Beginner met springen en voet strak in de beugel houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Irisgs
Berichten: 4
Geregistreerd: 30-04-19

Beginner met springen en voet strak in de beugel houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-19 18:19

Ik heb een vraag, want als ik rij dan zit mijn voet goed maar als ik in galop wil overstappen of als ik al in galop zit dan gaan mijn voeten een beetje heen en weer in de beugels. Ik wil graag van jullie weten hoe ik mijn voeten strak in de beugels kan houden.
En ik heb een vraagje over springen. Ik heb nog niet gesprongen en ga dat morgen leren ik wil graag tips van jullie voor een beginnende ruiter, alvast bedankt :) <3


moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:27

Een tip voor het springen, begin er pas aan als je voeten onder controle zijn ;)

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Beginner met springen en voet strak in de beugel houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:31

Probeer druk op je voeten te houden in galop. Niet gaan staan in je beugels natuurlijk. Maar hakken laag, en druk op de bal van je voet. Vraag ook je instructie om je daarmee te helpen, want die zou dat moeten kunnen zien.

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

Poekkie
Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:34

Heb je het gevoel dat je klemt in het zadel om je vast te houden? Vaak trek je dan je benen op waardoor je idd begint te schuiven. Dit is vooral een kwestie van veel oefenen.

Probeer je benen lang te houden en hakken uit te drukken, zonder je knieën tegen het zadel aan te duwen. Vaak helpt het om eens helemaal zo ver als je kan naar achter te gaan liggen en dan terug recht te komen. Het helpt te ontspannen en je bekken te kantelen.
Ook stijgbeugels aan en uit doen tijdens de galop is een goede oefening.

Voor het springen: doe dit aub niet als je voeten vaak echt te ver in de stijgbeugel schuiven, dit kan erg gevaarlijk zijn! Probeer vooral niet aan de teugels te trekken/leunen tijdens de sprong en goed op de passen van je paard te letten. De rest komt vanzelf wel met een goede instructrice :)

Mijn voornaamste tip: oefenen en genieten!

Paardengek in hart en nieren!

Westhof
Berichten: 2891
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:38

Beugels wat korter maken als je gaat springen. Eventueel een korfje op je beugel om te voorkomen dat je voet er doorheen schiet.

Anoniem

Re: Beginner met springen en voet strak in de beugel houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:41

Sowieso veiligheidsbeugels gebruiken, en je hebt tegenwoordig ook een hoop beugels met een stalen gripzooltje onder je voet met tanden/pinnen die in de zool van je schoen haken zodat je niet meer door de beugels schuift. Ik vind zelf de Freejumps erg prettig, die hebben echt een soort spijkertjes omhoog staan. Als ik daarmee rij dan vergeet ik gewoon dat ik nog beugels onder mijn voeten heb. :)

Irisgs
Berichten: 4
Geregistreerd: 30-04-19

Re: Beginner met springen en voet strak in de beugel houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-19 19:07

Ik heb dan weer niet dat mijn voeten extreem bewegen. Voornamelijk is het dat als ik naar galop overstap dat moet je ja doorzitten en met het doorzitten wiebel ik waardoor mijn voet een klein beetje door schuift in de beugel. Maar bedankt als ik morgen ga rijden ga ik goed opletten dat ik mijn hakken omlaag houd en goed doordruk. Maar nog 1 vraagje wat bedoelen jullie met benen lang maken, want als ik daar aan denk dan denk ik juist dat ik ze zo lang wil maken dat ik ga staan in mijn zadel.

Irisgs
Berichten: 4
Geregistreerd: 30-04-19

Re: Beginner met springen en voet strak in de beugel houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-19 19:08

Maar alsnog bedankt allemaal ik ga goed oefenen morgen met druk in de beugels houden +:)+

Irisgs
Berichten: 4
Geregistreerd: 30-04-19

Re: Beginner met springen en voet strak in de beugel houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-19 19:10

Ohw en nog 1 ding mijn voeten zitten wel goed in lichtrijden met draf maar ook met galop Haha. Dan houd ik mijn voeten dan wel weer goed het enigste is de overstap naar galop dan gaan ze iets te ver in de beugels.

rainbowbrite
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:34

Doorzitten in draf is vooral in het begin nog erg moeilijk, probeer je bekken mee te bewegen met het drafritme van het paard, ontspannen zitten dus en je benen op hun plek houden. Omdat je gaat aangalopperen, ligt het draftempo vaak ongewild wat hoger, wat het nog moeilijker maakt, probeer daarom vanuit arbeidsdraf aan te galopperen, zonder te versnellen.

Benen lang maken, betekent dat je ze ontspannen naar beneden houdt, tenen niet naar buiten steken, maar je voet mooi recht en je hiel laag. Zoals de zwaartekracht werkt zegt maar, dus niet gaan staan in je beugels, maar denk aan (visualisatie :) ) smeltende boter van boven naar beneden, zo zouden je benen langs de flanken van je paard moeten 'vallen.'

Heb je de verlichte zit al geoefend? Die leer je voor het springen, dan kom je wel met je bips uit het zadel, maar zorg dat je niet met je volle gewicht in de stijgbeugels gaat staan. Dat zal je instucteur je wel uitleggen. Voor je spieren en evenwicht is verlichte zit in draf ook een hele goede oefening. Ook voor je uithoudingsvermogen, probeer die maar eens een tijd vol te houden, of bijvoorbeeld elke vierde pas zitten en weer in verlichte zit. Succes met je eerste sprongetjes!
Laatst bijgewerkt door rainbowbrite op 01-05-19 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2
Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:00

Ten eerste: hakken laag is alleen maar een trucje, of eigenlijk een misverstand.
Ideaal: je been is ontspannen, hangt af en je beugels hebben de correcte lengte. Dan zijn je hakken iets lager dan je tenen.
Je enkel koste wat kost zo gebogen mogelijk willen hebben is al gauw je enkel als gewricht 'op slot' zetten.
...en als er 1 gewricht niet meer goed kan openen en sluiten (je enkels in dit geval) - dan bewegen alle andere gewrichten ook nauwelijks meer. Helpt niet - je krijgt er geen vertrouwen van, geen stabiele zit, je voelt je dier minder goed aan, noem maar op.
Niet doen dus!

Als mens hebben we een serie reflexen en bij 'spanning' gaan je hakken omhoog (en je knieën richting buik, en je schouders omhoog je je bovenlichaam voorover en je handen omhoog).

Sommige instructeurs roepen dan bijvoorbeeld 'achterover', of 'hakken laag'.
In feite is dat 'kom uit je reflex', ofwel : voel je prettig en veilig!
Werk dus aan alles wat jou vertrouwen in het zadel kan geven.
Dat kan van alles zijn. Zitles...? Het boek centered riding lezen...? Een paar sessies flexchair? Vragen stellen aan je instructeur...?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Re: Beginner met springen en voet strak in de beugel houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:58

klinkt als een balans probleem. balans ga je onder andere creeren door het paard in zijn beweging te 'volgen'. net rechtop zitten en 1 rechte lijn van je hakken, ellebogen en schouders.
onderbeen altijd op de plaats houden, gaat op het begin echt niet vanzelf omdat dit geen natuurlijke houding is van je lichaam

gewoon blijven oefenen en veel geduld hebben ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cas10 en 11 bezoekers