Op welke zitbeenknobbel in galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Orlinapaard
Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Op welke zitbeenknobbel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 18:25

Hoi bokkers,

Bij het bekijken van enkele filmpjes op YouTube van een Grand Prix amazone viel me op iets merkwaardig op. Zij gaf nl. meerdere keren aan dat zij op haar binnenste zitbeenknobbel zit in galop. Dus als ze bvb in de rechtergalop zit, dat ze dan ook op haar rechter zitbeenknobbel zit. Maar ik zit juist altijd op mijn buitenste zitbeenknobbel! Wat is nu de goede manier? De oefeningen waar ik het meeste moeite mee heb zijn de vliegende wissels, de galopappuyementen, en de arbeidspirouettes. Maar misschien werk ik dus al die tijd al verkeerd in met mijn gewichtshulp en werk ik mijn paard dus continu tegen? Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

A horse is a poetry in motion


belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Op welke zitbeenknobbel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:27

Als het paard een rechte lijn moet lopen wil je toch evenveel druk op beide knobbels?

Orlinapaard
Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 18:31

belle_boef schreef:
Als het paard een rechte lijn moet lopen wil je toch evenveel druk op beide knobbels?


Ja, en toch, als je bvb kijkt naar een serie, dan zie je de ruiter ook van de ene naar de andere kant 'schommelen' met hun zit.

A horse is a poetry in motion

belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:49

Orlinapaard schreef:
belle_boef schreef:
Als het paard een rechte lijn moet lopen wil je toch evenveel druk op beide knobbels?


Ja, en toch, als je bvb kijkt naar een serie, dan zie je de ruiter ook van de ene naar de andere kant 'schommelen' met hun zit.


Maar dat moet ook wel want je geeft hem wel een hulp anders springt hij niet over. Bij iedere wissel moet hij zijn lijf ombuigen en dat lukt mi. Alleen als de ruiter mee veranderd.

Met een rechte lijn bedoelde ik wel in dezelfde gang en hand blijven.

Avalanche
Berichten: 15920
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Op welke zitbeenknobbel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:59

Binnenzitbeen knobbel, dat is waar je de hulp op geeft, en je kan hem idd op die manier onderhouden ook. Het is de richting van je lijf die aanwijst welke kant je opgaat, dus ook al zit je op je binnenzitbeenknobbel, als je navel recht naar voren wijst gaat je paard dus rechtuit.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Orlinapaard
Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 19:52

Avalanche81 schreef:
Binnenzitbeen knobbel, dat is waar je de hulp op geeft, en je kan hem idd op die manier onderhouden ook. Het is de richting van je lijf die aanwijst welke kant je opgaat, dus ook al zit je op je binnenzitbeenknobbel, als je navel recht naar voren wijst gaat je paard dus rechtuit.


Bedankt voor deze heldere uitleg, Avalanche81! En is dat bij alle oefeningen zo? Dus bij rechtuit rijden, contra, eenvoudige wissels,...? Of zijn er oefeningen waar je juist wel op je buitenste knobbel gewicht moet opnemen? Ik dacht bvb altijd dat je bij een vliegende wissel moest schommelen van de ene buitenste zitbeenknobbel naar de andere. Tenminste, zo ziet dat er toch uit als je achter het paard staat wanneer iemand een serie springt. Maar dat is dus niet zo?

A horse is a poetry in motion

Orlinapaard
Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 19:59

belle_boef schreef:
Orlinapaard schreef:

Ja, en toch, als je bvb kijkt naar een serie, dan zie je de ruiter ook van de ene naar de andere kant 'schommelen' met hun zit.


Maar dat moet ook wel want je geeft hem wel een hulp anders springt hij niet over. Bij iedere wissel moet hij zijn lijf ombuigen en dat lukt mi. Alleen als de ruiter mee veranderd.

Met een rechte lijn bedoelde ik wel in dezelfde gang en hand blijven.


Dus volgens jou moet je op beide knobbels evenveel gewicht hebben als je rechtuit gaat? En als je dan bvb contra wil rijden, heb je dan ook evenveel druk op de linkse en de rechtse? Of zit je dan wel een beetje meer op je ene zitbeenknobbel om te vermijden dat hij omspringt? En zo ja, op welke zit je dan?

En je zegt dat je bij bvb een serie wel een zithulp moet geven. Maar hoe werkt die hulp dan volgens jou? Van de buitenste zitbeenknobbel naar de andere buitenste of van de binnenste naar de binnenste?

A horse is a poetry in motion

Suzanne F.
Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Op welke zitbeenknobbel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 20:04

Je moet daar helemaal niet zo over nadenken. Gewoon recht boven je paard blijven zitten. De hulpen geef je met been. Dat schommelen van links naar rechts is ook helemaal de bedoeling niet. Kijk maar eens een oude video van Anky met Bonfire terug in de series. Die zie je helemaal niet bewegen in de wissels, alleen hele kleine beenhulpen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Orlinapaard
Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 20:10

Suzanne F. schreef:
Je moet daar helemaal niet zo over nadenken. Gewoon recht boven je paard blijven zitten. De hulpen geef je met been. Dat schommelen van links naar rechts is ook helemaal de bedoeling niet. Kijk maar eens een oude video van Anky met Bonfire terug in de series. Die zie je helemaal niet bewegen in de wissels, alleen hele kleine beenhulpen.


En dus ook niet bij de zijgangen?

A horse is a poetry in motion

Anoniem

Re: Op welke zitbeenknobbel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 20:41

Ik denk dat je wanneer je niks vraagt gewoon je gewicht evenredig moet verdelen, maar in zijgangen heb je inderdaad wel je gewicht nodig, en in series ook lijkt me. Ik rij niet zo goed, maar heb voor de lol even geprobeerd om een been wat naar achteren te leggen en dan op dezelfde kant mijn gewicht te zetten. Wanneer ik bijvoorbeeld in de rechter galop aanspring, leg ik mijn linker been naar achteren, en probeerde ik dus ook mijn gewicht op mijn linker zitbeenknobbel te gooien. Onmogelijk, ik moet wanneer ik mijn linker been naar achteren leg mijn gewicht wel iets naar mijn rechter zitbeenknobbel verplaatsen, anders lazer ik er links af, maar weet niet of dat aan mij ligt? En hoe het officieel zou moeten?
Daar zijn de meningen ook nog wel over verdeeld. Een paard zou graag onder jouw gewicht willen blijven om niet om te vallen, dus wanneer jij naar rechts zou leunen, zou je paard naar rechts stappen. Dat zou je dan kunnen gebruiken bij de zijgangen. Maar aan de andere kant heb ik wel eens gehoord dat je het moet vergelijken met een bal, ga jij op een bal zitten en naar rechts hangen, floept de bal naar links. Lekker tegenstrijdig dus, maar wel heel interessant. En ik denk ook dat het er van afhangt wat je paard geleerd heeft, maar de manier die voor het paard het meest logisch is, is de manier waarop het paard van nature zou reageren.
Dit wilde ik graag eens testen, en toen ik vorig jaar een driejarige reed die net zadelmak was maar nog niet echt aan de hulpen stond, ben ik iets meer op mijn linker zitbeenknobbel gaan zitten, en toen ging het paard naar links, en als ik iets meer op rechts ging zitten, ging het paard naar rechts. Ik denk dan ook dat een paard met zijn lijf onder jouw gewicht wil blijven en dat de theorie van de bal die juist aan de andere kant onder je weg floept niet klopt, maar dat verschilt misschien per paard

keshia
Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 20:46

Bij het naar achteren brengen van je been gaat de druk van je zitbeenknobbel af. Dat wat je ziet in de wissel is eigenlijk gewoon "galop aanspringen" ofwel links ofwel rechts. Zoals je vroeger op de manege al leerde, binnenbeen op de singel en buitenbeen een fractie erachter. Daarmee breng je de druk dus op de binnenzitbeenknobbel waardoor het paard aanspringt in de juiste galop. Met een serie zeg je dus steeds , rechts aanspringen, links aanspringen. Dus linkerbeen op de singel en druk op de binnenzitbeenknobbel voor de linkergalop. Rechterbeen op de singel, links erachter druk op rechter zitbeenknobbel voor de rechtergalop. Zo overdreven als sommige ruiters hem rijden is vaak niet nodig.

Op een volte, met wijken appuyementen en schouderbinnenwaarts hoort het binnenbeen de stelling te regelen op de singel en te zorgen dat het paard niet naar binnen komt vallen. Daar hoort dus ook de druk op de binnen zitbeenknobbel. Dus bij wijken voor de linkerkuit naar rechts, hoort het linkerbeen eigenlijk op de singel de stelling te regelen, druk op de binnenzitbeenknobbel en dan loopt het paard naar rechts.
In een appuyement naar links, blijft een paard alleen gebogen als je je binnenbeen lang en naar voren houdt, en de druk op het binnenzitbeenknobbel en daarna met het buitenbeen naar links sturen. :)

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

MyChoice
Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:02

Ik zit op een volte met vrij veel gewicht op m'n binnenste zitbeenknobbel. Daarmee vraag ik buiging. Rechtuit zit ik met iets minder gewicht op m'n binnenste zitbeenknobbel. Daarmee vraagt ik lateroflexie zodat de schouder iets van de balans afkomt waardoor je paard recht loopt en niet met z'n schouder langs de bakrand plakt zodat je niet heel licht travers rijdt. Sinds ik op deze manier rijd hoef ik vrijwel niks meer met m'n been te doen. Wijken gaat op gewichtverplaatsing, schouderbinnenwaards ook. Travers ook. Eigenlijk kun je er in principe alle oefeningen mee rijden.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Avalanche
Berichten: 15920
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:08

keshia schreef:
Bij het naar achteren brengen van je been gaat de druk van je zitbeenknobbel af. Dat wat je ziet in de wissel is eigenlijk gewoon "galop aanspringen" ofwel links ofwel rechts. Zoals je vroeger op de manege al leerde, binnenbeen op de singel en buitenbeen een fractie erachter. Daarmee breng je de druk dus op de binnenzitbeenknobbel waardoor het paard aanspringt in de juiste galop. Met een serie zeg je dus steeds , rechts aanspringen, links aanspringen. Dus linkerbeen op de singel en druk op de binnenzitbeenknobbel voor de linkergalop. Rechterbeen op de singel, links erachter druk op rechter zitbeenknobbel voor de rechtergalop. Zo overdreven als sommige ruiters hem rijden is vaak niet nodig.

Op een volte, met wijken appuyementen en schouderbinnenwaarts hoort het binnenbeen de stelling te regelen op de singel en te zorgen dat het paard niet naar binnen komt vallen. Daar hoort dus ook de druk op de binnen zitbeenknobbel. Dus bij wijken voor de linkerkuit naar rechts, hoort het linkerbeen eigenlijk op de singel de stelling te regelen, druk op de binnenzitbeenknobbel en dan loopt het paard naar rechts.
In een appuyement naar links, blijft een paard alleen gebogen als je je binnenbeen lang en naar voren houdt, en de druk op het binnenzitbeenknobbel en daarna met het buitenbeen naar links sturen. :)
Klopt exact. En het is idd iets waar je niet vreselijk over na moet denken, want dan gaje het heel overdreven doen. Maar het weten is wel handig, want dan zou je dus je wissels kunnen rijden met min of meer onzichtbare hulpen.

Orlinapaard schreef:
Avalanche81 schreef:
Binnenzitbeen knobbel, dat is waar je de hulp op geeft, en je kan hem idd op die manier onderhouden ook. Het is de richting van je lijf die aanwijst welke kant je opgaat, dus ook al zit je op je binnenzitbeenknobbel, als je navel recht naar voren wijst gaat je paard dus rechtuit.


Bedankt voor deze heldere uitleg, Avalanche81! En is dat bij alle oefeningen zo? Dus bij rechtuit rijden, contra, eenvoudige wissels,...? Of zijn er oefeningen waar je juist wel op je buitenste knobbel gewicht moet opnemen? Ik dacht bvb altijd dat je bij een vliegende wissel moest schommelen van de ene buitenste zitbeenknobbel naar de andere. Tenminste, zo ziet dat er toch uit als je achter het paard staat wanneer iemand een serie springt. Maar dat is dus niet zo?

Als je buiging wilt, zet je simpelweg wat gewicht op je binnenbeen aan de kant waar je de buiging wilt. Ik ben persoonlijk niet een fan van dat binnenbeen erin drukken om reden van "buigen om het binnenbeen" omdat je dan de schouder blokkeert en het paard het gewicht op het buitenvoorbeen zet ipv het binnenachterbeen.
Bij rechtuit vraag je geen buiging, en dus ga je ook je gewicht niet verplaatsen :) maar je navel wijst waar je heen gaat en buiging is je binnenbeen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Suzanne F.
Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:15

Orlinapaard schreef:
Suzanne F. schreef:
Je moet daar helemaal niet zo over nadenken. Gewoon recht boven je paard blijven zitten. De hulpen geef je met been. Dat schommelen van links naar rechts is ook helemaal de bedoeling niet. Kijk maar eens een oude video van Anky met Bonfire terug in de series. Die zie je helemaal niet bewegen in de wissels, alleen hele kleine beenhulpen.


En dus ook niet bij de zijgangen?


Nee, recht boven je paard blijven zitten. Zodra je gaat denken aan welke knobbel wat moet doen ga je veel te onrustig en te overdreven hulpen geven. En als je al ergens aan moet denken dan is het altijd mee zijn in de beweging en de richting waarin je gaat. Bij de zijgangen houd je altijd je binnenbeen lang zodat je mee bent in de richting van de beweging. Heel veel ruiters hangen naar buiten en zitten dan tegen en storen hun paard enorm. Altijd recht boven je paard blijven zitten en in de zijgangen binnenbeen lang houden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Orlinapaard
Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Re: Op welke zitbeenknobbel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 22:00

Mijn ervaring is dat gewichtshulpen bij de zijgangen juist een meerwaarde zijn, omdat je dan inderdaad minder beenhulp hoeft te geven. Zoals Elvirawortel zegt, zal het paard de neiging hebben om onder je te blijven. Uiteraard bouw je ook die gewichtshulp af, zodat je het maar amper ziet. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat je je paard hindert of uit balans brengt. En als je je binnenbeen lang houdt, komt dat dan niet op hetzelfde neer? Verplaats je je gewicht dan ook niet automatisch iets naar je binnenzitbeenknobbel?

In tegenstelling tot wat keshia zegt, verplaats ik mijn gewicht bij het wijken iets meer naar mijn buitenzitbeenknobbel. Is dat niet logischer als je de redenering volgt dat het paard altijd onder je zal willen blijven? Maar hoe zit het dan bij schouderbinnenwaarts? Ik zit bij sb op de binnenkant, maar als je de vorige redenering doortrekt, zou je dan ook op de buitenzitbeenknobbel moeten zitten..

Bij zijgangen zie ik de meerwaarde van gewichtshulpen wel in, maar over de galopwissels twijfel ik. Als je je gewicht op de binnenzitbeenknobbel brengt tijdens de wissel, krijgt het paard dan wel de kans om zijn binnenachterbeen en binnenschouder voldoende naar voren te brengen? Blokkeer je die dan niet juist?

A horse is a poetry in motion

Anoniem

Re: Op welke zitbeenknobbel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 23:22

Als je aan springt in galop leg je toch ook je buiten been naar achteren en komt je gewicht automatisch op binnen? Wanneer je een wissel springt geef je zeg maar de hulp om aan te springen dus dezelfde hulp

Orlinapaard
Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 23:43

Elvirawortel schreef:
Als je aan springt in galop leg je toch ook je buiten been naar achteren en komt je gewicht automatisch op binnen? Wanneer je een wissel springt geef je zeg maar de hulp om aan te springen dus dezelfde hulp


Mijn buitenbeen ligt naar achteren in de galop, maar toch zit ik duidelijk met meer gewicht op mijn buitenzitbeenknobbel. Dat merk ik bvb heel goed als ik ben vergeten aan te singelen. Dan zakt mijn zadel na enkele rondjes galop iets scheef naar de buitenkant toe.

Wanneer er bij vliegende wissels wordt gepraat over 'het verleggen van de gewichtshulp' ging ik er dus altijd vanuit dat ik van buiten naar buiten moest gaan zitten. Maar dat is dus blijkbaar fout... De wissels blijven ons grootste struikelblok. Dit zou dus wel eens een hoop kunnen verklaren.. :Y)

A horse is a poetry in motion

Avalanche
Berichten: 15920
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 00:00

Orlinapaard schreef:
En als je je binnenbeen lang houdt, komt dat dan niet op hetzelfde neer? Verplaats je je gewicht dan ook niet automatisch iets naar je binnenzitbeenknobbel?

Ja, binnenbeen lang en los, dus laten vallen, en dan kom je idd al iets meer op je binnenzitbeenknobbel terecht.
Orlinapaard schreef:
In tegenstelling tot wat keshia zegt, verplaats ik mijn gewicht bij het wijken iets meer naar mijn buitenzitbeenknobbel. Is dat niet logischer als je de redenering volgt dat het paard altijd onder je zal willen blijven?

Wijken is gewoon je paard opzij duwen met je been. Zonder gewichtsverplaatsing, je blijft daar dus recht boven je paard zitten, je navel blijft ook recht naar voren, je wil immers je paard evenwijdig aan de AC lijn houden. Je duwt gewoon je paard met je binnenbeen opzij, en je geeft aan de andere kant ruimte, als jij op je buitenzitbeenknobbel gaat zitten is daar geen ruimte meer.

Orlinapaard schreef:
Maar hoe zit het dan bij schouderbinnenwaarts? Ik zit bij sb op de binnenkant, maar als je de vorige redenering doortrekt, zou je dan ook op de buitenzitbeenknobbel moeten zitten..

Bij SB zit je idd op je binnenzitbeenknobbel, vraagt licht stelling naar binnen (je vraagt immers buiging met je zitbeenknobbel, dus je moet niet aan de buitenkant gaan zitten want dan kan je paard niet meer buigen) houdt de deur voor de schouder dicht met je buitenteugel en je navel wijst naar voren. Je navel bepaalt namelijk richting, en als je navel de juiste richting op is, stuur je automatisch die kant op.


Orlinapaard schreef:
Bij zijgangen zie ik de meerwaarde van gewichtshulpen wel in, maar over de galopwissels twijfel ik. Als je je gewicht op de binnenzitbeenknobbel brengt tijdens de wissel, krijgt het paard dan wel de kans om zijn binnenachterbeen en binnenschouder voldoende naar voren te brengen? Blokkeer je die dan niet juist?

Nee, want als jij op de andere kant gaat zitten en moeilijk gaat doen met je binnenbeen, gooi je het gewicht op het buitenvoorbeeen ipv het binnenachterbeen, en dan kun je niet meer galopperen want je bent je buiging kwijt.

Ik ben het dus met Suzanne eens, gewoon simpelweg je binnenbeen laten vallen, lang en los.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:44

Ik heb het op allerlei manieren geleerd.
Manegeles: buitenbeen optrekken en gewicht naar buiten.
Spaanse les juf 1: zit op binnen (wel buitenbeen achter de singel)
Spaanse juf nr 2: zit gewoon in het midden (wel buitenbeen achter de singel)
Centered riding : tijdens de galop schommel je van buitenachter naar binnenvoor.

Contragalop heb ik wel gedaan bij juf 1, "blijf op links" terwijl je op de diagonaal op de H of de F afgaat, je navel/ schouders (en het schot ;) ) wijzen de weg.

Bij juf 2 rijd ik enkelvoudige wissels op de slangevolte (en soms heeft het dier geen zin in stap en krijg ik een vliegende wissel), bij haar gaat het om de correcte stelling en buiging van het paard. (Zij houdt niet van contragalop, ik was n keer slordig :o met de stelling en dat werd laten we zeggen contragalop....)

...en bij de die hard spanjolen geldt wijken niet als een echte oefening, sommigen doen het enkel in stap en enkel om het dier het principe 'ga zijwaarts' te leren.
Zelf leg ik al visualiserend de nadruk op het rekken van de psoasspier van het paard, bij wijken voor het linkerbeen is dat de linkerpsoas, ik heb wat de neiging om op links te gaan zitten. (Voelt erg fijn in draf....)

Ik volg even!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 30-04-19 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anoniem

Re: Op welke zitbeenknobbel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:48

Janneke jij hebt toch ook bij Karin Leibbrandt gelest? Hoe doet die het? Want ik heb haar boek gelezen en dat gaat vooral over de basis dus ben benieuwd hoe zij het in zijgangen en wissels zou toepassen

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:51

Is je probleem misschien ook niet dat je hier een beetje 'te bewust' mee bezig bent? Ik rijd mijn series echt niet door te denken waar ik heen moet maar als ik erover nadenk zal ik heus naar binnen 'schuiven' met het verplaatsen van mijn buitenbeen.. Echter als ik dit bewust ga proberen ga ik verkrampen en lukt het niet meer ;)

Il Buono 25j- luxe grasmaaier en mijn beste vriendje - op pensioen- eindstand: niveau 1+16
Ebony (v. Aga Kahn (v. Ferro)) - 17jaar - Young Riders gereden, nu lichte tour
Delilah -18j - was niet van mij, YR mee gereden

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Op welke zitbeenknobbel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:54

...ik rijd mijn jonkie bij (een leerling van) Karin Leibbrandt.

Die gaf mij het doorkijkje mbt wijken en de psoas.

Galop doen we nog niet (spaans: eerst je dier zo sterk maken dat ze een lange zijde schouderbinnenwaarts kan).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anoniem

Re: Op welke zitbeenknobbel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:03

ik vind het zo interessant hè! Vind het altijd erg leuk om jouw posts te lezen. Mensen gaan er zo van uit dat je in de b gaat galopperen en in de m pas schouderbinnenwaarts, en jouw theorie van eerst wijken om de lengte buiging te verbeteren zodat voltes makkelijker gaan, in plaats van altijd maar voltes rijden om de lengtebuiging te verbeteren en dan pas in de L gaan wijken, vind ik ook heel interessant

olijf
Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:11

Dat jij je gewicht naar buiten verplaatst ipv naar binnen, zou erop kunnen duiden dat je paard niet genoeg opzij gaat voor je binnen been.
Dan ga je compenseren door je gewicht iets naar buiten te brengen....
Waarschijnlijk valt jou paard toch iets naar binnen als jij je gewicht op je binnen kant houd.
Dat kan je checken door een volte wat kleiner te maken en dan je binnen hand iets van de hals af te zetten. Dus niet naar je toe halen maar alleen opzij, dan zal hij waarschijnlijk naar binnen vallen....

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Op welke zitbeenknobbel in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:18

@ Olijf: please enlighten me...

(Wat ik idd wel denk: stel ik rijd een volte, ik breng mijn binnenhand opzij - dan gaat het zwaartepunt naar binnen en hoort het paard naar binnen te komen -
de kwestie is dan of het dier ons netjes op het binnenachterbeen draagt, of dat we op de binnen'schouder' vallen...)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers