Houding ruiter en paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lies1993
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-12-18

Houding ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 15:29

Hallo allemaal,
Ik heb een aantal jaren gereden in een manege, ik was 8 jaar volledig gestopt met rijden maar ben sinds enkele maanden terug begonnen. Nu heb ik vaak het gevoel dat ik nogal "sukkel" tijdens het rijden, vooral met mijn voeten. Ik vraag me dan af of er nog mensen zijn die dit gevoel hebben? Ik heb altijd recreatief gereden, ik doe geen wedstrijden maar geniet vooral van het rijden en alles daarrond. Ik zou vooral "mooier" willen rijden, vooral ikzelf maar ook het paard waar ik mee rijd. Ik heb wel al gemerkt dat je in maneges technisch niet veel leert, vooral enkel de basis en daar houd het op (tenzij je intensief lessen neemt). Alle tips&tricks zijn welkom!


Sjolvir
Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Houding ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:34

Aan je instructeur vragen extra aandacht te besteden aan je houding en zit?
En wat je wel of niet leert op een manege verschilt nogal per manege, instructeur en de aanwezige paarden.

Privelesje pakken op de manege een idee? of zelfs nog beter zitles?

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Kendra
Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Houding ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:50

Neem een paar privé-lessen van een goede instructeur, als die er is bij jullie op de manege!

Absolem
Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Houding ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:53

Ahjo. Ik rij bijna 20 jaar nu. En ik voel me nog steeds een knuppel dat ik m'n tenen niet naar binnen kan houden en m'n benen overal heen zwabberen.

Echt goed rijden vraagd jaren lessen. En het perfecte materiaal voor paard en ruiter.
Het hangt allemaal samen.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:58

Zoeken naar iemand die meer focust op de houding van de ruiter. Je kan zoveel meer uit je paard halen als je eerst bij jezelf begint. Eerst zelf goed op het paard zitten en dan kan je aan het paard gaan werken.
Er zijn mensen die daar vooral op letten en lessen geven met hun eigen paard(en). Heb je voorkeur voor bepaalde regio?

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:46

Ik zou sowieso verder kijken naar een andere manege als je het gevoel hebt dat je weinig leert. Op een goede manege kun je vaak wel iets van zitles nemen, waarbij je aan de longe op het paard zit en verschillende oefeningen doet zonder beugels en teugels.

Verder zou je zelfstandig zonder paard aan je balans en mobiliteit kunnen werken. Googlen op ruiterfitheid levert wel wat ideeën op en op bokt is waarschijnlijk ook veel te vinden.

Lies1993
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-12-18

Re: Houding ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 21:43

Nu rijd ik niet meer op een manege, wel op een privéstal waar kleinere groepslessen gegeven worden. Ik merk hier al wel een groot verschil maar ik verwacht op korte tijd een groot verschil en dat is misschien niet zo goed.. Als ik zonder beugels rijd is mijn zit stukken beter! Ook wanneer ik van galop naar draf overga bobbel ik precies nog teveel, ik heb de neiging dat mijn paard te snel gaat bij de overgang naar draf. Kan ik hieraan iets doen?

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:44

Lies1993 schreef:
Nu rijd ik niet meer op een manege, wel op een privéstal waar kleinere groepslessen gegeven worden. Ik merk hier al wel een groot verschil maar ik verwacht op korte tijd een groot verschil en dat is misschien niet zo goed.. Als ik zonder beugels rijd is mijn zit stukken beter! Ook wanneer ik van galop naar draf overga bobbel ik precies nog teveel, ik heb de neiging dat mijn paard te snel gaat bij de overgang naar draf. Kan ik hieraan iets doen?

Je hobbelt waarschijnlijk veel als het paard te vlot draaft, probeer daarom ook gelijk na de galop het tempo op te vangen naar een normaal arbeidstempo. Ik denk dat je instructrice daar het best mee kan helpen wanneer dat is, want dat kunnen we door een schermpje niet zien

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Avalanche
Berichten: 15920
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Houding ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:59

OP een manege leer je geen basis, op een manege leer je hobbelen en anders niets.

Niet verkeerd bedoeld, maar het is wel zo.

Als je zelf goed leert zitten (en dan niet per se heel mooi, maar effectief, een fijne, onafhankelijke zit) en je leert hoe je netjes de bocht doorkomt, je paard's tempo controleert, en je zit effectief kan gebruiken, gaat je paard vanzelf mooi lopen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Pippaa
Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Houding ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:12

Vaak zijn de zadels die op manege paarden liggen ook niet bevorderlijk voor je zit. Dan kan je wel heel veel zitlessen gaan nemen, maar als je daarna weer in stoelzit op een niet passend zadel wordt gezet helpt dat ook niet voor de lange termijn omdat je dan waarschijnlijk te krampachtig gaat proberen om correct te zitten. Voor een goede zit zou je niet al te veel moeite hoeven doen met een correct zadel.

Ik heb pas leren zitten toen ik een eigen paard had met een goed passend zadel. Van daaruit kan je eigenlijk pas goed gaan werken aan je eigen zit.

Succes!

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:41

Lies1993 schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb een aantal jaren gereden in een manege, ik was 8 jaar volledig gestopt met rijden maar ben sinds enkele maanden terug begonnen. Nu heb ik vaak het gevoel dat ik nogal "sukkel" tijdens het rijden, vooral met mijn voeten. Ik vraag me dan af of er nog mensen zijn die dit gevoel hebben? Ik heb altijd recreatief gereden, ik doe geen wedstrijden maar geniet vooral van het rijden en alles daarrond. Ik zou vooral "mooier" willen rijden, vooral ikzelf maar ook het paard waar ik mee rijd. Ik heb wel al gemerkt dat je in maneges technisch niet veel leert, vooral enkel de basis en daar houd het op (tenzij je intensief lessen neemt). Alle tips&tricks zijn welkom!


Ik ken 3 systematische manieren om goed te rijden.
1)
De oude, duitse methode, wat plm is zoals je het in Nederland leert. (Nadeel : eigenlijk moet je weken en weken zitles aan de longe nemen in het origineel.)
De volgorde luidt: eerst je bekken correct in het zadel (plus buikspieren, core stability)
dan je benen op orde (lang en ontspannen laten hangen, hakken laag is een trucje, not the real thing)
dan je bovenlichaam, rechtop stil en stabiel boven de navel
dan armen en hoofd op hun plek.

2)
Methode centered riding. Twee boeken van Sally Swift vormen de basis, er staan prachtige tekeningen in 'die meer zeggen dan 1000 woorden'; vanuit het zwaartepunt in/ net boven je bekken 'stapel je de blokken op elkaar', met een simpele handgreep kun je je hoofd 'vrij maken', etc.
Onder andere in Den Haag is er een manege die er lessen in aanbiedt.

3)
Methode Alexander techniek. Er is iets dat 'de primaire controle' wordt genoemd, de verbinding tussen bekken, wervelkolom en hoofd. Is de primaire controle op orde, dwz kun je daar vrij, soepel en in ontspannen aanspanning bewegen, kun je snel en makkelijk de rest van je lichaam ook 'vrij' gaan bewegen.
Een mogelijke vorm: de leraar zit achter jou terwijl jij zitles aan de longe hebt.
Je kunt het ook bij de leraar in de dojo etc oefenen, waarbij je staat, op tafel ligt of idd op een zadel zit.

...en in alle drie de gevallen geldt: bij "gedoe" met je benen eerst aan de slag met je zit, bekken, wervelkolom, zwaartepunt of core stabiliteit.

P.S.: bedenk dat er een belangrijk gegeven is, dat geldt voor paarden en mensen - zet je 1 gewricht vast, bewegen alle andere gewrichten minder soepel.
Dus niets te 'draai je enkels naar binnen' (huuuu!!!) of (al iets beter) 'draai in je heupen naar binnen'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

bibabennie
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-08-14
Woonplaats: Nijmegen

Re: Houding ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:34

Ik ben het met de bovenste twee reacties eens. Je zit begint in het bekken (het gedeelte dat het dichts bij je paard zit). Als je daar goed beweegt, dan kun je de beweging correct naar boven en onder laten afvloeien en zul je in je voeten 'stiller' zitten. Als je niet correct in je bekken beweegt dan krijg je beweging op plekken waar je dit niet wilt. Ik heb met Jill Huijbregts een video opgenomen over de basis van je houding en zit, misschien heb je daar iets aan: https://www.youtube.com/watch?v=NSXvwUVp6IM&t=938s

Op byjill.eu kun je je eventueel ook abonneren, daar staan nog meer videos over onder andere doorzitten en het rijden van overgangen met je zit. Succes!

Online Marketeer & Public Relations ANKY® ATC

Houding & Zit #TeambyJill - Centered Riding Certified Instructor
YT: https://www.youtube.com/channel/UCTPCs1 ... bU_AyQeKyA


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau en 84 bezoekers