Op welk niveau van stap overgaan naar galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duran123
Berichten: 1075
Geregistreerd: 02-05-19

Op welk niveau van stap overgaan naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 21:46

Puur uit nieuwsgierigheid: vanaf welk wedstrijdniveau wordt deze overgang gevraagd?
Heb wat proeven opgezocht op internet maar kan het zo 123 niet vinden.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Op welk niveau van stap overgaan naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:48

Vanaf het M2.

Duran123
Berichten: 1075
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Op welk niveau van stap overgaan naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 21:55

Ah oké......en ga je zoiets al oefenen als je M1 bent??
Puur uit interesse....

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Op welk niveau van stap overgaan naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:14

Als je de oefening goed uitvoert kan het bij B ook al wel. Maar vergeet niet tussendoor de normale overgang vaak mee te pakken.

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:15

Dat kan je al veel eerder gaan oefenen, hoeft niet gebonden te zijn aan een wedstrijd niveau.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Op welk niveau van stap overgaan naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:19

Van stap naar galop vind ik een mooie oefening om je paard wat alerter te krijgen en daarnaast ook de achterhand te activeren :-)

Wij pakken het regelmatig mee, eigenlijk op elk niveau :-)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 22:21

In Duitsland zit het al vanaf ongeveer L1 niveau.
Sommige paarden vinden die overgang zelfs makkelijker. Ik heb een keer een tuiger ingereden die niet goed vanuit draf in galop kwam dus dan maar eerst vanuit stap en pas wat later vanuit draf.

Duran123
Berichten: 1075
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 22:57

Weer wat geleerd *\o/*

Duran123
Berichten: 1075
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Op welk niveau van stap overgaan naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 22:58

En de hulp an sich is verder hetzelfde?

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 23:04

Mijn paard wordt nu opgepakt na wat ellende in haar lijf. Momenteel doe ik alleen maar van stap naar galop in plaats van draf naar galop omdat ze dat makkelijker vindt. Dan kan ze zichzelf beter bij elkaar houden en weet ze beter waar ze haar lijf laat zonder heel druk te zijn met het tempo of waar ze haar benen laat. Hulp is idd precies hetzelfde. Reactie alleen net een pas of twee langer de eerste paar keer want als ze het niet verwachten moeten ze eerst even doorkrijgen wat je precies bedoelt.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Op welk niveau van stap overgaan naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 23:09

Ja, de hulp an sich is gewoon hetzelfde, al heb ik vaak wel iets meer overtuiging nodig. Maar de goed gereden paarden pakken het zo op en dan vind ik de overgang zelfs fijner en makkelijker dan die uit draf. En het krijgt ze goed actief en op de achterhand.

anouk257

Berichten: 46
Geregistreerd: 20-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 23:10

De hulp is precies hetzelfde. Je moet zorgen dat je paard actief stapt en dan geef je gewoon de galophulp. Toen mijn paard moest leren om van stap naar galop te gaan heb ik haar steeds op een grote volte gezet. Dit omdat ze best wel voorwaarts is en op een volte kon ik dan beter de controle bewaren. Ze had dan ook meteen een beetje binnenstelling en kon dan makkelijker in de goede galop aanspringen. Nu kan ze het ook gewoon op een rechte lijn.

Anoniem

Re: Op welk niveau van stap overgaan naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 08:41

De hulp is hetzelfde, alleen ik zou hem wel iets beter voorbereiden erop.. In de proeven zag ik nogal eens dat een paard vanuit een ontspannen stap ineens werd verrast door een galophulp en dat gaat dan meestal mis :') Dus hem er even op attenderen dat er iets komt :j

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Op welk niveau van stap overgaan naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 08:48

ik neem die oefening mee vanaf het moment dat ik het idee heb dat het kan. Bij sommige paarden als draf-galop goed bevestigd is, bij sommigen nog daarvoor omdat ze anders van draf in galop vallen.
Ik bereid ze wel scherp voor, duidelijke halve ophouding, duidelijk binnenbeen lang en zodra ik het buitenbeen aanleg zijn ze dan ook écht weg van achteruit.
Fijne oefening om de achterhand te activeren.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Op welk niveau van stap overgaan naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 08:53

Ik heb lang geleden geleerd dat je bij stap-galop de hulp net op het juiste moment moet geven. Dus eerst de beenzetting in stap leren voelen.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Op welk niveau van stap overgaan naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:01

Grappig inderdaad dat sommige paarden het gewoon doen.
Wij proberen het altijd heel snel, voor springpaarden geeft het veel rust in de ring als ze makkelijke vanuit de stap aanspringen.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:12

Skippy01 schreef:
ik neem die oefening mee vanaf het moment dat ik het idee heb dat het kan. Bij sommige paarden als draf-galop goed bevestigd is, bij sommigen nog daarvoor omdat ze anders van draf in galop vallen.
Ik bereid ze wel scherp voor, duidelijke halve ophouding, duidelijk binnenbeen lang en zodra ik het buitenbeen aanleg zijn ze dan ook écht weg van achteruit.
Fijne oefening om de achterhand te activeren.


Ik geef haar juist even tijd. Ze mag er van mij best twee passen over doen. Als het altijd twee passen duurt geef ik gewoon de hulp eerder. Ze springt dan zonder dwang en discussie aan op een minimale hulp, zonder extra scherp te zijn. Ik wil met mijn paard werken op basis van verbinding en vertrouwen en wanneer de boog zo gespannen staat als bij jou dan lukt dat bij mijn merrie niet. Als ik haar zelf het moment van aanspringen laat uitzoeken blijft ze veel beter in balans dan als ik haar een pas eerder doordruk.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:19

pluisje88 schreef:
Skippy01 schreef:
ik neem die oefening mee vanaf het moment dat ik het idee heb dat het kan. Bij sommige paarden als draf-galop goed bevestigd is, bij sommigen nog daarvoor omdat ze anders van draf in galop vallen.
Ik bereid ze wel scherp voor, duidelijke halve ophouding, duidelijk binnenbeen lang en zodra ik het buitenbeen aanleg zijn ze dan ook écht weg van achteruit.
Fijne oefening om de achterhand te activeren.


Ik geef haar juist even tijd. Ze mag er van mij best twee passen over doen. Als het altijd twee passen duurt geef ik gewoon de hulp eerder. Ze springt dan zonder dwang en discussie aan op een minimale hulp, zonder extra scherp te zijn. Ik wil met mijn paard werken op basis van verbinding en vertrouwen en wanneer de boog zo gespannen staat als bij jou dan lukt dat bij mijn merrie niet. Als ik haar zelf het moment van aanspringen laat uitzoeken blijft ze veel beter in balans dan als ik haar een pas eerder doordruk.


Niemand zegt dat ik iets erdoor druk he... Dat is namelijk absoluut niet mijn stijl. Ben een extreem subtiele, zachtaardige ruiter, maar de afstemming met mijn paard en eventuele trainingspaarden is wel gewoon heel goed. Dus "Go" is "Go", omdat wij dat afgesproken hebben. Juist in de scherpe overgangen zoals stap-galop. Scherp is ook zéker actie-reactie, maar nét zozeer 'zuiver'. Als ze een halve tel nodig hebben om hem zuiver te houden, heb ik liever dat ze die halve tel nemen ipv zich haasten. Geef ik mijn eigen paard een pas meer, dan gaat ze die altijd nemen, dus die accepteer ik niet. Dat is een kwestie van 'ken je paard'. En mijn manier van 'niet accepteren' is dus niet een tik geven of een schop, maar een duidelijkere halve ophouding en een duidelijkere zithulp, aangevuld met een korte, simpele beenhulp ;)

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:22

pluisje88 schreef:
Skippy01 schreef:
ik neem die oefening mee vanaf het moment dat ik het idee heb dat het kan. Bij sommige paarden als draf-galop goed bevestigd is, bij sommigen nog daarvoor omdat ze anders van draf in galop vallen.
Ik bereid ze wel scherp voor, duidelijke halve ophouding, duidelijk binnenbeen lang en zodra ik het buitenbeen aanleg zijn ze dan ook écht weg van achteruit.
Fijne oefening om de achterhand te activeren.


Ik geef haar juist even tijd. Ze mag er van mij best twee passen over doen. Als het altijd twee passen duurt geef ik gewoon de hulp eerder. Ze springt dan zonder dwang en discussie aan op een minimale hulp, zonder extra scherp te zijn. Ik wil met mijn paard werken op basis van verbinding en vertrouwen en wanneer de boog zo gespannen staat als bij jou dan lukt dat bij mijn merrie niet. Als ik haar zelf het moment van aanspringen laat uitzoeken blijft ze veel beter in balans dan als ik haar een pas eerder doordruk.

Het hangt er een beetje vanaf, maar als je het echt goed wilt doen dan bereid je de overgang netjes voor. Voor mij betekent dat dat ik eerst de verzameling op zoek in stap, zodat ik de juiste activiteit en impuls heb in het paard. Dat levert meestal wel een prompte en nette overgang op, juist omdat het paard al kan anticiperen op wat er komt. De overgang moet wel op de hulp, want in het vervolgtraject moeten er ook ooit nog wissels en series uit komen en dan heb je niks aan een overgang die een paar passen later een keertje komt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:25

Pipodipo schreef:
[
Het hangt er een beetje vanaf, maar als je het echt goed wilt doen dan bereid je de overgang netjes voor. Voor mij betekent dat dat ik eerst de verzameling op zoek in stap, zodat ik de juiste activiteit en impuls heb in het paard. Dat levert meestal wel een prompte en nette overgang op, juist omdat het paard al kan anticiperen op wat er komt. De overgang moet wel op de hulp, want in het vervolgtraject moeten er ook ooit nog wissels en series uit komen en dan heb je niks aan een overgang die een paar passen later een keertje komt.


Precies dat ja! Overhaasten is niet ok. Maar als je paard goed is voorbereid, kunnen ze prompt zoals jij noemt, scherp zoals ik het noem, de overgang maken.
Bij een driejarige/vierjarige die net zadelmak is, verwacht je een andere reactie dan bij een zevenjarige. Dat mag duidelijk zijn. Maar je wil ze uiteindelijk allemaal 'scherp' aan de hulpen hebben (en daarmee zijn dus niet de hulpen zelf scherp, als in gemeen, maar scherp als in duidelijk, acuut, zonder ruis...)

Spelfoudt
Berichten: 1
Geregistreerd: 08-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:25

Ik vind dit een oefening die ik aanleer wanneer ik het gevoel heb dat het paard genoeg balans heeft en wanneer hij er klaar voor is. Ik vind dit zo'n oefening die soms heel handig kan zijn dus daarom probeer ik het wel zo snel mogelijk aan te leren, mits het paard er klaar voor is. In principe geef je dezelfde hulp als dat je de overgang draf-galop maakt, omdat de galophulp hetzelfde blijft.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:28

Moet wel zeggen dat mijn paard extreem meewerkend/meedenkend is als ik mijn paard aangeef dat ik iets van haar wil dan doet ze dat. Ze mag dat van mij doen zo snel ze dat kan. In het begin zal ze due twee passen nig nodig hebben naar als ze sterker wordt en het daardoor sneller kan, dan gaat ze dat op dezelfde vraag ook doen. Hoe meer eigen initiatief ze mag nemen hoe beter ze meedenkt en haar best doet. Snap uiteraard dat dit niet bij elk paard zo is :)

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:12

pluisje88 schreef:
Moet wel zeggen dat mijn paard extreem meewerkend/meedenkend is als ik mijn paard aangeef dat ik iets van haar wil dan doet ze dat. Ze mag dat van mij doen zo snel ze dat kan. In het begin zal ze due twee passen nig nodig hebben naar als ze sterker wordt en het daardoor sneller kan, dan gaat ze dat op dezelfde vraag ook doen. Hoe meer eigen initiatief ze mag nemen hoe beter ze meedenkt en haar best doet. Snap uiteraard dat dit niet bij elk paard zo is :)

Dat is een benadering, maar het is inderdaad niet de enige manier. Het is heel belangrijk om elke beslissing in perspectief te blijven zetten, als je dus beslist om bedenktijd toe te laten, dan zul je zien dat dat later in de africhting een probleempje kan opleveren. Tenminste, als je van plan bent om door te groeien in de africhting, niet iedere ruiter kan of wil dat.

Skippy, inderdaad.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Op welk niveau van stap overgaan naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:24

Ik ken mijn paard goed genoeg daarvoor en ik denk dat het wel mee zal vallen

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Op welk niveau van stap overgaan naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:31

Ik denk dat het bij een 3 of 4 jarige van weinig trainingswaarde is, dan leer je ze meer een truukje, dan dat je daadwerkelijk die overgang laat zien zoals die moet. Je moet om de overgang juist uit te voeren namelijk een vorm van verzameling hebben en dat lijkt mij voor die jonge paarden nog niet aan de orde.