Pony Bokt bij naar voren rijden als hij niet ‘wil’.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Pony Bokt bij naar voren rijden als hij niet ‘wil’.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 22:42

Zo plaats je nooit een vraag, zo bijna wekelijks. Gelukkig geen heel erge ‘problemen’ maar hier toch weer een volgend issue:

Pony is best relaxed en koel, maar op sommige vlakken toch onzeker. Wij (dochter en ik) pakken het hetzelfde aan. We accepteren als hij iets echt eng vindt (koeien, onverwachte stapels stenen, gele ligfietsen en wat dies meer zij). Soms is laten kijken, snuiven, nog langer laten kijken en evt er aan laten ruiken genoeg, soms moeten we eraf en leiden we hem langs uber enge koeien.
Alles rustig, hem zachtjes goedmoedig uitscheldend voor scheitebroek, maar gedecideerd en vol lof als het lukt. (Goooood booooy)! Je voelt dan ook dat hij zenuwachtig is.
Soms kan lang hannesen niet want dan staat de weg vol met auto’s die ook wat met hun dag willen. Afstappen, even zachtmoedig proberen te leiden en evt een tik op de dikke kont maakt dan vaak dat ie op een handiger plek gaat staan te bibberen. Ook goed.

Maar nu: sinds kort kan hij als hij onzeker is (maar echt niet stijf staat van de zenuwen, dat echt niet) staken en als je dan been geeft, Bokt hij.

Bokken, ons goedmoedige sulletje....
(Ben Joe wel lekker, Rufus?)

En ook echt een bok bok. Echt uit verzet.
Ik geef hem dan een tik, ben nou helemaal gek geworden?
Dochter was tot nu toe te verbaasd om iets te doen.

We geven echt gedecideerd been, maar niets echt dramatisch, geen geransel met zwepen en ook de spoortjes (sowieso mini knopjes) gaan niet in een haakse hoek in zijn flanken, echt gewoon stevig kuiten aanleggen.
Maar echt verzet op de drijvende hulp.

Hoe leren wij dit gedrag af? Wat moeten WIJ doen om deze reactie niet meer op te roepen?

(En niet drijven is niet altijd een optie, laatst deed hij het bij de prijsuitreiking van de onderlinge wedstrijden, dit heeft hij al 1000 keer meegemaakt, vindt hij vast niet het leukste ter wereld, maar kent hij écht, en hij móet echt naar voren, kom op zeg).

Tips anyone?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 13:43

Heb je geprobeerd om hem aan te ‚jagen‘?
Bijvoorbeeld door sterk achterover zitten en heel snel richting zijn staart een zweepzwiepgeluid te maken (zonder hem te raken)? Als hij dan een sprongetje naar voren neemt ook meteen been weg, ruimte geven en uitgebreid belonen, al is het maar 1 pas.
Nee zeggen is stressvol, naar voren is ook stressvol. Als echter naar voren beloond wordt dan zal een beetje werkwillig paard snel leren dat het naar voren een betere optie is dan nee zeggen.
Bij een werkschuw paard heb je een ander probleem, maar dat lijkt me hier niet het geval.

Als het gedrag nu pas komt zou ik wel even goed nadenken waarom het ontstaan is, klinkt wel alsof hij ergens iets te snel heeft moeten gaan dan hij emotioneel kon verwerken.

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Pony Bokt bij naar voren rijden als hij niet ‘wil’.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 14:25

Ik zou zeggen film het eens.

Ben heel benieuwd of het echt aan de pony ligt of bij jullie.
Of hij echt niet kan door iets lichamelijks enz.

Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Pony Bokt bij naar voren rijden als hij niet ‘wil’.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 17:19

@Sizzle, ga ik zeker proberen! Vrij eenvoudig te proberen.
Dat van dingen een keer niet hebben kunnen verwerken dat zou bedt nog wel eens kunnen.
Wat ik me herinner is het idd voor het eerst gebeurd toen we ergens langs moesten, hij niet echt gestresst leek, maar ook echt verder moest omdat er andere weggebruikers op ons wachtten.
Was het blijkbaar toch veel spannender dan ik voor hem had ingeschat.

@linnie, dank voor de tip, maar als het gebeurt is het vrij onverwachts en als ik alleen in het dorp op hem zit bijv. Filmt best rot . Maar wel bedankt voor je idee!

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Pony Bokt bij naar voren rijden als hij niet ‘wil’.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:19

Zou het te maken hebben met dat hij overvraagd werd:
organiseer zelf een "monster" op een rustige plek (al dan niet in de bak, etc) en "her-installeer" dat hij heus de tijd mag nemen.

Yuumi

Berichten: 51
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Pony Bokt bij naar voren rijden als hij niet ‘wil’.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:07

Pff erg vervelend, ik hoop dat je snel een oplossing vind.

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: Pony Bokt bij naar voren rijden als hij niet ‘wil’.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:16

Vervelend probleem! Ik geef dan toch been en bij geen reactie een tikje.
Enals ze dan nog niet gaat een tik, ik wil vooral niet dat mijn paard achteruit gaat lopen het verkeer in of, erger nog de sloot...