Heel gespannen na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 19:20

Hoi allemaal
Ik zit weer even met de handen in de haar. Telkens als ik heb gegaloppeert met mijn paard is er daarna niets meer mee aan te vangen. Als ik de overgang naar draf maak vanuit galop dramt ze erna heel erg. Ik heb er dan weinig controle over en ze reageert dan helemaal niet meer op mijn zit (terwijl ze dat voor de rest heel goed doet).
Als ik dan even wat harder in mijn teugels knijp (niet trekken) dan gaat ze helemaal achter de loodlijn lopen en kan ik ze helemaal niet tegenhouden.

Ik heb al geprobeerd om ze na de galop even te laten stappen aan de lange teugel,kleine voltes rijden,.. Maar dit helpt allemaal niet.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen of heeft iemand dit ook al voorgehad want ik zit even met de handen in de haar.

Alvast bedankt


Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Heel gespannen na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:53

Les nemen

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 20:05

ElviraKelan schreef:
Les nemen


Les nemen doen we zeker! Aan dit antwoord heb ik dus ook helemaal niets! :?

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Heel gespannen na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:09

En wat zegt je instructrice er van?
Want aan jouw topic te lezen kom je meer problemen tegen waardoor ik denk dat het aan je ruitervaardigheid ligt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:10

En als je langzamer gaat licht rijden, wat doet ze dan? Ik krijg de indruk dat ze niet goed aan je hulpen staat. Kun je voor de galop wel mooie actieve overgangen rijden? Hoe is de aanleuning van draf terug naar stap? En als je weer aandraaft? Kun je schakelen in alle gangen? Wat gebeurt er als je haar op de volte aan laat galopperen, en na een paar passen weer terug neemt?

M_Vainqueur
Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:13

Op basis van de beperkte informatie die ik uit je OP haal, verwacht ik dat het probleem ligt in de galop en niet in het stukje erna. Vraag je instructrice om je te helpen met het verbeteren van de balans en de controle in de galop. En ga vooral niet te langzaam galopperen, dat is geen balans en ook zeker geen controle. Alles wat je daar terug rijdt krijg je vaak in draf weer terug in het voorwaartse.

Vainqueur(Paddox x Zodiak): Dressuur B+10 L1+9 Springen B+37 L+22 Naar Limburg
Conquest(Con air(v. Contender) x Peter Pan): Dres: B+15 L1+15 L2+11 M1+11 M2+1 Spr: B+17 L+16 M+1 SGW: B+13 L+17 M+17 Z+1
Miss Lana(Iglesias D.V. x Metall)

hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:15

Pensionklante van mij kreeg van haar instructrice de tip om na de galop van hand te veranderen en op de andere hand ontspannen te proberen stappen of draven. Zelf ook ontspannen, en terugnemen met geven en nemen kan ook wel eens helpen.

De mijne vraag ik dan wel eens schouderbinnenwaarts in stap, of ga ik wat slalommen, als ze niet rechtuit gaan, gaan ze ook wat minder vooruit denken.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:23

Excuses voor mijn hele erge kort door de bocht reactie

Ik ga met de vragen van Suzan mee. Gebeurt het enkel in de galop of daarnaast ook controleverlies?

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 20:36

SusanH schreef:
En als je langzamer gaat licht rijden, wat doet ze dan? Ik krijg de indruk dat ze niet goed aan je hulpen staat. Kun je voor de galop wel mooie actieve overgangen rijden? Hoe is de aanleuning van draf terug naar stap? En als je weer aandraaft? Kun je schakelen in alle gangen? Wat gebeurt er als je haar op de volte aan laat galopperen, en na een paar passen weer terug neemt?


Langzamer lichtrijden heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd. Ga ik zeker eens proberen. Voor de galop gaat alles eigenlijk goed, overgangen gaan goed, aanleuning is goed,... schakelen in al de gangen gaat ook heel goed, en doen we ook erg op de zit omdat ze voorraan heel gevoelig is. Ik ga zeker eens proberen om wat je zegt ze een paar passen te laten galopperen en dan terug te nemen, ben benieuwd hoe ze dan reageert :)
Het gekke is ook dat ze dat vorig jaar helemaal niet deed en nu opeens wel

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 20:37

hwn schreef:
Pensionklante van mij kreeg van haar instructrice de tip om na de galop van hand te veranderen en op de andere hand ontspannen te proberen stappen of draven. Zelf ook ontspannen, en terugnemen met geven en nemen kan ook wel eens helpen.

De mijne vraag ik dan wel eens schouderbinnenwaarts in stap, of ga ik wat slalommen, als ze niet rechtuit gaan, gaan ze ook wat minder vooruit denken.


Dank je wel voor de tip, ga ik zeker eens proberen! :)

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 20:39

M_Vainqueur schreef:
Op basis van de beperkte informatie die ik uit je OP haal, verwacht ik dat het probleem ligt in de galop en niet in het stukje erna. Vraag je instructrice om je te helpen met het verbeteren van de balans en de controle in de galop. En ga vooral niet te langzaam galopperen, dat is geen balans en ook zeker geen controle. Alles wat je daar terug rijdt krijg je vaak in draf weer terug in het voorwaartse.


In de galop is de controle eigenlijk wel goed. Te traag galopperen doen we volgens mij ook niet omdat het dit anders wel laat merken haha.
Maar ga hier zeker wel op lette en mee verder gaan.
Dank je wel!

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 20:40

ElviraKelan schreef:
Excuses voor mijn hele erge kort door de bocht reactie

Ik ga met de vragen van Suzan mee. Gebeurt het enkel in de galop of daarnaast ook controleverlies?


In draf en stap is er geen controleverlies

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Heel gespannen na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:47

Je overgang iets meer willen uitsmeren.. daar bedoel ik mee: je paard wat kleiner laten galloperen, daar ontspanning zoeken, actief houden en dan vervolgens weer wat kleiner, en dan een overgang maken. Je eerste drafpassen moet ze onder je blijven. Niet trekken maar klein houden. Vanuit daar ontspanning zoeken en weer naar arbeidsdraf.

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk! Maar door niet PERSEE bij bijv A de overgang te willen maken, maar streven naar een goede overgang. Veel schakelen in de galop en ze mag niet onder je vandaan walsen.

Succes!

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 20:55

Cheminee schreef:
Je overgang iets meer willen uitsmeren.. daar bedoel ik mee: je paard wat kleiner laten galloperen, daar ontspanning zoeken, actief houden en dan vervolgens weer wat kleiner, en dan een overgang maken. Je eerste drafpassen moet ze onder je blijven. Niet trekken maar klein houden. Vanuit daar ontspanning zoeken en weer naar arbeidsdraf.

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk! Maar door niet PERSEE bij bijv A de overgang te willen maken, maar streven naar een goede overgang. Veel schakelen in de galop en ze mag niet onder je vandaan walsen.

Succes!


Dank je wel! Ga in zeker eens proberen!

eldora1
Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Heel gespannen na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:21

Doet mijn paard ook, die krijgt dan zo'n huppeltje ook. War bij mij helpt is ja de galop meteen van hand veranderen en aan het werk zetten, stukje wijken , schouder voor , slangen voltes en 8tjes rijden. En zorgen dat ze heel goed aan je buiten teugel is en de juiste buiging heeft, zodat ze je niet buiten spel kan zetten.

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 06:15

eldora1 schreef:
Doet mijn paard ook, die krijgt dan zo'n huppeltje ook. War bij mij helpt is ja de galop meteen van hand veranderen en aan het werk zetten, stukje wijken , schouder voor , slangen voltes en 8tjes rijden. En zorgen dat ze heel goed aan je buiten teugel is en de juiste buiging heeft, zodat ze je niet buiten spel kan zetten.

Dat zou idd ook mijn advies geweest zijn

ItsmeElise
Berichten: 47
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Meppel

Re: Heel gespannen na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:13

Bij mijn paard werkte het om op een kleine (15m) volte van stap naar galop te gaan. Daar veel in te schakelen. Zo leren ze vanaf het achterbeen te komen en kunnen ze beter balans houden.

Talenten Team Stal Sibma
Stal Sibma's Indiana ~ L1+6
Zander ~ M1+10

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 16:27

Elisevanhaut schreef:
Bij mijn paard werkte het om op een kleine (15m) volte van stap naar galop te gaan. Daar veel in te schakelen. Zo leren ze vanaf het achterbeen te komen en kunnen ze beter balans houden.



Aan stap-galop overgangen zitten we nog niet, dus ik denk dat dit alleen maar voor meer spanning gaat zorgen.
Toch bedankt voor je berichtje en ik houd het in mijn achterhoofd!

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:02

Even een paar keer vlug schakelen tussen draf en galop achter elkaar. Twee passen galop paar passen draf. Paar passen galop paar passen draf etc. Iedere keer dat ze moet aanspringen moet ze onder treden. En dat kost kracht. Door te schakelen leer je haar meteen dat ze ook na het galloperen op jou moet blijven letten ipv te drammen. En gaat ze nadenken. Je mag als ze heet blijft best een flink aantal keer achter elkaar doen. Wel na 1 ronde van hand veranderen.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:14

Deze oefening pas ik ook vaak toe. Ben alleen wel benieuwd waarom na 1 rondje van hand veranderen?

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:17

SusanH schreef:
Deze oefening pas ik ook vaak toe. Ben alleen wel benieuwd waarom na 1 rondje van hand veranderen?


Hersenwerk. Het zorgt er voor dat het niet saai of voorspelbaar wordt. En het is best een zware oefening. Dus lekker afwisselen van hand zodat ze ook de kans krijgt op het andere been aan te springen.

Ik probeer altijd zoveel mogelijk op beide kanten te werken.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

M_Vainqueur
Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:40

Absolem schreef:
Even een paar keer vlug schakelen tussen draf en galop achter elkaar. Twee passen galop paar passen draf. Paar passen galop paar passen draf etc. Iedere keer dat ze moet aanspringen moet ze onder treden. En dat kost kracht. Door te schakelen leer je haar meteen dat ze ook na het galloperen op jou moet blijven letten ipv te drammen. En gaat ze nadenken. Je mag als ze heet blijft best een flink aantal keer achter elkaar doen. Wel na 1 ronde van hand veranderen.

Dit heeft heel veel nut als je een paard hebt wat te weinig doet van achter en daardoor van de achterhand af gaat lopen na een overgang terug. Alleen als je paard nog niet genoeg balans heeft zal dit er alleen maar voor zorgen dat die nog meer op de voorhand komt waardoor de overgang steeds minder gaat doen en er meer gewicht komt op de voorhand. En dat werkt rennen in galop en draf weer in de hand.

Alle tips die voorbij komen zijn allemaal een mogelijkheid als oplossing, maar een instructeur zal zien waar het precies aan ligt en wat dus dé oplossing zal zijn. Als je ze eerst allemaal gaat uittesten zal die het alleen maar moeilijker gaan vinden en minder gaan snappen wat je van hem wilt.

Vainqueur(Paddox x Zodiak): Dressuur B+10 L1+9 Springen B+37 L+22 Naar Limburg
Conquest(Con air(v. Contender) x Peter Pan): Dres: B+15 L1+15 L2+11 M1+11 M2+1 Spr: B+17 L+16 M+1 SGW: B+13 L+17 M+17 Z+1
Miss Lana(Iglesias D.V. x Metall)

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Heel gespannen na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:51

Zadel laten controleren als ze dit vorig jaar niet deed. Wellicht is ze in bespiering toegenomen waardoor het zadel te krap van voor wordt en achter op de lendenen drukt, hetgeen ze dan voorak in de galip merken

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:57

Absolem schreef:
SusanH schreef:
Deze oefening pas ik ook vaak toe. Ben alleen wel benieuwd waarom na 1 rondje van hand veranderen?


Hersenwerk. Het zorgt er voor dat het niet saai of voorspelbaar wordt. En het is best een zware oefening. Dus lekker afwisselen van hand zodat ze ook de kans krijgt op het andere been aan te springen.

Ik probeer altijd zoveel mogelijk op beide kanten te werken.


Dat doe ik ook idd, veel afwisselen. Maar echt ieder rondje van hand veranderen niet. Het is wel heel logisch idd.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Heel gespannen na de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:12

Wanneer ze dit niet eerder deed en toen de galop wel goed ging zou ik het eerder in de lichamelijke kant zoeken.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 11 bezoekers