Zeer groot slap paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kydaula

Berichten: 139
Geregistreerd: 04-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:15

Ik denk dat in de bovenstaande reacties wel genoeg is gezegd over wat tijd gunnen.
Het voordeel hier van ( in mijn ogen ) dat je wel alle tijd hebt om een waanzinnig goede band op te bouwen en samen naar alles toe te rijden , ook al duurt het iets langer. :)
Ik moet wel zeggen , dat ik het een erg mooie en aparte verschijning vind op de foto. Een onwijs mooi en lief hoofd <3

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:16

Ik ben wel benieuwd hoe lang hij precies buiten komt. Aangezien hij in de beschermers staat, denk ik eerder wat korter? Persoonlijk zou ik dat eerst aanpakken. 1 training om de dag kan imo niet op tegen goed management qua voer en buitenkomen.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:48

Janneke2 schreef:
:o mij lijkt het dat een revalidatie trainer juist goed moet kunnen lesgeven.
En veel 'schakelen ' waarbij het dier scheef blijft klinkt mij als onlogisch in de oren. (De ongelijke achterbenen gooien dan meer gewicht op de ongelijk belaste voorbenen, dat zie ik nog al eens gebeuren.)

Ik denk dat jij niet helemaal de essentie van schakelen begrijpt ( of overgangen en tempowisselingen), dat is juist om te stimuleren dat achterbenen mee gaan doen.

Maar ik ga hier ook niet uitgebreid verder op in, zoek gewoon een goede instructeur die al jaren lang ervaring heeft en een bewezen trackrecord ( en dan niet alleen een trackrecord op het internet en een mooi marketingverhaal)

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:54

Toch heeft Janneke wel gelijk. Als een paard op 1 kant sterker is, gaat alleen schakelen dat niet oplossen, want je maakt het sterke achterbeen er sterker mee, maar niet het zwakkere. Uiteraard stimuleer je dat de achterbenen mee gaan doen daarmee, maar dat lost de scheefheid niet op, en in dit geval is werken daaraan toch wel een goed idee.
En rechtrichten hoeft helemaal niet een 'academisch' iets te zijn, dat is gewoon klassieke dressuur, waarbij je de schouders steeds recht voor de achterbenen plaatst.

Andewi
Berichten: 330
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:21

Heb mijn merrie van 1.83 vrij snel aan de muscle build van equine America gezet... Ze is in haar jeugd zo snel in de hoogte geschoten dat haar bespiering een achterstand kreeg. Binnen 3 maanden veranderde ze van een slungliige merrie in een spierbundel..
Heb ook hele positieve resultaten met de cortaflex van equine America.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:34

Avalanche81 schreef:
Toch heeft Janneke wel gelijk. Als een paard op 1 kant sterker is, gaat alleen schakelen dat niet oplossen, want je maakt het sterke achterbeen er sterker mee, maar niet het zwakkere. Uiteraard stimuleer je dat de achterbenen mee gaan doen daarmee, maar dat lost de scheefheid niet op, en in dit geval is werken daaraan toch wel een goed idee.
En rechtrichten hoeft helemaal niet een 'academisch' iets te zijn, dat is gewoon klassieke dressuur, waarbij je de schouders steeds recht voor de achterbenen plaatst.


Met dit paard ga je niet rechtrichten, daar werk je eerst aan impuls en dan ga je recht stellen ( want dat is totaal iets anders). Rechtrichten is dit dier nog niet aan toe.

En je stimuleert een paard met schakelen niet alleen op het sterke achterbeen.

Maar dit is een discussie die ik hier verder niet voer met de internetkenners. Ik kan hier alles wel bijvertellen wat je naast dat schakelen moet doen, maar dan ben ik een half uur verder met typen en dat investeer in liever in mijn lesklanten die er gewoon voor betalen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:37

Volgens mij ken ik jouw paard, hij is van een vriendin van mij geweest en daar ook zadelmak gemaakt. Hij heeft een hele knappe 2,5 jarige dochter die nog van haar is.

Ik heb zelf ook een 5 jarig kasteel van 1.86.
Veel schakelen en rechtrichten. Verder doe ik vooral rustig aan, ik rijd 3 a 4 keer per week ongeveer 30 min. Tenzij ik les heb dan 45 min. Hij krijgt regelmatig een weekje vrijaf en de afgelopen zomers heb ik hem weer een week of 6 t land in gedaan.
Afbeelding
Afbeelding

Vorige maand hebben we ons M1 debuut gemaakt en we zijn 4 winstpunten rijker. Daarop een wedstrijdstop weer ingelast tot het nieuwe jaar. Dus ook als je heel rustig aan belast kun je prima mee komen als je een enkele keer start.

Hij is in totaal een keer of 15 mee op concours geweest de afgelopen 1,5 jaar en zo van t L1 naar t M gegaan.

Dus rustig aan met jouw topper misschien toch even uitgebreid laten keuren, want als ik het mij goed herinner is hij toen verkocht omdat er wel t een en ander aan mankeerde

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:31

Malle1970 schreef:
Met dit paard ga je niet rechtrichten, daar werk je eerst aan impuls en dan ga je recht stellen ( want dat is totaal iets anders). Rechtrichten is dit dier nog niet aan toe.

Als jij het Skala kent, dan weet je dat die dingen samen meegenomen worden, je werkt niet aan losgelatenheid door takt te verwaarlozen, met het werken aan takt werk je aan impuls, en ondertussen richt je je paard recht, door gewoon de voorhand recht voor de achterhand te plaatsen. Dat is rechtrichten. En als je dat consequent doet op allebei de kanten, heb je uiteindelijk een recht paard.

Malle1970 schreef:
En je stimuleert een paard met schakelen niet alleen op het sterke achterbeen.

Als je een paard niet rechtricht, en je bent alleen maar bezig met schakelen, stimuleer je hem alleen maar om het zwakkere achterbeen te ontlasten, en ben je dus gewoon bezig je paard nog schever te maken dan hij al is.
Malle1970 schreef:
Maar dit is een discussie die ik hier verder niet voer met de internetkenners

Wat doe je dan op een discussieforum?


Malle1970 schreef:
Ik kan hier alles wel bijvertellen wat je naast dat schakelen moet doen, maar dan ben ik een half uur verder met typen en dat investeer in liever in mijn lesklanten die er gewoon voor betalen.

Vooral niet meer hier posten dan, zou ik zeggen. En je mag van mij gerust een half uur typen.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:24

Avalanche81 schreef:
Toch heeft Janneke wel gelijk. Als een paard op 1 kant sterker is, gaat alleen schakelen dat niet oplossen, want je maakt het sterke achterbeen er sterker mee, maar niet het zwakkere. Uiteraard stimuleer je dat de achterbenen mee gaan doen daarmee, maar dat lost de scheefheid niet op, en in dit geval is werken daaraan toch wel een goed idee.
En rechtrichten hoeft helemaal niet een 'academisch' iets te zijn, dat is gewoon klassieke dressuur, waarbij je de schouders steeds recht voor de achterbenen plaatst.


Zeker heeft Janneke gelijk. Schakelen is meer een 'tool' om het paard meer te laten verzamelen en daar is deze vooral nog niet aan toe. Buiten dat ie "gas" en "rem" moet kennen moet hij vooral veel rechtuit om sterker te worden en vooral geen moeilijke oefeningen doen. Gewoon recht stellen en nog niet recht richten. Onbelast kun je ook veel beweging geven. Langteugelen vooal niet teveel longeren. Geef hem vooral de tijd om te groeien. Zo'n 5 jarige reus is zeker nog niet uitgegroeid.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:28

Avalanche81 schreef:
door gewoon de voorhand recht voor de achterhand te plaatsen. Dat is rechtrichten. En als je dat consequent doet op allebei de kanten, heb je uiteindelijk een recht paard.


Dat is recht stellen (voorhand voor achterhand plaatsen). Met recht richten ga je nog wat verder (qua bespiering trainen) d.m.v. schouder binnenwaarts, travers etc. Dat zijn recht richtende oefeningen, waarmee je ook alvast naar verzameling werkt. Kom je pas tegen in het M. Kijk maar naar de volgorde van het Skala.
Ook daar is dit paard nog lang niet aan toe.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:36

Babootje schreef:
Avalanche81 schreef:
door gewoon de voorhand recht voor de achterhand te plaatsen. Dat is rechtrichten. En als je dat consequent doet op allebei de kanten, heb je uiteindelijk een recht paard.


Dat is recht stellen (voorhand voor achterhand plaatsen). Met recht richten ga je nog wat verder (qua bespiering trainen) d.m.v. schouder binnenwaarts, travers etc. Dat zijn recht richtende oefeningen, waarmee je ook alvast naar verzameling werkt. Kom je pas tegen in het M. Kijk maar naar de volgorde van het Skala.
Ook daar is dit paard nog lang niet aan toe.

Dank voor de aanvulling :)

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:35

Ik verbaas me ook over het rijden van impuls en het schakelen. Schakelen kan je pas gaan doen als het paard in evenwicht is en zijn balans kan houden. Dan heeft het nut. Ontspannen en op eigen benen met een beetje balans en dan figuurtjes gaan rijden zodat het ook weer daar in kan ontwikkelen. Zodra het paard daar goed genoeg in is kan je eens wat schakelen en dan een heel klein beetje naar voren en een beetje terug en daar weer zijn balans in laten zoeken. Maar dit leer je al niet in een paar dagen tijd. Helemaal niet omdat die jonkies ook nog wel groeipijnen kunnen hebben en je er gewoonweg niet dagelijks op kan zitten.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:39

vibabu schreef:
Ik verbaas me ook over het rijden van impuls en het schakelen. Schakelen kan je pas gaan doen als het paard in evenwicht is en zijn balans kan houden. Dan heeft het nut. Ontspannen en op eigen benen met een beetje balans en dan figuurtjes gaan rijden zodat het ook weer daar in kan ontwikkelen. Zodra het paard daar goed genoeg in is kan je eens wat schakelen en dan een heel klein beetje naar voren en een beetje terug en daar weer zijn balans in laten zoeken. Maar dit leer je al niet in een paar dagen tijd. Helemaal niet omdat die jonkies ook nog wel groeipijnen kunnen hebben en je er gewoonweg niet dagelijks op kan zitten.


Dus jij rijdt met een jong paard de hele tijd in 1 tempo? Schakelen kan ook van 24 km per uur naar 25 km per uur en weer terug.
Ik vind het echt knap dat iedereen hier een jong paard goed aan het been kan krijgen en voorwaarts kan laten denken zonder een schakeling/tempowisseling te maken. Hoe klein deze ook is.

Zelfs in een B proefje zitten al een paar schakelingen in.

mala26

Berichten: 5000
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:48

Ik zou juist met zo'n grote niet te veel gaan sturen. Zo veel en zo lang mogelijk recht uit
In figuren, zeker voltes heeft een paard al moeite met balans. Laat staan zo'n kanon dat zo'n groot lijf de bocht om moet slepen.
En schakelen zou ik ook doen. En nee geen hele lange zijde. 2 a 3 passen is echt genoeg. Dus alleen maar voorwaarts of terug willen denken en dan er al weer uit rijden.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:08

Als ik even bijdehand enzo mag zijn. O:) Zou ik lekker goede stevige waterdichte wandel laarzen aan trekken(of zo een vissers broek die aan je schouders hangt!skimuts op handschoenen aan. En dan men leidsels er aan, schoftje er op en hoofdstel in. En dan lekker over het strand door water tot zijn knieën lekkere wandelingen gaan maken :).

Aquatraining au naturel!
Onbelaste rustige wandel training. En lekker buiten! Begin je met een half uurtje per dag. En bouw je op tot een uur of anderhalf. Ook goed voor je eigen billen!

Of je moet handig zijn met sturen en zelf Bijna op het droge blijven lopen.

Maar het is effectief. Het is heel rustig op te bouwen. En je bent lekker buiten met je kanjer :D

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:46

Het is wel een kanjer om te zien zeg <3

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 13:28

Klinkt als een losse knie waarvoor hij ingespoten is?

Ook logisch als hij met 5 jaar al zo groot is. Normaal gesproken groeien ze over een losse knie heen. Alleen wel zaak achterdoor ligt binnendoor te laten bekappen en kleine voltes ed vermijden.

Vanaf 6 jaar zwaren ze pas uit he... tot ongeveer 8 jaar.. mijn ervaring is dat je dan ook pas echt spieren erop kunt trainen.

Hoe meer spiermassa er rondom de knieen komt, hoe stabieler de knie wordt.

Ik heb zelf een tinkertje die daar met 6 jaar ook wat last van had. Ik ben toen 1 jaar lang alleen maar buitenritjes gaan maken. Nu woon ik in limburg dus heb ook de beschikking over veel heuvels..
Maar vooral dus veel heuvels en overgangen rihden... veel rechtuit werken

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 16:03

Nimber schreef:
Dus rustig aan met jouw topper misschien toch even uitgebreid laten keuren, want als ik het mij goed herinner is hij toen verkocht omdat er wel t een en ander aan mankeerde


Als hij nog niet op RX is geweest is dit misschien toch wel verstandig.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:43

Ik heb ook een groot paard wat erg slap was met 4,5 jaar. De keuringsarts zei veel longeren. Ik heb advies gevraagd aan de fysiotherapeut en die zei zeker niet longeren voorlopig maar vooral veel rechtuit het bos in om hem sterker te laten worden, hij had ook wat losse knieën. Dus met 3x in de week rijden, bakwerk een klein half uur toen en bos een uurtje maakt de fysio zich over zijn knieën geen zorgen meer en mag hij alles wat bij zijn leeftijd past. Hij is nu 6,5 en begint nu het basis bakwerk goed aan te kunnen. Dus ik zou zeggen vooral rechtuit en geen korte voltes, eerst vooral rustig aan sterker worden en met 8 jaar weet je dan wat je hebt.

romane2015

Berichten: 2
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Ariège Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:59

Goedemorgen xxlouise,
Ik zat een beetje rond te kijken op het forum, en zag toevallig jouw topic staan.
Dit is een voor mij althans, een wel bekend probleem, en vooral bij jonge grote paarden wordt ik daar vaak mee geconfronteerd. Ik geef vaak verschillende oefeningen om de knie banden sterker te maken want daar zit het probleem. Een van de oefeningen die ik geef, is stappen op de harde weg,(ik weet niet of er in je omgeving een heuvel is of in ieder geval een weg die omhoog loopt) misschien vreemde vraag maar ik woon/werk in zuid-Frankrijk en maak dankbaar gebruik van de omgeving om kniebanden in korte tijd sterk te maken) Ik begrijp dat het in Nederland niet altijd mogelijk is een helende weg of heuvel te vinden, maar hen je er een in de buurt, laat je paard dan dagelijks in STAP naar boven stappen en weer naar beneden. Dagelijks stappen op de harde weg, en let vooral op met zwaar zand, persoonlijk zou ik daar even voorzichtig mee zijn met slappen knieen.Geen korte draaien maken met het pijnlijke been aan de binnenzijde moet je persee een draai maken met het pijnlijke been als as maak de cirkel dan zo ruim mogelijk.
Longeren niet op zachte grond, en pijnlijke knie aan de buitenzijde houden op een zo ruim mogelijke cirkel.

Begin pas met draven op de weg /heuvel opwaarts als de knie niet meer warm aanvoelt.Je zult zien dat na enkele weken de banden sterker zijn.Afspuiten of koelen voor en na de oefeningen.
Het komt goed hoor, maar neem je paard wel inacht om schade op latere leeftijd zoveel mogelijk te beperken.

heel veel succes, ik hoop dat jij of iemand anders er iets aan heeft.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:29

Oef hier worden toch wel grote denkfouten gemaakt.

De basis van het rechtrichten is om er eerst voor te zorgen dat BEIDE achterbenen er even actief onder komen en daarna kun je de schouder gaan verzetten. (eerst achter, dan voor!) En schakelen en aan het been maken is daar uitermate geschikt voor.
Uiteraard heb je verschillende niveau's van schakelen en bij zo'n groot jong paard doe je dat rustig en op zijn tempo. Maar het is wel de basis!

Inspuiten doen ze wel vaker bij jonge paarden met slappe kniebanden, komt vaker voor.

Happy_peppy
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-12-18

Re: Zeer groot slap paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:32

Vooral veel werken aan de achterhand zou ik zeggen.

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:39

Is het iet een idee om hem eerst aan de hand te trainen? Dan krijgt hij eerst de kans om zonder extra gewicht zijn spieren op te bouwen en zodra je er dan op gaat heeft hij al een voorsprong die hij met zijn grootte wel kan gebruiken.
Je kunt hem al gaan rechtrichten en wat zijgangen aanleren en je hoeft daarbij dus niet zijn lichaam extra te belasten, maar hij krijgt er wel al wat extra spier opbouw van.

Hij leert hier ook meteen van hoe hij met mensen met omgaan en dat hij respect moet hebben voor je omgeving. Twee vliegen in een klap in die zin. :)

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:46

Paarden met slappe kniebanden moet je geen zijgangen mee gaan rijden/aan de hand. Die moeten rechtuit en schakelen en het liefst nog heuveltje op en af.

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:54

Als een paard slappe kniebanden heeft moeten de spieren sterker gemaakt worden. Hier horen zijgangen dus ook bij. Travers en schouderbinnenwaarts versterken de dragende kracht van de achterbenen en versterken dus de spieren.
Neemt niet weg dat je bij een paard met slappe kniebanden misschien rustiger aan moet doen, maar het zijn niet per definitie oefenigen die je niet kan doen.