kunnen jullie me verder helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cinnepin
Berichten: 8900
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:27

Ik zou dan echt een andere lesgever zoeken, dit is weggegooid geld


tamary
Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:40

Ratina2018 schreef:
Cinnepin schreef:
Klinkt als een saaie les waar je niks leert. Rijden jullie geen figuren enzo?



Nope.

Klinkt als voorgeprogrammeerde paarden, kan je goed op leren zitten (mits ze fijne gangen hebben), maar qua rijden leer je er inderdaad niks. En met zo'n paard in discussie gaan dat hij wat anders moet doen is voor beide partijen niet leuk.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Janneke2
Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:51

Ratina2018 schreef:
hallo allemaal, ik ben marjolein.

ik rij 2 keer per week op een vast paard op de manege, en krijg daar ook les.
maar voor mijn gevoel loop ik een beetje vast. ik heb een beetje moeite met de anleuning. mn instructrice zegt dat ik een beetje moet proberen hoe alles werkt, en een "gevoel" moet krijgen. ze kan het ook niet uitleggen, maar ik moet het zelf gaan "voelen". maar daar heb ik een beetje moeite mee. misschien dat jullie kunnen helpen. hier een foto.
[ [url=m/Z9ppJo.png]Afbeelding[/url] ]

in het begin van de les, gaat ze de hele tijd met haar hoofd omhoog. dan duw ik met mn kuiten een beetje in haar buik. dan doet ze een seconde haar hoofd goed, en dan gaan we de hoek door, en dan begint ze weer. ik vind het zelf heel moeilijk om haar hoofd stil te houden of ervoor te zorgen dat ze haar hoofd stil houd. ik heb gehoord dat het heel belangrijk om het paard warm te rijden, met voltes en gebroken lijnen enzo, maar ik heb geen idee of het wel werkt. ik probeer in het begin van de les al een beetje aanleuning te vragen, maar ik hoor dus van mensen dat je het paard warm moet rijden. ik snap het niet helemaal. kunnen jullie me tips geven hoe ik het kan verbeteren, of hoe ik het anders moet doen.

alvast bedankt!

groetjes marjolein en ratina (het paard)


Een instructeur kan stommere dingen zeggen dan 'ga voelen', maar daarna houdt het bij mij op.

Vraag nummer 1 hoort te zijn: waarom doet het dier haar hoofd omhoog...?
De mogelijke antwoorden zijn varianten op een thema: stijfheid, onvoldoende "ruggebruik" (= buikspieren actief, bekken kantelt) scheefheid en pijn.
En, ik rijd Spaans, de eersteoefening mbt "rechtrichten" gaat ongeveer als volgt en lost vaak al veel op:
Je begint in stap aan de lange teugel.
Neem contact - en voel of er verschil is.
Stel: links heeft meer gewicht.
Vertaling: dier heeft meer gewicht op linker voorbeen.
Aanpak: ga niet mee in het gewicht op linksvoor, dus zit een beetje op rechts,
blijf van de "harde" teugel af en neem met 1 gram de zachte teugel aan.

En idd: goed warm en los werken: halsstrekken, voltes, gebogen lijnen.
Of het werkt. - tja...
Soms heeft een dier wel een half uur nodig, een ander dier niet.
Als het kouder is, als er net een beginner op heeft gezeten, etc etc etc, is het weer anders.

Verder: aanleuning is iets wat je krijgt.
Maak je geen zorgen dat jij iets fout doet, of ""dat jij haar hoofd stil zou moeten houden"".
Ga geen aanleuning 'vragen', biedt enkel een zachte, stille hand, blijf van de hardere teugel af en neem die gram contact met de zachtere kant. De rest is geduld.

Bij correct rijden van achter naar voor gebeurt dat heus, dat je aanleuning gaat krijgen.
Dus: graag goed rug (bekken, buikspieren) gebruik, correcte voltes met een dier dat niet op de binnenschouder valt, maar correct ondertreedt met het binnenachterbeen,
en een goed zittende ruiter
'dan komt het heus aan de voorkant wel goed'.
(En meteen aan de voorkant prutsen geeft hoogstens en hoofd dat in de krul is, maar zelden een correcte aanleuning en nooit goed ruggebruik.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:05

Even nog een noodzakelijk stukje info, a.u.b.
Schat eens hoeveel uur je nu al in totaal doorgebracht hebt op de rug van een paard.

Verder vind ik, ongeacht je rijervaring, dat de les die jij beschrijft ondermaats is.
Ik leer een kind van 6 al in de eerste rijuren "sturen" met openingsteugel in stap. En dan direct individuele stuuroefeningen.
Later in draf of galop hetzelfde.
Ik heb iets tegen "rondjes rijden".

Janneke2
Berichten: 22647
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:28

Nieuwsgierig vraagje: wat is een openingsteugel...?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

m_arielle
Berichten: 11
Geregistreerd: 27-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:39

Heb je geen mogelijkheid voor privé les? Dan kun je goed uitleggen wat je lastig vindt. In een groepsles is niet altijd ruimte voor dingen als aanleuning. Heb je wel eens gegoogled wat aanleuning is? Begin daar eens mee. En wat hele duidelijke fijne filmpjes zijn, zijn de instructie filmpjes van rien vd schaft. Kijk die eens!
https://www.knhs.nl/kennisbank/instruct ... er-schaft/

En de knhs heeft tegenwoordig ook veel leuke stukjes, kijk eens op hun facebook pagina en website.

Het belangrijkste is natuurlijk dat jij en je paard er plezier in hebben en houden. Dat valt niet mee als je niet zo goed weet hoe iets moet en het risico is dat je onbedoeld je paard misschien pijn doet. Goede uitleg en begeleiding is onmisbaar. Veel succes!

Ps. Om je een beetje op weg te helpen. De definitie van aanleuning is als volgt:
Aanleuning: de licht verende druk op de teugel die het paard aanbiedt, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter nadat deze contact heeft genomen.

fohadie
Berichten: 4258
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:57

Mag ik vragen hoelang je "al" lest? Klinkt als een beginnersles, met zn allen in een treintje! Zo kan je nooit zelf leren sturen en zelf leren rijden. Dus mijn advies: eerst zelf leren rijden, dan de adviezen van voorwaards en meer tempo/figuurwisselingen, dan komt de aanleuning vanzelf. Ik denk dat je daar nog lang niet aan toe bent, niet als je alleen maar "treintjes" rijden gewend bent..

khirshanta
Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:07

Ratina2018 schreef:
Cinnepin schreef:
Klinkt als een saaie les waar je niks leert. Rijden jullie geen figuren enzo?



Nope.


Echt helemaal níet?

Dan ben ik ook benieuwd hoeveel lessen je nu hebt gehad. Zelf zou ik het normaal vinden dat je eerst een paar privélessen krijgt zodat je de basis-basis weet, en in de groepsles toch ook met figuren aan de gang kunt.

Het klinkt een beetje verkeerd om; wel over aanleuning praten (heb je dit zelf gevraagd? Kwam dit vanuit je instructrice?) maar niet de handvaten gebruiken om je die aanleuning te leren

Ratina2018
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 12:11

fohadie schreef:
Mag ik vragen hoelang je "al" lest? Klinkt als een beginnersles, met zn allen in een treintje! Zo kan je nooit zelf leren sturen en zelf leren rijden. Dus mijn advies: eerst zelf leren rijden, dan de adviezen van voorwaards en meer tempo/figuurwisselingen, dan komt de aanleuning vanzelf. Ik denk dat je daar nog lang niet aan toe bent, niet als je alleen maar "treintjes" rijden gewend bent..


Ik les al 4 jaar.

Maar het is dus zo:
Het is een les voor gevorderde ruiters, want we springen ook een halve meter enzo, en we galloperen ook. (En sommige kinderen in de les kunnen wel al aanleuning......) Maar toch zegt de instructrice dat ze het voor haarzelf ”geörderd” wil houden. Dus we mogen ook niet zelf bepalen wanneer we gaan draven en galloperen enzo....
Want ze vind het zelf fijner om zelf te zeggen wanneer dat mag, omdat ze het “opgeruimd” wil houden......

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:18

Ratina2018 schreef:
fohadie schreef:
Mag ik vragen hoelang je "al" lest? Klinkt als een beginnersles, met zn allen in een treintje! Zo kan je nooit zelf leren sturen en zelf leren rijden. Dus mijn advies: eerst zelf leren rijden, dan de adviezen van voorwaards en meer tempo/figuurwisselingen, dan komt de aanleuning vanzelf. Ik denk dat je daar nog lang niet aan toe bent, niet als je alleen maar "treintjes" rijden gewend bent..


Ik les al 4 jaar.

Maar het is dus zo:
Het is een les voor gevorderde ruiters, want we springen ook een halve meter enzo, en we galloperen ook. (En sommige kinderen in de les kunnen wel al aanleuning......) Maar toch zegt de instructrice dat ze het voor haarzelf ”geörderd” wil houden. Dus we mogen ook niet zelf bepalen wanneer we gaan draven en galloperen enzo....
Want ze vind het zelf fijner om zelf te zeggen wanneer dat mag, omdat ze het “opgeruimd” wil houden......

Dat is logisch, want je hebt tenslotte les en anders zouden sommige kinderen een half uur gaan galopperen. Maar is zij de enige instructrice die les geeft in een treintje? Want als je bij de andere instructeurs wel los mag rijden zonder treintje zou ik gewoon aankaarten dat je naar een andere les wilt.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

fohadie
Berichten: 4258
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:41

Ratina2018 schreef:
fohadie schreef:
Mag ik vragen hoelang je "al" lest? Klinkt als een beginnersles, met zn allen in een treintje! Zo kan je nooit zelf leren sturen en zelf leren rijden. Dus mijn advies: eerst zelf leren rijden, dan de adviezen van voorwaards en meer tempo/figuurwisselingen, dan komt de aanleuning vanzelf. Ik denk dat je daar nog lang niet aan toe bent, niet als je alleen maar "treintjes" rijden gewend bent..


Ik les al 4 jaar.

Maar het is dus zo:
Het is een les voor gevorderde ruiters, want we springen ook een halve meter enzo, en we galloperen ook. (En sommige kinderen in de les kunnen wel al aanleuning......) Maar toch zegt de instructrice dat ze het voor haarzelf ”geörderd” wil houden. Dus we mogen ook niet zelf bepalen wanneer we gaan draven en galloperen enzo....
Want ze vind het zelf fijner om zelf te zeggen wanneer dat mag, omdat ze het “opgeruimd” wil houden......


Ook in de beginnersles sprong ik en galoppeerde ik, dus dat zegt niets.. Maar na 4 jaar zou je wel eens zonder treintje kunnen rijden. Als je een goede instructeur hebt, moet dat geen probleem zijn. Of zijn de groepen zo groot?

Is het mogelijk om ergens anders of van iemand anders te lessen? Want zolang jij nog niet geleerd hebt om zelf een paard te rijden, ben je er mi nog niet aan toe om iets over aanleuning te leren. Dat komt later wel, als je zelf kan sturen ed.

khirshanta
Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:04

Maar, ik denk dat ik het niet begrijp. Je rijdt 4 jaar, en rij je al 4 jaar alleen maar rondjes door de bak? Geen figuren? Je moet met springen toch ook iets van een figuur kunnen rijden?

Ratina2018
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-19 12:03

Citaat:



''Ook in de beginnersles sprong ik en galoppeerde ik, dus dat zegt niets.. Maar na 4 jaar zou je wel eens zonder treintje kunnen rijden. Als je een goede instructeur hebt, moet dat geen probleem zijn. Of zijn de groepen zo groot?

Is het mogelijk om ergens anders of van iemand anders te lessen? Want zolang jij nog niet geleerd hebt om zelf een paard te rijden, ben je er mi nog niet aan toe om iets over aanleuning te leren. Dat komt later wel, als je zelf kan sturen ed.[/quote]''


ik kan volledig zelfstandig rijden. maar het ligt grotendeels bij de instructrice. en ook een beetje bij sommige kinderen in de les. sommige kinderen kunnen er niet tegen als we door elkaar rijden. en de instructrice kan er niet tegen want het is ''onoverzichtelijk'', en ze wil zelf de opdrachten kunnen geven. beetje autistische trekjes dus. het ligt dus niet bij mij, als je het nog niet begrepen had.

m_arielle
Berichten: 11
Geregistreerd: 27-12-18

Re: kunnen jullie me verder helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:10

Je hebt al heel veel tips gekregen. Maar je reageert eigenlijk alleen op berichten als je vind dat je jezelf moet verdedigen. Doe je ook iets met de tips? De uitleg, de filmpjes?

Ratina2018
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-19 13:26

m_arielle schreef:
Je hebt al heel veel tips gekregen. Maar je reageert eigenlijk alleen op berichten als je vind dat je jezelf moet verdedigen. Doe je ook iets met de tips? De uitleg, de filmpjes?
ja natuurlijk. Ik vind het heel fijn dat jullie me helpen. En ik ga we zeker wat mee doen! Dont worry!

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 20:13

Wat in ieder geval belangrijk is dat je goed van achter naar voren blijft rijden. Je kan een paard voor pas tegen houden als hij van achteren mooi actief is. Wat ik zelf altijd doe is de aanleuning eerst in stap te proberen, dus eerst heel licht been geven en dan voor tegen houden maar natuurlijk niet trekken. Als hij uiteindelijk in de aanleuning zit gelijk wegstappen en goed belonen. Door deze oefening moet het uiteindelijk in tijdens het rijden ook makkelijker worden. :D hoop dat je er wat aan hebt.

In bezit van het knapste arabiertje op stal <3

Avalanche
Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 20:47

Elvirawortel schreef:
Ben het op zich wel met je eens dat zonder beugels rijden goed is, maar ik zou het niet aan het begin van de les doen. Het paard is dan nog niet los in zijn rug, daardoor zet het de rug vast waardoor TS minder goed kan zitten en begint te stuiteren waardoor het paard zichzelf nog meer vast zet.

Andersom dan toch. Paard zet de rug vast omdat de ruiter stuitert, niet andersom. Het probleem bij veel manegepaarden is dat ze dat altijd doen, omdat alle ruiters daar stuiteren. Maar het is niet zo dat je pas goed kunt zitten als het paard de rug loslaat, want dan kun je zitten. Je kunt juist doordat je goed zit, en het paard niet tegenwerkt, het paard stimuleren de rug los te laten.
Overigens zie ik het nut niet in van zonder beugels rijden als je je met beugels al niet kunt ontspannen. Dan ga je zonder beugels al helemaal klemmen, en dat maakt het stuiteren alleen maar erger. Eerst maar eens lekker kunnen ontspannen met een zadel, in stap en in draf, en netjes doorzitten zonder dat je het paard hindert.
Elvirawortel schreef:
en eventueel zonder paard wat oefeningen doen om zelf los te komen. Daarna misschien eens zonder beugels rijden.

Dat vind ik wel een uitstekend advies, het kan zelfs heel goed helpen om nog een sport te doen naast paardrijden, waar je los en lenig van wordt. Turnen kan heel goed zijn, dansen, oefeningen voor core stability, en zwemmen.
Salinero123 schreef:
Wat ik zelf altijd doe is de aanleuning eerst in stap te proberen, dus eerst heel licht been geven en dan voor tegen houden maar natuurlijk niet trekken

Sorry, maar niet mee eens. Doe dat bij mijn paard en ze staat op haar achterbenen, en daar wordt ze dan dik voor beloond ook. De stap is de makkelijkste gang om volledig naar de bliksem te helpen, en op deze manier wordt de stap echt niet beter.
Zoals eerder gezegd: zelf fijn meezitten, maak je paard actief op je been (niet hetzelfde als vooruit jagen, maar gewoon heel simpel dat het paard actief is, en alert op je hulpen. Zit je paard niet in de weg, dus lekker op je billen zitten, benen los en lang, hakken laten vallen, schouders laten vallen, rug recht, en contact op twee teugels. In de wendingen binnenhand opzij en naar voren, nooit naar achteren, iets meer gewicht op je binnenbeugel, kijken waar je heengaat, buitenbeen iets naar achter, en je buitenhand begrenst de schouder.
Je paard moet daarop naar beneden komen, van voren tegenhouden is niet de bedoeling.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Ratina2018
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-19 09:28

ViennaDj schreef:
Contact met beide teugels? Paard actief maken, dan zal het een stuk makkelijker gaan. Contact met beide teugels, belangrijk om daarbij de druk gelijk te houden. Ik denk dat je al heel veel hebt aan actief rijden, paard voorwaarts en scherp aan je hulp zetten. Dat doen tijdens het los rijden. In draf hetzelfde, eerst naar voren. Waarschijnlijk komt dan de nafegelijkheid voor een groot deel vanzelf. Daarin kneepjes maken (ophoudingen, spelen met je vingers). Les gaan pakken waar ze het wél kunnen uitleggen. En geen gedoe met kneepjes. Hmm een instructrice die je dat niet kan uitleggen.. Heb je misschien meer foto’s? Hoe begin je de les? Correct me if I’m wrong, maar ze lijkt niet lekker onder te treden. Les beginnen zonder beugels, hele lange teugel. Dan ben je al goed een kwartiertje bezig, jij bent los, je paard is los. Niets doen buiten ontspannen, goed meegaan in je lijf, en goed de mond volgen. Daarna terug naar stap, lange teugel. En dan is het alweer tijd om af te stappen. Mag ik vragen welke manege dit is? Ik zie een paard wat erg op de voorhand loopt. Om aanleuning te krijgen zal je eerst de achterhand moeten activeren. Als ik jouw foto zie dan vind ik dat je de teugels te lang hebt. Meer benen geven kan helpen. Misschien is een privé les wel eens goed voor je. Leer je meer. Klinkt als een saaie les waar je niks leert.


Dit is zorgboerderij het scheiend. Geen idee waar het ligt, ergens bij Oirschot geloof ik, maar het is het scheiend.

piezze
Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 17:53

Misschien vind je instructrice dat je er nog niet zo mee bezig hoeft te zijn. Iedereen let altijd op het paard maar je moet eerst je eigen lichaam op het paard in controle hebben. Onafhankelijk kunnen zitten, dat wil zeggen dat je niet onbedoeld hand of beenhulpen geeft en je gewicht netjes gelijk verdeeld over 2 kanten van het paard. En dat je niet achter blijft bij zijn beweging. Met je hand hoef je eigenlijk nooit zo veel te doen. Alleen zorgen dat je een gelijkmatige druk houdt, niet te losjes, je moet hem goed kunnen voelen en verder er op oefenen dat je op je zit kunt remmen en verruimen. En dat je paard fijn voor het been gaat.
Op de foto valt me op dat je naar beneden kijkt. Daardoor is jouw gewichtsverdeling al niet goed om hem fijn van achter naar voren te rijden. Probeer goed rechtop te blijven en je benen zo ontspannen mogelijk te laten hangen en van daaruit te gaan werken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers