Beugellengte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 20:52

Hoi,

Ik hoop dat bokt me hierbij kan helpen en dat het hier mag blijven staan :)
Al meerdere malen met verschillende instructeurs de discussie gevoerd over mijn beugels. Komt er op neer dat bijna alle instructeurs op stal vinden dat ik te kort rijdt en bij mijn huidige instructeur móet ik ze dus ook langer doen. Ik vind dit echter totaal niet fijn rijden en heb ook het idee dat ik mijn evenwicht enorm snel verlies als ik mijn beugels ook maar een gaatje langer maak(terwijl ik voor mijn gevoel stukken stabieler zit met korte beugels). Nu was ik nieuwsgierig, wat is nou eigenlijk slechter voor het paard?(als in, welke invloed heeft wat?) Een ruiter die in balans rijdt, maar met echt te korte beugels (en dan bedoel ik niet standje jockey, maar meer standje springruiter), of een ruiter die zo nu en dan evenwicht verliest, maar met volgens instructeur goede beugels? :)

Groetjes ^^

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:18

Puur uit nieuwsgierigheid, wat geven de instructeurs als reden op dat de beugels langer moeten?

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 21:23

Moonlight17 schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid, wat geven de instructeurs als reden op dat de beugels langer moeten?

De ene vond het er echt niet uit zien, de ander zegt dat ik niet in een springles rijdt en mijn knie zo voor het zadel komt als ik in een dressuurzadel zou rijden :)

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:26

Wat voor zadel rijd je in? Denk zelf dat het beter is om in balans te zitten met kortere beugels, dat het plaatje iets minder mooi is, dan dat je net niet helemaal lekker zit met langere en daardoor je paard in de wegzit.

Maar vind t wel aan je zadel liggen, je knieën moeten niet voorbij t zweetblad komen, en misschien rijd je nu in een springzadel, en als je dan een keer in een echt dressuurzadel zit zit je wel beter met langere beugels, maar dat is een kwestie van voelen

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 21:28

Maddy_Paola schreef:
Wat voor zadel rijd je in? Denk zelf dat het beter is om in balans te zitten met kortere beugels, dat het plaatje iets minder mooi is, dan dat je net niet helemaal lekker zit met langere en daardoor je paard in de wegzit.

Maar vind t wel aan je zadel liggen, je knieën moeten niet voorbij t zweetblad komen, en misschien rijd je nu in een springzadel, en als je dan een keer in een echt dressuurzadel zit zit je wel beter met langere beugels, maar dat is een kwestie van voelen

Ik reed dit keer idd in een veelzijdigheidszadel en zover ik weet hebben niet veel paarden bij ons een echt dressuurzadel :)

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:45

Kairos schreef:
Moonlight17 schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid, wat geven de instructeurs als reden op dat de beugels langer moeten?

De ene vond het er echt niet uit zien, de ander zegt dat ik niet in een springles rijdt en mijn knie zo voor het zadel komt als ik in een dressuurzadel zou rijden :)


Klinkt mij niet echt als een onderbouwde redenen. Heel eerlijk zou ik er dan verder weinig mee doen. Uit je verhaal komt niet dat het je houding/inwerking negatief beinvloed. Looks gaan bij mij niet boven fuctionaliteit. Ik neig persoonlijk naar: korte beugels met balans.

Je paard moet in de springles ook gewoon aan alle hulpen zijn en in prinicipe kun met de korte beugels ook alle grand prix oefeningen rijden. Albert Voorn heeft ooit is gewisseld met een top dressuurruiter van paard, waarbij hij het dressuurpaard met zijn springzadel reed. Piaffe, Passage, Piroutten alles, taat ergens op video.

Wat je eventueel nog zou kunnen proberen, is een gaatje tussen de 2 gaatjes maken en dat proberen. Dan is het verschil is niet zo groot. Heeft mij geholpen toen ik voor het eerst van veelzijdigheidszadel naar dressuurzadel ging. In het begin lag ik voor mijn gevoel er ook bijna constant langs. Gaande weg geleerd mijn balans op nieuw te vinden.

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 22:05

Moonlight17 schreef:
Kairos schreef:

De ene vond het er echt niet uit zien, de ander zegt dat ik niet in een springles rijdt en mijn knie zo voor het zadel komt als ik in een dressuurzadel zou rijden :)


Klinkt mij niet echt als een onderbouwde redenen. Heel eerlijk zou ik er dan verder weinig mee doen. Uit je verhaal komt niet dat het je houding/inwerking negatief beinvloed. Looks gaan bij mij niet boven fuctionaliteit. Ik neig persoonlijk naar: korte beugels met balans.

Je paard moet in de springles ook gewoon aan alle hulpen zijn en in prinicipe kun met de korte beugels ook alle grand prix oefeningen rijden. Albert Voorn heeft ooit is gewisseld met een top dressuurruiter van paard, waarbij hij het dressuurpaard met zijn springzadel reed. Piaffe, Passage, Piroutten alles, taat ergens op video.

Wat je eventueel nog zou kunnen proberen, is een gaatje tussen de 2 gaatjes maken en dat proberen. Dan is het verschil is niet zo groot. Heeft mij geholpen toen ik voor het eerst van veelzijdigheidszadel naar dressuurzadel ging. In het begin lag ik voor mijn gevoel er ook bijna constant langs. Gaande weg geleerd mijn balans op nieuw te vinden.

Denk helaas niet dat ik dat zomaar kan doen, omdat ik maar een manegeruiter ben.. Maar zouden jullie zeggen doorrijden als er iets van gezegd wordt? Want ik heb als ik heel eerlijk ben geen zin om continu stennis te moeten schoppen, maar ik heb het geprobeerd, vond het verre van fijn zitten en ik voelde me gelijk weer zo'n wiebelende beginner :')

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:10

Omdat je het niet gewend bent gaat het misschien niet direct soepel, je zult het moeten leren. Als je eenmaal vaker gereden hebt met de beugels op de juiste lengte dan merk je wel verschil.

Het is niet voor niks om langer te rijden bij de dressuur.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:16

KimD schreef:
Omdat je het niet gewend bent gaat het misschien niet direct soepel, je zult het moeten leren. Als je eenmaal vaker gereden hebt met de beugels op de juiste lengte dan merk je wel verschil.

Het is niet voor niks om langer te rijden bij de dressuur.


Eens, je vind het nu niet fijn, maar het is redelijk snel aan te wennen. Gaandeweg zul je steeds beter balans vinden, uiteindelijk zul je misschien niet eens meer je beugels nodig hebben om goed balans te houden.

Kijk als je op een jong paard zit, dan is balans soms wat lastiger, of op een druk en schichtig paard, dan heb ik mijn beugels ook wat korter. Maar hoe beter je samen in balans bent, des te minder je de beugels nodig hebt om goed te blijven zitten. Op een braaf paard zou ik je echt adviseren je beugels een gaatje langer te doen.

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:20

Ik reed ook altijd te kort, langzaam elke keer een gaatje lager en rijd nu op een goede lange lengte. Was in het begin heel erg wennen en had het idee beugels te verliezen, maar lang is echt beter voor mijn benen en omdat ik minder hoog uit het zadel kom, kom ik ook weer minder hard neer op de rug van het paard. Het ziet er dus rustiger / kleiner uit in draf.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:26

JosefienE schreef:
Ik reed ook altijd te kort, langzaam elke keer een gaatje lager en rijd nu op een goede lange lengte. Was in het begin heel erg wennen en had het idee beugels te verliezen, maar lang is echt beter voor mijn benen en omdat ik minder hoog uit het zadel kom, kom ik ook weer minder hard neer op de rug van het paard. Het ziet er dus rustiger / kleiner uit in draf.


Ik had dat ook, ik dacht steeds dat ik de beugels ging verliezen. Maar dat was een kwestie van aanpassen en opnieuw leren.

Anoniem

Re: Beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:28

Ik weet niet waarom zoveel mensen de dressuurmaat aanhouden in een vzh-zadel, want dat is helemaal niet handig. Het belangrijkste is dat je knie goed aansluit bij de wrong, en het is dus per zadel verschillend welke beugellengte daarbij past. Een springzadel is dus (over het algemeen) nog korter, dressuurzadel daardoor juist weer lang. Als ik met een dressuurmaat in een vzh-zadel ga zitten rijdt dat ook echt voor geen meter.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:30

Als meerdere instructeurs het zeggen is het niet echt meer een kwestie van meningsverschil tussen jou en de instructrice maar dan zijn ze denk ik gewoon echt te kort.
Dat je meer balans verlies is logisch, je leert ook niet in 1 uur op hoge hakken lopen als je als je altijd op slippers hebt gelopen. Gewoon lekker oefenen! Went vanzelf weer :)

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:32

Tsja, ik reed altijd te lang, want je moest met lange benen rijden als het op dressuur moest lijken. Inmiddels instructeurs (2) die wel fatsoenlijke argumenten aandragen over mijn beugellengte. Nu dus een stukkie korter dan vroeger en ik kan veel beter zitten in de galop, heb mijn benen beduidend stiller en mijn balans is beter. Dus ik zou op zoek naar argumenten en dan niet 'dat hoort zo' of 'is mooier'.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:47

TS, probeer je been eens naar achteren te zwaaien en dan terug naar voren te rollen. Dan je tenen iets opbeuren. Dit zou de ideale lengte voor dressuur moeten zijn.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:54

Foto? Het gaat mij namelijk niet om de lengte van je been, maar de hoek van je heup. Als het klein is door bijv. stoel zit, heeft die effect op je rug (hol of bol) en je bekken uiteraard. De houding van je bekken kan je paard voor- maar zeker ook nadelig beinvloeden.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:06

Als je je been als het ware laat vallen, en dan je teen iets omhoog doet, en nog net kunt gaan staan in de beugels zit je op de ideale lengte.

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:10

Heb je misschien een foto?

De houding van je heup naar je been is belangrijk. Niet de lengte.

Ik zit vaak kort.. Zit fijn.
Maar te kort beland ik in een stoelzit..

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:15

Mij zegt dit eigenlijk gewoon dat je altijd op je beugels steunt ipv dat je op je kont zit. Je moet wel contact hebben met je beugels maar je moet er niet van afhankelijk zijn zegmaar.

Misschien een paar zitlessen nemen en vaker zonder beugels rijden.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:00

Ik rij zelf ook in een veelzijdigheidszadel, en ik zit juist stabieler met wat langere beugels (als ik dressuur rijd, bij het springen gaan ze wel korter). Ik merk dat ik te veel op mijn beugels steun als ik met 'normale' (veelzijdigheids-)lengte rijd, waardoor ik niet meer onafhankelijk zit. Bovendien vind ik het met korte beugels moeilijker om mijn benen ver genoeg naar achteren te houden en gaan mijn knieën krampen als ik het toch voor elkaar krijg mijn benen op de juiste plek te houden. Wel heb ik een Wintec waarvan ik de wrongen zo kan aanpassen dat ze bij mijn beugellengte passen ipv andersom.
Verder is een risico van korte beugels inderdaad dat je in stoelzit komt te zitten, maar dat mag je instructeur dan best wel zeggen, in plaats van "staat niet mooi"
Laatst bijgewerkt door nessinator op 17-05-19 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:10

ik vind persoonlijk dat veel ruiters met veel te lange beugels rijden en dat vind ik er dan ook echt niet uitzien. Er mag best een knikje in je knieën zitten maar er zijn ruiters waarbij de benen bijna recht naar beneden hangen en dat vind ik niks.

Ik reed in veelzijdigheid tegen de springlengte aan en op het dressuurzadel wel iets langer maar niet dat mn benen echt recht naar beneden hingen. Dat vind ik voor geen meter zitten en vind het er ook niet uitzien.

Prima dat je instructeur het niet mooi vind maar wat is de reden dat je paardrijdt? Voor de instructeur, om een goede ruiter te worden of om gewoon lekker te recreëren?
Ik zou eens gewoon rustig in gesprek gaan en uitleggen waar voor jou het issue zit.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:21

Ik ben zelf ook iemand die graag met kortere beugels rijdt, en waar op protocollen ook altijd staat dat mijn beugels langer moeten.

Ik heb de tip gekregen om je beugels net dat ene gaatje langer te maken en dan eerst een paar rondjes zonder beugels rijden. Zodra je je beugels dan weer aandoet zit het perfect!!
Kan dan ook veel fijner rijden!

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Re: Beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:47

geen idee of het al eens genoemd is maar misschien kun je zitles nemen, zonder beugels.

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 10:06

Ik zal binnenkort eens kijken of ik een recente foto kan maken. Laatste foto was springen namelijk :)

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:47

De grote vraag is: "langer dan wat".
('Natuurlijk zitten dressuurruiters langer'.)

De correcte zit maakt dat je 'in de lijn van het zwaartepunt zit', oor, schouder, heup en de bal van de voet op 1 lijn.

Dat kan met relatief korte beugels - stijl Wendy Murdoch.

Een 'stoelzit' met je voeten ver voor het zwaartepunt (en vaak het bovenlichaam er achter) is niet de bedoeling.