Pony wilt niet stappen en compleet uit balans

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Liefleef
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-02-19

Pony wilt niet stappen en compleet uit balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-19 00:00

Mijn paard is al wat ouder (12) maar er is vrij weinig qua rijden en longeren mee gedaan voordat ik haar kreeg (lees: niets). Nu wil ik dat graag oppakken. Bij longeren en rijden wilt ze niet stappen.. vrijwel direct nadat ze aan de longeer loopt of onder het zadel gaat ze draven. Daarbij draaft ze ook heel snel. Ze gaat eigenlijk aan de longe bijna altijd vanzelf draven en galopperen zonder dat ik wat aan geef. De woorden draf en galop kent ze wel maar stap lijkt van niet.

Wat ik nu doe is haar korter op de volte en rustig maar duidelijk hooo stap zeg en dan belonen uiteraard. Maar na 5 seconden is ze al weer weg. Sommige zeggen dat ze gewoon eigenwijs is maar ik betwijfel of ze het gewoon echt misschien niet snapt

Daarbij merk en zie ik ook dat ze enorm uit balans is en maar ‘rent’ ipv stapt of draaft.
Ik wil er ook liever niet op zolang ze niet ‘lekker’ loopt.

Wie heeft tips voor mij?


Locanda
Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Re: Pony wilt niet stappen en compleet uit balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 01:43

Les nemen

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Pony wilt niet stappen en compleet uit balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 05:04

Aan de hand met bv een leadrope beginnen. Het commando voor halt en stap aanleren. Veel herhalen, goed gedrag belonen. En dan je lijn steeds iets langer laten.

Niet oefenen als je paardje veel energie heeft. Eerst lekker even los de energie eruit en daarna pas beginnen met je oefeningen.


En neem goede les!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Mama2018
Berichten: 185
Geregistreerd: 16-04-19

Re: Pony wilt niet stappen en compleet uit balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 13:00

Probeer zelf te blijven ontspannen en idd zal t verstandig zijn om les te nemen.
Succes!

Wat is je paardje voor ras?

rien10
Berichten: 14619
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:59

Hoe was ze toen je haar ging proberen bij de verkoper?

En 12 is niet oud hoor.

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Re: Pony wilt niet stappen en compleet uit balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:27

herhalen herhalen en nog eens herhalen, de pony gaat dus uiteindelijk stappen als jij dat aangeeft. Dat die daarna direct weer weggaat kan een balansprobleem zijn en dat probleem vervolgens te ontvluchten door harder te gaan. Als jij blijft herhalen met weer terug gaan naar stap gaat je pony dat denk ik wel leren, plus dat de overgangen ook nog is heel goed zijn voor het trainen van kracht.
wat ook wil helpen is random balken leggen op de volte aan de longeerlijn, niet nadenken over de afstand tussen de balken, dat moet je pony doen. Doordat je pony gaat nadenken over die afstanden zal ze (op den duur) minder hard gaan en je hulpen beter opvolgen

midgie
Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Pony wilt niet stappen en compleet uit balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 14:55

Heel verstandig om er nog niet op te gaan het paard heeft duidelijk niet veel ervaring, eigenlijk zoals je zelf zegt in niks,
Verdiep je eens in de Academische rijkunst, daar kun je van 0 af aan een mooi pad bewandelen om je paard eerst vanaf de grond in balans te brengen, neem de tijd dat scheelt een hoop stres bij je paard en jezelf ,

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Pony wilt niet stappen en compleet uit balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:43

Omdat dit topic is gemaakt met een SA zet ik het op slot.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, LadyFiesta, merrylegs, Saaams, xBeauuu en 47 bezoekers