Beugellengte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shadow0
Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:32

Uit evenwicht zitten is slechter voor je paard dan goed in evenwicht zijn :) Dus dat is alvast het simpele antwoord: als het voor jou werkt is het in principe niet slecht voor je paard.

Het langere antwoord, wat over de bewegingen die je maakt:
Als je staat (gewoon op de grond) kan je bekken in allerlei richtingen bewegen: voor-achter (het effect als je je rug bol en hol maakt), links-rechts (dat wat je doet als je je gewicht op je ene of je andere voet verplaatst), en een rotatie om de lengteas, als je je linkerheup naar voren duwt en dan de rechterheup naar achteren gaat.

Als je dressuur rijdt, maar ook als je gewoon ontspannen te paard zit, al dan niet zonder beugels, heb je al die bewegingsrichtingen nodig.

Hoe korter je je beugels maakt, hoe meer je vanuit je heupen al moet buigen (je 'zit' meer dan je staat), en dan kun je een paar van die bewegingen minder goed. Roteren gaat bv lastig, en bij de voor-achterbeweging en de links-rechtsbeweging moet je veel meer moeite doen.
Lichtrijden met te korte beugels bijvoorbeeld is zwaar omdat je steeds echt op moet staan. Hoe meer je staat (hoe langer je beugels) hoe meer het lichtrijden vooral een kwestie is van de voor-achterbeweging van je bekken (leve je buikspieren), terwijl je nauwelijks uit het zadel omhoog hoeft te komen.

Maar met kortere beugels krijg je ook weer wat terug, waarom het met springen en buitenrijden bijvoorbeeld heel handig is: de punten waar je op kunt steunen (je knieen/bovenbenen, enkels en zitbeenknobbels) zitten wat verder uit elkaar, waardoor je veel ruimere bewegingen op kunt vangen. Als je in dressuurzit en met dressuurbeugels over een hindernis zou rijden is dat niet alleen nogal pijnlijk voor de rug van het paard (en van jou) maar je hebt ook niks om je mee op te vangen, je kiept zo voorover.

Van 'te kort' naar langere beugels overgaan betekent vaak dat je meer op moet vangen vanuit je romp (je buikspieren en rugspieren, 'core stability') en minder op je knieen vertrouwen om je tegen te houden.

Maar het is ook zeker niet goed om te lang te rijden: je kunt dan niets opvangen (als alles al gestrekt is heb je namelijk ook niets meer over), en mensen gaan compenseren, bv door hun onderbenen als tegenwicht te gebruiken (als je bovenlichaam naar voren valt dan steken ze hun benen naar achteren en vaak hun voeten naar buiten om weer evenwicht te krijgen.)

Ergens daartussen dus :)

Met excuus voor het lange verhaal.


MirandaMalik
Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:51

Binkie_Eline schreef:
Ik ben zelf ook iemand die graag met kortere beugels rijdt, en waar op protocollen ook altijd staat dat mijn beugels langer moeten.

Ik heb de tip gekregen om je beugels net dat ene gaatje langer te maken en dan eerst een paar rondjes zonder beugels rijden. Zodra je je beugels dan weer aandoet zit het perfect!!
Kan dan ook veel fijner rijden!


Dit!
Als je verder een goede zit hebt en je zonder beugels begint, zul je gelijk het verschil merken als ze te kort zijn.
Want als je je been ontspant hoef je alleen je teen een stukje op te tillen, dan zitten de beugels goed.
Moet je echt verder omhoog om je beugels aan te doen zijn ze te kort.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Momo94
Berichten: 1111
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:03

Ik reed vroeger ook altijd met korte beugels, omdat ik dacht dat ik daarmee stabieler en steviger zat. Alleen schijn bedriegt op een gegeven moment mijn beugels langer gemaakt. Ik doe altijd mijn middelvinger helemaal boven aan de gesp en dan tot onder mijn oksel de bovenkant van mijn stijgbeugel eventueel ook de onderkant van je stijgbeugel(einde van de leren riem) als richtlijn en dan zitten ze op een mooie lengte. Doordat ik nu mijn benen makkelijker langer kan maken en mijn hakken iets kan uit drukken zit ik veel steviger en stabieler.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:00

Ik denk dat je naar het zadel moet kijken waar je op zit. Ik heb nu pas een zadel op mij en mijn paard aangepast en wat een verschil! Een gaatje langer rijden maakt me niks meer uit, het is overigens wel een springzadel. Ik heb altijd graag kort gezeten en weiger om ooit een dressuur zadel aan te schaffen :+

In de manege lessen heb je vaak slechte zadels waar de ruiters niet allemaal in passen zoals het zou moeten. Dan word het al wat moeilijker.

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 41 bezoekers