Spanning opbouwen herkennen en hoe ermee omgaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jenara
Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Spanning opbouwen herkennen en hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 15:01

Hallo allemaal,

Ik stuit al een tijdje op een "probleem" met mijn jonge merrie.
Jenara is een 4-jarige PRE met een stevig karaktertje, ik heb haar nu een goede 4 maanden (niet zo lang dus)
We hebben even gezocht naar de juiste manier om te communiceren, maar ik begin haar redelijk goed door te krijgen in het grondwerk.

Ik blijf echter tegen 1 issue aan botsen, een enge kant van de piste.
Ik had haar een maand of 2 en plots begon ze 1 kant van de piste heel eng te vinden en werd ze daar
bijzonder onrustig. Nu, ik heb best wel met veel jonge en bange paarden gewerkt en mijn methode was altijd om het enge ding te gaan opzoeken, zowel met veel aandacht ervoor, het zelf aanraken, praten, laten zien dat er niets aan was. En daarna ze wat aan het werk zetten aan de enge kant, zodat ze geen tijd hadden om erop te focussen. Tot nu toe werkte deze methode altijd heel goed, dus zo ook met Jenara gedaan.
Nu dacht ik dat ze bang bleek te zijn van nieuwe objecten die aan die kant van de piste staan;
zoals een nieuwe ingepakte strobaal, deze week een trapje, dat soort dingen.
Ik kreeg het veel beter door met haar dus naar dat enge ding toe te gaan en haar te laten snuffelen.
Van waterslangen, plastic zeilen etc. is ze helemaal niet bang, daar kijkt ze zelfs niet van op, gaat ze gewoon mee spelen. Maar dus de ingepakte strobaal was echt supereng eerst, met haar gaan snuffelen, laten zien dat het niet eng was en dan was het ook niet meer eng.

Nu blijft ze onrustig aan die ene kant van de piste, dat vertaalt zich in vertragen als we erheen gaan, buitenstelling en wegwijken ervan en dan versnellen als ze er voorbij gaat. Door mijn methode te volgen, is het in de hand al fel verbeterd, kan haar longeren in de hoek, kan er met haar naartoe stappen en draven, kan er voorbij zonder dat ze mij voorbij loopt, kan er ondertussen stoppen terwijl die kant achter haar ligt. (was eerst allemaal moeilijk)

Nu heb ik het rijden terug wat opgepakt en als ik op haar zit, wordt ze weer terug onrustiger en onzekerder aan die kant. Als ik zelf super ontspannen zit en haar los laat, dus geen spanning zetten in mijn lichaam of op haar mond, lukt het eerst wel prima, ik voel dat ze niet 100% op haar gemak is, maar ook geen echt vluchtgedrag of grote angst. Ze bouwt echter toch ergens spanning op, want na er 5x voorbij te gaan zonder probleem, schrikt ze de 6e keer en crosst dan even half de piste over en loopt ze met heel veel spanning.

Zo heb ik dat dus gisteren voor gehad, gaat 5x prima, waarvan de laatste 2x achter een ander, ouder paard aan. De 6e keer schrikt ze, schiet weg, komt dan halfweg de piste wel netjes terug, maar dan voelt ze veel meer gespannen aan. Heb het haar dan toch nog 1x gevraagd en het was niet zo "ontspannen" als de keren ervoor, maar toch ook niet meer in galop of echt gevlucht, dus ben dan meteen gestopt.

Aangezien ik dus nog niet echt met dit type van spanning opbouwen in aanraking ben gekomen, vraag ik mij af of jullie evt tips/advies hebben om de spanning te leren kennen en aanvoelen?
En wat de beste manier is om haar meer ontspannen te krijgen, zodat ze niet persé die spanning nog opbouwt in die specifieke hoek? Is het gewoon een kwestie van met veel geduld verder opbouwen zoals ik nu doe? Of zijn er nog specifieke zaken die ik kan doen om dit "probleem" op te lossen?


okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Spanning opbouwen herkennen en hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:10

misschien doet ze het omdat je er zelf erg mee bezig bent?
Misschien werkt het om er niet op te focussen en haar af te leiden met tempowisselingen en verschillende oefeningen en figuren.

Jenara
Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 15:12

okdoei schreef:
misschien doet ze het omdat je er zelf erg mee bezig bent?
Misschien werkt het om er niet op te focussen en haar af te leiden met tempowisselingen en verschillende oefeningen en figuren.


Ik probeer er zelf heel erg niet op te focussen en er steeds naartoe te gaan alsof er niets is.
Het probleem is dat ik nog geen tempowisselingen en veel figuren kan vragen, aangezien ze nog maar net onder het zadel is en dat gewoon nog niet kent. Ik zit nog in de fase van "vooruit", tempo en regelmaat erin krijgen en daarvoor zou het wel handig zijn als ik gewoon rond de piste kan draven :p

colette40
Berichten: 238
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: noord-holland

Re: Spanning opbouwen herkennen en hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:43

Ik heb ook een hele sensible merrie.
Ik begin altijd op een volte en naarmate ze losser wordt sturen we verder de baan door.
Zo ben ik wel een hele tijd bezig geweest en sinds en paar maanden kan ik gebruik maken van de hele bak.
Ik kan nooit met lange teugel instappen.
Moet haar eerst uitleggen en over de rug los rijden .
Maar dit soort paarden blijven lopen,en als ze los en in balans is pakt ze de oefeningen goed op.
Maar ze zal altijd kabouters blijven zien.
ik heb mij erbij neer gelegd,ze rijdt verder super,loopt de oefeningen tot het z maar starten zal ik nooit.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:51

Jenara schreef:
okdoei schreef:
misschien doet ze het omdat je er zelf erg mee bezig bent?
Misschien werkt het om er niet op te focussen en haar af te leiden met tempowisselingen en verschillende oefeningen en figuren.


Ik probeer er zelf heel erg niet op te focussen en er steeds naartoe te gaan alsof er niets is.
Het probleem is dat ik nog geen tempowisselingen en veel figuren kan vragen, aangezien ze nog maar net onder het zadel is en dat gewoon nog niet kent. Ik zit nog in de fase van "vooruit", tempo en regelmaat erin krijgen en daarvoor zou het wel handig zijn als ik gewoon rond de piste kan draven :p



wellicht dat je dan op de volte kunt gaan bij B-E en dan steeds verder richting de enge kant, en dan weer verder naar de niet-enge kant en dat afwisselen?

boris_rakker
Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:55

Heel herkenbaar. Maar na 1,5 jaar proberen of het beter werd met inderdaad aan de hand opzoeken, met rijden langzaam opschuiven in de bak of juist doen of je neus bloed en er langs rijden, werd het maar niet beter. Mijn paard vluchtte nooit extreem maar kon wel prachtig de bak door marcheren of eens een paar galoppassen wegschieten.

Nu nieuwe richting op geslagen en ik stap niet eerder op of weg dan dat dat volledig ontspannen en met een losse teugel kan. Jij schrijft dat het de eerste 5x best ging als je maar 0,0 probeerde haar te sturen/hulpen te geven, ze was dan niet op haar gemak maar vluchtte ook niet. Ik vind dat dan eigenlijk helemaal niet zo goed gaan en klinkt voor mij als spanningsopbouw waardoor het onvermijdelijk is dat er wat gaat gebeuren.

Door eerst op de grond volledige ontspanning te krijgen en daarna diezelfde oefeningen onder het zadel ook te gebruiken kunnen we nu elke pas relaxt maken. We zijn er nog niet (mijn eigen vertrouwen moet ook weer terugkomen) maar met 4 lessen was een probleem dat al 1,5 jaar bestond opgelost.

Mijn instructrice is dus niet tevreden als mijn paard braaf achter me aanloopt en stopt als ik stop. Nee hij moet ook relaxt staan, bovenlijn los, rustige ademhaling etc.

We'll take a running start and we"ll take to the sky

Jenara
Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Spanning opbouwen herkennen en hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 00:17

Super bedankt voor de tips! Heb mijn stoute schoenen aangetrokken en er vandaag toch maar weer opgestapt en wat ging het goed! Heb inderdaad zoals hier gezegd langzaam opgebouwd en geprobeerd haar aandacht toch iets meer bij mij te vragen en buiten een paar x wat versnellen en ongerust kijken was het prima. Het is nog niet 100% wat het moet zijn, maar het gaat de goede kant op :)

Eventjes btw naar boris_rakker toe, op de grond heb ik die onspanning echt wel, ik stap niet op voor ze lekker lang over haar rug loopt te briesen. Heb met haar ook al veel gaan wandelen aan de hand en veel geoefend op spanning loslaten en aan de hand is het goed, maar onder het zadel wordt ze terug meer onzeker. Maar we komen er wel :)

Nu had ik wel weer een andere issue vandaag, wou ze niet aandraven met mij erop :/
Aan de longe geen probleem, liep ze echt helemaal goed en vlot door.
Ik erop en probeer haar in draf te zetten, wil ze niet.
Uiteindelijk heeft iemand haar dan (met mij erop) aan de longe gezet en met de longeerzweep erachter en dan liep ze wel mooi vlot door... Er is nog een hoop werk aan :p

Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spanning opbouwen herkennen en hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:47

Ik krijg eigenlijk het idee dat het een vorm van uitproberen is ook, het is een jong paard en grenzen opzoeken doen ze sowieso. Ik denk inderdaad dat als je er voor zorgt dat ze zich 100% op jou gaat focussen dat het steeds makkelijker zal gaan.

Verstandig is denk ik om gewoon te beginnen aan de makkelijke kant van de bak en het steeds meer spelenderwijs uit te breiden naar de moeilijke kant.

Briest ze ohz op een gegeven moment?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jenara
Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 09:52

Elisa2 schreef:
Ik krijg eigenlijk het idee dat het een vorm van uitproberen is ook, het is een jong paard en grenzen opzoeken doen ze sowieso. Ik denk inderdaad dat als je er voor zorgt dat ze zich 100% op jou gaat focussen dat het steeds makkelijker zal gaan.

Verstandig is denk ik om gewoon te beginnen aan de makkelijke kant van de bak en het steeds meer spelenderwijs uit te breiden naar de moeilijke kant.

Briest ze ohz op een gegeven moment?


Ja ik denk het ook, ze is verdorie vreselijk slim en speels en een tikkeltje dominant als je niet goed je leiderschap bevestigd, dus ze probeert me inderdaad vaak uit.

Ze briest regelmatig, daar let ik ook op, ik bries vaak ook met haar mee en probeer dat zelf te briesen als zij spanning opbouwt en daar lijkt ze wel wat op te reageren (is nog vrij pril allemaal natuurlijk)
Ze kan aan de ene kant van de piste helemaal ontspannen lopen briesen en dan komen we aan de andere kant, is het hoofd omhoog, aarzelen, toch maar doorgaan, maar wat sneller. Ze is uiteindelijk maar 1x echt geschrokken en gisteren ging het alweer veel beter, dus ik denk dat het meer een momentopname was dan dat ze echt heel erg gaat opbouwen.

Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spanning opbouwen herkennen en hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 11:44

Ja dat denk ik ook als ze verder regelmatig briest, vaak zie je als het echt spanning is dat paarden hun adem wat in gaan lopen houden. Ik denk ook dat het een leiderschapskwestie is, en dan een lastige in de zin van sensibel paard die heel snel aanvoelt of er ergens een gaatje zit en dan idd wat dominantie erbij.

4 jaar is ook zo'n vreselijke puberleeftijd..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Bloemmeke
Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Spanning opbouwen herkennen en hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 12:03

Zo herkenbaar wat je hierboven beschrijft. Wij hebben een jonge haflinger en die probeert/doet precies dezelfde dingen.
wij zijn nu lekker aan de gang gegaan in de bak met pionnen. beetje slalommen enzo en dat zorgt dat haar aandacht bij iets anders is.
komt vast goed allemaal!

Cato, Haflingermerrie van 3-5-2015. Sinds 25 januari 2019 van ons
Volg haar op www.instagram.com/insta.cato

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Spanning opbouwen herkennen en hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 12:15

ik heb inderdaad ook het gevoel dat ze je flink uitprobeerd, hoelang is ze al onder het zadel? misschien werd ze bij haar vorige eigenaar al wat meer uitgedaagd en maakt ze misbruik van het feit dat jij denkt dat ze nog een stuurloze baby is? wellicht les nemen van iemand die ervaring heeft met jonge paarden.

lianne125
Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 12:21

Heel herkenbaar allemaal. Mijn 12 jarige pre vertoont precies hetzelfde gedrag als je hem de kans er voor geeft. Deze moet je echt rijden en zorgen dat zijn focus bij de ruiter blijft anders zal hij op alles gaan rennen. Ik rijd op de plekken waar hij getriggerd wordt met wat extra stelling en buiging of schoudervoor. Omdat mijn paard extreem sensibel is en fel op geluid werk ik hem met een geluidsdempend Oornetje voor meer concentratie.

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+6!

Jenara
Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 21:28

okdoei schreef:
ik heb inderdaad ook het gevoel dat ze je flink uitprobeerd, hoelang is ze al onder het zadel? misschien werd ze bij haar vorige eigenaar al wat meer uitgedaagd en maakt ze misbruik van het feit dat jij denkt dat ze nog een stuurloze baby is? wellicht les nemen van iemand die ervaring heeft met jonge paarden.


Doet ze inderdaad :p
Ze was denk ik een keer of 6-7 onder het zadel geweest toen ik haar kocht, heb haar toen uitgeprobeerd en er was uiteraard nog bijzonder veel werk aan, maar voelde wel heel fijn aan. Ze is ook helemaal niet stuurloos, er zit best al wel een fijn stuur op (fantastische rem ook, gas iets minder :p)
Heb zelf behoorlijk wat ervaring met jonge paarden, dus ik weet dat ik nu met haar kilometers moet maken en vooruit denken. Ze is wel veel slimmer en dominanter dan de paarden waar ik tot nu toe mee heb gewerkt, dus ze is best een uitdaging en we moeten elkaar nog volop leren kennen :)

Ik ga haar in ieder geval inderdaad wat meer aan het werk zetten, maar voor ik echt bochten, buiging en stelling ed. kan gaan vragen moet toch echt die gas er eerst beter op zitten, mijn lesgeefster komt volgende week nog eens langs voor wat tips en tricks, die volgt mijn vooruitgang ook wel wat op :)

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:22

Mijn PRE doet precies hetzelfde bij mijn rijbak. Er is één hoek die hij eng vind. Dat is dan ook de enige hoek waar wat hoge bosjes staan.
Mijn ervaring is dat het echt geen zin heeft om ze aan dingen te laten wennen. Wij hebben naast de rijbak een kleine weide, als ze daarin staan moeten ze ook langs die bosjes en is dat geen probleem. Ook als ik aan de hand langs die enge hoek loop met mijn paard, vind hij het niet eng. Pas als ik ga rijden vind hij het spannend.

Wat bij mij wel heeft geholpen is longeren en dan het liefst vooral langs die hoek. Ik longeer mijn paard altijd voordat ik rijden. Dan kan hij even zijn energie kwijt en kan ik gelijk een beetje peilen hoe hij is.
Ik begin nu standaard met longeren in die hoek, zodat die hoek niet meer bijzonder is.
Met het rijden probeerde ik onbewust die hoek te vermijden, waardoor het dus iedere keer ‘vreemd’, was voor mijn paard om ineens wel door die hoek te gaan.

Aan de longeerlijn wilt die van mij nog wel een als een gek door die hoek rennen - want dan is hij er maar voorbij - . Aan de lijn kan ik hem dan goed corrigeren.
Daarnaast longeer ik hem met een longeersingel zodat hij dan niet met zijn neusje in de lucht kan rondkijken. Ik ben er bij die van mij eigenlijk wel achter dan het geen angst is, maar dat hij gewoon loopt te zoeken. Dat kan bij die van jou ook best wel eens zo zijn. Daarom zou ik er vooral niet te veel aandacht aan geven, want dat juist wat ze willen.

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:38

Jenara schreef:
Ze is wel veel slimmer en dominanter dan de paarden waar ik tot nu toe mee heb gewerkt, dus ze is best een uitdaging en we moeten elkaar nog volop leren kennen :)

Ik ga haar in ieder geval inderdaad wat meer aan het werk zetten, maar voor ik echt bochten, buiging en stelling ed. kan gaan vragen moet toch echt die gas er eerst beter op zitten, mijn lesgeefster komt volgende week nog eens langs voor wat tips en tricks, die volgt mijn vooruitgang ook wel wat op :)

Ik rijd ook een jonge pre en ik herken wel dingen! :) Slim ding met eigen mening en tegelijkertijd hartstikke braaf en lief.

Mijn jonkie is zeven, dat scheelt wel (laatrijp ras).

Persoonlijk kies ik er wel voor om "gas er op" achterwege te laten.
Ik wil reactie op het been, maar geen snelheid - wel veel nadruk op balans, (de verticale balans brengt de rug als vanzelf omhoog en de achterbenen onder de massa) lichtheid en correcte stelling en buiging.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Jenara
Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 21:54

Janneke2 schreef:
Ik rijd ook een jonge pre en ik herken wel dingen! :) Slim ding met eigen mening en tegelijkertijd hartstikke braaf en lief.

Mijn jonkie is zeven, dat scheelt wel (laatrijp ras).

Persoonlijk kies ik er wel voor om "gas er op" achterwege te laten.
Ik wil reactie op het been, maar geen snelheid - wel veel nadruk op balans, (de verticale balans brengt de rug als vanzelf omhoog en de achterbenen onder de massa) lichtheid en correcte stelling en buiging.


Klinkt inderdaad heel herkenbaar!
En ja uiteraard is balans enorm belangrijk, maar die krijg je uiteindelijk alleen maar door vooruit te rijden, door een jonkie al te gaan terugrijden ipv vooruit, ga je geen natuurlijke balans krijgen. Dus het is niet zo dat ze nu door de bak gejaagd moet worden om snelheid te maken, maar ze moet wél vooruit.
Vandaag nog eens gereden, ze is nog 1x geschrokken in de desbetreffende hoek, waarbij ze 90° draaide en het dan alweer voor bekeken hield, dus daar definitely vooruitgang :)
En verder gewoon door de bak gedraafd in beide richtingen, zoveel mogelijk recht nog nu, zodat ze cadans, evenwicht, conditie en balans krijgt, in het begin was het nog hoofdje hoog, maar na een paar toeren lopen, begon ze vooraan toch te zakken, dus we komen er wel :)

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Spanning opbouwen herkennen en hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 09:09

Fijn dat het de goede kant op gaat!

Off topic: in verticale balans brengen heeft niet met terugrijden te maken. ;)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 09:54

Probeer om het een keertje omgekeerd te doen:

werken aan de "goede" kant van de piste om dat rust te geven aan de "angstige" kant.
Bij onrustigheid gewoon weer verderwerken aan de goede kant en keer op keer de rust aanbieden aan de angstige kant. Ik zou absoluut niets doen of vragen van haar aan die kant, maar als ze niet rustig is terug aan het werk zetten op de goede kant.
Zelf ook totaal niet focussen op iets aan die kant, gewoon rustig uitblazen, kroelen, chillen, ...

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:23

Vicky_Belle schreef:
Probeer om het een keertje omgekeerd te doen:

werken aan de "goede" kant van de piste om dat rust te geven aan de "angstige" kant.
Bij onrustigheid gewoon weer verderwerken aan de goede kant en keer op keer de rust aanbieden aan de angstige kant. Ik zou absoluut niets doen of vragen van haar aan die kant, maar als ze niet rustig is terug aan het werk zetten op de goede kant.
Zelf ook totaal niet focussen op iets aan die kant, gewoon rustig uitblazen, kroelen, chillen, ...


Precies dit. Iedereen dwingt op het moment dat het paard wat eng vind om erheen te gaan. Maar juist door ze aan de "daar wil ik heen kant" werken en rust geven aan de "enge" kant leren ze heel snel dat die kant helemaal niet eng is. En veel beter dan die daar wil ik heen kant.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Jenara
Berichten: 1547
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 13:26

Vicky_Belle schreef:
Probeer om het een keertje omgekeerd te doen:

werken aan de "goede" kant van de piste om dat rust te geven aan de "angstige" kant.
Bij onrustigheid gewoon weer verderwerken aan de goede kant en keer op keer de rust aanbieden aan de angstige kant. Ik zou absoluut niets doen of vragen van haar aan die kant, maar als ze niet rustig is terug aan het werk zetten op de goede kant.
Zelf ook totaal niet focussen op iets aan die kant, gewoon rustig uitblazen, kroelen, chillen, ...


Zo had ik het inderdaad nog niet bekeken! Goede tip! Momenteel gaat het eigenlijk best goed :) geen echte spanning, wel een beetje kijken, maar that’s it.
Als ik in de toemost nog eens zo’n probleem heb, ga ik dit advies zeker wel in mijn achterhoofd houden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers